Toon posts:

Videobewerking op netbook mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor een educatief project werd me de vraag gesteld of videobewerking op een netbook zou kunnen werken. Ik vraag me sterk af of dat kan. Er zou dan Windows XP op moeten zitten, maar die dingen zijn natuurlijk niet bedoeld voor videobewerking. Het gaat niet om HD of lange films, maar om korte filmpjes die kinderen opnemen met een telefoon of Flip of zo.
Iemand hier ervaring mee?

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:01
Oh, het zal vast wel mogelijk zijn, op school doen we ook aan Photoshoppen en andere zwaardere Adobe software op een onboard videokaartje.

Het zal wel gaan, maar verwacht niet dat het echt soepel loopt ;)

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:31

DarkSide

theres no place like ::1

Videobewerking zou gewoon moeten werken. Of je nu XP, Vista, Win7 of wat voor OS dan ook je gebruikt op een Netbook. Zolang je de software ervoor maar hebt.
De vraag is of het wenselijk is? Klein scherm, lage resolutie en weinig geheugen zullen er voor zorgen dat zware pakketten natuurlijk niet werken. Of dat het erg lang duurt om effecten toe te passen.
Maar windows movie maker zou best draaien.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je genoeg geduld hebt kan het prima.
Kijk, als je flink gaat encoden dan is een quadcore natuurlijk een stuk wenselijker, maar als het niet heel snel hoeft kan het prima.Je loopt alleen wel tegen een aantal beperkingen aan (schermgrootte/resolutie en schijfruimte bijvoorbeeld).

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat natuurlijk niet om professioneel werk, maar bijv. Magix videodeluxe zou er op moeten kunnen draaien, of Pinnacle of zo. Movie maker is te basic. Opslagruimte is geen probleem, het gaat om max. 2 minuten opnamemateriaal denk ik.
Die kids hebben natuurlijk niet heel veel geduld, dus het moet geen 10 seconden duren als je van de ene bewerking naar de andere wilt.
Iemand tips voor een licht bewerkingsprogramma wat toch veel kan?

• DarkSide

DarkSide

Dit zijn de eisen voor Magix:

Voor Microsoft® Windows® XP™ | Vista™ | 7™
Minimale systeemeisen:
Intel® Pentium® IV of AMD AthlonTM vanaf 1 GHz en hoger (DV-to-MPEG-2-transcoding/screen capturing minstens 2 GHz processorkracht)
512 MB werkgeheugen
1 GB vrije ruimte op de harde schijf en DVD-station voor de programma-installatie
Grafische kaart met een beeldschermresolutie van minstens 1024x768
Meerkanaals geluidskaart aanbevolen voor Surround-geluidsbewerking
Minimale eisen voor HD-bewerking:
Intel® Pentium® vanaf 3 GHz met hyperthreading of Dual Core met minstens 1,3 GHz
1 GB werkgeheugen (2 GB of meer aanbevolen)
DirectX® 9.0c-compatibele grafische kaart, min. 128 MB werkgeheugen op de grafische kaart en Pixelshader 2.0, ATI X300 en beter, NVIDIA GeForce 6600 en beter
Aanbevolen configuratie voor AVCHD-bewerking:
Intel® Core™ 2 Quad-processor met 2,66 Ghz
3 GB werkgeheugen
ATI Radeon HD 3000-serie en hoger met 512 MB VRAM

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Verwijderd

Topicstarter
Netbooks hebben meestal geen cd/dvd station toch? Kijken hoe we dat oplossen. Eens in de specs van een aantal modellen duiken dus.

• DarkSide

DarkSide

Verwijderd schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 11:25:
Netbooks hebben meestal geen cd/dvd station toch? Kijken hoe we dat oplossen. Eens in de specs van een aantal modellen duiken dus.
ISO mounten of USB stick gebruiken.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:47

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Daarvoor koop je een externe USB, kost zo'n € 55.

Edit: grr, sneller tikken

[ Voor 22% gewijzigd door ajhaverkamp op 19-03-2010 11:28 ]

This footer is intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
ja, ik dacht al dat dat wel op te lossen zou zijn.
Iemand nog een idee wat de netbook met de beste specs hiervoor zou zijn? Enig idee of je ergens netbooks kunt samenstellen?

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:37

MsG

Forumzwerver

FastFred schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 10:50:
Oh, het zal vast wel mogelijk zijn, op school doen we ook aan Photoshoppen en andere zwaardere Adobe software op een onboard videokaartje.

Photoshoppen e.d. doet dan ook weinig met de GPU (CS4 een beetje), grote kans dat de processor in die PC's wél krachtig is. Dat is bij netbooks bij zowel CPU als GPU niet echt het geval meestal.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem http://twk.rs/c7M.3z hier eens een kijkje. Dan kun je zelf kijken wat binnen je budget valt en wat er in dat budget aan specs te vinden is.
MsG schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 12:11:
[...]

Photoshoppen e.d. doet dan ook weinig met de GPU (CS4 een beetje), grote kans dat de processor in die PC's wél krachtig is. Dat is bij netbooks bij zowel CPU als GPU niet echt het geval meestal.
Ligt er natuurlijk ook aan wat je gaat doen met je photoshop. Als je heel veel layers, filters en weet ik al niet wat gebruikt dan hakt het er natuurlijk flink op in. Maar ik moet zeggen dat ik op mijn Celeron 723 ULV prima overweg kan met photoshop als het aankomt op het fixen van belichting in m'n RAWfiles van mijn camera e.d. Tuurlijk, het is minder vlot als op mijn werkbak (en het scherm is aanzienlijk kleiner), maar het gaat verder prima met een beetje geduld.

[ Voor 73% gewijzigd door TERW_DAN op 19-03-2010 12:13 ]

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:42

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

FastFred schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 10:50:

De videokaart is niet echt boeiend voor de prestaties, die cpu wel en een Atom is gewoon baggertraag in alle opzichten. Video's afspelen in een lage resolutie zal nog wel lukken. Een preview draaien van een filmpje met effecten zal een waardeloze framerate opleveren en aan renderen wil je helemaal niet denken. Misschien nog wel een groter probleem dan de cpu-prestaties is de veel te lage resolutie van een 1024x600 beeldscherm, waardoor je naast de controls van het videobewerkingsprogramma bijna geen filmpje meer in beeld krijgt.

Ik heb nu een Samsung x120 met een 1,2GHz Celeron SU2300 culv-processor en die is een heel stuk sneller dan de Atom N270 in mijn Samsung NC10. De resolutie van het beeldscherm (1366x768) is ook stukken bruikbaarder. Op de Cebit heb ik zonder al te veel problemen 25MP RAW-afbeeldingen op de x120 kunnen bewerken. Op de NC10 was dat geen doen (niet alleen vanwege de traagte maar ook omdat er op de resolutie van het scherm niet veel te werken in Lightroom).

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

videobewerken op een p3 was ook maar matig, een divxje van dvdrip qualiteit bewerken met de (toen nog simpele) pinnacle duurde n uur voor 10 minuten video.. ik zou gewoon voor hetzelfde bedrag als een netbook, gewoon een core2duo laptoppie halen, die is 10x zo snel, weegt alleen wat meer.

andere dingen die aan die keuze bijdragen: een gewone laptop heeft een dvdbrander, grotere resolutie, meer ram, grotere hdd, snellere cpu, waarschijnlijk betere gpu (ligt dr aan, is overigens niet boeiend voor deze toepassing) en kan zelfs een firewire aansluiting hebben, is ook nuttig voor een aantal camera's (dan heb je gelijk 500% betere beeldqualiteit dan een mobieltje :S)
Pagina: 1