Nieuwe pc kapot, brandlucht

Pagina: 1
Acties:

• snivoos
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-10 12:43
Gisteravond tijdens een potje BC2 stopte plotseling mijn muis en keyboard (beide usb).
Ik had nog wel gewoon beeld en geluid.
Vervolgens rook ik een brandlucht... foute boel dus.
Ik heb het systeem meteen uitgezet en daarna de pc weer aangezet: geen reactie.
Ik krijg geen beeld op mijn monitor en geen reactie van mijn muis en keyboard.
De voeding werkt, de graka lijkt het te doen, idem voor de harddisks, de fans draaien allemaal, cdrom etc doen het gewoon en op het moederbord branden de lampjes die normaal ook branden.
Ik kon de herkomst van de brandlucht niet traceren.

Wat kan er gebeurd zijn?

Voor de zekerheid de specs:
Cooler Master Big Tower HAF 932
Intel Core i7 860 2.8GHz 2.5GT/s 8MB Box
MSI P55-GD65 iP55, SATA2 RAID, GLAN
Cooler Master Voeding Real Power 620W
Club3D Videokaart PCI-e Radeon HD5870 1GB 2xDVI/HDMI/DP
Creative Geluidskaart X-FI Xtreme Music 7.1
OCZ 2x2GB DDR3 PC10666 CL7.0 Platin. LV
Western Digital 150GB SATA300 16MB Raptor, WD1500HLFS
Samsung 1TB SATA300 32MB, HD103SJ
Western Digital Caviar Green 1tb WD10EACS
Western Digital Caviar Green 1tb WD10EADS
Western Digital Caviar Green 1.5tb WD15EARS
Sony Optiarc DVD-/+/RAM AD-7240S 24x/24x/12x
Samsung LED Monitor XL2370 23", HDMI
Logitech G15 Keyboard
Razer DeathAdder 3500dpi mouse

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:22

SkyStreaker

Move on up!

Check je moederbord en andere onderdelen op bolstaande condensatoren: http://media.photobucket....ce1/kaartGforce5200-2.jpg

Als dit het geval is, dan wordt het, mits je handig bent in solderen, vervangen.

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

• snivoos
Btw, ik heb het systeem 3 maanden en tot op heden veel gebruikt en nooit problemen gehad.

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Als alles werkt, maar je krijgt geen beeld, denk je dan niet dat de videokaart een waarschijnlijke verdachte is?

• T-Rhidon
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-09 17:52

T-Rhidon

Move IT ;)

Is de usb van je muis en keyboard direct achterop je moederbord aangesloten? Of apart aangesloten op de voorkant of bovenkant van je kast bijvoorbeeld?

"I can't dumb it down to your level, because I am scared of harming you!"

• snivoos
Muis en keyboard zijn aan de achterkant aangesloten.

De brandlucht kwam volgens mij niet van de graka, de graka fan draait ook nog gewoon

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:22

SkyStreaker

Move on up!

Dat de fan nog draait, zegt niks over de toestand van de graka. Nogmaals, bekijk alles eens van dichtbij - kortom, ja - haal alles d'r uit wat er direct uit kan en begin met mobo+voeding allen, dan reep geheugen d'r bij, etc. etc.

[ Voor 24% gewijzigd door SkyStreaker op 19-03-2010 09:55 ]

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
snivoos schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 09:50:
Muis en keyboard zijn aan de achterkant aangesloten.

De brandlucht kwam volgens mij niet van de graka, de graka fan draait ook nog gewoon
Als de fan draait wil dat niet direct zeggen dat je videokaart ook daadwerkelijk beeld kan geven.

Ik zou het hele zaakje uit elkaar halen en zoeken naar de oorzaak, of indien je hem als 1 geheel hebt gekocht aanbieden voor garantie bij de shop waar je hem gehaald hebt.

https://discord.com/invite/tweakers

• snivoos
thx.. ik ga er straks mee aan de slag

• T-Rhidon
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-09 17:52

T-Rhidon

Move IT ;)

Of sluit je beeldscherm is direct op het mobo? Kan je het ook gelijk zien als dat het probleem is.

En als je alles er uit haalt kijk gelijk voor "bloot of open" liggende kabels.

"I can't dumb it down to your level, because I am scared of harming you!"

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01:07
Hangen en opstarten troubleshooter al geraadpleegd?

Met een beetje pech is het je southbridge op je moederbord. Dit komt voor als een usb apparaat te veel stroom verbruikt (bijvoorbeeld kortsluiting) welke geleverd wordt door het moederbord. Helaas hebben meeste moederborden geen directe bescherming voor, waardoor er te veel stroom door de usb controller (vaak in de southbridge) gaat lopen en deze smelt.

let op: dit kan EEN reden zijn, het zou ook nog heel goed kunnen dat er iets anders aan de hand is. Kijk of je op de componenten (met moederbord als hoofdverdachte) je iets van schroei/smelt plekken ziet zitten.

De ledjes op het moederbord worden meestal via een "apart" circuit gevoed, en geven eigenlijk alleen aan dat er 5 volt vanuit de voeding op het moederbord komt. Ik heb ook (meermaals) meegemaakt dat netjes de ventilatoren gaan draaien (maw het power-on circuit van het moederbord werkt nog) maar dat het systeem niet aangaat (bv door defecte geheugen, insteekkaarten, processor, component op moederbord etc.etc)
Pagina: 1