Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 19:16
Hallo Tweakers,

Alhoewel dit natuurlijk niet echt een Tweakers-post is, wil ik hem toch proberen kwijt te kunnen.

Enkele maanden geleden heb ik een ASRock ION 330HT-BD aangeschaft, waarop ik een tegelijkertijd aangeschafte Windows 7 64bit OEM heb geïnstalleerd. Dit heb ik gedaan n.a.v. het bericht op Tweakers, dat Microsoft een oogje toeknijpt bij de verkoop van 'losse' OEM's (nieuws: Microsoft legt verkoop oem-versies Windows 7 niet aan banden).

Echter, nu wil ik mijn notebook, een HP DV9870ED, reeds voorzien van een Vista Premium 32bit OEM 'af-fabriek', eveneens gaan voorzien van een Windows 7 (64bit) OEM installatie. Waarom een OEM? De reden mag duidelijk zijn. Een OEM kost ca. € 90,00, terwijl een Retail bijna het dubbele hiervan kost. Een upgrade zou ook een mogelijkheid zijn, maar omdat ik een schone installatie wil, laat ik deze eveneens links liggen.
Mijn kennis en ervaring met Windows producten is daarnaast van dien aard, dat ik geen ondersteuning van Microsoft behoef.... :P

Zijn er problemen die ik zou kunnen verwachten? Het installeren van een OEM licentie (W7) op een notebook waarop al een OEM licentie (Vista) staat levert (geen) problemen op?

Reacties zijn welkom.

B.v.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchNutcase
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

Voor zover ik weet kun je een upgrade licentie gewoon gebruiken voor een clean install. Ik weet alleen niet hoe dit werkt als je van 32 bits naar 64 bits wil. Dit is wellicht niet mogelijk, maar dat zou iemand anders je moeten vertellen. Misschien de Microsoft klantenservice. Wat sowieso niet mag is een losse OEM installeren op je notebook. Als je dit doet ga je tegen de licentievoorwaarden in.

Luctor et Emergo || specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeetsmeister
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-07 15:19
van 32 bit naar 64 bit upgraden is niet mogelijk. Ben daar zelf helaas ook achter gekomen. Je zult dus een schone installatie moeten uitvoeren wil je een 64 bit besturingssysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Het enige verschil tussen OEM en retail is dat jij bij OEM beschouwd wordt als de computerbouwer, m.a.w.: je moet je eigen support leveren.

Ik heb persoonlijk nog nooit support gebruikt voor Windows, en ken eigenlijk ook niet veel mensen die dat wel hebben gedaan. OEM is dus wat mij betreft the way to go. Tenzij je in het onderwijs zit en goedkoop kan bestellen natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Het enige verschil tussen OEM en Retail is toch dat je bij Retail mag aankloppen bij Microsoft voor support? OEM mag je gewoon installeren op werkstations, mits je over de OEM licentiesticker beschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:13

Pathogen

Shoop Da Whoop

Upgraden van Vista 32-bit naar 7 64-bit mag, maar kan alleen met een schone install. Je mag hier een upgrade licentie voor gebruiken.

Losse verkoop van OEM licenties is niet toegestaan, maar wordt door veel computerzaken (ook grote zaken als Alternate) gewoon gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
Misschien moet ik mijn vraag/probleem wat bijstellen.

Waar het mij nu eigenlijk om draait is het volgende:
Ik draai nu op mijn notebook een OEM Vista Premium (32bit). De machine(kenmerken) is/zijn dan toch gekoppeld aan deze OEM? Nu wil ik een cleaninstall Windows 7 (64bit). Omdat de OEM licentie gewoon domweg een alleraardigste prijsstelling heeft wil ik hierovor gaan.

Kan de reeds 'bekende' machine opnieuw worden voorzien van een nieuwe OEM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
Thrackan schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 10:43:
Losse verkoop van OEM licenties is niet toegestaan, maar wordt door veel computerzaken (ook grote zaken als Alternate) gewoon gedaan.
Oke, is niet toegestaan, maar wordt wel door MS gedoogd. Zie: nieuws: Microsoft legt verkoop oem-versies Windows 7 niet aan banden.

Zoals het artikel stelt, heeft Microsoft de regelgeving rondom OEM's de laatste jaren niet duidelijk gecommuniceerd (....). Microsoft gaat de regelegeving duidelijker communiceren en tot die tijd wordt de losse verkoop van OEM's oogluikend toegestaan. Nogmaals, mag niet, het is niet legaal volgens de voorwaarden, maar het wordt toegestaan. Zie het als een motorrijder die in een file tussen de rijen auto's doormanoeuvreert, die mag niet, maar wordt toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

RicoK schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 10:49:
Misschien moet ik mijn vraag/probleem wat bijstellen.

Waar het mij nu eigenlijk om draait is het volgende:
Ik draai nu op mijn notebook een OEM Vista Premium (32bit). De machine(kenmerken) is/zijn dan toch gekoppeld aan deze OEM? Nu wil ik een cleaninstall Windows 7 (64bit). Omdat de OEM licentie gewoon domweg een alleraardigste prijsstelling heeft wil ik hierovor gaan.

Kan de reeds 'bekende' machine opnieuw worden voorzien van een nieuwe OEM?
Ja, maar een upgrade is wellicht nog goedkoper? En die kun je dus clean installeren.
RicoK schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 10:54:
[...]

Oke, is niet toegestaan, maar wordt wel door MS gedoogd. Zie: nieuws: Microsoft legt verkoop oem-versies Windows 7 niet aan banden.

Zoals het artikel stelt, heeft Microsoft de regelgeving rondom OEM's de laatste jaren niet duidelijk gecommuniceerd (....). Microsoft gaat de regelegeving duidelijker communiceren en tot die tijd wordt de losse verkoop van OEM's oogluikend toegestaan. Nogmaals, mag niet, het is niet legaal volgens de voorwaarden, maar het wordt toegestaan. Zie het als een motorrijder die in een file tussen de rijen auto's doormanoeuvreert, die mag niet, maar wordt toegestaan.
Klopt, het wordt gedoogd. Overigens niet zoals de motorrijder, dat is toegestaan in filesituaties, en wel tussen de meest linkse rijstrook en de rijstrook daarnaast. Zijn gewoon regels voor ;)

[ Voor 46% gewijzigd door Pathogen op 19-03-2010 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchNutcase
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

RicoK schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 10:54:
[...]

OEM licentie verkoop wordt oogluikend toegestaan inderdaad; bij de aankoop van hardware onderdelen, die je vervolgens zelf in elkaar bouwt. Niet als je de OEM licentie later koopt dan de hardware.

Zoals gezegd door Thrackan kun je gewoon een upgrade licentie kopen en gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Maar als je een extra geheugenbankje koopt dan kun je daarbij een OEM licentie aanschaffen. Mag dat dan weer wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Trommelrem schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 12:01:
Maar als je een extra geheugenbankje koopt dan kun je daarbij een OEM licentie aanschaffen. Mag dat dan weer wel?
Mja, zoals gezegd is de regelgeving niet helemaal duidelijk. Winkels stellen vaak hun eigen regels op wat betreft welk soort hardware erbij gekocht moet worden, echter houden ze zich er lang niet altijd aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchNutcase
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

Trommelrem schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 12:01:
Voor zover ik weet is Microsoft vrij duidelijk in zijn lijn; zij koppelen volgens mij een OEM licentie aan een moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 06:16
DutchNutcase schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 11:37:
OEM licentie verkoop wordt oogluikend toegestaan inderdaad; bij de aankoop van hardware onderdelen, die je vervolgens zelf in elkaar bouwt. Niet als je de OEM licentie later koopt dan de hardware.
Klopt. Het feit dat het toegestaan wordt komt ook voornamelijk dat je als gebruiker niet verplicht kunt worden de OEM licentie aan te schaffen bij dezelfde leverancier als de hardware. Sommige hardwareboeren verkopen bijvoorbeeld helemaal geen software, en laat die ene hardware boer nou bijv. net het speciale gaming board verkopen uit Zuid-Korea wat jij graag wil....

Je mag dus een moederbord kopen bij leverancier A, de hardeschijven en videokaart bij leverancier B, en de OEM licentie bij leverancier C.

Vanuit een technische oogpunt verder, (even los staand van de legale kant) kun je een OEM licentie gewoon zonder problemen op willekeurige/oudere hardware activeren. Echter waar een retail licentie 10x geactiveerd kan worden, kan een OEM licentie slechts 3x geactiveerd worden, en gaat ie sneller klagen over veranderde hardware.

Voor tweakers die nogal eens sleutelen aan de PC, en regelmatig upgraden..... is de meerprijs van de retail versie het waarschijnlijk wel waard.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
maartena schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 19:43:
[...]

Vanuit een technische oogpunt verder, (even los staand van de legale kant) kun je een OEM licentie gewoon zonder problemen op willekeurige/oudere hardware activeren. Echter waar een retail licentie 10x geactiveerd kan worden, kan een OEM licentie slechts 3x geactiveerd worden, en gaat ie sneller klagen over veranderde hardware.
Euhm, heb je hier een bron van? Ik werk alleen met OEM licenties en ik heb nog nooit meegemaakt dat een OEM licentie slechts 3x geactiveerd kan worden. Sommige OEM licenties kunnen wel tot 20x geactiveerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
... Echter waar een retail licentie 10x geactiveerd kan worden, kan een OEM licentie slechts 3x geactiveerd worden, en gaat ie sneller klagen over veranderde hardware.
Huh?!? Heb je hier een bron/link van??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:13
retail kun je gewoon overzetten ook op een andere pc en dan activeren als je bv je moederbordtje gaat vervangen.
Retail is ook wat je moet kopen voor een bestaande pc, heb je een laptop gekocht met vista, dan moet je volgens de regels daarna een Retail kopen.

OEM mag je vaak microsoft bellen om uitleg te geven en plechtig beloven dat je het echt maar op 1 pc aan het installeren bent e.d. omdat je het alleen op de pc mag gebruiken waar je hem bij gekocht hebt, is je pc stuk en koop je een nieuwe dan moet je weer een nieuwe licentie kopen voor die nieuwe pc, terwijl je de retail mag meenemen naar je nieuwe pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
bastian433 schreef op maandag 22 maart 2010 @ 18:18:
is je pc stuk en koop je een nieuwe dan moet je weer een nieuwe licentie kopen voor die nieuwe pc, terwijl je de retail mag meenemen naar je nieuwe pc.
OEM mag je ook gewoon meenemen naar je nieuwe PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14:05
Voor tweakers die nogal eens sleutelen aan de PC, en regelmatig upgraden..... is de meerprijs van de retail versie het waarschijnlijk wel waard.
Ik heb maar even de besproken producten gekoppeld aan dit topic, maar als ik dan zie dat je meer dan 60 euro meer betaalt voor retail over een upgrade, lijkt me dat niet de moeite waard. Dan bel ik liever MS en type 80 karakters in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Trommelrem schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 20:11:
[...]

Euhm, heb je hier een bron van? Ik werk alleen met OEM licenties en ik heb nog nooit meegemaakt dat een OEM licentie slechts 3x geactiveerd kan worden. Sommige OEM licenties kunnen wel tot 20x geactiveerd worden.
Onwaar. Elke kopie van Windows kan tot in den treure opnieuw geactiveerd worden. Dit heb ik voor aanschaf nog nagevraagd op het forum van Microsoft.

Echter, wanneer je op PC 1 Windows installeert en activeert, en daarna op PC 2 Windows installeert en activeert, zal PC 1 op een gegeven moment opnieuw vragen om geactiveerd te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• massareal
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-10-2024
CherandarGuard schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 10:40:
Het enige verschil tussen OEM en retail is dat jij bij OEM beschouwd wordt als de computerbouwer, m.a.w.: je moet je eigen support leveren.

Ik heb persoonlijk nog nooit support gebruikt voor Windows, en ken eigenlijk ook niet veel mensen die dat wel hebben gedaan. OEM is dus wat mij betreft the way to go. Tenzij je in het onderwijs zit en goedkoop kan bestellen natuurlijk ;)
Als je SURFSPOT bedoeld, die verkopen enkel upgrades. (home en Ultimate kosten daar hetzelfde; download; €9,75 DVD €18)
Kale installatie zonder XP of Vista is mij niet gelukt....gelukkig ahd ik nog een brakke Vista-installatie ergens op een schijf staan.

Tevens kunnen mensen die voor een ziekenhuis werken (academisch) hier ook vaak gebruik van maken.
(en een aantal medische stichtingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eonfge
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-11-2022
on-topic bump ;)

Ik heb een vraag die precies aansluit op de topic; Ik heb een OEM licentie (Win 7, HomePre, 64bit) op mijn PC en wil deze nu installeren op mijn laptop. Kan dat? Ik heb even gegoogled maar kreeg nergens duidelijke antwoorden. Geef ook even aan van welke site je dit gehaald hebt, want ik google schijnbaar niet goed genoeg :? Van XP weet ik dat je 3 keer kunt installeren voor hij begint te bezwaren, maar ik weet niet of dat nog steeds zo is.

Ook heb ik gehoord dat het mogelijk is om één OEM zo veel mogelijk te gebruiken door Customer Support te foppen, weet iemand hoe dit zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Eonfge schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 16:38:
on-topic bump ;)

Ik heb een vraag die precies aansluit op de topic; Ik heb een OEM licentie (Win 7, HomePre, 64bit) op mijn PC en wil deze nu installeren op mijn laptop. Kan dat?
Ja natuurlijk kan dat. Waarom zou dat niet kunnen? Het is bij OEM ook gewoon toegestaan als je de installatie op de eerste computer deactiveert. Het commando daarvoor is "slmgr -rearm" geloof ik.
Ook heb ik gehoord dat het mogelijk is om één OEM zo veel mogelijk te gebruiken door Customer Support te foppen, weet iemand hoe dit zit?
Waarom zou je ze foppen? Als je een OEM installeert op een andere computer dan kun je toch gewoon met de activatielijn bellen? Soms krijg je de vraag "op hoe veel computers is uw microsoft product momenteel geinstalleerd" en dan antwoord je 1 als het op een computer staat, 2 als het op twee computers staat, etc. Je hoort dan vanzelf of de door jouw gekozen optie is toegestaan volgens de licentie overeenkomst. Microsoft bedoelt overigens met "geinstalleerd" in feite "geactiveerd."

[ Voor 3% gewijzigd door Trommelrem op 29-07-2010 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eonfge
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-11-2022
oke bedankt, ik gebruik windows zo vaak dat het aanschaffen van een licentie wel terecht is, maar om meerdere licenties aan te schaffen gaat mij te ver. Als het inderdaad mogelijk is om verschillende installaties te activeren, komt dat erg goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Eonfge schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 16:47:
oke bedankt, ik gebruik windows zo vaak dat het aanschaffen van een licentie wel terecht is, maar om meerdere licenties aan te schaffen gaat mij te ver. Als het inderdaad mogelijk is om verschillende installaties te activeren, komt dat erg goed uit.
Maar dan loop je eigenlijk wel de boel te flessen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.