Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Ik wil mijn pc upgraden, ik wil graag jullie mening weten hoe ik het misschien eventueel beter kan doen, of omdat er fouten in zitten.

Heb ik nu:

Operating System
MS Windows 7 32-bit
CPU
AMD Athlon 64 3500+ 47 °C
Venice 90nm Technology
RAM
2.0GB Single-Channel DDR @ 115MHz 2.5-2-2-5
Motherboard
Gigabyte Technology Co., Ltd. GA-K8N51GMF-9 (Socket 939)
Graphics
Algemeen PnP-beeldscherm on NVIDIA GeForce 6200 TurboCache
896MB GeForce 6200 TurboCache(TM) (Gigabyte) 39 °C
Hard Drives
6GB FUJITSU MPE3064AT ATA Device (IDE)
41GB Hitachi HDS722540VLAT20 ATA Device (IDE) 38 °C
160GB Maxtor Maxtor 6 V160E0 SCSI Disk Device (SCSI)
Optical Drives
HL-DT-ST CD-ROM GCR-8480B ATA Device
Optiarc DVD RW AD-5170A ATA Device
Audio
Realtek High Definition Audio
(Speccy gebruikt)

Ik zat aan deze dingen te denken:
AMD Athlon II X3 425 65,- pricewatch: AMD Athlon II X3 425
Asrock M3N78D €55,- pricewatch: Asrock M3N78D
Edit: Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G €85,- pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G
Edit: Sapphire HD 4650 1G DDR2 PCI-E pricewatch: Sapphire HD 4650 1G DDR2 PCI-E €61,-
= €266,-

Enige op- of aanmerkingen?
Bijvoorbeeld, ander mobo enz.
EDIT:
Streef budget €300,- ivm dat ik @6 April jarig ben. Ook omhoog gegaan ivm de prijzen van DDR3
(natuurlijk combitabel met andere dingen)

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2010 11:28 . Reden: ivm dat ik @6 April jarig ben. Ook omhoog gegaan ivm de prijzen van DDR3 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het hangt ervan af wat met de computer gedaan wordt.
Een link van het winkelmandje van tweakers.net helpt met zoeken en klikken.

Voor die prijs kan ook (en misschien beter) een ssd van Intel van 80GB aangeschaft worden.

Ik zie dat modelnummer niet in de lijst van toegelaten geheugenunits staan.

De prijsverschillen tussen de vermeldingen in de topicstart en in de pricewatch wekken verbazing.

Wat het moederbord betreft betekent duurder wellicht beter en sneller.

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2010 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-05-2024
Je zou voor hetzelfde geld eens de MSI 770-G45 kunnen overwegen. En voor een paar tientjes meer heb je al een quadcore CPU, de Athlon II X4 620. Verder is als graka voor rond de €40,- de HD5450 een beter plan. Hopelijk stuur ik je hiermee al wat in de goede richting :) In ieder geval zou ik voor een budget upgrade altijd voor AMD/ATi gaan, daar je bij hen het meeste bang-for-buck krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Verwijderd schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 18:13:
Kingston HyperX KHX1600C9D3K3/3GX €85,-
AFAIK is dat een 3GB triple channel kit. Jij hebt een 4GB dual channel kit nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Verwijderd schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 18:17:
Wat het moederbord betreft betekent duurder wellicht beter en sneller.
Dat zie ik niet zo, een duurder moederbord betekent enkel meer features, die je met een budget-systeem toch niet gebruikt. Ik heb even snel gekeken maar volgens mij biedt dit mobo alles wat de TS nodig heeft.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitage
bwerg schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 22:15:
[...]

Dat zie ik niet zo, een duurder moederbord betekent enkel meer features, die je met een budget-systeem toch niet gebruikt. Ik heb even snel gekeken maar volgens mij biedt dit mobo alles wat de TS nodig heeft.
Mee eens, en vergeet niet dat er tussen de €50-€60 nog best wel wat leuke bordjes tussen zitten hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, hier ben ik weer!
Was gisteren naar Münster, dus niet online.
Over jullie:
- links naar producten (check)
- Ik voel geen behoefte voor een nieuwe ssd, want hoeveel sneller gaat die computer nou eigenlijk dan. Ik zit nu met het probleem dat de turbocache mijn (als ik het goed gelezen heb @http://en.wikipedia.org/wiki/TurboCache) RAM jat. (en voor de ssd ben ik weer 200 euries verder.
- Op het msi moederbord zitten meer dingen, maar dat heb k\ik niet echt nodig. Ik heb genoeg aan één ingang voor een videokaart, aangezien ik geen geluidskaart hoef, en ik er niet eentje neem die 2 slots in beslag neemt.
- Voor de processor: Het jammere is dat als je een budget-upgrade doet, je dan veel te snel verder kijkt. En uiteindelijk ben je over je budget heen, en moet je weer terug. Dat voelt niet echt goed. Het is geen slechte optie, maar dan moet ik op de andere dingen besparen. Als je voor die dingen wat beters weet, dan hoor ik het graag. :)
- heb nu een 4gb kit. Ik probeerde iets met 3gb te vinden, aangezien ik geen window7 x64 heb, want dan gaat er RAM verloren. (heb wel een keer over een programma gehoort, dat 4gb in windows7 x32 (bit) kon draaien... iemand een idee?)
Harde schijven van 40 & 6 gb had ik er trouwens ingedaan om te testen of ze het nog deden, en te kijken of er nog belangrijke gegevens op stonden (van onze oude computer).

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2010 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
een ssd is de beste upgrade qua snelheid die je kunt doen. het is algemeen bekend dat een HDD de responsiveness van de pc het meest beivloed. heb jij het er voor over is punt 2.

geheugen gewoon in 2GB of 4 GB kits kopen voor dual channel en 3/6GB voor tripple channel.
een module van 2 en een van 1 kost je performance.

persoonlijk zou ikm niet kiezen voor een moederbord van Asrock... kijk liever naar Asus/Msi/Gigabyte

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk niet dat als ik mijn harde schijf vervang, dat mijn computer dan veel sneller gaat.
Het limiet ligt hem in de videokaart & processor. Weet dat windows prestatie-index niet echt een goede maatstaf is, maar volgens mij zegt dit wel wat : http://daverende5.woelmuis.nl
Waarom één of andere gare site? Pas een html cursus gedaan, had niks te doen dus dan maar zo.
vraag: Waarom zou je dan niet kiezen voor Asrock?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitage
Verwijderd schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 11:04:
- Op het msi moederbord zitten meer dingen, maar dat heb k\ik niet echt nodig. Ik heb genoeg aan één ingang voor een videokaart, aangezien ik geen geluidskaart hoef, en ik er niet eentje neem die 2 slots in beslag neemt.
Aan de andere kant: je betaalt niet meer voor het MSI bord, dan voor het ASRock bord, terwijl je zegt dat er meer features op zitten. Waarom zou je het dan toch niet doen? Verder is ASRock een budgetmerk van Asus, wat in principe inhoudt dat ze goedkopere componenten gebruiken om de kosten te drukken en dus zelf eigenlijk al zeggen dat ze troep verkopen. ASRock heeft in mijn ervaring best leuke bordjes en de featureset is verder prima, maar voor wat meer geavanceerdere features blijken ze vaak minder stabiel dan bordjes van een ander merk of van hun hoofdmerk Asus. Bovendien is een PCIe x16 slot ook gewoon bruikbaar voor andere soorten PCIe kaarten en niet alleen graka. Dus als je bang bent dat je een x1 slot te kort kan komen, is dat nergens voor nodig :)
- Voor de processor: Het jammere is dat als je een budget-upgrade doet, je dan veel te snel verder kijkt. En uiteindelijk ben je over je budget heen, en moet je weer terug. Dat voelt niet echt goed. Het is geen slechte optie, maar dan moet ik op de andere dingen besparen. Als je voor die dingen wat beters weet, dan hoor ik het graag. :)
Het is altijd wat wikken en wegen tussen prestaties en prijs, maar als ik zo je lijstje eens zie, heb nog pakweg €10,- over binnen je budget. Is het zo erg als je nog een extra tientje bovenop je budget gooit en een goedkope quad erin gooit? Je zou eventueel nog kunnen kijken naar triplecores, de Athlon II X3 425 zou nog net binnen je budget passen.
- heb nu een 4gb kit. Ik probeerde iets met 3gb te vinden, aangezien ik geen window7 x64 heb, want dan gaat er RAM verloren. (heb wel een keer over een programma gehoort, dat 4gb in windows7 x32 (bit) kon draaien... iemand een idee?)
Dat kan misschien met de /PAE switch, maar 4GB proberen te draaien onder een x86 OS is imho ontzettend kansloos. Als ik me niet vergis, kun je de 32bits key van Win7 ook gebruiken om de 64bits versie te installeren, dus als je hem al legaal hebt, maar dan 32bits, zou ik even een ISO van Win7 64bits binnentrekken en daarmee installeren. 64bits heeft de toekomst, 32bits wordt langzamerhand uitgefaseerd. Mocht je toch bij 32bits willen blijven: ga dan toch voor een 4GB (2x2GB) kitje, aangezien je met een 3GB kitje (3x1GB) goed inlevert qua performance, aangezien je niet optimaal gebruik maakt van dual-channel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
- OK, begrijp ik, kijk nog even verder.
- Is verandert :)
- Heb legaal windows7 32 bits, als ik 4gb heb ga ik het proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nog even één vraag:
Heb deze voeding NEXUS 4090 http://www.nexustek.nl/NX...entpowersupply400watt.htm
Kan de voeding het systeem trekken?
Wil ik graag weten voor ik hem opblaas.
Van Athlon weet ik dat hij 95 watt gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is een speciaal topic over voedingsvragen. Waarschijnlijk is 400 Watt wel genoeg. Dit valt uit te rekenen.
Er kunnen verschillende dingen in Windows 7 uitgezet worden om de computer sneller te maken.
Een ssd levert waarschijnlijk de grootste snelheidswinst op voor 200 euro.
Het is niet duidelijk of de nieuwe geheugenmodules in de lijst van gecontroleerde geheugenmodules staan.
Waarschijnlijk beveelt niemand op dit forum een moederbord van AsRock aan.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2010 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fryskmantsje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 20:37
AMD X3 435
MSI 785GM-E51
Kingston 4gb DDR3
Samsung Spinpoint F3 500GB

Hier heb je mijns inziens veel meer aan. Ivm met je ouwe systeem weet je niet wat je overkomt.
Heeft wel een geïntegreerde videokaart. Ik weet niet of je beslist een losse wil maar kun je later altyd nog bij prikken.
Je voeding zou dit zat moeten trekken. Heb zelfde soort systeempje voor familie gebouwd met Be-Quiet 300 watt voeding en die kan dat zat aan.
SSD vind ik een beetje overkill voor je oude systeem. Met bovenstaande heb je een prima allround systeem wat aanmerkelijk vlotter zal zijn dat je oude beestje.

Edit; Prijs komt op 271,-. Zal in praktijk iets hoger uitvallen, afhankelijk waar je besteld. Je zou natuurlijk op geheugen kunnen besparen. Eerst 2 GB en later nog 2 bij zetten oid. Of een X2 cpu.
Heb gekozen voor een nieuwe harde schijf erbij aangezien de oude niet veel soeps zijn imho.

Hieronder de de pricelist met bovenstaande onderdelen.
gallery: fryskmantsje

[ Voor 16% gewijzigd door Fryskmantsje op 01-04-2010 23:52 . Reden: Toevoeging ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@fryskmantsje:
Oké, bedankt voor je imho (heb het eerst even gegoogled :) )
Op het moment is de hardes schijf het beste van mijn systeem, hij draait @ 7200 RPM, en heeft 160 GB geheugen. Ik voel er eerlijk gezegd (imho) niet veel voor om die te vervangen. Ik gebruik nu 53 GB, en heb nog 107 GB over. Misschien vevrang ik hem later wel, maar nu nog niet. En ipv daarvan heb ik liever een betere videokaart. Maar ik voel wel meer voor het MSI mobo (het moederbord), ipv die van Asrock. En het geheugen is ook anders (SDRAM) maar dat komt natuurlijk omdat het een ander mobo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fryskmantsje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 20:37
Voor die 45,-- euro heb je toch echt wel een een behoorlijk stukje snelheidswinst in verhouding tot je 160GB schijfje denk ik. Doorvoersnelheid zal aanmerkelijk hoger liggen maar dat is natuurlijk geheel aan jezelf.(om niet te spreken over de "feel")

Golf GTI met lelijk eend motor komt ook wel vooruit O-)

[ Voor 5% gewijzigd door Fryskmantsje op 02-04-2010 18:52 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ fryskemantsje
Dank je wel voor het ver(...) van mijn harde schijf.
Ik ga eerst het bovenstaande systeem halen, en als hij dan nog niet snel genoeg gaat, haal ik wel die spinpoint.
Wel bedankt voor het meedenken.

De harde schijf is op het moment nu mijn spliksplinternieuwe motor op mijn TATA; zie link http://auto-en-vervoer.in...pste-auto-ter-wereld.html

Grapje hoor, er blijken mensen te zijn die blij zijn met een systeem die ik nu heb.
Bijvoorbeeld beneden hebben we een nog slechtere.
Pagina: 1