Toon posts:

486 newbie vragen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Oke ik heb dus ff een klein probleempie, kheb een 486 mobo gekocht(+proc en ram) maar ik snap het niet helemaal. Ik heb verschillende 286'ers en 386'ers open gehad en mee lopen klooien maar een 486 is ff anders. :?

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/j.hage/486mobo.jpg

zo ziet mijn mobo er ongeveer uit, niet helemaal maar het komt in de buurt.

Eertse probleem, waar sluit ik mijn floppy en hdd aan? ik denk dat met bij nummer 1 moet zijn(kzie daar slave en master staan) maar wat is dit voor aansluiting? moet daar een kaartje in?

Tweede probleem, die proc die erin zit heeft geen kewler :P is dat een probleem bij een dx4? ook is de proc kleiner dan de socket, maar das geen probleem toch?

Derde probleem, er zit nu 16mb geheugen in, van 70ns werkt het als ik er 2 vervang met 2x8mb van 60ns of werkt dat niet?(60ns op 486 mobo)

vierde probleem, moet ik echt weer zo'n onwijs grote knop voor mijn toestenbord hebben? damn!! :P

Oke ik geef toe het zijn niet echt grote problemen maar ik weet het niet pcies(ik kon niet de exacte info uit de search trekken die ik wilde hebben).

Alvast bedankt, :)

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:29
Je moet een multi-IO kaart hebben om je harddisk, floppy, muis en printer aan te kunnen sluiten.

De 1 op je plaatje is een extentie voor ISA kaarten. Ook wel Vesa Local Bus genoemd. Die dingen waren écht een ramp om in je moederbord te krijgen, flink duwen enzo :)

486 CPU's hadden doorgaans vanaf 66 mhz minimaal wel een heatsink en vaak zag ik ze van 100 mhz ook wel met een klein koelertje erop. Aangezien Cyrix bekend staat om zijn hitteproduktie, zou ik als ik jou was er wel ééntje opzetten.

Het geheugen onder de 3 is 30 pins geheugen, dat werkt alleen per 4 in 486 moederborden (386DX ook, alleen 386SX kon per 2)
Die iets langere geheugensloten zijn 72 pins geheugen simms. Die kun je er wel per stuk in prikken en hoeven niet in een paar.

Dat grote toetsenbord tenslotte, is een DIN aansluiting voor het toetsenbord. Als je alleen maar PS/2 toetsenborden in huis hebt, kun je voor een paar gulden vaak wel een verloopstekkertje krijgen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en ik zou zeggen: veel knutselplezier!

(mooie digitale camera trouwens :))

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Verwijderd

1) in die tijd moest je een aparte controller kopen voor HDD/FDD/COM/LTP, zit dus niet op mobo

2) CPU kun je toch beter koelen, alleen heatsink kan genoeg zijn, aan te raden is het niet

3) geheugen is volgens mij geen probleem

4) ja

• _Guevara_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-12-2024
hallo ik zal eens kijken of ik jou kan helpen

Ant 1 : Je hdd en floppy moet je aansluiten op een zogenaamde Ide interfacekaart. Dat is een extra kaart die je in een vrij isa slot moet duwen. Daar zitten dan de ide en floppy aansluitingen op ( voor je flatkabel).

Ant 2: Nou ik neem aan dat het een DX4 - 100mhz is. Daar zou ik wel een cooler op doen maar dat hoeft niet zo'n grote te zijn. Gewoon zo'n kleine chipset cooler is denk ik wel genoeg. (wel wat leuke ribben).

Ant 3: Dat zou ik zo ook niet kunnen zeggen maar ik denk het wel. Ligt een beetje aan het mobo. Maar als het kan denk ik dat het geheugen dan toch op 70ns gaat draaien maar dat is opzich niet erg.

Ant 4: Euh jah zou kunnen. Maar je kan ook van die stekkertje kopen (soms een kabeltje met een stekker) die d'r een ps/2 van maakt. Maar dit zal niet je grootste probleem zijn.

Nou ik wens je veel succes met je 486 :)
voor zover die alles nog kan wat je e'm wil laten doen. En vergeet niet een koetje te draaien }:O hehe kijken wat die voor mkeys kan halen :P

Maar okay succes :Y) Guevara

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Die dingen die je bij 1 ziet zijn trouwens VLB (Vesa Local Bus) sloten een voorloper/concurrent van PCI. Als je een I/O of videokaart erop zet kun je het beste een VLB kaart hebben.
Op die VLB sloten na is een 486 trouwens hetzelfde als een 386 (:)), maargoed.

• FoolZero
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-07 07:52

FoolZero

Freedom of speech...

Op donderdag 08 maart 2001 17:31 schreef Bigs het volgende:
Op die VLB sloten na is een 486 trouwens hetzelfde als een 486, maargoed.
:?

is een 486 hetzelfde als een 486??? Vertel want ik begrijp niet wat je wilt vertellen?

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:29
En ben je er nog een beetje uitgekomen met je 486? ;)

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-08 14:20
simm's moeten ook per paar gestoken worden, vanaf de dimm hoeft dit niet meer

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-08 23:32
en met de rimm wel weer:)

• PokkeNoise
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-08-2023

PokkeNoise

leesbaar met bril

Op dinsdag 20 maart 2001 23:00 schreef catfish het volgende:
simm's moeten ook per paar gestoken worden..
Niet dus, op een 486 mobo kan er gewoon 1 enkele 72 pins ingezet worden. Alleen hebben veel 486 moederborden de onhebbelijke eigenschap dat als je de 72 pins geheugen langs de 32 pin simms wilt gebruiken de bank met de 4 simms NIET gebruikt kan worden = dezelfde geheugenbank!
4 x 30 pins simms, bankje overslaan, dan 1 x 72 pins bezet kan weer wel.
EDO ram kan vaak ook niet gebruikt worden in 486 mobo's.

Die Master, Slave aanduiding bij die VESA Local bus slots heeft met die sloten te maken, soort van busmastering.

Zogenaamde Multi IO kaartjes zijn duur en schaars tegenwoordig, kan je beter proberen zoiets uit ouwe 2 of 386 te slopen of op een beurs uit de grabbelbak voor een paar gulden.

:7

edit:
sticky keyboard

? weet jij wat.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ook is de proc kleiner dan de socket, maar das geen probleem toch?
die buitenste rij pinnetjes is voor de pentium overdrive :)

Verwijderd

Op donderdag 08 maart 2001 17:10 schreef budi het volgende:
De 1 op je plaatje is een extentie voor ISA kaarten. Ook wel Vesa Local Bus genoemd. Die dingen waren écht een ramp om in je moederbord te krijgen, flink duwen enzo :)
Volgens mij is dat echt het meest mislukte slot formaat dat er bestaat, maar ik kan me vergissen natuurlijk. :)

• Mastermind
  • Laatst online: 02-08 20:09
haha, je mag wel lang zoeken als je nog een VLB I/O kaart wil vinden! :D

• picobyte
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-08 11:54

picobyte

MhIHIHI!

Ik heb hier nog een 486 mobo met vesa video&IO-controller kan je zo van me krijgen :)

Powered bij meergranenbrood.

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:52
Dicht bij mij in de buurt is een winkel waar ze al die oude dingen verkopen. Rete goedkoop. Als je wil kan ik daar wel even voor je shoppen.. En ik heb zelf ook zat 486 onderdelen.
Ow, en een cooler is best handig op je DX4

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mocht je in de buurt van Nijmegen zitten, mail me- ik heb van een dode 486 met VLB ooit een VGA kaart (CL5428 met 1MB) en een multio-io geval gesloopt. Ligt al tijden in een antistatisch zakje te niksen.

Oslik, blyat! Oslik!

Verwijderd

Geplaatst door Mastermind - woensdag 21 maart 2001 00:06

--------------------------------------------------------------------------------
haha, je mag wel lang zoeken als je nog een VLB I/O kaart wil vinden!

Voor oude 486 spullen heb ik nog van alles totaal 12 kasten en Mobos met CPUs ed. dus email me of ICQ me want het staat hiero onder te stoffen

( waaren 2 jaar geleden voor mij DOOM Computers met DOOM1 en 2 en GTA1 Ed. met netwerk en alles er op en er aan HDd's en zo ook dus email en jij zal vinden :)

-------------------------------
[ EDIT ]

Daar naast heb ik een progje dat je mobo kan identiviseren zodat je weet welk typen en zo het is en op welke INTERNET SITE MOET KIJKE EN DAS HANDIG WERKT OOK BIJ DE NIEUWSTE MOBO's :)

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Op die VLB sloten na is een 486 trouwens hetzelfde als een 386 ()
Fout. Een 486 heeft een ingebouwde coprocessor (muv de 486SX), bij de 386 moest je die er los bijzetten.

Verder heeft een 486 meer instructies, en een 386 is vaak (niet altijd) vastgesoldeerd, een 486 nooit.

Verder werkt een 386 niet met multipliers, maar met een oscillator, een 486 heeft al wel multipliers.

Virussen? Scan ze hier!

• Palomar
  • Niet online
Op vrijdag 23 maart 2001 09:54 schreef wildhagen het volgende:

[..]

Verder heeft een 486 meer instructies, en een 386 is vaak (niet altijd) vastgesoldeerd, een 486 nooit.
mijn 486sx zet WEL vastgesoldeerd :)

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op vrijdag 23 maart 2001 11:38 schreef rick_h het volgende:

[..]

mijn 486sx zet WEL vastgesoldeerd :)
Ik heb ooit een Pentium Processor ( Incl een paar SIMM sloten ) op een VLB kaart gezien, die er op vastgesoldeerd zat.

Maar helaas kan ik het plaatje waar ik het heb gezien niet meer vinden. Als je het zelf wil zoeken... ga je gang... Openbare Bibliotheek Tilburg ( Centrum ) lekkur zoeken door duizenden bladzijden van lekkur DIKKE boeke ;)

C:\>_

Pagina: 1