Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen,

Ik heb sinds kort een probleempje met het opstarten.

Ik heb een USB PCI en een Geluidskaart PCI toegevoegd aan mijn mobo.
Toen ik de PC aan wilde zetten begon de ventilator wel te draaien, maar beeld en alles bleef zwart, dus ik heb BIOS gereset en dan start hij wel op, maar zegt hij dat hij de processor niet kon overklokken F1 voor setup en F2 voor default settings.

Als ik F1 doe en dan F10, wil hij weer niet meer starten (en dan doe ik weer BIOS reset en dan zelfde rideltje)
Als ik F2 doe voor default dan start hij op naar Vista, alleen ziet hij de onboard lan adapter niet meer (enkel als onbekend) als handmatig stuurprogramma installeren lukt dan niet (ik denk onvoldoende stroom?).
De USB PCI ziet hij ook niet, wat ik er ook op aansluit het werkt niet (eveneens onvoldoende stroom?) hij heeft overigens wel gewerkt)
Geluidskaart werkt overigens wel prima.

Maar hier komt het gedonder, als ik dan opnieuw opstart dan doet hij het weer niet meer.

Ik heb een 20 + 4 pins voeding, ik vermoed dat het daarmee te maken heeft, misschien hebben jullie een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 15:19
Als je de usb pci kaart er weer uit haalt doet je systeem het dat zonder problemen verder? Normaal gesproken zou een usb kaartje niet zoveel stroom trekken lijkt mij. Wat voor voeding heb je in je systeem liggen?

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-05-2024
Je hebt je BIOS gereset, dus je hebt best kans dat hierdoor je onboard LAN controller is uitgeschakeld. Kijk eveneens of je wat kan vinden over je PCI kaarten in je BIOS.

Verder is het denk ik een goed idee om hier even de specs van je PC te posten, dat geeft ons meer informatie om mee te werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Rupie schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 20:42:
Als je de usb pci kaart er weer uit haalt doet je systeem het dat zonder problemen verder? Normaal gesproken zou een usb kaartje niet zoveel stroom trekken lijkt mij. Wat voor voeding heb je in je systeem liggen?
Nee ook zonder USB PCI werkt hij niet naar behoren, ik heb een 300W voeding eraan hangen.
Bitage schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 21:59:
Je hebt je BIOS gereset, dus je hebt best kans dat hierdoor je onboard LAN controller is uitgeschakeld. Kijk eveneens of je wat kan vinden over je PCI kaarten in je BIOS.

Verder is het denk ik een goed idee om hier even de specs van je PC te posten, dat geeft ons meer informatie om mee te werken :)
Als ik kies voor optie 1, dus setup, dan staat Onboard LAN aan.

Mobo: Asus M2V-MX
CPU: AMD Sepron 3000+ 1.6GHz
1512 RAM, 1x 1000 en 1x512 DDR2
BIOS: American Megatrends
1 HD via IDE
1 DVD-RW
1 CPU Koeler
1 PCI USB (Sweex)
1 PCI Soundcard (Sweex)

Kortom na dat BIOS is gereset, start hij normaal op (Behalve dat hij LAN en USB PCI niet ziet)
Na herstart (via BIOS of Vista) komt er geen POST (en dus ook geen piep/beeld),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
Als ik het goed begrijp zijn je problemen begonnen na installatie van de usb kaart en de geluidskaart. Wanneer je de usb kaart er uit haalt doet hij het nog niet. Blijft de geluidskaart nog over zou ik denken. Doet hij het wel als je die er ook uit haalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Rupie schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 07:20:
Als ik het goed begrijp zijn je problemen begonnen na installatie van de usb kaart en de geluidskaart. Wanneer je de usb kaart er uit haalt doet hij het nog niet. Blijft de geluidskaart nog over zou ik denken. Doet hij het wel als je die er ook uit haalt?
Ik heb ook een RAM module nieuw erin geplaatst (die van 1 GB)

Probleem is dat ik niet met zekerheid kan zeggen dat het aan de nieuwe componenten licht.
Omdat het BIOS wel gereset is, maar ik zal het eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Neem deze eens door om te achterhalen welk onderdeel nu problemen geeft of defect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
Verwijderd schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 12:23:
[...]

Ik heb ook een RAM module nieuw erin geplaatst (die van 1 GB)

Probleem is dat ik niet met zekerheid kan zeggen dat het aan de nieuwe componenten licht.
Omdat het BIOS wel gereset is, maar ik zal het eens proberen.
ik zou in ieder geval beginnen met uitsluiten dat het de nieuwe onderdelen zijn. het is sinds die toevoegingen begonnen, ik zie een mogelijk verband ;) mijn eerste idee zou zijn dat het in 1 van de aanpassingen zit. je ram zou mij verbazen omdat je dan andere problemen zou krijgen volgens mij. kan me in ieder geval niet voorstellen dat defect ram er voor zorgt dat je usb kaart niet werkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het lijkt nu allemaal weer te werken (onboard LAN) en opstarten. Ik heb de USB en de geluidskaart eruit gehaald en de nieuwe geheugen module, maar ik heb ook ff BIOS geflasht naar de nieuwste versie.

Nu dus een een voor een kijken wat het probleem veroorzaakt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
omdat het verwijderen van de usb kaart geen oplossing was zet ik mijn geld op dit moment op de geluidskaart ;) succes in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Alles leek te werken (het werkte terwijl ik alles weer terug erin had, dus ik dacht dat de BIOS flash alles had opgelost.

Alles werkte ook, totdat ineens het hele systeem vastvroor.

Nu freezed hij elke keer als ik net hem opgestart.

Ik heb beide RAM modules al afzonderlijk geprobeerd, dat leverde niets op, ik heb processor weer op standaard laten lopen (ik had hem op 5% overclock) dat leverde niets op.....

Misschien toch maar pci kaarten een voor een eruit halen, ik weet het anders ook niet meer.

Ik ga toch ook een memtest doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

En neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door om alles stap voor stap te achterhalen als je tegen vage problemen aan blijft lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 15:26:
En neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door om alles stap voor stap te achterhalen als je tegen vage problemen aan blijft lopen.
Al gedaan en ook andere FAQS ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Wat had het dan als resultaat?
Want dan heb je ook mobo, cpu, voeding, mem etc vervangen neem ik aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Het lijkt mij vrij voor de hand liggend dat je een irq-conflict hebt met ofwel de geluidskaart of de usb-kaart, en je eens kan proberen de kaarten in een ander pci-slot te proberen. Meestal word afgeraden om pci-slot 1 ( eerste onder je video-kaart ) te gebruiken omdat die veelal bij oudere systemen een gedeeld irq heeft met je videokaart.

Eveneens kan het ook uit maken of je de geluidskaart voor of na de usb-kaart zet en ook dat zou ik eens uitproberen en dus de volgorde van plaatsing stap voor stap proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 16:45:
Wat had het dan als resultaat?
Want dan heb je ook mobo, cpu, voeding, mem etc vervangen neem ik aan
Nee alleen voeding en mem, cpu die ik had liggen was intel en ik heb geen andere mobo liggen
Roel1966 schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 16:54:
Het lijkt mij vrij voor de hand liggend dat je een irq-conflict hebt met ofwel de geluidskaart of de usb-kaart, en je eens kan proberen de kaarten in een ander pci-slot te proberen. Meestal word afgeraden om pci-slot 1 ( eerste onder je video-kaart ) te gebruiken omdat die veelal bij oudere systemen een gedeeld irq heeft met je videokaart.

Eveneens kan het ook uit maken of je de geluidskaart voor of na de usb-kaart zet en ook dat zou ik eens uitproberen en dus de volgorde van plaatsing stap voor stap proberen.
Ik heb maar 2 PCI slots en 1 PCIE (die is leeg, de videokaart paste er niet meer bij, dus weer weggedaan)

Nja alles lijkt nu weer goed te lopen....(kheb bios f5 gedaan) dus ik hou het eventjes zo, als het weer misgaat oid dan ruil ik ff de pci kaartjes om (waarom zou dat verschil moeten geven trouwens?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 19:10:
[...]

Nee alleen voeding en mem, cpu die ik had liggen was intel en ik heb geen andere mobo liggen

[...]

Ik heb maar 2 PCI slots en 1 PCIE (die is leeg, de videokaart paste er niet meer bij, dus weer weggedaan)

Nja alles lijkt nu weer goed te lopen....(kheb bios f5 gedaan) dus ik hou het eventjes zo, als het weer misgaat oid dan ruil ik ff de pci kaartjes om (waarom zou dat verschil moeten geven trouwens?)
Vlak na dit berichtje ging het weer mis, liep weer helemaal vast.

Nu toch maar ff de PCI kaarten verwisseld, kijken wat er gebeurd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 19:19:
[...]

Vlak na dit berichtje ging het weer mis, liep weer helemaal vast.

Nu toch maar ff de PCI kaarten verwisseld, kijken wat er gebeurd....
Helaas ook nu is hij weer vastgelopen, niets werkt dan meer, zelfs Ctrl-Shift-Esc niet....

Ik ben nu een beetje radeloos aan het raken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb eens geprobeerde niets in de PCI USB te stoppen kijken wat er gebeurd.. dan loopt hij op ten duur niet vast maar wordt hij erg traag.

Dus USB PCI eruit gehaald, nog steeds hetzelfde, toen geluidskaart eruitgehaald en nu lijkt hij soepel te lopen (??)

Iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Ik heb gewoon een 300W voeding en de output ligt erg dichtbij wat het zou moeten zijn.,..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Haal de stekker uit het stopcontact en stop de geluidskaart erin en start de computer.
Haal de stekker uit het stopcontact en haal de geluidskaart eruit en start de computer.
Doe dit 5 keer.
Als de computer in geval 1 elke keer niet opstart en in geval 2 elke keer wel opstart is er een kans, dat de geluidskaart de oorzaak is.

Voor een nadere analyse is het handig om het modelnummer en de fabrikant van de geluidskaart en van de voeding en van de geheugenmodules te weten.

Verder is het aan te bevelen om 1 geheugenmodule te gebruiken. Twee verschillende geheugenmodules maken geen degelijke indruk.

Verdere informatie over het besturingsprogramma is ook nuttig.

Vooralsnog lijkt het erop, dat de processor nogal zwak is.

Op welke manier wordt het bios gereset? Een verkeerde resetting kan ook problemen veroorzaken.

Het CMOS schoonmaken, het besturingsprogramma opnieuw installeren en de drivers opnieuw installeren kan het systeem ook degelijker maken.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2010 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
ik weet niet hoor, maar zonder het nieuwe geheugen, usb kaart en geluidskaart doet hij het? en met niet? Ben je er inmiddels al uit welke van de apparaten het probleem veroorzaakt? Voor hetzelfde geld is gewoon 1 van die kaarten kapot. Volgens mij is een van die kaarten gewoon kapot hoor.

Pagina: 1