Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerSam1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-09 15:58

SerSam1

<+.R.O.G.+>

Topicstarter
ik heb hier een konig amp6000 staan en heb nog 2oude 60 watt kenwood speakers :) staan Ik heb nu sinds kort 2 DAP MC-12 Speakers gekocht. Nu de vraag : de kenwood speakers zijn 2-weg en de dap mc 12 speakers hebben een speakon aansluiting. De versterker zelf heeft een A en B kanaal en bij beide kanalen heb je 3 verschillende speaker aansluitingen. DUS kan je een 2weg speaker en een speakon speaker op 1 kanaal aansluiten en er over beide speakers geluid krijgen ??? :/
Afbeeldingslocatie: http://i527.photobucket.com/albums/cc357/SeriousSamuel1/Foto0471.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i527.photobucket.com/albums/cc357/SeriousSamuel1/amp6000/Foto0469.jpg

[ Voor 66% gewijzigd door SerSam1 op 19-03-2010 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:31

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik zou niet weten wat het probleem zou moeten zijn... Je hebt A/B keuze,dus dan hang je een paar op A en het andere paar op B :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerSam1

SerSam1

<+.R.O.G.+>

Topicstarter
dus je kan gewoon meerdere speakers op A en op B dus bijv. een 2weg op A en een speakon on A :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Waarom niet op B?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerSam1

SerSam1

<+.R.O.G.+>

Topicstarter
dat kan ook maar ik wilde van de dap speakers eentje op A en eentje op B en die 2 kenwood speakers wilde ik ook eentje op A en eentje op B dus 1kenwood speakers een dap speakers op A en ook 1kenwood speakers en een dap speakers op B dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ah.. wacht... Je hebt geen A en B, maar L en R, en daarvoor voor ieder kanaal 3 aansluitingen. Lekke verwarrend.

In princiepe kun je die gewoon allemaal aansluiten. Je moet wel even kijken naar de minimale impedantie, maar met PA amps zit dat meestal wel redelijk snor, zelfs voor de budget dingen.

[ Voor 3% gewijzigd door voodooless op 19-03-2010 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SerSam1 schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 14:29:
dat kan ook maar ik wilde van de dap speakers eentje op A en eentje op B en die 2 kenwood speakers wilde ik ook eentje op A en eentje op B dus 1kenwood speakers een dap speakers op A en ook 1kenwood speakers en een dap speakers op B dus ;)
waarom zou dat een wenselijke situatie zijn? ik zou voor links en rechts toch wel het zelfde type speaker willen hebben :) Maar het kan vast: zit niet echt bepaald een detectie systeem in ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerSam1

SerSam1

<+.R.O.G.+>

Topicstarter
dus het is in Principe geen probleem ?? de kenwood speakers zijn 4ohm en de dap speakers zijn 4ohm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerSam1

SerSam1

<+.R.O.G.+>

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 14:34:
[...]

waarom zou dat een wenselijke situatie zijn? ik zou voor links en rechts toch wel het zelfde type speaker willen hebben :) Maar het kan vast: zit niet echt bepaald een detectie systeem in ofzo.
nou tis omdat de dap speakers namelijk een beetje dof zijn dus wilde ik het opvullen met de kenwood speakers die redelijk goed geluid geven zowel treble als mid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

SerSam1 schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 14:36:
nou tis omdat de dap speakers namelijk een beetje dof zijn dus wilde ik het opvullen met de kenwood speakers die redelijk goed geluid geven zowel treble als mid
SerSam1 schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 13:56:
Ik heb nu sinds kort 2 DAP MC-12 Speakers gekocht.
Waarom koop je speakers die je niet bevallen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 14:34:
[...]

Het gaat hierbij om een PA versterker. Deze werkt niet met een links en rechts kanaal maar met een A en B kanaal. En ieder kanaal heeft 3 verschillende speaker aansluitingen.

Ontopic: Het kan wel. Alleen zo als Voodooless zegt, let wel op de impedantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerSam1

SerSam1

<+.R.O.G.+>

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 14:39:
[...]

Het gaat hierbij om een PA versterker. Deze werkt niet met een links en rechts kanaal maar met een A en B kanaal. En ieder kanaal heeft 3 verschillende speaker aansluitingen.

Ontopic: Het kan wel. Alleen zo als Voodooless zegt, let wel op de impedantie.
ok maar de versterker kan dus niet ontploffen ofzoo als je dit gaat proberen 8)7
er zit een clip meter dus ik zie vanzelf wel of de versterker het trekt of niet
en ik kocht de dap speakers omdat ze een stukje meer pit hebben dan die 2 oude kenwood speakertjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:54
SerSam1 schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 14:35:
dus het is in Principe geen probleem ?? de kenwood speakers zijn 4ohm en de dap speakers zijn 4ohm :)
Dat maakt 2 ohm en is dus aan de lage kant. Al je ze alle 4 uitstuurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerSam1

SerSam1

<+.R.O.G.+>

Topicstarter
Roderiktweaker schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 14:56:
[...]

Dat maakt 2 ohm en is dus aan de lage kant. Al je ze alle 4 uitstuurt
hmmm er staat duidelijk in het boekje ( sluit nooit luidsprekers aan met een lager weerstand (ohm) dan vereist is door de versterker ) dus :'( :'( :'( de versterker ondersteund alleen 4 en 8 ohm dus het kan dus waarschijnlijk niet ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het zal waarschijnlijk wel gewoon werken maar je zal de versterker niet voluit open kunnen draaien.
En ik neem aan dat er wel een protectie op de versterker zit (zit op mijn PA versterker in iedergeval wel). Deze zou dan op zijn minst ook wel in protect moeten springen als hij het niet trekt.
Ik zou zeggen gewoon proberen en niet voluit opendraaien. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-08 21:28
Nee, het kan niet. Je uiteindelijke impendantie is 2 ohm. twee van 4 ohm parallel is 2 ohm.

Update: Hij zal niet uit elkaar klappen maar de stroom die je over de eindtrap trekt zal te hoog zijn waardoor het vermogen van de voeding in elkaar klapt. Die moet immers dat vermogen leveren. Dan zal, denk ik, de zekering van de voeding het begeven of in uiterste geval, je voeding te warm worden en uitfikken (of zoiets)

[ Voor 69% gewijzigd door marquis op 19-03-2010 15:11 ]

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerSam1

SerSam1

<+.R.O.G.+>

Topicstarter
marquis schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 15:05:
Nee, het kan niet. Je uiteindelijke impendantie is 2 ohm. twee van 4 ohm parallel is 2 ohm.
das nou jammer :( en als je het toch gaat proberen dan knalt de versterker zeker uitelkaar >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stamp
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Je kan de speakers in serie zetten dan is het 4ohm +4ohm=8 of een 4ohm combineren in serie met een 8 ohm voor 12 ohm :)
een maar als je verschillende ohm speakers in serie gaat zetten dan klinkt de speaker met de laagste ohm meestal harder als de hogere. maar het is geen probleem als ze gelijk zijn zoals de 4+4
SerSam1 schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 15:07:
[...]

das nou jammer :( en als je het toch gaat proberen dan knalt de versterker zeker uitelkaar >:)
de meeste versterkers hebben dan een thermische zekering die dan de stroom eraf haalt ben geen moderne versterker de laatste jaren tegengekomen waar deze beveiliging niet in zat. (maar aan te raden is het dus niet )

[ Voor 41% gewijzigd door stamp op 19-03-2010 15:12 ]

Then we ate some mescaline and went swimming - Hunter S. Thompson.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerSam1

SerSam1

<+.R.O.G.+>

Topicstarter
ja maar de kenwood zijn 4ohm en er gaat maar 1 kenwood op A(links) en 1 kenwood op B (rechts) en er gaat 1 dap mc-12 op A en de ander dap mc-12 gaat B

dit zijn de speakers

Afbeeldingslocatie: http://www.real-audio.ru/measurements/shop/sold/ls/ls-990hg.jpg
Afbeeldingslocatie: http://shop.sound7.be/WebRoot/StoreLFR/Shops/62056072/Products/DAP_MC12/D3156_.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door SerSam1 op 19-03-2010 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:14

lier

MikroTik nerd

Helaas gaan de regels voor gelijkstroom niet op bij speakers, hier praten we namelijk over wisselstroom (en impedantie in plaats van weerstand).

Dus de berekening van 2 Ohm hoeft niet te kloppen (let ook op dat 4 Ohm speakers bij een specifieke frequentie best een lagere impedantie kunnen hebben).

Verder...als ergens PA op staat betekend het niet direct dat je het zwaarder kan belasten dan standaard HiFi.

Mijn tips: als je de Kenwood speakers toe voegt aan je setup en het geluid wordt duidelijk niet zachter dan is er niets aan de hand. Als het geluid wel zachter wordt of duidelijk gaat vervormen dan kan je beter voor één paar speakers gaan.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:54
Wat dacht je om met een EQ je dap's wat op de prikken. Trouwens voor in normale huiskamers heb je geen PA nodig. Dan volstaan gewone HiFI luidsprekers die veel kunnen hebben prima. Als ik hier eens een feestje zet trekt de HiFi dat makkelijk. Dan heb je gewoon mooi geluid op fors volume. Bij de meeste goedkope PA is het dan wel tering hard maar ook met veel vervorming. Het eerste is trouwens ook beter voor je oren.. (let er mee op, Ik loop constant met een piep in me oren..!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stamp
  • Niet online
Koop of leen een multimeter en kijk hoeveel ohm je krijgt als je ze in serie zet of parallel

zit het eind resultaat tussen de 4 en 8 ohm dan kan het prima.

Trouwens als het hoog van de speaker niet klinkt kan je ook nog de tweeters vervangen of het filter in de speaker ipv oude speakers er bij te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerSam1

SerSam1

<+.R.O.G.+>

Topicstarter
lier schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 15:15:
Helaas gaan de regels voor gelijkstroom niet op bij speakers, hier praten we namelijk over wisselstroom (en impedantie in plaats van weerstand).

Dus de berekening van 2 Ohm hoeft niet te kloppen (let ook op dat 4 Ohm speakers bij een specifieke frequentie best een lagere impedantie kunnen hebben).

Verder...als ergens PA op staat betekend het niet direct dat je het zwaarder kan belasten dan standaard HiFi.

Mijn tips: als je de Kenwood speakers toe voegt aan je setup en het geluid wordt duidelijk niet zachter dan is er niets aan de hand. Als het geluid wel zachter wordt of duidelijk gaat vervormen dan kan je beter voor één paar speakers gaan.
OK bedankt voor de TIP !!! ik zal het morgen proberen dan komen de dap mc-12's binnen ( hopelijk ook de speakon kabel :( ) en dan horen jullie het wel of het werkt en of de Versterker opgeblazen is _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stamp
  • Niet online
lier schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 15:15:

klopt maar wilde het simpel houden

voor speakers reken je het uit met deze formule 1/Rt = 1/R1 + 1/R2

voorbeeld effe gepikt van een audioforum

We nemen 3 weerstanden, 1 van 100 ohm, 1 van 200 ohm en 1 van 400 ohm. Die zetten we dus parrallel. Om de vervangingsweerstand (Rv) te bereken moet je gewoon de formule invullen. Dat geeft: 1/100 + 1/200 + 1/400 = 1/Rv. Hoe kom je nu achter de Rv? Mijn manier is om eerst de noemers gelijk te maken. Dan krijg je: 4/400 + 2/400 + 1/400. Nu kan je de breuken optellen, dat geeft: 7/400. Oftewel 7/400 = 1/Rv. Hoe kom je nu aan Rv? Heel simpel, gewoon de breuk omdraaien. Dus Rv = 400/7. Invullen op de rekenmachine geeft: 57,1 Ohm.

maar makkelijkste is een multimeter pakken aangezien de waardes die fabrikanten opgeven niet altijd kloppen.

succes en de condolances aan je buren >:)

[ Voor 5% gewijzigd door stamp op 19-03-2010 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marquis
stamp schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 15:17:
Koop of leen een multimeter en kijk hoeveel ohm je krijgt als je ze in serie zet of parallel

zit het eind resultaat tussen de 4 en 8 ohm dan kan het prima.
Net zoals Lier zei, dit kun je niet meten met een multimeter. Deze geeft gelijkspanning af en zal een valse waarde geven.
Lier, het delen van de ohmse waarde is een grove richting maar komt wel in de richting. Om zuiver te rekenen moet je ook de cosinus phi meerekenen. Maar dat gaat wel erug ver en is alleen nodig als je de hele preciese waarde wil weten. Ook heb je gelijk dat de impendantie lager kan zijn op bepaalde frequenties, met name op de crossover frequentie. Deze zal in praktijk niet meer dan een 0,5 Ohm schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerSam1

SerSam1

<+.R.O.G.+>

Topicstarter
stamp schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 15:21:
[...]

We nemen 3 weerstanden, 1 van 100 ohm, 1 van 200 ohm en 1 van 400 ohm. Die zetten we dus parrallel. Om de vervangingsweerstand (Rv) te bereken moet je gewoon de formule invullen. Dat geeft: 1/100 + 1/200 + 1/400 = 1/Rv. Hoe kom je nu achter de Rv? Mijn manier is om eerst de noemers gelijk te maken. Dan krijg je: 4/400 + 2/400 + 1/400. Nu kan je de breuken optellen, dat geeft: 7/400. Oftewel 7/400 = 1/Rv. Hoe kom je nu aan Rv? Heel simpel, gewoon de breuk omdraaien. Dus Rv = 400/7. Invullen op de rekenmachine geeft: 57,1 Ohm.
hmmm wil jij het effe uitrekenen :? dus de versterker kan 4/8 ohm aan en er komt een 8ohm en een 4ohm speaker op A en ook een 8ohm en een 4ohm speaker op B :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

stamp schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 15:21:

Leuk dat je het uit legt, dan vertel ik nog maar een keer dat je met wisselstroom werkt terwijl de formule die je geeft alleen voor gelijkstroom werkt.

Oftewel, de impedantie is frequentie afhankelijk !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

SerSam1 schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 15:18:
[...]

OK bedankt voor de TIP !!! ik zal het morgen proberen dan komen de dap mc-12's binnen ( hopelijk ook de speakon kabel :( ) en dan horen jullie het wel of het werkt en of de Versterker opgeblazen is _/-\o_
voodooless schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 14:39:
[...]

Waarom koop je speakers die je niet bevallen 8)7
Dus je hebt de speakers nog niet eens binnen en je weet nu al dat ze niet bevallen?

Money for nothin' and your chicks for free

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerSam1

SerSam1

<+.R.O.G.+>

Topicstarter
DeeJee schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 15:26:
[...]

[...]

Dus je hebt de speakers nog niet eens binnen en je weet nu al dat ze niet bevallen?
ze bevallen me wel want ik heb ze al beluisterd ;)
alleeeeeeennnnnn ook voor misschien nog meer power WILDE ik die 2kenwood;s er tussen hangen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

SerSam1 schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 15:27:
ze bevallen me wel want ik heb ze al beluisterd ;)
alleeeeeeennnnnn ook voor misschien nog meer power WILDE ik die 2kenwood;s er tussen hangen :9
Dan zou ik de Kenwoods gewoon aan een extra versterkertje hangen...
Maar ga eerst eens kijken of de DAP's al voldoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stamp
  • Niet online
lier schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 15:25:
[...]

Leuk dat je het uit legt, dan vertel ik nog maar een keer dat je met wisselstroom werkt terwijl de formule die je geeft alleen voor gelijkstroom werkt.

Oftewel, de impedantie is frequentie afhankelijk !
Je hebt hier totaal gelijk maar zo precies hoef je het echt niet uit te rekenen voor een thuis setup en geeft een multimeter al prima resultaat of zelfs het optellen is al naukeurig genoeg.

Zie ze vaak zat een Ev cluster controleren met een multimeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marquis
stamp schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 15:52:
[...]

Zie ze vaak zat een Ev cluster controleren met een multimeter
Waar waarschijnlijk een ossiloscoop achter staat. Bel zelf namenlijk geluidstechnicus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerSam1

SerSam1

<+.R.O.G.+>

Topicstarter
Perfect!!!! de versterker trekt het makkelijk op volopen de clip gaat niet eens branden NO PROBLEMO !! :D
Pagina: 1