Mini-jack aansluiting voor Cassette speler

Pagina: 1
Acties:

• Voyagerscout
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-10-2024
Hallo allemaal.
Ik ben oip dit moment bezig met een bierkrat radio, en heb van iemand een cassette radio speler kado gekregen.
zo'n ding voor in de auto.
Nu heb ik, denkende wel technisch genoeg te zijn, het cassette deck er uit gehaald, en aan de kabeltjes waar eerst het apparaatje zat dat de magneetband leest, een mp3 kabeltje met mini-jack aangesloten.
Vervolgens sloot ik hier mijn mp3 speler op aan, en inderdaad, ik had muziek.

Maar, de bass word ENORM versterkt en het klinkt echt bagger. Dit gebeurt alleen bij de aansluitingen voor de Links voor, en de Links Achter.
Zodra ik de speakers op de Rechts achter en de Rechts voor aansluit, hoor ik amper iets, en moet ik het volume zodanig hard zetten dat je voornamelijk ruis hoord.
nu is de vraag, WAT heb ik allemaal fout gedaan ^^

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Voyagerscout schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 19:18:
nu is de vraag, WAT heb ik allemaal fout gedaan ^^
Je hebt geen merken, types en aansluitschema's gepost, dat heb je fout gedaan.

Verder: elimineren. Werkt het radiogedeelte wel? Werkt het ook met een normaal cassettebandje? Werkt dat cassettebandje-naar-mp3-ding wel op een andere radio met cassettedeck waarvan je weet dat het het doet?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Voyagerscout
Sorry ^^
maar ik heb heel het internet al doorzocht over dit type, maar niks gevonden, alleen maar onzin ^^

het is een Grundig 2201 RDS

Het radio gedeelte werkt perfect, met een normale cassette werkt het ook gewoon (als ik alle draadjes weer aansluit.
En met zon cassette met mp3 aansluiting er uit, werkt het ook.
Ik hoopte alleen dat als ik het direct aansloot, dat ik betere kwaliteit kreeg, dan met zon mp3 cassette
http://www.microsoft.com/...assette-adapter-small.jpg

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:58
Het komt omdat die magneetkop onversterkt is, en later dus nog wordt versterkt.

Je kan beter zo'n cassettebandje halen met een jackplug eraan, dan klinkt het op een normaal volume (geluid zal alsnog niet super zijn) Dat heb je al geprobeer dus :+

Volgens mij moet het werken als je je MP3 op een laag volume zet, en het geluid via de radio regelt.

Misschien heb je hier nog wat aan: http://www.google.nl/sear...=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=

[ Voor 39% gewijzigd door ThinkPad op 18-03-2010 19:48 ]

• duifi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-03-2024
Je zou ff in het kratradio topic kunnen kijken,
zoeken naar Iredev

die verkoopt chineese versterkertjes, Ta2024
ongeveer 20 euro

heb ik ook in me krat zitten,
vandaag op schoolplein, je hoorde het tot aan de andere kant vn het plein, en die is groot.

leetuurss

• Voyagerscout
Ja ik weet dat je best goede versterkers kun krijgen voor 20 euro, maar ik ben zon type die graat iets maakt met de dingen die hij heeft:P

Maar ik denk inderdaad dat het aan het versterken ligt ^^ Maar ik vraag me dan af, waarom klinken de (middel-)hoge tonen normaal, maar zodra er bass komt, dat alles flipt?

En als ik mn mp3 speler HEEEEL zacht zet lost dat wel iets op, maar t word niet heel veel beter.
moet ik er dan een soort weerstand tussen zetten?

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2011 15:17 ]

• Voyagerscout
@ Bootstrap
Bedankt ^^ heldere uitleg ^^
nu moet ik dus op jacht gaan naar het gedeelte ná de filter:P

Is daar een truc voor, om te herkennen, waar ik m zou moeten aansluiten?

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:56
Dan zal je het geluidspad verder moeten volgen. Je zou een soort 'probe' kunnen maken: neem je signaalkabel en soldeer er een condensatortje aan (in serie met het signaal). De andere poot van de condensator kan je nu op het punt zetten waar je de kabel had aangesloten. Als het goed is hoor je nu je muziek, precies op dezelfde manier als wanneer je het draadje had vastgesoldeerd. Nu kan je het signaalpad aflopen: ga naar het volgende element en hang daar je 'probe' aan. Na een aantal elementen zal je er achter komen waar je voorbij het filter bent. Enige kennis van elektronica is wel vereist!

Andere optie is gewoon heel goed naar het bordje kijken. Het filter zal waarschijnlijk passief zijn en - zo te horen - hoogdoorlaat laagdoorlaat. Dat wil zeggen dat er waarschijnlijk een condensator in serie parallel met het signaalpad staat (met de andere poot aan aarde), en een weerstand parallel in serie. Als je nu aan de andere kant van deze condensator weerstand zit, heb je het filter al omzeild.

Succes!

[ Voor 6% gewijzigd door Mr.Qips op 18-03-2010 21:14 . Reden: hoogdoorlaat --> laagdoorlaat ]

• Voyagerscout
Hee Mr. Qips, HEEEEL erg bedankt ^^
Ik ga er morgen mee an de slag :)
ik heb opzich wel enige kennis van elektronica, ik weet vooral veel van hoge voltages, inductie, plasma, en golf modulatie. Heb altijd al een voorliefde voor elektrotechniek gehad. Maar Ik heb nooit iets gesnapt van audio-elektronica :p
Zou er graag meer van willen weten, maar het is allemaal zo onduidelijk.
Ik heb bijvoorbeeld wel een plasma speaker gebouwd, maar snappen hoe een speaker werkt lukt dan weer niet^^

Dus wat ik nu moet doen is, de - (de ground) van mn singnaal kabel aansluiten op de plaats waar ik m normaal aansloot, en dan een condensator op de + van de signaalkabel, in serie, en vervolgens de andere poot van die condensator als probe gebruiken, oftewel, gwn het pad volgen, en kijken op welke plaatsen ik nog geluid hoor, en of ik dan voorbij die filter ben?

• Mr.Qips
Jeps, je hebt het goed begrepen :) . Het idee komt van het Newtone-forum. Daar wordt het echter anders om toegepast: proben op de geluidsbron en een versterker aan de kabel. Maar naar mijn inzicht kan je het ook op 'mijn' manier gebruiken ;) . De condensator is dus bedoeld als ontkoppelaar; die zorgt er voor dat er geen DC-stromen gaan lopen. Voor de zekerheid moet je natuurlijk geen dure audiobron gebruiken (dus niet je nieuwe iPod!). Kleine kans dat je iets opblaast is natuurlijk altijd aanwezig, maar aangezien het hier om een autoradio gaat, komen de spanningen niet boven 14v en zou er niet zo veel mis mogen gaan....

• Voyagerscout
14v kan gevaarlijker zijn dan de 120.000v waar ik nu mee werk :P
Het gaat altijd om ampere, maar dat wist je wrs al.
Het is meer dat ik af en toe gek wordt van mensen die OOHH roepen bij 50.000 volt, en niet er bij stil staan dat de 230v uit hun stopcontact VELE malen dodelijker is:P
zodra een voltage hoog genoeg is om een aantal mili ampere door je huid te laten lopen, ben je toch echt wel de sjaak, of het nou 100 of 100 000 v is :P

Sorry voor het geklets:P

Is een audio signaal, welke naar een speaker gaat, nu dus eigenlijk gemoduleerde AC (wisselstroom?) of gemoduleerde DC? :P want dat is me nooit duidelijk geweest.

• Mr.Qips
Ik weet niet precies hoe je de modulatie bedoelt. Dit kan namelijk in fase, amplitude, etc zijn. Met DC wordt doorgaans bedoeld dat de stroom niet van grootte verandert. Aangezien jij een natuurkundige lijkt te zijn, is de handigste manier om het uit te leggen: d[I(t)]/dt = 0. Nu is het een beetje lastig of je bijvoorbeeld een sinus met offset DC of AC noemt. Volgens de bovenstaande afgeleide is het een AC (deze conventie hou ik aan), maar aangezien de stroom slechts één kant op loopt (er vanuitgaande dat de offset zo groot is dat de stroom niet negatief wordt), zou je het ook DC kunnen noemen.

Hoe dan ook; voor een geluidssignaal wil je geen DC. Dat komt door de werking van een speaker; bij DC zou deze constant naar buiten worden gedrukt (het [door de spoel opgewerkte] magneetveld wordt immers in stand gehouden) en dan gaat de speaker kapot. Omdat condensators lage frequenties blokkeren wanneer ze in serie zijn geschakeld (de impedantie wordt oneindig hoog bij lage frequenties), wordt zo de DC-component geblokkeerd. Bij die sinus met offset, behoud je dus de sinus, maar verwijder je de offset. Dat is dus precies wat we willen bereiken bij audio-toepassingen. Vandaar die condensator bij de probe.

Het antwoord op je vraag staat dus in bovenstaande alinea: audiosignalen zijn puur AC. Over de modulatie: amplitudemodulatie = volumeverschil, frequentiemodulatie = frequentieverschil (in geluidsfrequentie). Pretty straightforward dus.

Verwijderd

.

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2011 15:17 ]

• Voyagerscout
Stond al in mn 2e post dacht ik
het is een Grundig 2201 RDS
ik heb me rotgezocht op internet, maar kwam eigenlijk alleenmaar op "virus-sites", en sites waar ze willen dat je 12 euro uitgeeft aan een handleiding, van een apparaat dat maar 10 euro waard is:P
Als jij weet waar ik moet zoeken, graag (A)

• Mr.Qips
Mja er zijn een aantal "service manuals" van in de omloop, maar die zijn vooral voor dieven bedoeld, die de unlock-code willen hebben zodat ze hem kunnen doorverkopen (als werkende apparaat). Van de meeste service-manuals krijg je alleen de eerste twee pagina's te zien. Daar staat dat het schema het zelfde is als die van de 3201, maar dan zonder CD-gedeelte en mute-knop. Maargoed, van die radio kan ik ook geen schema vinden. Je zal het zelf moeten oplossen ;) .

• Voyagerscout
Haha
Bedankt voor de moeite ^^
Wat voor condensator moet ik gebruiken? Je zegt net dat een audiosignaal eigenlijk gemoduleerde DC is, dus een elektrolitische condensator moet kunnen.
Sorry, ik bedoelde dus precies andersom. het is dus AC, en ik kan dus géén elektrolitische condensator gebruiken neem ik aan.
Nog een keer fout XD het signaal is dus feitelijk wél dc, want het loopt maar 1 kant uit (dus het voltage varieert tussen x volt en 0 volt (x>0) ). en dus kan een elco wél, toch?

Voltage en Farad, wat is handig?

[ Voor 43% gewijzigd door Voyagerscout op 19-03-2010 08:16 ]

• Mr.Qips
Nee nee, het signaal varieert tussen -x en +x volt. Waarschijnlijk tussen -15 en +15 of iets dergelijks, maar het kan ook -3 en +3 zijn. Je moet in ieder geval gewoon een willekeurige niet-elektrolytische condensator gebruiken. Als je een te lage waarde kiest, merk je dat hij te veel lage tonen wegfiltert. Dan neem je gewoon een wat grotere waarde :) .

• Voyagerscout
Haha het duurde even voordat het kwartje viel :P
bedankt;)

ik heb uiteindelijk een service manual gevonden, van een later model (wat feitelijk hetzelfde is:P )
Na wat zoekwerk, heb ik gevonden waar ik mn draadjes moest aansluiten (na die filter dus)
Bedankt allemaal!

[ Voor 64% gewijzigd door Voyagerscout op 20-03-2010 23:23 ]

Pagina: 1