UPDATE:
Beetje laat, maar toch:
Op 23/3 stuurde ik deze mail:
LS,
Op 11 maart jl. heb ik onder factuurnummer 148994700 een tweetal hoofdtelefoons besteld, 1 voor in huis (de Sennheiser) en 1 voor onderweg (de WESC). Toen deze hoofdtelefoons bij mij aankamen, heb ik ze meteen geïnspecteerd, of zij aan mijn wensen voldeden. De WESC kan mij niet bekoren, door de (mijns inziens) slechte constructie. Ik heb de WESC toen direct weer in de verpakking gedaan, om op maandag contact op te nemen betreffende het retourneren.
Toen ik op maandag 15-3 naar uw bedrijf belde, werd mij duidelijk gemaakt, dat geopende producten niet teruggezonden kunnen worden. Dit leek mij niet juist en ik ben zodoende op donderdag 18-3 naar uw filiaal te Eindhoven gegaan om de situatie uit te leggen. Hier werd ik door twee medewerkers te woord gestaan, waarvan 1 midden in het gesprek ineens wegliep. Dit verdient natuurlijk geen schoonheidsprijs. De andere medewerker nam ruim de tijd om mij te overtuigen dat over-the-ear hoofdtelefoons onder het mom van "hygiene" niet worden teruggenomen. Dit zou in uw voorwaarden staan. Na deze nog eens nagelezen te hebben, blijkt dat dit niet als zodanig vermeld staat.
Tevens is dit in strijd met de Wet "koop op afstand". Apparaten mogen wel degelijk uit de verpakking worden gehaald om geïnspecteerd (en zelfs geprobeerd!) te worden. Er zijn uitzonderingen beschreven, maar hier valt een dergelijk apparaat niet onder.
Ik heb in het verleden regelmatig iets bij u besteld, vanwege de snelle levering en het aantrekkelijk assortiment, maar als deze relatie onder spanning komt te staan, omdat u weigert zich aan de wet te houden, zou mij dat zeer betreuren. Wanneer u ervoor kiest om hier niet op in te gaan, zie ik geen keus buiten deze casus aan de relevante instanties voor te leggen. Er zijn legio casus beschreven over deze problematiek en alles wijst in dezelfde richting. Ik adviseer dan ook om deze wet nog een goed door te lezen, alvorens met een reactie te komen. Tevens wil ik u verzoeken om uitsluitend schriftelijk te reageren.
Met vriendelijke groet,
waarna ik later op de dag dit terugkreeg
Geachte heer,
Hartelijk dank voor uw e-mail.
Ik begrijp dat u deze gang van zaken betreurd. Er is inderdaad de wet kopen op afstand, waar wij ons uiteraard aan houden, maar daar zijn uitzonderingen op. Deze uitzonderingen hebben onder andere te maken met hygiëne van de te ruilen producten. Echter heb ik het een en ander voor u na gevraagd, en zeker gezien het feit dat alles nog netjes in de verpakking zit en de producten niet gebruikt zijn, zijn wij van mening dat uw product wel terug gestuurd moet kunnen worden.
Ik ga van de retour dus de melding aanmaken, met daarbij de notitie voor de afdeling dat dit product geretourneerd mag worden. U ontvangt hiervan een bevestiging per email, en in de tweede mail staan de instructies voor verzending.
Ik hoop hiermee uw ongenoegen enigszins weggenomen te hebben, en nogmaals excuses voor dit ongemak.
Met vriendelijke groet,
Inmiddels is alles geregeld. Koptelefoon terug, geld op mijn rekening. Al met al nog netjes opgelost, jammer alleen dat je eerst boos moet worden.