Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphix
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:12
Goedendag.

Sinds gisteren wil mijn pc niet meer opstarten. Het probleem is als volgt:
Ik druk op startknop pc, pc gaat aan, pc bereikt post niet en sluit zich af. Na enkele tellen start pc zichzelf weer opnieuw op. Ik krijg hierbij geen piepjesmelding.

Geen POST, geen beeld, geen piepjes.

Systeem:
- Intel Xeon 3110 (draait op 3.65 GHz op standaard voltage)
- Gigabyte GA P35 DS3R
- Zalman ZM600-HP
En verder, maar wat er volgens mij niet toe doet:
- Crucial Ballistix DDR2 800 2x1GB (2x) (de oude versie, die goed scheen over te klokken)
- nVidia 9600GT
- Samsung F1 750GB

Wanneer ik enkel het moederbord op de voeding aansluit heb ik geen problemen (fans gaan draaien en veel meer valt er niet te zien, er is geen post maar dat hoort denk ik ook niet te gebeuren :) PC reboot niet). Er is dan niets op het mobo aangesloten. Wanneer ik de processor op het moederbord aansluit en de pc opstart treedt bovenstaand probleem wel op.
Het probleem ligt dus ergens bij het mobo of cpu of voeding, denk ik.

Sinds een tweetal weken ben ik verhuisd en sinds mijn pc in mijn huidige woning aangesloten staat waren er al een aantal problemen. Chrome bleef om de minuut een paar seconden hangen (met Opera had ik dan weer nergens last van, dus dat zou gewoon aan chrome kunnen liggen), het spelen van Call of Duty 4 resulteerde regelmatig in een harde reboot en ook met Team Fortress had ik constant last van haperingen (met starcraft 1 en 2 geen problemen). Verder heb ik nergens last van gehad.
Door deze mankementen dacht ik dat er iets mis moest zijn met ofwel de videokaart of het geheugen. Gisteren besloot ik daarom een kijkje te nemen, maar na het opnieuw inprikken van het geheugen startte mijn pc helemaal niet meer op.

edit: oja, bios batterij is er al eenmaal uit geweest, dus bios reset heeft niets uitgehaald. Wel heeft het moederbord een keer geprobeerd een recovery bios te laden, maar tijdens dit proces deed pc een harde reboot. Ik kan me alleen niet herinneren of dit het recovery bios het resultaat was van de bios reset of dat dit eerder op een willekeurig moment gebeurde.

Ik ga er van uit dat ik te maken heb met dode hardware, maar ik heb geen idee welk stukje hardware dat dan is en hoe ik daar achter kan komen. Vandaar graag uw hulp :)

[ Voor 8% gewijzigd door Morphix op 17-04-2010 19:45 . Reden: verduidelijking probleem ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anno
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-07 16:10

Anno

Griefmaker#2862

Is het stopcontact waar de computer aanhangt geaard ? Kan het zijn dat je op kamers bent gaan wonen en dat de stroomvoorziening brak is ?

Bovenstaande is zoeken naar de oorzaak. Maar zegt helaas nog niets over welk onderdeel van je computer nu kapot is.

[ Voor 65% gewijzigd door Anno op 19-03-2010 11:06 . Reden: *uitgebreid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

helptopic.
Morphix schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 10:49:
Wanneer ik enkel het moederbord op de voeding aansluit heb ik geen problemen
Deze opmerking is onduidelijk.
Een aanpak kan zijn:
een backup maken
biosrecovery opnieuw uitvoeren
CMOS schoon maken.
eventueel biosupflash uitvoeren
alle stekkertje los halen
moederbord leeghalen
processor en processorkoeler monteren
kaststekkertjes aansluiten
voeding, moederbord, muis en monitor aansluiten
luisteren naar piepjes bij het aanzetten van de computer
1 geheugenmodule aansluiten
memtest draaien
ander geheugenmodule aansluiten
memtest draaien
diagnoseprogramma voor de harde schijf draaien
foutendiagnoseprogramma van windows draaien

ubuntu installeren
windows 7 opnieuw installeren

De mislukte biosrecovery maakt geen goede indruk.

[ Voor 166% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2010 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphix
Aan de stroomvoorziening zou het inderdaad kunnen liggen, maar tot voor kort werkte alles nog wel (muv de genoemde problemen). Ik ga er in ieder geval naar kijken, als ik andere voeding etc wil proberen moet de pc toch ergens anders heen, dus wie weet is dat de oplossing.
Het moederbord is in dit geval leeggehaald, zoals achter dat zinnetje staat ;) Wat ik wel verzaakt heb te melden is dat ik absoluut geen beeld krijg. De pc gaat aan, begint te blazen, doet langer dan normaal over posten, maar voordat de post voorbij komt, sluit 'ie zichzelf af. Het is vergelijkbaar met wat ik wel is had als m'n processor te hoog geclockt was, post lukt niet, systeem sluit zichzelf af en reset alle instellingen. Alleen in dit geval blijft de computer dit proces eindeloos herhalen.
1 geheugen reepje heb ik ook al geprobeerd, maar dit haalde niets uit. Het probleem doet zich voor bij 0, 1 of 4 reepjes. Vandaar ook dat ik denk dat het niet aan het geheugen ligt.

Maargoed, zonder beeld gaan windows/linux, memtest, of alle andere programma's niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-07 14:06
Morphix schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 11:48:
...toch ergens anders heen, dus wie weet is dat de oplo1 geheugen reepje heb ik ook al geprobeerd, maar dit haalde niets uit. Het probleem doet zich voor bij 0, 1 of 4 reepjes. Vandaar ook dat ik denk dat het niet aan het geheugen ligt.

Maargoed, zonder beeld gaan windows/linux, memtest, of alle andere programma's niet lukken.
Je bent al op de goede weg, swappen van onderdelen tot je erachter bent is de oplossing. Nadeel is alleen dat je reserve spullen moet hebben waarvan je zeker weet dat ze werken. Het geheugen is zon beetje het enige wat je vaak kunt wisselen, maar dingen als een andere voeding, videokaart, andere geheugenmodules etc, heb je die in huis? Anders gewoon laten nakijken door iemand of een bedrijf, computerwinkels zijn niet extreem duur in het stellen van diagnoses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Je hebt ook je overclock ongedaan gemaakt? Test wel even op 3.0 GHz voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-07 14:06
BèR schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 13:26:
Je hebt ook je overclock ongedaan gemaakt? Test wel even op 3.0 GHz voor de zekerheid.
Volgens mij heeft hij al duidelijk benadrukt dat de bios gereset is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Nou, hij heeft de batterij eruit gehad, maar of hij toen ook even de stroomkabel heeft uitgetrokken en op de powerknop gedrukt? Dan pas weet je zeker dat je bios gereset is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-05 12:23

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Begrijp ik dat je aan overclocken hebt gedaan ? Je weet dt dirt sirieus je systeem kan fucken he ? Naar mijn idee klinkt het als processor/moederbord dood. Toen je alleen je moederbord aansloot had je toen wel stroom in je videokaart gedaan ? Als je niet de essentiele onderdelen (harde schijf, videokaart, RAM, processor, moederbord) van stroom voorziet gaat ie het sowieso niet doen natuurlijk. dat de BIOS reset vrij weinig heeft gedaan verbaast me niet.

Als een moederbord geen piepjes geeft of LED-jes oplicht als foutmelding kan aangeven dat de processor dood is, die verzorgt die rekenkracht.

All-Round nerd | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Kramer
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02-2018
Ik schaar mij achter w4rguy

Je zegt dat je 1 reepje geheugen hebt getest, heb je daarna ook met 1 ander reepje getest? Test ze desnoods alle 4 afzonderlijk.
Maar je moet zo en zo een processor en geheugen aangesloten hebben wil je ook maar iets testen. Als 1 van deze 2 mist krijg je geen beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taeke18
  • Laatst online: 26-12-2024
Ha ik ken dit probleem, ik heb het zelfde gehad, tenminste leek er verdacht veel op. Verwijder alle pci kaarten enzo die mogelijk zijn. Dan hoeft je PSU minder prik te geven, ik gok dat hij dan wel aan gaat. Ik garandeer je niet dat hij dan goed blijft werken. Waarschijnlijk door je overclock heeft je PSU het zwaar gehad, en is hierdoor snel achteruit gegaan. Wat ik nu gok weet het dus niet zeker is dat je PSU helemaal brak is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

neuh de PSU zou het wel aankunnen denk ik. Een PSU fikt door, of heeft het zwaar. Een PSU kan nooit half werk leveren, dan doet je pc namelijk niks meer. Het enige wat je PSU dan kan doen is OF een overspanning geven (alles fikt door waar stroom in gaat) of een onderspanning (pc geeft een klein "aan" schokje en valt meteen uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taeke18
  • Laatst online: 26-12-2024
w4rguy schreef op donderdag 08 april 2010 @ 13:10:
neuh de PSU zou het wel aankunnen denk ik. Een PSU fikt door, of heeft het zwaar. Een PSU kan nooit half werk leveren, dan doet je pc namelijk niks meer. Het enige wat je PSU dan kan doen is OF een overspanning geven (alles fikt door waar stroom in gaat) of een onderspanning (pc geeft een klein "aan" schokje en valt meteen uit).
Ben ik dus niet met je eens, ik heb een voeding van 400watt gehad, op een of andere manier is deze verzwakt of wat dan ook waardoor hij niet genoeg prik meer kon geven of te wel niet genoeg voltage, hierdoor loopt je wattage ook achteruit.

In iedergeval kan niet aangetast zijn. Weet niet hoe of wat maar zoek even contact probeer desnoods een andere voeding als je nog een ander ehebt liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Kramer
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02-2018
taeke18 schreef op donderdag 08 april 2010 @ 23:27:
[...]
op een of andere manier is deze verzwakt of wat dan ook waardoor hij niet genoeg prik meer kon geven of te wel niet genoeg voltage, hierdoor loopt je wattage ook achteruit.
De ouder je condensatoren worden des te minder capaciteit ze krijgen en des te minder (stabiel) vermogen je voeding kan leveren. Je hebt dus wel degelijk gelijk wat dat betreft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphix
Bedankt voor de reacties.

Om nog even het probleem te verduidelijken:

Geen POST, geen beeld, geen piepjes.

Ik heb inmiddels een andere voeding getest, maar dit mocht niet baten. Geheugen: 0-4 reepjes, geen van allen lost het probleem op.
Googlen op corrupt bios, cpu dood etc. vertelt mij dat de oorzaak ofwel bij het moederbord of de cpu ligt. Maar.. hoe nu verder?

Is bovenstaand probleem een duidelijke indicatie voor een corrupt bios of juist duidelijk een kapotte cpu? Of is het allebei mogelijk? En in het geval van een corrupt bios, is dit nog op te lossen zonder hardwarematige aanpassingen?

En verder rest de vraag, kan dit spontaan gebeuren? Ik had in principe weinig last van problemen (crashes/haperingen games, ligt wellicht aan cpu dus?) maar na een coldboot opeens dit probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

BIOS kan volgensmij niet zomaar gesloopt worden. Alleen als je hem flasht want dan haal je hem uit zijn read-only modus meen ik. CPU kan weleen behoorlijke klap krijgen als je hem in een keer uitknalt (is dat je definitie van coldboot?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphix
Onder een cold boot versta ik het opstarten van de pc nadat ie een tijd heeft uitgestaan, dat is volgens mij niet echt een terminaal proces :)

Maar als het toch de CPU is, waar kan zo'n ding dan aan dood gaan? Ik dacht juist dat de processor tot de stukjes hardware behoorden die in principe niet sterven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

bord heeft standaard geen speaker, heb je een losse speaker aangesloten?
wil je mn postcode kaart lenen? kan je zien waar ie faalt tijdens post..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcp-mario
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-05-2024
Als ik alles bijelkaar tel uit deze threat, vermoed ik dat niet een bepaald onderdeel defect is, maar dat het meerdere zaken zijn.
Overclock verkort de levensduur van je processor aanzienlijk, dat weten we allemaal.
Dat zorgt voor meer warmte, dan moet er meer gekoeld worden.
In de aangevoerde lucht zit stof, stof slaat neer op het board, dat kan weer voor sluiting zorgen en de warmte kan niet goed afgevoerd worden.
Als de condensatoren op je board rondom de processor, vga en geheugen bol staan, opengescheurd zijn of lekken, dan is je moederbord aan vervanging toe.
Wanneer je eerder wel posts hoorde en nu niet meer, ook niet als er geen geheugen op het moederbord zit, als programma's gaan hangen enz, laat me vermoeden dat er met de processor (overclock) iets mis is.
Maar ook de voeding kan voor serieuze problemen zorgen, heb je de voeding al gereset?
Dat doe je door de stekker uit het stopcontact te trekken en daarna de aan/uit knop in te drukken.
Ook kan stof in de voeding zorgen voor sluiting en beschadigde onderdelen omdat ook daar stof de afvoer van warmte belemmert.Als de computer zelf afsluit en dan vervolgens een poging doet op te starten en geen beeld geeft, zou ik aan de combinatie van processor en voeding en/of moederbord denken....
Maar meten is weten.

[ Voor 30% gewijzigd door mcp-mario op 21-04-2010 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphix
Ik geloof dat ik het al wel gezegd had, maar aan de voeding ligt het niet, want er is al een andere voeding getest en dat heeft niet geholpen.

De procerssor is weliswaar overgeclockt, maar:
- Heeft altijd op 3.65 ipv 3.0 gedraaid, imo niet echt een extreme overclock
- is max 1,5 jaar oud
- het voltage stond altijd, dus ook met overclock, op default ingesteld

Ik begrijp dat ik wellicht pech kan hebben, maar dit alles is niet heel gauw dodelijk, toch?
Voor zover ik verder aan het moederbord gezien heb is er niks mis mee. Geen bolle/gescheurde/lekkende condensatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn laptop is er vandaag ook mee gekapt en heeft volgens de technische dienst een probleem met de prosessor.

Tijdje met de technische dienst gesproken waarbij hij uit de foutcodes van de lampjes kon opmaken dat de processor niet meer werdt herkend. Spontaan uit het niets.. Morgen wordt hij opgestuurd voor reparatie.
De laptop is overgens ook 1,5 jaar dus als dit ook echt het geval is ben je niet alleen.. :-(

Bij mij deed hij op de fan na compleet niets meer bij het opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphix
Er is al een mailtje naar Gigabyte de deur uit, maar misschien dat het voor mij ook wel een goed idee is om bij Intel aan te kloppen. Ergens zou het mooi zijn als de processor kapot is want daar heb ik nog wel garantie op (nouja.. met een beetje geluk dan ;) ) itt het moederbord.

Het nare is dat ik geen flauw idee heb welke van de twee de oorzaak is, wie weet is het inderdaad wel een combinatie. Ik geloof niet dat ik ledjes heb op m'n moederbord, maar is er eventueel een andere methode om een foutcode te achterhalen?
Bij mij deed hij op de fan na compleet niets meer bij het opstarten.
Valt 'ie ook uit na een ~10 sec.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

klopt, die ledjes zijn nutteloos.. (maar zoals ik al zei) met zo'n kaart kan je de foutcode van de post checken, je steekt em in de pci slot, en dan kan ie alles uitlezen tijdens de post..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphix
...je steekt em in de pci slot
Ah, dat verklaart een hoop, ik ging uit van een ander soort kaart :)
Dat zou iig wel een uitkomst zijn, maar ik stuur je nog wel een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Morphix schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 01:36:

[...]

Valt 'ie ook uit na een ~10 sec.?
ja valt inderdaad na ong. 10sec uit. harde schijf hoor je wel dat die stroom krijgt maar doet verder niets. vanaf mn satio :(
Pagina: 1