Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb044
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-06 15:41
Gisteren mijn i7 860 systeem opgebouwd, alles netjes aangesloten (tenminste dat dacht ik :)) en na wat geklooi met het zoeken naar de juiste video output eindelijk beeld :D Maar toen kwam het: BIOS in en daar stond onder H/W monitor doodleuk een temp van +70 graden Celcius. Uiteraard gelijk gevoeld of de koeler wel goed zat en die leek strak zat op de CPU te zitten. Goed bij mijn vorige systeem klopte er werkelijk niets van de CPU temps in het bios, dus ik gokte op iets soortgelijks met dit MSI bordje en heb de boel niet gelijk uitgezet (stom stom :().

Ondertussen liep het systeem in het BIOS steeds weer vast en op een gegeven moment wou ie zelfs helemaal niet meer aan! Goed toen was het natuurlijk wel paniek en de eindconslusie was dat de koeler toch niet helemaal goed of zelfs helemaal geen contact maakte ('t is een Thermaltake Spinq en de bevestiging zuigt nogal...). Goed na een uur klooien met de koeler en vooral veel gevloek had ik m eindelijk perfect en godzijdank systeem wou weer booten :) Bios gaf nu een Idle temp van +/30 graden.

Mijn vraag is: moet ik mij nu zorgen maken? Of is de beveiliging van moderne CPU's zo goed dat er ingegrepen wordt voordat er echt schade ontstaat? En waarom wil een systeem na een nood shutdown helemaal niet meer booten of was dit toeval, boeltje ging overigens wel aan maar kreeg gewoon geen beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Wat betreft het feit dat hij kortstondig te warm is geweest hoeft je je daar geen zorgen over te maken. Moderne CPU's hebben een prima thermische beveiliging dus die heeft zichzelf echt wel op tijd uitgeschakeld. Sowieso doet een CPU het over het algemeen wel of niet maar niet iets daartussenin dus als je systeem verder goed draait is het nu prima.

Dan over het niet meer aan willen nadat hij zichzelf heeft uitgeschakeld, geen idee hoe dat gegaan is maar als het systeem uitschakeld en jij drukt hem meteen weer aan kan ik me voorstellen dan de zaak nog niet afgekoeld was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 12:46
Daar kunnen CPU's vrij goed tegen, ze grijpen op tijd in. Dat het systeem niet wil opstarten heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat de CPU gewoon nog te heet was. Dan start ie gewoon niet op :)

Voor de rest, als je systeem stabiel is hoef je je geen zorgen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb044
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-06 15:41
Dank voor de antwoorden, toch weer een geruststelling :D

Wat het niet aangaan betreft, ik heb m zeker 5 minuten laten afkoelen. Om het uit te schrijven: systeem ging aan (blauwe led), hdd lampje brande kortstondig (rode led) en daarna niks komma nada, geen beeld en geen activiteit, en ik moest de 10 sec truc uithalen om m uit te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 350750

jb044 schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 09:25:
Mijn vraag is: moet ik mij nu zorgen maken?
Het antwoord kan ja en nee zijn.
Een processor kan waarschijnlijk een temperatuur van 90 graden Celsius of hoger aan. En het schijnt dat een processor zich zelf uitschakelt als de temperatuur te hoog wordt.

Als de onderdelen nieuw zijn en de afkoelingsperiode van 7 dagen nog niet voorbij is valt het te overwegen om alle onderdelen weer in te leveren en nieuwe onderdelen te bestellen. Als dit geaccepteerd wordt kost dit alleen de verzendkosten. En er zitten weer nieuwe onderdelen in het systeem die niet opgewarmd zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Anoniem: 350750 schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 10:23:
[...]

Het antwoord kan ja en nee zijn.
Een processor kan waarschijnlijk een temperatuur van 90 graden Celsius of hoger aan. En het schijnt dat een processor zich zelf uitschakelt als de temperatuur te hoog wordt.

Als de onderdelen nieuw zijn en de afkoelingsperiode van 7 dagen nog niet voorbij is valt het te overwegen om alle onderdelen weer in te leveren en nieuwe onderdelen te bestellen. Als dit geaccepteerd wordt kost dit alleen de verzendkosten. En er zitten weer nieuwe onderdelen in het systeem die niet opgewarmd zijn geweest.
Dat is niet nodig, een CPU loopte echt geen schade op van eenmalig zichzelf moeten uitschakelen. Wat wel schadelijk kan zijn is dat je CPU over langer tijd heet wordt maar net niet heet genoeg om zichzelf uit te schakelen maar dat is hiet niet het geval.

Sowieso is wat je voorsteld tamelijk asociaal natuurlijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-05 12:05
@ehon: eh, dat is niet helemaal de bedoeling he?
Pagina: 1