[UPC/KPN] 2 telefoonlijnen combineren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeWazowski
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:50

MikeWazowski

Look into my eye

Topicstarter
Na zoeken op internet en GoT heb ik niet echt kunnen vinden wat ik zoek, dus daarom de vraag. Als het niet in het juiste forum staat, verplaats het dan maar MrMOD :) .

Mijn situatie:
* een vaste analoge KPN-lijn met mijn standaardtelefoonnummer, ook benodigd als alarmlijn
* een UPC avond/weekend telefoonlijn met geheim nummer
* een UPC Arris modem
* een DIR655 router

Ik wil het volgende:
* als er gebeld wordt op 1 v/d 2 lijnen moet de (enige) telefoon gewoon overgaan
* als ik bel wil ik kunnen kiezen welke lijn ik pak met een keuzenummer of op basis van standaardregels
* ook via bijvoorbeeld VOIPbuster kunnen bellen

Ik heb veel gelezen over de FritzBox, maar dat draait via ADSL. En aangezien de VOIP van mijn oude ST780WL ook niet werkt zonder ADSL heb ik er een hard hoofd in dat het met een FritzBox wel gaat werken...

Dus: welke hardware moet ik nu nog aanschaffen om te krijgen wat ik wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aotearoa
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-09 22:47
De firma Artech heeft daar een oplossing voor met de AX520.
Er zijn verschillende ervaringen met nummerweergave.
Gebruik de zoek-functie op GoT maar eens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waterwolf
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-08 20:04
Het hangt er natuurlijk vanaf wat je budget is of dat je ook meerdere toestellen zou willen aansluiten, maar anders zou een simpele telefooncentrale met 2 analoge buitenlijnen nog een goede optie zijn (bijvoorbeeld...). Als je echt maar één telefoon hebt is dat nogal een overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik heb hier een werkeloze ax251 liggen.
Had hem voorheen altijd in gebruik met mijn kpn lijn en via mijn modem liep een sip verbinding naar voipbuster. Nu ivm kostenbesparing toch de kpn lijn eruit gedaan. Ik had via mijn provider een prima modem met sip poorten gekregen dus daarom dit losse kastje ipv een alle in modem met lineswitching.

Maar het ding werkt echt goed. Ik had nummerweergave op beide lijnen(je moet wel een toestel hebben wat beide protocollen daarvoor ondersteunt dtmf/fsk, philips doet dit wel). Wel merkte ik dat bij de dtmf de nummerinformatie eerder op t scherm stond als bij fsk maar dit kan ook aan de gebruikte philips toestellen hebben gelegen.

Uitbellen gebeurt standaard door 1 lijn(bij mij was dat voipbuster) behalve als je #0 voor je nummer draait, dan pakt i de andere lijn om uit te bellen. Je kan natuurlijk in je telefoonboek van je handset dit er ook voor programmeren.

[ Voor 18% gewijzigd door Def_P op 19-03-2010 08:51 ]

I, for one, like Roman numerals

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeWazowski

MikeWazowski

Look into my eye

Topicstarter
@bigall007: Thnx, de AX520/522 is zeker een goede optie, maar zover ik kan nagaan kan ik daar geen SIP op instellen - het mag dus iets uitgebreider, want ik bel natuurlijk overdag ook graag voor weinig....

@waterwolf: Thnx, een centrale is ietwat overkill inderdaad voor maar echt 1 lijn - onze huidige telefoon heeft 1 basis en 4 draadloos verbonden stations, dus maar 1 snoertje. Budget komt er wel als het een goede oplossing is die al mijn wensen vervult :)

@ Def_P: Thnx, de ax521 is voor ISDN, dus kan ik hem niet onwerkeloos maken :p. Maar ik begrijp je positieve ervaringen! Nummerinfo vind ik niet zo belangrijk, want dat ondersteund mijn belbudget KPN lijn toch niet - en dat is mijn standaardnr, dus daar komen alle binnenkomende gesprekken op

Ik ga dus zeker de AX522 opsnorren, maar vraag me af of er nog een andere geintegreerde oplossing is waarin ik ook VOIP/SIP-instellingen kan zetten en zo nog meer keuze heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aotearoa
Er zijn niet echt veel apparaten met 2 FXO lijnen en ook VoIP ondersteuning.
Je zou kunnen overwegen om te gaan combineren bijvoorbeeld 2 Linksys/Cisco spa-3102 kastjes te kopen. Je hebt dan per kastje de beschikking over 1 FXO lijn (om je KPN/UPC lijn op aan te sluiten) en 1 FXS lijn (om je telefoon op aan te sluiten)
Het kost wel wat knutselwerk (configuratie) maar dan heb je ook wat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Def_P schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 08:50:
Wel merkte ik dat bij de dtmf de nummerinformatie eerder op t scherm stond als bij fsk maar dit kan ook aan de gebruikte philips toestellen hebben gelegen.
Dat komt niet door het toestel maar doordat bij DTMF de nummerinformatie al vóór het eerste belsignaal wordt verstuurd en bij FSK tussen het eerste en het tweede belsignaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Def_P
  • Niet online
De ax521 is voor analoge lijnen. Heb ook alleen analoog hier.

Je kan er idd geen sip op instellen, maar dit kan je op veel modems weer wel. Zyxel heb ik nog steeds naar volle tevredenheid in gebruik(standaard modem telfort toen). Wil je echt heel veel kunnen instellen is een ATA misschien iets(linksys/sipura).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internetsmurf
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:02
Ik weet niet of je gebruik maakt van DECT telefoons maar ik gebruik, via UPC 25 Mbit verbinding, de Siemens A580ip. Dit werkt perfect en is goed te combineren met een analoge lijn. Je kunt via de webconfiguratie alle mogelijke kiesregels instellen en je kunt naast de analoge lijn tot 6 SIP's invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnthonyD
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Er komt een nieuwe Fritzbox uit, die gemaakt is voor kabel: http://www.avm.de/en/pres...ts/2010/2010_03_02_3.php3

Er staat alleen geen exacte specs bij dus ik weet niet zeker of deze zowel de KPN telefoonlijn én de UPC telefoonlijn ondersteund. Wellicht de moeite waard om te informeren bij AVM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-07 19:39

Robinski

A.K.A. RHarmsen

De fritzboxen hebben niet per-se ADSL nodig voor VOIP.
De vraag is alleen of je van je UPC lijn de voip gegevens weet.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeWazowski

MikeWazowski

Look into my eye

Topicstarter
Nee, UPC is niet echt vrijgevig in het geven van info of enigszins flexibel in het toestaan van andere apparatuur dan ze zelf verstrekken (anders had ik ook wel mijn eigen DVR gekocht waarmee ik wel opgenomen bestanden naar mijn netwerk over kan zetten). Ik verwacht dus dat de FritzBox niet gaat werken bij UPC....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aotearoa
Zowel bij UPC als bij KPN worden geen SIP gegevens verstrekt.
Als beide lijnen aangehouden moeten blijven, dan zit er dus niks anders op dan een apparaat te zoeken met 2 FXO lijnen. Zoals eerder gezegd zijn deze apparaten schaars. Alternatief is dus om meerdere apparaten te combineren. DIt kan d.m.v van een centrale, of d.m.v een apparaat dat de gewenste functionaliteit biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeWazowski

MikeWazowski

Look into my eye

Topicstarter
Ok, ik ga nu de AX520/1 gebruiken. Aangezien we vooral 's avonds en in het weekend bellen is het UPC-abbo voorlopig in orde. Die enkele keer overdag kan ik Voipbuster wel via de website mij laten bellen waarna ik automatisch doorverbonden wordt met het te bellen nummer (ideaal, een aanrader die mogelijkheid!). Mocht ik dan nog meer gaan bellen overdag dan ga ik later kijken of ik nog een VOIP oplossing erbij ga nemen.

Bedankt voor het meedenken!

@Def_P: (omdat ik niet kan vinden hoe ik je kan PMen vraag ik het hier) wil je je AX521 nog voor een leuk prijsje kwijt? ;)

[ Voor 17% gewijzigd door MikeWazowski op 22-03-2010 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Def_P
  • Niet online
Ik zat te denken aan een kratje bier. Je hebt DM uit staan zie ik, moet je eerst ergens aanzetten. Volgens mij staat die van mij wel aan, heb ook berichten erin zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeWazowski

MikeWazowski

Look into my eye

Topicstarter
Ik kan niet echt vinden hoe je DirectMessaging kan aanzetten - misschien omdat ik een "gratis" account heb? (al gevonden via de search...).

Ennuh, wat verstaan ze in Nijmegen onder "een kratje bier": amstel, palm, euroshopper ;) - je hebt een DM, anders wordt dit topic errug off-topic...

[ Voor 20% gewijzigd door MikeWazowski op 22-03-2010 10:56 ]

Pagina: 1