Vermogen luidsprekers op versterker afstemmen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb volgende versterker, het is een multi-room versterker.
12 channels 40W RMS, specificaties van de AMP:

RMS watts per channel, all channels driven
8 ohms 40W
4 ohms 60W
Adjacent Channels Bridged 8 ohms 120W
Total Harmonic Distortion (THD) 20 Hz - 20 kHz
8 ohms 0.04%
4 ohms 0.07%
Adjacent Channels Bridged 8 ohms 0.09%

Ik ga 4 sterio kanalen gebruiken (dus 8x40W RMS) en 2 bridged (dus 2x120W RMS).

Nu is de vraag welke luidsprekers ?? Ik dacht aan Magnat IC 62

belastbaarheid RMS/max: 75W/140W
frequentiebereik: 35 - 35000Hz

het is voordeliger om allemaal dezelfde te gebruiken MAAR wil eigenlijk wel eens weten of dit zo goed is

1. voor de bridged setup:

AMP: 120W RMS
Luidspreker: 75W RMS
maximum 140W dus geen kans op overbelasting en amp is zwaarder dan de luisprekers dus geen gevaar voor clipping

2. Voor de gewone sterio setup

AMP: 40W RMS
Luidspreker: 75W RMS
gevaar voor clipping, de AMP zal ook op maximum vermogen moeten werken om de luidsprekers te voeden

Is dit juist of ben ik compleet verkeerd
Ook zoals ik al zei is dit een multi-room setup. de 40W is voor achtergrond muziek (wat denk ik ruim voldoende is) de 120W is voor meer vermogen

Grtz,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:16

voodooless

Sound is no voodoo!

Ga gewoon lekker luisteren en koop wat je mooi vind. Wattages zeggen niks en je kunt alle mogelijke combinaties op elkaar aansluiten.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-09 11:12
Ohmage daarentegen maakt wel degelijk uit!!

het is onverstandig om speaker met lager aantal ohm aan te sluiten dan de versterker, puur om het feit dat de speakers dan meer stroom vraagt van de versterker dan dat ie kan geven, je loopt dan ook de kans je versterker te mollen!

dus op speakers met hetzelfde vermogen in watt moet een gelijk aantal ohm of meer hebben.

[ Voor 40% gewijzigd door vlaaing peerd op 19-03-2010 16:46 . Reden: ik heb ruzie met mijn toetsenbord ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vlaaing peerd schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 16:45:

Als je versterker gebouwd is op een belasting van 8ohm is het meestal niet verstandig om daar 4ohm luidsprekers aan te hangen. Het aantal ohm van een luidspreker staat voor de impedantie van die luidspreker. Des te hoger de impedantie van je speakers, des te minder stroom zal hij vergen van je versterker. Het gevaar van 4ohm luidsprekers op een versterker die maar tot een belasting van 8ohm kan gaan, is dus dat je speakers teveel stroom trekken van je versterker en dat deze daaronder bezwijkt.
Als je versterker problemen geeft met een 4ohm belasting op normaal volume zou ik een andere versterker gaan uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
@koeitje

inderdaad zou ik ook doen, maar ff ter voorbeeld. Ik vond het nogal dubbelop informatie dus heb dat gedeelte maar verwijderd. Ik denk ook niet dat er echt versterkers zijn die alleen maar 8hom weerstand geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-08 21:28
vlaaing peerd schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 16:45:
Ohmage daarentegen maakt wel degelijk uit!!
Ben ik geheel mee eens!
dus op speakers met hetzelfde vermogen in watt moet een gelijk aantal ohm of meer hebben.
Ik ben zelfs een voorstander van een zwaardere versterker, of tewel lichtere boxen. Dit heeft te maken met de clipping van de versterker. Om de optimale werkingsgraad te behalen van boxen is een beetje oververmogen wel fijn (als je het moet gebruiken). Als je zwaardere boxen neemt waardoor je niet de optimale werkingsgraad behaald, ben je eerder geneigd om de versterker verder open te schroeven waardoor clipping kan onstaan. Dan stuurt de versterker een blokspanning uit waardoor je speakers redelijk snel hun einde vinden.

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:16

voodooless

Sound is no voodoo!

De versterker is er al... Hij heeft alleen speakers nodig.. en de amp kan 4 ohm aansturen.. Dus: je kunt kopen wat je wil, het gaat allemaal prima werken :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 11:03
Kan iemand mij vertellen wat in vredesnaam ohmage is? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:32
jbhc schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 20:41:
Kan iemand mij vertellen wat in vredesnaam ohmage is? 8)7
Hij bedoeld impedantie :+ ohmage bestaat niet :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
JvdW schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 20:44:
[...]

Hij bedoeld impedantie :+ ohmage bestaat niet :X
:'( m te huilen maar inderdaad, impendatie is het goede woord. Ik zat me al dood te staren op "de hoeveelheid Ohm" en kon zo geen beter woord verzinnen.
Pagina: 1