Zoals velen gebruik ik eens in de tijd een Luchtbusje om mijn computer weer stofvrij te krijgen en om zodoende de koelefficiëntie te verhogen. Enige tijd geleden ben ik ook gebruik gaan maken van een Giotto Airblower (eigenlijk voor camera's) dit gaat redelijk maar toch een stuk minder. Toch zou ik graag iets hebben waardoor ik niet elke keer busjes zou hoeven kopen maar wat toch beter werkt dan een handmatige Giotto.
Ideaal zou het natuurlijk zijn om een stofzuiger te laten blazen ipv zuigen. Aangezien ik daarvoor geen geschikte stofzuiger heb liggen, schoot mij te binnen dat ik nog erg veel ongebruikte case fans heb liggen. Zou het werken als ik deze fans op een rij zet en de aangezogen lucht naar een klein output punt stuur?
Even een schematisch plaatje voor de duidelijkheid:

Zou dit werken? Iets zegt mij namelijk van niet
Mijn aerodynamische kennis is erg slecht, maar toch ben ik vrij zeker dat ik iets over het hoofd zie. Vermoedelijk het feit dat de fans niet veel harder zullen kunnen draaien dan de opgegeven RPM. Waardoor de fan aan het einde van de rit misschien minder werk hoeft te verzetten doordat de fans daarvoor de lucht er al doorheen blazen maar de CFM desalniettemin toch gelijk blijft. Hierdoor zal alleen het stroomverbruik mogelijk dalen?
Of zijn ook dit soort fans in staat de luchtdruk wat op te bouwen? Maakt de afstand tussen de fans dan nog uit?
Iemand met meer natuurkundige en/of aerodynamische kennis die hier misschien eens zijn licht kan op laten schijnen? Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar zowel de meer theoretische als praktische kant
Ideaal zou het natuurlijk zijn om een stofzuiger te laten blazen ipv zuigen. Aangezien ik daarvoor geen geschikte stofzuiger heb liggen, schoot mij te binnen dat ik nog erg veel ongebruikte case fans heb liggen. Zou het werken als ik deze fans op een rij zet en de aangezogen lucht naar een klein output punt stuur?
Even een schematisch plaatje voor de duidelijkheid:
Zou dit werken? Iets zegt mij namelijk van niet
Of zijn ook dit soort fans in staat de luchtdruk wat op te bouwen? Maakt de afstand tussen de fans dan nog uit?
Iemand met meer natuurkundige en/of aerodynamische kennis die hier misschien eens zijn licht kan op laten schijnen? Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar zowel de meer theoretische als praktische kant
[ Voor 5% gewijzigd door Banjy op 18-03-2010 13:29 ]