• Dograver
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-01 14:34

Dograver

>> Insert Title Here <<

Topicstarter
Hallo,

Ik ben mij eens aan het oriënteren op misschien wel waterkoeling voor mijn pc.
Dit om mijn systeem wat stiller te maken gezien deze nu bijna opstijgt.
Nu kun je bijvoorbeeld bij Highflow.nl complete sets bestellen om je CPU en GPU te waterkoelen.
Vermoedelijk sluit deze niet helemaal aan op mijn hardware.
Q6600 + GeForce 9600 GT

http://www.highflow.nl/im...es/detailed_image_605.jpg

Ik weet zo ongeveer wat er nodig is aan de hand van de afbeelding
  • Pomp
  • Radiator
  • Koelblokken
  • Slangen
  • Fittingen
  • Reservoir
  • Koelvloeistof
  • Ventilatoren
(Vul deze nog wel verder aan.)

Maar zo door diverse topics heen lezende kom ik ook dingen tegen waar ik graag wat meer over wil weten.
Als eerste, wat mis ik nog in de lijst.

Niet alle blokken kunnen gecombineerd worden i.v.m. het materiaal waarvan het blok gemaakt is. Koper vs. aluminium als ik het goed heb.
Daarnaast zal er vermoedelijk ook een slijtende werking optreden in de loop der tijd. Kan iemand mij hier meer duidelijkheid over geven?

Alvast bedankt.

PSN-ID Dograver

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:46

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Je mist volgens mij niks, je hebt weliswaar geen extreem uitgebrijde loop daar mee, dus geen fill en drainport en dergelijke.

Je kunt prima zonder, en dat van de verschillende metalen kan prima als je gewoon koelvloeistof van Feser gebruikt, die gaat dat effect tegen.

En over de slijtende werking, tja het enige wat echt beweegt in een watersetup zijn fans en de pomp, verder kunnen waterblokken en zo wel vuil worden maar die maak je zo weer schoon met ketchup.

Signature

Verwijderd

BGB4rn schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 12:15:
Je mist volgens mij niks, je hebt weliswaar geen extreem uitgebrijde loop daar mee, dus geen fill en drainport en dergelijke.
Dat hoeft ook niet want de reservoir kan dienen om te 'fillen' en 'drainen'.
Dograver schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 12:11:
Niet alle blokken kunnen gecombineerd worden i.v.m. het materiaal waarvan het blok gemaakt is. Koper vs. aluminium als ik het goed heb.
Daarnaast zal er vermoedelijk ook een slijtende werking optreden in de loop der tijd. Kan iemand mij hier meer duidelijkheid over geven?
Nu begrijp ik niet waarom je voor aluminium zou willen kiezen??? De koellprestaties staan achter op die van koper en het is vragen om problemen om met verschillende soorten metalen te werken. als je het kan vermijden, doe dat dan beter. Het is zo dat hoe 'puurder' of 'properder' je water is, hoe minder onderhoud dat zal vragen.

Als je kleuren begint te mengen met anti-corrosie middelen, in combinatie met anti-algen etc., dan zal je je loop sneller moeten verversen dan als je alleen gedestileerd water + zilver gebruikt. Je moet toch rekenen op eenmaal per jaar/anderhalf jaar je water te verversen. Voor je pomp het begeeft verander je waarscheinlijk al van pc.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

(lol, over pomp begeven en nieuwe pc's gesproken :X)

of gewoon gedestilleerd water met een scheutje autokoelvloeistof. ik zou overigens kleurstof in je water echt afraden, het verkloot je slangen en als je het water morst gaat die kleurstof echt niet meer dr uit. als je kleurtje wil, neem gewoon slangen of slangveren met een kleurtje :)

• BGB4rn

BGB4rn

AlexanderB schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 18:47:
(lol, over pomp begeven en nieuwe pc's gesproken :X)

of gewoon gedestilleerd water met een scheutje autokoelvloeistof. ik zou overigens kleurstof in je water echt afraden, het verkloot je slangen en als je het water morst gaat die kleurstof echt niet meer dr uit. als je kleurtje wil, neem gewoon slangen of slangveren met een kleurtje :)
Eensch, ik heb hier mijn mooie tygon slangetjes verziekt met Feser F1, opzich prima vloeistof alleen worden je slangen er lelijk van.

Signature

• Dograver

Dograver

>> Insert Title Here <<

Topicstarter
Dus als ik het goed begrijp zouden er eventueel nog een fill en een drainport bij kunnen, maar deze zijn niet verplicht. Het vergemakkelijkt het verversen wel denk ik.
Daarnaast raden jullie aan om gedestilleerd water + drupje autokoelvloeistof in van zichzelf gekleurd slangen te drukken in plaats van transparante slangen met gekleurd water.
BGB4rn schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 12:15:
....maar die maak je zo weer schoon met ketchup.
Ketchup???

[ Voor 50% gewijzigd door Dograver op 19-03-2010 20:05 ]

PSN-ID Dograver

• Xenomorphh
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

Dograver schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 20:01:
Dus als ik het goed begrijp zouden er eventueel nog een fill en een drainport bij kunnen, maar deze zijn niet verplicht. Het vergemakkelijkt het verversen wel denk ik.
Daarnaast raden jullie aan om gedestilleerd water + drupje autokoelvloeistof in van zichzelf gekleurd slangen te drukken in plaats van transparante slangen met gekleurd water.

[...]

Ketchup???
Ja ketchup ;) Daar zit azijn in en het is aardig dik dus makkelijk om mee te poetsen.

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• BGB4rn

BGB4rn

Vandaag toevallig wat plaatjes gemaakt van voor na ketchup :)

Voor :

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/IJf3PweIWFmPh4woAbQTwwqY/thumb.jpg

Na :

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/18MqxL9Eqwyz4aE9VdWuEAWx/thumb.jpg

Je ziet het verschil niet zo goed maar het werkt erg goed kan ik je vertellen :)

Probeer het voor de gein eens met een 5 cent muntje, daar wat ketchup op de helft van het muntje en de andere schoon laten voor het cillit bang reclame effect :+

[ Voor 23% gewijzigd door BGB4rn op 19-03-2010 20:33 ]

Signature

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-01 23:25
cola krijg je ook het cilit bang effectje :P

maar ik vind een 9600 gt niet waard om te worden watergekoeld

ja, daag.

• Dograver

Dograver

>> Insert Title Here <<

Topicstarter
Remmes_NT schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 00:00:
maar ik vind een 9600 gt niet waard om te worden watergekoeld
Ik ben me ook nog puur aan het orienteren. Tegen de tijd dat ik hier aan ga beginnen staat er vermoedelijk al nieuwe hardware.

En welk merk ketchup is het meest geschikt voor deze klus.
Zou zonde zijn om een fles oliehoorn te misbruiken. :+ :+

[ Voor 16% gewijzigd door Dograver op 22-03-2010 09:10 ]

PSN-ID Dograver

• Willie Billie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-01 15:50
Ik denk dat je bij het kopen van nieuwe hardware een cpu + gpu cooler moet aanschaffen die stil zijn. DIt kost je slechts +- 70 euro extra en dan is je pc ook zeer stil ( bijv een mugen voor je cpu en een gpu met een eigen design cooler, of een aftermarket cooler).

Tenzij je WC natuurlijk echt als hobby bezigheid ziet ^^

Mijn game PC: http://tweakers.net/gallery/125384?inv_id=19781#tab:inventaris

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

gewoon de ketchup uit de koelkast ;) (en als je nog niets hebt, gewoon de goedkoopste :))

drupje koelvoeistof: zegmaar n half tot n heel plastic bekertje aan inhoud, afhankelijk van hoeveel water dr in je loop gaat. 5-10% zegmaar, niet meer dan 1/10, dan gaat je loop onwijs schuimen, dat wil je niet.

• Dograver

Dograver

>> Insert Title Here <<

Topicstarter
Watercooling is weer eens wat anders dan de standaard luchtkoeling die bijna iedereen heeft.
En ja, beetje tweaken hier en daar is geen tweaken als er geen uitdaging in zit.

Gelukkig niet de goddelijke ketchup.
Max 1/10. Moet goed komen.

[ Voor 8% gewijzigd door Dograver op 22-03-2010 12:31 ]

PSN-ID Dograver

Pagina: 1