• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-12-2025
Zoals velen gebruik ik eens in de tijd een Luchtbusje om mijn computer weer stofvrij te krijgen en om zodoende de koelefficiëntie te verhogen. Enige tijd geleden ben ik ook gebruik gaan maken van een Giotto Airblower (eigenlijk voor camera's) dit gaat redelijk maar toch een stuk minder. Toch zou ik graag iets hebben waardoor ik niet elke keer busjes zou hoeven kopen maar wat toch beter werkt dan een handmatige Giotto.

Ideaal zou het natuurlijk zijn om een stofzuiger te laten blazen ipv zuigen. Aangezien ik daarvoor geen geschikte stofzuiger heb liggen, schoot mij te binnen dat ik nog erg veel ongebruikte case fans heb liggen. Zou het werken als ik deze fans op een rij zet en de aangezogen lucht naar een klein output punt stuur?

Even een schematisch plaatje voor de duidelijkheid:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Ovip2vywNoO0roGQ4ukXuuu0/thumb.jpg

Zou dit werken? Iets zegt mij namelijk van niet :P Mijn aerodynamische kennis is erg slecht, maar toch ben ik vrij zeker dat ik iets over het hoofd zie. Vermoedelijk het feit dat de fans niet veel harder zullen kunnen draaien dan de opgegeven RPM. Waardoor de fan aan het einde van de rit misschien minder werk hoeft te verzetten doordat de fans daarvoor de lucht er al doorheen blazen maar de CFM desalniettemin toch gelijk blijft. Hierdoor zal alleen het stroomverbruik mogelijk dalen?

Of zijn ook dit soort fans in staat de luchtdruk wat op te bouwen? Maakt de afstand tussen de fans dan nog uit?

Iemand met meer natuurkundige en/of aerodynamische kennis die hier misschien eens zijn licht kan op laten schijnen? Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar zowel de meer theoretische als praktische kant :)

[ Voor 5% gewijzigd door Banjy op 18-03-2010 13:29 ]

Photography Portfolio Straaljager filmpje

• kronolith
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:40

kronolith

[EDIT]

Ik denk dat het niet eens nodig is om zoveel fans te gebruiken. Voel maar eens hoeveel lucht er door een 120 of zelfs 140 cm fan gaat die op 100% draait! Als je dit allemaal op 1 punt richt met een constuctie zoals in het plaatje, heb je denk ik ook een behoorlijke "Airblower" :p

[ Voor 0% gewijzigd door kronolith op 18-03-2010 13:33 . Reden: typo ]

• Banjy
kronolith schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 13:30:
Ik denk dat het niet eens nodig is om zoveel fans te gebruiken. Voel maar eens hoeveel lucht er door een 120 of zelfs 140 cm fan gaat die op 100% draait! Als je dit allemaal op 1 punt richt met een constuctie zoals in het plaatje, heb je denk ik ook een behoorlijke "Airblower" :p
Dat is zeker waar, dat is dan ook zeker het proberen waard. Maar waar ik toch nieuwsgierig naar ben is of het theoretisch uitmaakt om één of meerdere fans te gebruiken. Iets zegt mij dat er geen verschil is in ouput (met zo een nozzle) tussen één of meerdere fans namelijk :) .

• D4NG3R
  • Laatst online: 19:52

D4NG3R

kiwi

:)

Huh? Raar, mijn post verdween xD.

Ik denk dat je airflow een stuk efficiënter is als je gewoon op de normale plekken fans installeert. maar dan met stoffilters (gewoon een afzuigkap filter kopen, en deze op maat knippen).

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• kronolith
  • Laatst online: 13:40

kronolith

[EDIT]

Banjy schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 13:41:
[...]

Dat is zeker waar, dat is dan ook zeker het proberen waard. Maar waar ik toch nieuwsgierig naar ben is of het theoretisch uitmaakt om één of meerdere fans te gebruiken. Iets zegt mij dat er geen verschil is in ouput (met zo een nozzle) tussen één of meerdere fans namelijk :) .
Daar kan ik helaas geen antwoord op geven, zo slim ben ik ook weer niet :+ . Maar ik denk (let op: denk ;) ) dat er inderdaad geen verschil inzit. De 2e fan zuigt alleen maar de lucht aan die door de eerste gaat, dus ik denk niet dat er met meerdere fans achter elkaar ook meer lucht door heen gaat.

• .Sjoerd
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-07-2025
ik heb zelf geprobeerd met 3*120mm, het maakt echt geen drol uit. Graka temp daalde met 1 graden. WOW! 8)7

specs

Verwijderd

Banjy schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 13:26:Zou het werken als ik deze fans op een rij zet en de aangezogen lucht naar een klein output punt stuur?
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Ovip2vywNoO0roGQ4ukXuuu0/full.jpg
Ik denk net als jij dat het niet werkt. Een fan is geen compressor!
De overdruk die een fan genereert is minimaal. Overigens denk ik dat het in serie zetten wel effect heeft, zo werkt een straalmotor ook.
Maar ik denk dat het niet lukt om op die manier perslucht te maken.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2010 15:01 ]

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

Je kan het toch proberen met 1 fan en dan een stukje karton erom heen met een open puntje. Kun je zien of het werkt. En als je dan nog een krachtige fan zoekt is een Scythe ultra kaze 3000 een goede optie ;)

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• YannickH
  • Laatst online: 25-09-2025
Ik heb hier net even een rijtje van 5 40mm serverfannetjes achter elkaar gebouwd, en er een luchtdichte nozzle van karton opgezet. Bij mij kwam er genoeg luchtdruk uit om het stof uit een oud toetsenbord te blazen. Het is net een astmatische compressor zeg maar :P

Niet heel nuttig voor mij, aangezien ik hier een goede (echte) compressor heb staan, maar zeker een leuk experimentje :)

Nu heb ik dus geen idee of het net zo werkt met 80/120mm fans, die hebben namelijk de neiging om veel minder druk op te bouwen (aangezien er meer lucht terug uit kan via de achterkant?? geen idee eigenlijk) maar met kleine serverfannetjes werkte het dus eigenlijk verbazingwekkend goed.

Het maakte wel even een pokkeherrie zeg :+ fannetjes met metalen bladen op bijna 9 a 10k rpm gooit wel wat herrie in de lucht :P

Als iemand nog een paar 80/120mm fannetjes heeft liggen, en dit ook even uit probeert hebben we een antwoord. Theoretisch zeuren is niet echt de oplossing hier denk ik.. ;)

• .Sjoerd
vergelijk het met een kaars uitblazen.

Als je met je mond wijdt open (120mm) een aantal kaarsen wilt uitblazen gaat dat niet. ook niet als je een trechter op je mond plaatst ( 8)7 )
Daarom blazen we kaarsen uit met een zuurpruim mondje (hoe verwoord ik dat)( 40mm)

dat terwijl de longcapaciteit en het vermogen hetzelfde is.
Een klein fannetje wat sneller draait verplaatst misschien minder of even veel lucht, maar kan meer druk op een specifiek punt zetten.

Misschien een beetje vaag verhaal....

specs

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-01 07:46
ik denk dat het met een aantal 80mm ook nog wel moet lukken, als je een goede trechter aan het einde maakt

laat je nog weten of het is gelukt? vind het wel een interressant experiment

• herr_tol
  • Laatst online: 23-01 13:18
Fohn?

There are only 10 types of people in the World: Those who understand Binary, and those who don't

• Xenomorphh

Xenomorphh

Soep met Ballen

Dat is zo dom.... Een föhn is gewoon een elektronen kanon..

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Xenomorphh schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 16:06:
[...]

Dat is zo dom.... Een föhn is gewoon een elektronen kanon..
Een elektronenkanon is iets heel anders.. ik denk ook niet dat jij heel blij word als er 1 voor langer als 10 seconden op je hoofd word gericht.

Een föhn verwarmd lucht en blaast deze eruit. Niks meer, niks minder...

[ Voor 14% gewijzigd door D4NG3R op 18-03-2010 16:31 ]

• Xenomorphh

Xenomorphh

Soep met Ballen

D4NG3R NL schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 16:31:
[...]

Een elektronenkanon is iets heel anders.. ik denk ook niet dat jij heel blij word als er 1 voor langer als 10 seconden op je hoofd word gericht.

Een föhn verwarmd lucht en blaast deze eruit. Niks meer, niks minder...
Oh? En de wrijving dan wat er in de föhn gebeurd? Dit werkt een spanning op die je er ook lekker uitblaast. En als je dit tegen een moederbord doet dan wordt deze lekker onder stroom gezet daardoor. Dus uiteindelijk is je moederbord aardig geroosterd.

Ik wil het best bij jou pc uitproberen hoor gevolgen zijn dan alleen niet voor mij :+
Mijn mening blijft staan dat een föhn een elektronen kanon is ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Xenomorphh op 18-03-2010 16:52 ]

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-01 23:25
.Sjoerd schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 15:23:
vergelijk het met een kaars uitblazen.

Als je met je mond wijdt open (120mm) een aantal kaarsen wilt uitblazen gaat dat niet. ook niet als je een trechter op je mond plaatst ( 8)7 )
Daarom blazen we kaarsen uit met een zuurpruim mondje (hoe verwoord ik dat)( 40mm)

dat terwijl de longcapaciteit en het vermogen hetzelfde is.
Een klein fannetje wat sneller draait verplaatst misschien minder of even veel lucht, maar kan meer druk op een specifiek punt zetten.

Misschien een beetje vaag verhaal....
maar dat maakt geen ene hol uit want uiteindelijk zet je toch een soort van trechter aan het einden oftewel "het zuurpruim mondje". dus kan je beter een gortere fan nemen

...ik ken iemand die een supersoaker gebruikt :XD!!!! , gewoon supersoaker geen water ofzo erin en dan flink doorpompen en druk opbouwen

ja, daag.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Xenomorphh schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 16:49:
[...]

Oh? En de wrijving dan wat er in de föhn gebeurd? Dit werkt een spanning op die je er ook lekker uitblaast. En als je dit tegen een moederbord doet dan wordt deze lekker onder stroom gezet daardoor. Dus uiteindelijk is je moederbord aardig geroosterd.

Ik wil het best bij jou pc uitproberen hoor gevolgen zijn dan alleen niet voor mij :+
Ik weet ook wel dat je geen fohn op je pc moet zetten.. maar jij zegt dat het een elektronenkanon is. Het is een hittekanon, niks anders.

• [Remmes]
[...]

fohn zou net als stofzuiger statische elektriciteit opwekken ja zover ik weet , en idd fohn = verwarmningselement met een fan erachter...

ja, daag.

• Banjy
ramonlambal schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 15:50:
ik denk dat het met een aantal 80mm ook nog wel moet lukken, als je een goede trechter aan het einde maakt

laat je nog weten of het is gelukt? vind het wel een interressant experiment
Wil het binnenkort wel degelijk even proberen. Alleen het liefst niet met mijn werkende pc. Dus zal even kijken of het lukt om een 12v adaptertje aan te sluiten op één fan. As always tijddruk dus no guarantees. Maar dan post ik zeker even de results uiteraard :)

Verwijderd

Aangezien herrie je niets uit lijkt te maken (stofzuiger? :P ) zou ik zo een 120MM Delta fan erin zetten, die zijn een goede 5CM dik en blazen als een gek :)

Ik heb hier nog een 92MM Delta fan liggen, 160cfm en 6500RPM dacht ik. Zuipt wel 30watt (2,5Ampére) en maakt herrie als een straaljager :P

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2010 09:50 ]

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:50
compressor? Alternatief is mischien een electrische bandenpomp of luchtbedden pomp. Het gaat niet zozeer om lucht verplaatsing als om drukverschillen opbouwen. Daarmee bedoel ik: meer luchtverplaatsing helpt niet direct het stof weg te krijgen. Het stof gaat mee door een drukverschil, dus hoe hoger dat verschil hoe meer stof je mee kan nemen (als ik het nog allemaal goed heb). Dit heeft ook te maken met de oppervlakte waarop de lucht naar buiten wordt geperst, zoals hierboven al eerder is aangehaald.
Ter vergelijking: een waterslang kun je met je duim dichtknijpen. Het water komt dan verder (druk) maar er komt minder water uit de slang (verplaatsing). Bij normale koeling van componenten wil je juist zo veel mogelijk verplaatsing: hoe meer koude lucht, hoe efficienter de energie (warmte) van de componenten overgaat naar de lucht.

• .Sjoerd
Ik heb het net zelf geprobeerd. verveelde me en had een paar fannetjes gevonden.
Echter een iets andere opstelling. namelijk:
2x120mm
1x80mm
1x40mm
Die laatste heb ik gebruikt om het drukverschil groter te maken.

Het maakt een pokke herrie (voornamelijk vanwege dat kleine krengetje), maar het bouwt wel wat druk op. Echter ben ik niet onder de indruk. koelen doet het niet erg goed, neem heel wat plek in je case in beslag, en bovendien haalt het het stof niet goed weg. Het circuleert alleen door de case. (vond het er wel grappig uit zien trouwens.)

Leuk experimentje, maar ik heb er niks aan.
92MM Delta fan liggen, 160cfm en 6500RPM
Dat verplaatst wel ja. Misschien een idee voor een RC vliegtuigje :+

specs

• [Remmes]
mensen ... omg het gaat niet om te koelen het is een idee OM STOF UIT JE CASE ETC TE HALEN!!!!!!!!!

ja, daag.

• .Sjoerd
Als je stof uit je kast haalt, ben je dan bezig met koelen of wat?

en dan quote ik mezelf is even uit de post die boven je staat:
bovendien haalt het het stof niet goed weg. Het circuleert alleen door de case.
Moeilijke hé, lezen |:(

specs

• Banjy
Alright vandaag toch even zelf getest met 3 80mm case fans. Hier mijn bevindingen:

Met mijn provosorische versmaller werd al snel duidelijk dat deze niet optimaal was. Als ik deze voor één fan houd dan voel ik airflow de andere kant op gaan (dus terugslag uit de fan). Met twee fans komt er lichtjes wat lucht door de tunnel heen, maar dat mag amper een naam hebben. Drie fans verbeterd het wederom nog wat, maar serieuze terugstroom voert de boventoon. Zonder mijn versmaller (nogmaals was niet optimaal dus mogelijk dat het daar aan lag) heeft het plaatsen van series in fans wel zin. De extra fan(s) zorgt voor wat extra air flow. Het geluid neemt ook toe. Mijn vermoeden is dat de achterste fan de voorste fans 'aanblazen' waardoor deze een hogere rpm bereiken (het geluid wordt in serie veel hoger). Het verschil is namelijk veel kleiner dan je zou verwachten. Toch bied dit wel theoretisch hoop, aangezien een hogere rpm uiteraard wel in potentieel meer druk resulteerd. Het is de vraag hoeveel RPM een fan boven zijn max spec RPM kan draaien. Daarnaast is het dan natuurlijk waarschijnlijk ook zeer goed mogelijk om er simpelweg meer dan 12V op te zetten.

Dit gaat het hem voor mij dus niet worden, helaas. Wel leuk om even geprobeert te hebben. En zoals ik al in de OP aangaf het ging mij om enkel de theoretische gedachte als incidentele stofblazer (of andere blaas toepassingen uiteraard). Hoe ik een PC moet koelen, inrichten en dergelijken staat dus niet centraal in dit topic.

Waar koop ik een goedkope en compacte airblower :P ? Heb al even gezocht maar het is vrij snel erg prijzig, groot of echt voor tuin doeleinden bedoelt...

• [Remmes]
verschil in geluid kan ook zijn dat er 3db bij opkomt elke zelfde db gevend ding, bijv 2 fans met 19 db elk is dus 21db (als ik eht goedheb dan he:P)

ja, daag.

• Banjy
Remmes_NT schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 22:41:
verschil in geluid kan ook zijn dat er 3db bij opkomt elke zelfde db gevend ding, bijv 2 fans met 19 db elk is dus 21db (als ik eht goedheb dan he:P)
Volgens mij klopt dat inderdaad wel aardig, maar is elke verdubbeling niet 3db? Dan nog zou het volgens mij niet mogen uitmaken of ik de fans keurig naast elkaar zet of tegen elkaar aan als er geen ander effect is. Als ik ze maar dicht bij elkaar houd zou het zeg maar 21db moeten blijven zijn. Toch hoor ik duidelijk veel meer lawaai als ik ze netjes tegen elkaar aan duw in serie dan als ze exact parallel aan elkaar staan. Ook het geluid lijkt voor een hogere toonhoogte te krijgen dan.

Toch boeiend een paar case fans :P

• [Remmes]
komt dan doordat de ene fan tegen de ander blaast, je hebt ook met sommige fans dat zal je heb naar onder laat blazen ( dus fan horizontaal) dat ie zacht geluid maakt maar als je heb dan naar boven laat blazen, dan gaat ze fan als het waare hangen en dan maakt ie een harder geluid maar gaat ook iets harder draaien ( probleem had ik dus met men antec tricool die boven in de kast hing)

ja, daag.

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:05
19 + 3 = 21?
Kunnen we tellen mensen?
19 + 3 = 22!

En ja, natuurkundig is de regel: elke verdubbeling van het geluid is 3dB meer:http://nl.wikipedia.org/wiki/Decibel_(eenheid)#Geluid

[ Voor 1% gewijzigd door Zandpad op 20-03-2010 00:12 . Reden: Linkje verbeterd! ]

• [Remmes]
ik kan best tellen maar ik zit hier in het donker te typen met het licht van mijn netbook schermpje en dus inplaats van een 8 van 18 een 9 gepakt...ken gebeuren al zeg ik het zelf

ja, daag.

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:46
[...]

:'( Hoe kan je nou een spanning "uitblazen". Dit zou wel eens een doorbraak kunnen zijn in draadloze energieoverdracht dan!!!

• Banjy
Zandpad schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 00:08:
19 + 3 = 21?
Kunnen we tellen mensen?
19 + 3 = 22!

En ja, natuurkundig is de regel: elke verdubbeling van het geluid is 3dB meer:http://nl.wikipedia.org/wiki/Decibel_(eenheid)#Geluid
Uiteraard kunnen we tellen. Daarom stel ik dat een verdubbeling volgens mij 3dB is en niet 2dB zoals Remmes op uitkomt. Maar goed lijkt mij verder niet erg belangrijk voor dit topic?

Iemand nog creatieve oplossingen voor het stofprobleem :P ?

• [Remmes]
ja ik weet dat het 3db is ... is en blijft type fout...dikke rellen hierover * gooit baksteen*

ja, daag.

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:05
Hehehe kan gebeuren toch?
Maar idd, ontopic, zou kunnen werken, al zou ik het voor die herrie niet doen!

• Xenomorphh

Xenomorphh

Soep met Ballen

Banjy schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 00:37:
[...]

Uiteraard kunnen we tellen. Daarom stel ik dat een verdubbeling volgens mij 3dB is en niet 2dB zoals Remmes op uitkomt. Maar goed lijkt mij verder niet erg belangrijk voor dit topic?

Iemand nog creatieve oplossingen voor het stofprobleem :P ?
Adem in, pak een dun rietje en voilá.

• Frankyie
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-08-2024
Ik gebruik hiervoor eigenlijk altijd een oude stofzuiger. Daar kan je de slang ook op de uitgang zetten (als je er wat kapjes afhaalt). Hij is hier nadrukkelijk niet voor bedoeld, maar het kan dus wel met enig geknutsel :) Dus kijk eens of je met wat geknutsel het toch niet kan.

Andere goedkopie oplossingen :
- Fietspomp (wel een hoop gedoe, maar het kan)
- Je oude supersoaker waar je dan natuurlijk geen druppeltje water meer in hebt zitten.

Beiden oplossingen zijn lichamelijk redelijk intensief. Maar voor die paar dingetjes die je door moet blazen kan het wel. De rest van de kast zuig je dan gewoon uit met een normale stofzuiger.

[ Voor 4% gewijzigd door Frankyie op 20-03-2010 11:26 ]

• Banjy
Frankyie schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 11:25:
Ik gebruik hiervoor eigenlijk altijd een oude stofzuiger. Daar kan je de slang ook op de uitgang zetten (als je er wat kapjes afhaalt). Hij is hier nadrukkelijk niet voor bedoeld, maar het kan dus wel met enig geknutsel :) Dus kijk eens of je met wat geknutsel het toch niet kan.

Andere goedkopie oplossingen :
- Fietspomp (wel een hoop gedoe, maar het kan)
- Je oude supersoaker waar je dan natuurlijk geen druppeltje water meer in hebt zitten.

Beiden oplossingen zijn lichamelijk redelijk intensief. Maar voor die paar dingetjes die je door moet blazen kan het wel. De rest van de kast zuig je dan gewoon uit met een normale stofzuiger.
Supersoaker heb ik al even geprobeert maar het lastigste is inderdaad dat er veel energie in moet, aangezien de gehele tank onder druk moet komen te staan en zodra je dan 'schiet' is die druk natuurlijk echt zo weg. Met water er in houd dit het logischerwijs langer uit, maar dat is indd geen optie :+ Heb helaas geen oude stofzuiger liggen, maar het idee is inderdaad wel erg goed!

Jammer dat een compacte Airblower al snel erg duur is. Ik vrees dat ik het maar gewoon op de oude manier moet blijven doen; stofzuiger, giotto airblower (beter dan een rietje) en nu en dan een busje compressed air.

• Aragnut
Ik heb thuis nog een luchtbeddenpomp staan. Ik zal eens kijken hoeveel dat blaast (maar er gaat niets boven een hele dikke compressor).

• Swatchy1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-01 23:22

Swatchy1

Noob ¿

Uhm jongens ik hoor niemand over de statische druk van de ventilatoren een standaard pc fan is gemaakt om vrij lucht teverplaatsen en niet door een stuk kanaal heen daar zijn de ventilatoren niet voor gemaakt.

DUS bijdeze stom met dit onzinige topic en gebruikt gewoon een copressor ! 8)7

Gr Jeffry

ASUS A8N5X + AMD 64 X2 4200 @ 2,53 Ghz + Sapphire RadeonHD 4870 512mb + 2Gb intern in een Coolermaster Praetorian

• [Remmes]
Swatchy1 schreef op zondag 21 maart 2010 @ 19:00:
Uhm jongens ik hoor niemand over de statische druk van de ventilatoren een standaard pc fan is gemaakt om vrij lucht teverplaatsen en niet door een stuk kanaal heen daar zijn de ventilatoren niet voor gemaakt.

Gr Jeffry
en toch zou je best iets druk kunnen krijgen van een fan en een vernouwing maar zover ik weet bouwt een fan niet genoeg druk op ook mede dat de druk die je krijgt gewoon weer door de fan naar buiten gaat

ja, daag.

• thieske-bc
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-11-2024

thieske-bc

NCC 1701

Remmes_NT schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 19:18:
mensen ... omg het gaat niet om te koelen het is een idee OM STOF UIT JE CASE ETC TE HALEN!!!!!!!!!
De lucht die uit je "duster" komt is perslucht. Al eens van een compressor gehoord? Zo'n ding wat je bij de macro krijgt? Daar kun je de druk van aanpassen beetje fiddelen ik weet niet waar hij hier op staat maar ik gebruik gewoon een compressor om pc's te ontdoen van stof. Uiteraard stofzuiger erbij houden. Dat stof wegblazen en niet opvangen heeft uiteraard weinig zin... vliegt er binnen een dag weer in namelijk...

Vooral niet teveel druk...
Compressor is wel een investering, maar goed als je hem dagelijks gebruikt is het wel de moeite waard.

[ Voor 7% gewijzigd door thieske-bc op 21-03-2010 21:36 ]

Ryzen 2700X, Mugen, 32gb ddr4 3000mhz, GTX1060, 256 M.2 SSD, 256GB SSD, 1 TB SSD, 2TB F4 EcoGreen.

• JasperE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-01 19:56
.Sjoerd schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 14:48:
ik heb zelf geprobeerd met 3*120mm, het maakt echt geen drol uit. Graka temp daalde met 1 graden. WOW! 8)7
Of het plaatsen van meerdere fans achter elkaar verschil maakt hangt er vanaf hoe de snelheid van de fans geregeld is. Als je 3 identieke fans met hetzelfde toerental achter elkaar zet zal het inderdaad weinig uitmaken, (hoe hard de ventilatorbladen de lucht nog sneller vooruit kunnen duwen is namelijk afhankelijk van de snelheid van het ventilatorblad, zet je twee fans met hetzelfde toerental achter elkaar dan kan de tweede fan de lucht niet nog sneller vooruit duwen dan de lucht al aangeleverd wordt. De fan draait immers niet harder dan de vorige fan dus de bladen kunnen de lucht geen extra 'duwtje' geven)
Maar als je de fans op max toelaatbaar elektrisch vermogen zou kunnen regelen zou het wel verschil moeten maken (in termen van luchtverplaatsing) omdat de tweede fan in rij dan theoretisch een hoger toerental zou moeten krijgen dan de eerste fan.

Als je na een vernauwing een toerental geregelde fan zou plaatsen, moet dat toerental 'passen' bij de aangeleverde luchtsnelheid. Als de ventilator immers niet snel genoeg draait om de lucht nog sneller te kunnen voortduwen, dan is de ventilator juist een weerstand in plaats van een versneller.

[ Voor 14% gewijzigd door JasperE op 21-03-2010 21:53 ]

• JasperE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-01 19:56
Swatchy1 schreef op zondag 21 maart 2010 @ 19:00:

Gr Jeffry
Niet echt een sluitende argumentatie, een axiale compressor is bijvoorbeeld niet veel meer dan een serie ventilatoren op rij.... Het hele idee is hier nu juist om zoiets na te bouwen

• [Remmes]
thieske-bc schreef op zondag 21 maart 2010 @ 21:35:
[...]

De lucht die uit je "duster" komt is perslucht. Al eens van een compressor gehoord? Zo'n ding wat je bij de macro krijgt? Daar kun je de druk van aanpassen beetje fiddelen ik weet niet waar hij hier op staat maar ik gebruik gewoon een compressor om pc's te ontdoen van stof. Uiteraard stofzuiger erbij houden. Dat stof wegblazen en niet opvangen heeft uiteraard weinig zin... vliegt er binnen een dag weer in namelijk...

Vooral niet teveel druk...
Compressor is wel een investering, maar goed als je hem dagelijks gebruikt is het wel de moeite waard.
de betreffende persoon begon ineens over dat het niet aanteraden is omdat het niet in de pc past en niet echt goed koelt...

ik quote:
Het maakt een pokke herrie (voornamelijk vanwege dat kleine krengetje), maar het bouwt wel wat druk op. Echter ben ik niet onder de indruk. koelen doet het niet erg goed, neem heel wat plek in je case in beslag, en bovendien haalt het het stof niet goed weg. Het circuleert alleen door de case. (vond het er wel grappig uit zien trouwens.)

[ Voor 18% gewijzigd door [Remmes] op 21-03-2010 22:22 ]

ja, daag.

• Hompu
  • Laatst online: 08:22
Misschien een beetje offtopic, maar ik lees de hele tijd het begrip compressor terug.

Nu heb ik mijn pc ook onder het stof zitten en heel toevallig ook nog een compressor staan.
Maar is dit wel zo'n goed idee, dat ding is best krachtig (blaast luchtbed in 5 seconden op).
Wat zou de afstand moeten zijn tussen mijn hardware en de compressor? Ik wil natuurlijk niet dat mijn hardware stuk geblazen wordt xD

Verwijderd

Kijk: In mijn ogen is het simpel.

Koop een compressor, die kosten ongeveer 50 euro. De druk waarmee hij laad kun je instellen.... Dus dat probleem is er ook al niet. Als dat niet zou kunnen, dan kun je altijd de slang nog dicht houden.

Het enigste probleem van een compressor is: Je moet wel op tijd condens aflaten. Anders is het net een sprinkler.

Dat kun je uiteraard ook voorkomen door door een doek heen te blazen.

Verder succes met dit "luchtige" onderwerp. ;)

• Aragnut
TheBleeder schreef op maandag 22 maart 2010 @ 07:50:
Misschien een beetje offtopic, maar ik lees de hele tijd het begrip compressor terug.

Nu heb ik mijn pc ook onder het stof zitten en heel toevallig ook nog een compressor staan.
Maar is dit wel zo'n goed idee, dat ding is best krachtig (blaast luchtbed in 5 seconden op).
Wat zou de afstand moeten zijn tussen mijn hardware en de compressor? Ik wil natuurlijk niet dat mijn hardware stuk geblazen wordt xD
Bij mijn vorige werkgever gebruiken ze zo'n compressor met "grote" opslag tank eronder (iets van 60 cm bij 30 cm doorsnede [+-20 cm]). Ding bouwde flink druk op. Het belangrijkste in dat geval is zorgen dat de fans niet mee gaan draaien door de luchtstroom, ze maken dan te veel toeren en dan sloop je de kogellagers (jankende CPU fans anyone?). MAW, even met de vinger of een pen of zo tegenhouden. Op die manier kon je zelfs met teer aangekoekte stof van 2 jaar wegkrijgen (kostte even wat tijd, stonk en was smerig, maar het werkte). Zelf zette ik altijd de magazijndeur open in de hoop dat in ieder geval een deel van het stof naar buiten ging.

Ik denk niet dat het echt zinnig is om een "stofverwijderend" systeem te hebben dat standaard in je kast zit. Hiervoor kun je beter filters gebruiken (zoals ergens eerder is aangegeven), anders blijf je met het probleem zitten wat thieske-bc aanhaalt, namelijk dat het stof wel weggehaald moet worden.

• [Remmes]
ik denk ook niet dat het de bedoeling was om dat hele apparaat in de kast te proppen maar gewoon een soort van stofblazer maken met behulpt van casefans zodat hij niet elke keer weer zo'n bus met compressed air hoeft te kopen enzo .... gij snapt??

ja, daag.

• QinX
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:39

QinX

Shai-Hulud

Het is de moeite niet volgens mij, of ga doe je dit iedere week?

http://tweakers.net/productreview/user/184256

• thieske-bc
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-11-2024

thieske-bc

NCC 1701

Stof terugblazen je kamer in is gewoon geen oplossing. Net zoals je je kamer moet schoonhouden met stoffen, stofzuigen en afspoelen zul je in een pc dezelfde moeite moeten doen om hem schoon te krijgen (uiteraard niet afspoelen...). Ik gebruik meestal gewoon zachte verfkwasten om hardnekkig stof weg te krijgen, ik houd er gewoon de stofzuiger bij, dan weet ik dat dat stof voor een groot deel terecht komt waar hij thuis hoort , de stofzak...

Het is een kwestie van schoonhouden, pc's zijn nou eenmaal gesloten bakken met electronische componenten, dat trekt stof aan. Je kunt er filters voor zetten en ook die houden niet alle stof tegen. Bovendien wordt daardoor je case weer warmer. Het is altijd zoeken naar een gulden middenweg... Een zachte schilderskwast is iig goedkoper dan een airduster, misschien een tip?

(uiteraard met die reservering dat je niet denkt dat je je case kunt uitbezemen... sommige spulletjes willen wel eens los raken...)

Ryzen 2700X, Mugen, 32gb ddr4 3000mhz, GTX1060, 256 M.2 SSD, 256GB SSD, 1 TB SSD, 2TB F4 EcoGreen.

• Banjy
Toch interessant om te zien hoe iedereen uiteindelijk reageert. Misschien had ik de OP nog duidelijker en explicieter moeten formuleren, maar het leek mij vrij duidelijk dat ik er niet mee wilde koelen of het geval überhaupt permanent in mijn pc wilde laten huizen :p

Ik houd het gewoon bij de ouderwetse manier, af en toe handmatig schoon blazen en nu en dan met compressed air. Doe dit uiteraard allemaal maar zelden. Maar het hele topic ging dan ook primair om een puur theoretisch idee :)

Pagina: 1