[Compaq V6520ed] Start bijna niet meer op (Geen BIOS)

Pagina: 1
Acties:

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-12 07:47
Hallo,

Ik probeer of ik een laptop voor iemand kan redden.
Verschijnsel: Power knop > Lichtjes gaan branden > Totaal geen output op het scherm (zelfs geen BIOS).

Wat ik zelf geprobeerd heb:
  1. Accu voor een aantal minuten verwijderen > Weinig tot geen resultaat
  2. CMOS batterij verwijderen samen met Accu > Ik kan eenmalig opstarten en uren in Windows werken. Als ik opnieuw opstart zit ik weer vast op het probleem.
  3. HDD verwijderen > Zelfde als punt 2.
  4. Geheugen één voor één testen > Zelfde als punt 2.
  5. Alleen op de adapter (zonder accu) opstarten > Zelfde als punt 2.
Punt 2 kan ik steeds opnieuw voor elkaar krijgen. Volledig ontladen geeft mij dus 1 opstart mogelijkheid.

Ik heb toen vervolgens een BIOS update gedaan. Oude BIOS was van 2007, nieuwe van 2009. Alles is goed verlopen zonder fouten of freezes. Na het flashed moest de laptop opnieuw opstarten.

Helaas is er niets veranderd op de positieve manier. In plaats van gewoon op een zwart scherm te blijven hangen gebeurt er nu het volgende: Alle lichtjes gaan branden, dvd speler knippert en hdd tikt > Reboot. Dit gaat oneindig zo door.

Ik heb toen het bovenstaande stappenplan opnieuw doorlopen, en de uitkomst is precies het zelfde...

Technische support van HP wil niet meer helpen omdat de garantie verlopen is. Ze willen dus ook niet kijken of dit probleem vaker voorkomt. Ze willen pas helpen als we gaan betalen.

Ik ben er van overtuigd dat de laptop niet stuk is. Want ik kan na volledig ontladen gewoon opstarten en werken met de laptop. Als er iets stuk zou zijn dan was dat ook niet mogelijk lijkt mij.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? Standaard Compaq verschijnsel? Iemand iets als dit meegemaakt?
Iedere tip is welkom. Kijken of hier iets uit komt, voordat ik het helemaal open ga schroeven om te kijken of er iets opvallends te zien is.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-12 14:01
Ik betwijfel of het helpt hoor, maar heb je er al een andere CMOS batterij ingezet? (bijna) lege CMOS kunnen voor leuke effecten zorgen...

Haal je de accu er ook uit op het moment dat je de HDD verwijdert of het geheugen test?

[ Voor 24% gewijzigd door Rupie op 19-03-2010 12:57 ]

Desktop | Server | Laptop

• Saeverix
Rupie schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 12:56:
Ik betwijfel of het helpt hoor, maar heb je er al een andere CMOS batterij ingezet? (bijna) lege CMOS kunnen voor leuke effecten zorgen...
Nee, maar zelfs zonder batterij zou hij moeten opstarten. Dat is ook wat hij soms doet. Het enige wat reset zijn datum en tijd, boot volgorde. Meer kun je namelijk niet instellen op deze laptop.
Haal je de accu er ook uit op het moment dat je de HDD verwijdert of het geheugen test?
Uiteraard...

Heb hem net toch even uit elkaar gehaald. Maar kon nergens op het moederbord iets opvallends ontdekken.
Ik ben door al mijn mogelijke oorzaken heen. Ik verklaar hem dan ook bijna als "afgeschreven". Maar misschien is er iemand met een gouden tip...

EDIT:
Ik zag net op eBay ook een kapot moederbord voor dit type laptop staan. Deze had precies de zelfde fouten als de laptop die ik hier heb. Namelijk: FAULT: SHOWS POWER LIGHT BUT WILL NOT TURN ON. NO FURTHER TESTS DONE.

Denk dus gewoon dat het moederbord zijn beste tijd gehad heeft. Kijken of ik in nederland ergens een 2e hands moederbord vinden kan. In amerika zijn er genoeg op eBay, maar dan zit je weer met invoerkosten...

[ Voor 21% gewijzigd door Saeverix op 19-03-2010 14:51 ]

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-12 14:01
Saeverix schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 14:40:
[...]
Uiteraard...

Heb hem net toch even uit elkaar gehaald. Maar kon nergens op het moederbord iets opvallends ontdekken.
Ik ben door al mijn mogelijke oorzaken heen. Ik verklaar hem dan ook bijna als "afgeschreven". Maar misschien is er iemand met een gouden tip...
wat opvalt is dus dat hij het elke keer 1x doet als je de laptop uit elkaar hebt gehaald. het lijkt haast als hij ergens een (statische?) lading vasthoudt waardoor hij daarna niet meer kan opstarten. Geeft hij niet toevallig een schokje ofzo als je hem open schroeft?

zou inderdaad zo maar het mobo kunnen zijn. grote kans dat een nieuwe laptop bijna goedkoper is dan een nieuw mobo...

[ Voor 8% gewijzigd door Rupie op 19-03-2010 14:53 ]

Desktop | Server | Laptop

• Saeverix
Het is in ieder geval heel erg vreemd.

2e hands moederbord kost ongeveer 80 euro vanuit Amerika. Komt op 100 euro inclusief verzenden ongeveer.
Zal eens met de eigenaar overleggen...

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
HP bellen en garantie claimen. 2e hands moederbord zou ik niet doen, alle V65xx serie notebooks hebben hier last van. Bekend probleem, ook door HP erkend en vele andere fabrikanten hebben dit ook.

Oorzaak: Brakke Nvidia GPU welke losraakt. Begint met ellende met wireless (vraag maar, grote kans dat dit bevestigend beantwoord wordt dat daar al langer ellende mee is), vervolgens krijg je de symptonen die jij ervaart.
Een biosupdate wordt als oplossing genoemd, maar dat is het niet. Een brakke (oververhitte) chipset kun je niet met een biosupdate fixen. Als workaround (en dat is wat die update doet) kun je de koeling wel een stuk aktiever zetten (sneller aan enz) maar dat is geen oplossing....
Technische support van HP wil niet meer helpen omdat de garantie verlopen is. Ze willen dus ook niet kijken of dit probleem vaker voorkomt. Ze willen pas helpen als we gaan betalen.
HP heeft dit issue erkend (ervanuitgaand dat het dus ook jouw probleem is) en de garantie verlengd naar 2 jaar.

Maar of dat juridisch terecht is? Ik gok dat dit wel aanvechtbaar is, immers, een bekend, euvel, en dan nog je klant afschepen 'geen garantie'? De verwachtte levensduur is zeker >2 jaar, en al helemaal als het een known-issue is.

Zelf fixen kan, je zal je GPU moeten reflowen. Als je de apparatuur hebt kun je het zelf doen, en anders wordt dit ook wel op (bv) marktplaats als service aangeboden voor +/-50eur. Maar ook dat is uitstel van executie, het feitenlijke probleem blijft bestaan en je zal vroeg of laat weer deze ellende krijgen.

http://h10025.www1.hp.com...be&dlc=nl&product=3216222

HP ontkent het gewoon voor de dv6520, maar het is wel degelijk van toepassing. Ik heb hier ook een paar exemplaren van deze serie met exact deze issues, en zoek maar eens op internet..... ( dv6xxx serie is pavilion, de v6xxx is de presario, maar beide zijn hetzelfde, alleen is de ene HP, andere compaq).
Nvidia heeft de issues ook erkend dat deze serie een (hoge) uitvalspercentage heeft: http://www.nvidia.com/object/io_1215037160521.html

Hoe oud is ie? Ik heb zelf deze laptops ook maar overgenomen, maar als ik 'm zelf gekocht zou hebben lijkt het me een gevalletje rechtsbijstand als je HP niet kan overtuigen. De feiten liegen er niet om ;)

Google maar eens op dv6000 gpu reflow of andere modellen in deze serie: 80% heeft dezelfde problemen.

Paar interessante linkjes:
http://www.socialroast.co...84-g86-video-gpu-problems

http://h30434.www3.hp.com...screen-problem/td-p/30856 (slechts 108 pagina's met vergelijkbare ellende....)

http://h10025.www1.hp.com...ame=c01087277&lc=en&cc=us
staat wat duidelijker de symptonen omschreven.

[ Voor 55% gewijzigd door DJSmiley op 19-03-2010 18:41 ]

• Saeverix
DJSmiley bedankt voor deze duidelijke reactie... Wat je zegt klink inderdaad aanneembaar. 2e hands moederbord zal dan waarschijnlijk de zelfde symptomen krijgen.

Ik zal het nog eens proberen bij HP, en als ze niets willen doen dan eens gaan dreigen... Want het zijn inderdaad precies dezelfde symptomen.

Bedankt!

Ik heb net nogmaals contact gehad met HP. Ze heeft alles even nagekeken en melde mij dat ze niets voor mij kon betekenen. Omdat bij hun dit model niet bekend staat met deze problemen. En willen ze me alleen helpen voor 20 euro buiten garantie service.

Vervolgens ben ik een beetje gaan dreigen met Consuwijzer en rechtsbijstand en toen vroeg ze weer even om een momentje. Maar helaas ook toen was het antwoord NEE. Ze zou ook problemen krijgen als ze me zou doorverbinden. Opzich begrijpelijk natuurlijk.

Ik zit nu even te denken waar ik me nu het beste tot kan richten. Met een brief of telefoontje...
Ik denk dat de Consumentenbond of Consuwijzer mij hier ook niet inhoudelijk mee kan helpen.

En dan nog: Stel ik betaal 20 euro voor buiten garantie support... Dan nog is er geen garantie dat ze dan wel toegeven aan dit probleem lijkt mij. Dan is het nog maar de vraag of er een oplossing komt.

[ Voor 59% gewijzigd door Saeverix op 20-03-2010 12:58 ]

Pagina: 1