spotlight op een samba share (windows server)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-07-2024
Beste mensen,

Ik ben bezig voor een klein bedrijf om te kijken naar de inrichting van servers. Momenteel hebben ze een windows server en een mac-mini (als server).

- windows server doet exchange en een aantal kleine windows services
- mac-mini doet file server spelen.

Ze willen beide upgraden vanwege traagheid (zijn ze ook echt aan toe)
Echter is de enige reden dat ze die mac-server hebben dat ze dan in hun mac clients (hebben ze er een stuk of 5 van) goed kunnen navigeren.
Vooral het zoeken (spotlight) zijn ze erg tevreden over. Het werkt ook erg snel.

Echter er kleven nadelen aan. Namelijk:
- de windows clients hebben heel vaak problemen met de shares (rechten niet goed, shares opeens 'weg' etc.)
- je betaald voor twee servers (terwijl ze allebij eigenlijk uit hun neus vreten)

Een voorstel was dus om 1 server te kopen ipv 2. Dit zou dan een windows server worden (ivm exchange) en dan daarop ook de filesharing te doen.

Echter willen ze de voordelen van spotlight niet kwijt.
Nu las ik op de apple site:
Spotlight indexing is only available for a share point that has AFP or SMB turned on.
dit doet mij vermoeden dat spotlight (op de client) gewoon werkt op een windows server.

heeft iemand daar ervaring mee?
is het qua snelheid vergelijkbaar met een mac-server?
maakt spotlight dan gebruik van een eigen index? of gebruikt deze de windows index?

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Ik heb geen enkele ervaring met Apple spul, en kan je daar dus ook niet bij helpen, maar je zou natuurlijk nog wel kunnen kijken naar virtualisatie, als je je aantal servers terug wilt brengen maar niet weet hoe je ze moet combineren op 1 OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
CherandarGuard schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 11:32:
Ik heb geen enkele ervaring met Apple spul, en kan je daar dus ook niet bij helpen, maar je zou natuurlijk nog wel kunnen kijken naar virtualisatie, als je je aantal servers terug wilt brengen maar niet weet hoe je ze moet combineren op 1 OS.
je bedoelt het virtualiseren van een mac-server omgeving op een windows pc.
Vervolgens de local schijven (met data) beschikbaar maken op de gevirtualiseerde machine. En op die manier de data zowel dmv een mac share als een regulieren windows share beschikbaar stellen.

Is inderdaad ook een mogelijkheid. Ik weet alleen niet of je op een windows server een mac server kan virtualiseren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:17

swtimmer

Ontrafelt het leven!

BasieP schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 11:42:
[...]

Vervolgens de local schijven (met data) beschikbaar maken op de gevirtualiseerde machine. En op die manier de data zowel dmv een mac share als een regulieren windows share beschikbaar stellen.

Is inderdaad ook een mogelijkheid. Ik weet alleen niet of je op een windows server een mac server kan virtualiseren
Daarom zou ik zelf ook denken dat je het beter andersom zou doen. Legaal kan je geen OSX virtueel installeren op een windows machine. Ik snap alleen 1 ding niet. Je zegt dat de performance laag is, terwijl je later zegt dat beide machines uit hun neus eten? Wat is traag? Als de HD traag is kan je dan niet beter een extra RAID machine aan de Mac Mini hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

BasieP schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 11:42:
[...]

Dat gaat volgens mij kun je lokale data niet 1 op 1 mounten in een virtuele machine, dit werkt enkel met images en shares, maar niet met directories. Je zou wel kunnen kijken of je de NFS van de windows host kunt mounten in de UNIX/Mac virtuele omgeving en deze dan delen. Wat ik zo van spotlight heb gezien is het een zoekfunctionaliteit op de Mac client, deze hoeft volgens mij niet tegen een Mac server aan te praten. Je zou kunnen kijken of het ook goed werkt met bijvoorbeeld een Linux host, of samba op windows (bestaat ook).

Hier kon uw advertentie staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
swtimmer schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 11:45:
[...]

Daarom zou ik zelf ook denken dat je het beter andersom zou doen. Legaal kan je geen OSX virtueel installeren op een windows machine. Ik snap alleen 1 ding niet. Je zegt dat de performance laag is, terwijl je later zegt dat beide machines uit hun neus eten? Wat is traag? Als de HD traag is kan je dan niet beter een extra RAID machine aan de Mac Mini hangen?
Dat zijn momenteel verschillende dingen. (o.a. netwerk, geheugen, usb schijven etc. etc.)

Echter gaat me topic over spotlight. Gaarne beetje ontopic, anders ben ik bang dat mijn eigenlijke vraag verzand in de vraag of de aanschaf uberhaupt wel nodig is.
Die beslissing is al genomen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:17
Ik weet niet hoe oud hun mac-mini is, en wat hun bedrag is, maar als het al een oudere mac-mini is, kan het misschien lonen om gewoon over te stappen op de mac-mini-server die laatst is geintroduceerd?

http://www.apple.com/macmini/server/

De Mac mini-server is ten opzichte van de normale mini wel even wat sneller (2.5 ghz, vs 2.3 ghz), (4GB vs 2GB ram).

En Dual 2x 500GB (5400rpm) drives*, vs 1x HD 160GB hd. Je mist wel de 'slot-loading' DVD drive dan. Maar je krijgt Snow Leopard Server er ook bij.

*Geen idee of die ook in raid te plaatsen zijn voor wat extra performance (moet je wel voor goede backups zorgen, maar dat lijkt me logisch)

[ Voor 47% gewijzigd door ZpAz op 19-03-2010 12:15 ]

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
Ik heb nu een macbook pro naast mijn windows7 laptop staan.

Ik heb mijn mp3 gedeeld, en op de macbook toegevoegd als share.
Wanneer ik nu zoek in spotlight (op netwerk) dan krijg ik eerst (ongeveer direct) resultaten terug van de macmini. (deze zie je direct, dus ik dacht daar zal wel een goede index op zitten)

Mijn gedeelde mp3 komt even later binnendruppelen (duidelijk dat er echt gezocht wordt, dus niet dmv een index)

Ik heb wat zitten zoeken, en toen kwam ik deze site tegen:
http://www.macosxhints.co...p?story=20050430233117572

Waarop staat hoe je een index kan toevoegen op een netwerk share.
Ik heb dit net gedaan, maar merk nog geen verschil (heb ook geen idee of dat ding nu aan het indexeren is, en hoever enzo)

edit:
sterker nog, hij vind nu mijn gedeelde zooi helemaal niet meer.
misschien komt dit wel omdat hij nu gaat zoeken in de index, maar de index niet bijgewerkt is.

edit2:
mm hoewel hij eerst zegt dat ie geindexeerd wordt zegt ie dat op een gegeven moment niet meer, en kan ik ook niet meer zoeken.... :(
ik lees nu dat bij elke mount die indexatie weer uit wordt gezet :(

[ Voor 20% gewijzigd door BasieP op 19-03-2010 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

ZpAz schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 12:12:
*Geen idee of die ook in raid te plaatsen zijn voor wat extra performance (moet je wel voor goede backups zorgen, maar dat lijkt me logisch)
OS X kan gewoon softwarematige raid doen, de 2 schijfjes zijn dan ook prima in een raid1 te draaien. Er zijn al wat mensen die dat hebben gedaan. Dit vergt wel even wat werk vooraf met Disk Utility bij de installatie van Snow Leopard Server (je zult 'm dus opnieuw moeten installeren, is niet erg, heb je ook meer controle over wat er op komt te staan). Backups zijn inderdaad altijd aan te raden.

Van wat ik destijds van de spotlight functionaliteit heb begrepen is dat deze dit alleen kan doen op OS X Servers en niet op andere networkshares. Kennelijk is het een service die op de server zelf moet draaien en waar het dan mee verbindt. Daar heb je tegenwoordig echter ook genoeg alternatieven voor waarbij je een gecentraliseerde zoek hebt die alles (of wat je dan ook instelt) op de server kan doorzoeken. Dat kan je zelfs wat meer mogelijkheden geven omdat je e.e.a. kunt instellen. Zeker de moeite waard om naar te kijken.

Verder zit je met een klassiek probleem. Windows clients wil je graag met een Windows server OS beheren omdat je dan zaken als policies kunt toepassen. Voor OS X geldt eenzelfde, vanwege policies is het weer handiger om OS X Server in te zetten. Er zijn wel wat mogelijkheden om policies naar OS X/Windows te pushen in een vreemd (lees niet-Windows of niet-OS X) netwerk zit maar dat is van dat half bakken gedoe. Het ligt er dan ook een beetje aan wat men met de OS X en Windows clients allemaal van plan is. Als dat alleen maar filesharing is waarbij men bij de OS X clients middels spotlight op de server moeten kunnen zoeken is het verhaal al heel anders en eenvoudiger dan wanneer je ook echt met policies bezig wilt. Zou je misschien hier nog wat meer over kunnen vertellen? Is er niet een mogelijkheid om te zorgen dat als 1 server uitvalt je met een paar handelingen de hele boel overzet naar de andere server als een soort van backup/high availability idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
ppl
Als dat alleen maar filesharing is waarbij men bij de OS X clients middels spotlight op de server moeten kunnen zoeken is het verhaal al heel anders en eenvoudiger dan wanneer je ook echt met policies bezig wilt. Zou je misschien hier nog wat meer over kunnen vertellen? Is er niet een mogelijkheid om te zorgen dat als 1 server uitvalt je met een paar handelingen de hele boel overzet naar de andere server als een soort van backup/high availability idee?
Het gaat echt puur en alleen om de zoekfunctionaliteit.
De backup wordt al op een andere manier geregeld, en het is zo'n klein bedrijf dat iedereen overal bij mag (en moet) dus rechten zijn ook geen issue

Ik zie wel eens op SDCards enzo van die .spotlight directories. Is het niet zo dat spotlight zijn index gewoon in de root van de share/disk/schijf zet.
Kan ik dan niet zelf een app schrijven (ben tenslotte developer) die op windows zo'n spotlight index bouwt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Dat zou een gat in de markt zijn volgens mij. Met andere woorden: het zal wel een gesloten en complexe bestandsindeling zijn :S

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
Digistorm schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 16:38:
Dat zou een gat in de markt zijn volgens mij. Met andere woorden: het zal wel een gesloten en complexe bestandsindeling zijn :S
nou zit de kracht van een searchengine in zijn indexatie.
Wanneer ik dit zou nabouwen zou hij nooit in de buurt komen van wat spotlight kan.
Deze zoekt bijv. ook in pdf bestanden, in metadata van jpegs etc.

Wat ik wil is natuurlijk spotlight laten indexeren, en vervolgens de index publishen (met mdutil -p) maar dit gaat helaas niet... :(

Nog een overpeinzing die dit probleem oplost:

Wat nou wanneer ik het voor elkaar zou krijgen om op die windows server bepaalde data kan sharen dmv een AFP share?
Dan gaat het publishen waarschijnlijk wel goed.

Edit:
http://technet.microsoft..../cc736645%28WS.10%29.aspx

[ Voor 4% gewijzigd door BasieP op 23-03-2010 17:07 . Reden: linkje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

BasieP schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 14:46:
[...]

Het gaat echt puur en alleen om de zoekfunctionaliteit.
De backup wordt al op een andere manier geregeld, en het is zo'n klein bedrijf dat iedereen overal bij mag (en moet) dus rechten zijn ook geen issue
Ook dan zijn rechten een issue maar dan alleen technisch gezien. Je moet namelijk ook rechten geven dat iedereen er bij mag. Het is gewoon nogal erg lastig als machines raar gaan doen ondanks dat je de rechten zo hebt ingesteld dat iedereen erbij mag. Met policies bedoelde ik meer dingen als het dichtzetten van de computers zelf zodat gebruikers niet hun achtergrond kunnen wijzigen of dat overal dezelfde powersaving settings worden ingesteld (policies zijn dus niet alleen maar om mensen dingen te ontzeggen, het gaat ook om het toekennen van functionaliteit maar vooral om een stukje standaardisatie).
Ik zie wel eens op SDCards enzo van die .spotlight directories. Is het niet zo dat spotlight zijn index gewoon in de root van de share/disk/schijf zet.
Kan ik dan niet zelf een app schrijven (ben tenslotte developer) die op windows zo'n spotlight index bouwt?
Lokale schijven zoals externe harde schijven, usb sticks en geheugenkaartjes wat weer anders in elkaar steekt als networkshares. Ik denk dat het daar dan ook de mist in zal gaan. Zomaar even wat Spotlight spul in elkaar klussen is niet iets wat je zomaar eventjes doet, ook al ben je developer. Ik denk dat je in dit geval echt naar een universelere oplossing moet gaan zoeken want via Spotlight gaat dat niet zomaar werken. Voor zover ik weet kan dat echt alleen maar middels OS X Server. Wat je nog zou kunnen doen is kijken of je de huidige OS X machine waarmee het zoeken werkt nog kunt hergebruiken door bijv. eens te kijken of je files op de Windows server door die OS X Server kunt laten indexeren. De enige functie die het dan heeft is een Spotlight index maken voor de OS X clients.

Uiteraard is het handigste om te kijken waarom die machines zo traag zijn en vanuit daar eens verder te gaan kijken. Als het echt op 1 server moet zul je ergens compromissen moeten gaan sluiten waarbij ofwel de Macs ofwel de Windows machines het onderspit zullen delven. Je kunt zo'n universele zoekfunctie proberen te realiseren maar ook dat zal het nodige aan centen gaan kosten, mogelijk is de huidige setup dan toch de goedkoopste manier.
Pagina: 1