[OC] i7 860 - Memory faal?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:32
Goedendag mede-tweakers,

Ik heb recentelijk mijn PC overgeclocked. Ik heb hier al een beetje ervaring in maar weet nu niet meer waar mijn huidige beperking ligt.
Ik heb sinds kort nieuwe onderdelen gekocht, namelijk deze:
gallery: ErikKo

In de onderstaande screenshot ziet u een aantal settings.
Stabiele OC
Zo uit mijn hoofd:
BCLK 185 * Multiplier 20 = 3.7GHz.
vCore: 1.275V
VTT: 1.34V
vDRAM: 1.60V

De timings van mijn geheugen zijn volgens specs ingesteld op 8-8-8-24.
Zoals bij CoreTemp te zien is in het kolommetje "High" komt hij na een poosje p95 niet boven de 60 graden uit.

Deze OC is erg stabiel en geeft geen problemen. De problemen beginnen wanneer ik de BCLK verhoog van 185 naar 190. Binnen 3 seconden van prime95 geeft hij errors. Rounding errors.

Waarom? Overal waar ik dit op internet lees is het een geheugenprobleem. Ik heb de timings omhoog gezet, voltage omhoog, alles geprobeerd. Ik krijg het geheugen maar niet stabiel met een BCLK van 190. Heeft iemand een idee hoe dit komt?

Overigens heb ik ook geprobeerd de multiplier op 21 te zetten: 21*185 = ~3.9GHz.
Dit vereiste iets hogere vCore, maar ook deze gaf hierna instant rounding errors in prime95. Ongetwijfeld hetzelfde probleem.

Iemand een idee? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Knal de verhouding tussen je memory en bclk eens omlaag. (de naam van die optie is me even ontschoten)
Ik weet niet op hoeveel mhz je geheugen nu draait maar datzou wel eens de oorzaak kunnen zijn, ff op een lager aantal mhz laten draaien dan zou dit probleem opgelost moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikKo
Ohja, de 2:8 verhouding. Het geheugen draait nu op 740*2 = 1480mhz.
Vergeten te vermelden - 2:6 heb ik al geprobeerd. Geeft dus 185*6 = 1110 / 2 = 555 in BIOS.
Ook geen succes. Deze poging was samen met de hogere timings.

Edit:
Ohja, memtest heb ik ook al gedaan. Keine problem. Maar is redelijk logisch, aangezien de huidige OC ook geen enkel probleem geeft.

[ Voor 24% gewijzigd door ErikKo op 18-03-2010 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtrafris
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-08 12:43
probeer het eens met een vCore van 1.4V. Sommige processors hebben een heleboel extra nodig om over een drempel heen te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medal
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-09 23:07
gooi de spanning op je geheugen is naar 1.65 ;) dat moet die namelijk hebben volgens de specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikKo
Xtrafris schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 22:52:
probeer het eens met een vCore van 1.4V. Sommige processors hebben een heleboel extra nodig om over een drempel heen te komen.
Ehhh, gok van niet. Dan doet ie BSoD'en. Dat doet hij wanneer ik de vCore iets omlaag gooi ook namelijk. En een "rounding" error wijst echt op een memory faal.
medal schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 23:06:
gooi de spanning op je geheugen is naar 1.65 ;) dat moet die namelijk hebben volgens de specs
Tja. Dat is zo handig aan mn mobo. Ik heb 1.64V ook al geprobeerd. De volgende stap is 1.66V, waarbij de mobo een nieuw kleurtje aan de voltage geeft. De keren dat ik te weinig spanning op mn geheugen had kreeg ik BSoD's met MEMORY_MANAGEMENT of IRQ_LESS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-09 19:41

Blord

Hello Kitty !

ErikKo schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 00:17:
[...]

Ehhh, gok van niet. Dan doet ie BSoD'en. Dat doet hij wanneer ik de vCore iets omlaag gooi ook namelijk. En een "rounding" error wijst echt op een memory faal.
Dit kan ook een fout zijn van de CPU.

Zet de PLL wat hoger. Standaard staat deze op 1.8V. Bij hoge Bclk moet deze omhoog. Probeer in kleine stapjes en 1.9V is nog steeds safe.

Je zei dat de vCore op 1.275V stond maar CPU-z geeft 1.168V aan. Dat is wel een groot verschil.

[ Voor 9% gewijzigd door Blord op 19-03-2010 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord

Blord

Hello Kitty !

En nog iets : CPU-z geeft i7 cpu aan terwijl Coretemp i5 aanduidt.
Ik heb bijna dezelfde configuratie en mijn Coretemp geeft de juiste i7 aan. We hebben dezelfde Coretemp 0.99.5 versie, hmmm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

ErikKo schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 00:17:
Tja. Dat is zo handig aan mn mobo. Ik heb 1.64V ook al geprobeerd. De volgende stap is 1.66V, waarbij de mobo een nieuw kleurtje aan de voltage geeft. De keren dat ik te weinig spanning op mn geheugen had kreeg ik BSoD's met MEMORY_MANAGEMENT of IRQ_LESS.
Dan zou ik er niet zo'n probleem van maken en 1.66 doen? Zoveel extra schade doet die 0.01 niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medal
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-09 23:07
die 1.66 gaat geen schade opleveren, sommige modules willen namelijk niet lekker op 1.64 maar 1.66 wel. let ook op als je je bclk verhoogt gaat de snelheid van je geheugen vanzelf omhoog zet die dan dus weer even handmatig naar benede

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikKo
Ik ben eruit. Het bleek een gigantische vCore drempel te zijn voor 5MHz BCLK: 1.275 -> 1.325.
Bedankt iedereen! :)
Blord schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 00:23:
[...]
Dit kan ook een fout zijn van de CPU.

Zet de PLL wat hoger. Standaard staat deze op 1.8V. Bij hoge Bclk moet deze omhoog. Probeer in kleine stapjes en 1.9V is nog steeds safe.

Je zei dat de vCore op 1.275V stond maar CPU-z geeft 1.168V aan. Dat is wel een groot verschil.
PLL heb ik wat verhoogd, mogelijk dat ook dit geholpen heeft.
En het voltage verschil noemt men vDrop en vDroop. Zoals je op de screenshot ziet draait prime95 nog. :)
Blord schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 00:31:
En nog iets : CPU-z geeft i7 cpu aan terwijl Coretemp i5 aanduidt.
Ik heb bijna dezelfde configuratie en mijn Coretemp geeft de juiste i7 aan. We hebben dezelfde Coretemp 0.99.5 versie, hmmm...
Ja, dat zegt CoreTemp waarschijnlijk omdat ik zowat alle functies uit heb gezet wat het verschil is tussen de lynnfield i7 en i5.
Jejking schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 01:00:
Dan zou ik er niet zo'n probleem van maken en 1.66 doen? Zoveel extra schade doet die 0.01 niet.
Eens. Volgens mij kan het voltage nog wel hoger wil ik het geheugen ook overclocken. Momenteel draait het gewoon binnen spec.
medal schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 13:08:
die 1.66 gaat geen schade opleveren, sommige modules willen namelijk niet lekker op 1.64 maar 1.66 wel. let ook op als je je bclk verhoogt gaat de snelheid van je geheugen vanzelf omhoog zet die dan dus weer even handmatig naar benede
Ik ben op de hoogte van de snelheid van mijn geheugen. :) Met de BCLK 190 en memory verhouding 2:8 kom ik uit op 760*2=1520MHz. Aangezien ik 1600MHz geheugen heb, mag dit voor geen problemen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord

Blord

Hello Kitty !

ErikKo schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 14:18:
Ik ben eruit. Het bleek een gigantische vCore drempel te zijn voor 5MHz BCLK: 1.275 -> 1.325.
Bedankt iedereen! :)

[...]

PLL heb ik wat verhoogd, mogelijk dat ook dit geholpen heeft.
En het voltage verschil noemt men vDrop en vDroop. Zoals je op de screenshot ziet draait prime95 nog. :)
Zet de Auto-Calibration op Enable in de BIOS. Dat verschil is wel veel vind ik. Ter vergelijking mijn Intel Core i7-860 op 175x21= 3675Mhz :

idle, 1.248V
load, 1.264V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikKo
idle 1.248V, load 1.264V? Dat is de eerste keer dat ik het voltage omhoog zie gaan met load...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSlayer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-11-2020

GSlayer

PSN ID: Sc0rpi0n-4707

Dat doet de "C1E" functie, als de computer idled gooit het het voltage ook wat omlaag en andersom @ load :)

(C1E enabled, wil niet altijd goed gaan als je een systeem draait met een overclock, kan wel eens voor instabiliteit zorgen, maar zo niet, is het zeker handig, waarom stoken als het niet hoeft :9 )

[ Voor 48% gewijzigd door GSlayer op 19-03-2010 15:26 ]

PSN ID: Sc0rpi0n-4707

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord

Blord

Hello Kitty !

Al die dingen staan uit bij mij. Turbo Boost, EIST, C1/C0 etc allemaal disable.
Alleen Auto-Calibration is on.

Inderdaad de voltage is hoger onder load dan idle. De voltage bij mijn vorig moderbord GA-P55-UD4 waren nog gelijk bij idle en load maar de nieuwe GA-P55A-UD4 geeft een kleine positief verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtrafris
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-08 12:43
GSlayer schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 15:22:
Dat doet de "C1E" functie, als de computer idled gooit het het voltage ook wat omlaag en andersom @ load :)

(C1E enabled, wil niet altijd goed gaan als je een systeem draait met een overclock, kan wel eens voor instabiliteit zorgen, maar zo niet, is het zeker handig, waarom stoken als het niet hoeft :9 )
Nope, dat is niet wat er hier gebeurd.

Dit gaat om de vDroop. Op het moment dat je je CPU onder load zet (zeker met een overklok) zakt je vCore wat in: vDroop. Op het mobo zit dan vaan een vDroop correctie (ook wel calibration noggwat genoemd). Wat dat doet is simpelweg de vCore een stoot extra geven onder load, de verhoging is dus een gevalletje overcompensatie. :+
Pagina: 1