Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03 13:38
Microsoft is begonnen met de "Boomerang factor" campagne met als product "Get Genuine" licenties.

Zie bijvoorbeeld: http://www.microsoft.com/netherlands/oem/boomerang/

Van de Engelse site:
The best and most cost-effective way to acquire Windows software is preinstalled on a new PC. However, if you find that you have inadvertently acquired non-genuine software, you may be eligible to use the new Get Genuine Kit for Windows XP Professional to get legal.

Who Is Eligible for The Get Genuine Kit?
The Get Genuine Kit is only available for use on fully assembled PCs with a previously installed counterfeit, pirated, or otherwise illegal or unlicensed copy of Windows XP Professional. Your Microsoft reseller can help you determine if the Get Genuine Kit is right for you.
Werkt iemand hier al mee? Weet iemand of het een aparte versie van Windows is en of herinstallatie nodig is? (Het komt bijv. voor dat bedrijven PC's hebben staan waar een kopie van een OEM versie op staat; het zou handig zijn deze te voorzien van een legale XP licentie zonder herinstallatie.)

En dan: zou dit een manier kunnen zijn om een PC die bijvoorbeeld 2 jaar geleden met Vista is gekocht te voorzien van een legale Windows 7 versie?

Men suggereert ook dat Windows Home versies niet geschikt zijn voor bedrijven. Nu komt het bij kleine bedrijven genoeg voor dat er PC's staan met XP Home Edition.
Zijn licentievoorwaarden voor Vista en 7 inmiddels zodanig aangepast dat het gebruik van die Home versies door bedrijven illegaal is? Bij mijn weten geldt dat niet voor XP Home Edition. Dat werd vroeger nogal eens aangeschaft door bedrijven die geen domein hadden.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Dat boomerang, ik heb er nog niet van gehoord maar het lijkt me dat de consument waarschuwt dat je de verkeerde licentie aangekocht hebt. Ik dacht dat home edities gewoon niet voor commercieel gebruik mochten. Dus indien je als bedrijf of zelfstandige een pc koopt met een home editie dat je beter een andere licentie kan aanschaffen als je die pc wilt gebruiken in het bedrijf/zaak. Of indien je een pc van 2 jaar hebt en je koopt nu een oem licentie van 7 dat je een boete van €3000 kan krijgen en alsnog een retail moet kopen.

Dus eigenlijk gewoon een waarschuwing dat indien je bewust een verkeerde licentie koopt, dit wel een kan terug komen (boomerang) en jou meer geld kan kosten als dat je bespaart hebt met de verkeerde licentie.

Zie ook deze figuur om de site:
http://www.microsoft.com/...el/vergelijkingstabel.jpg

Die quote die je plaatst heeft volgens mij niet veel met dat boomerang te maken, maar is een mogelijkheid voor consumenten die zonder het te weten/beseffen een illegale Windows voor de prijs van een legale Windows gekocht hebben en indien ze de verkoper aangeven een goedkopere legale licentie kunnen aanschaffen.

Je vraag of je nu een legale 7 kunt aanschaffen met een oude vista: Ja een upgrade licentie dat is goedkoper als een retail.

Een bedrijf dat een home editie aanschaft omdat het de functies van een andere licentie niet nodig heeft, maar dit toch commercieel wil gebruiken is niet goed bezig. Er is nu eenmaal een verschil en als je de licentie niet mag gebruiken dan kan je die ook niet gebruiken. Het is dus ook niet de vraag of het geschikt is maar of de licentie het je toelaat om op die manier te gebruiken. Dit is bij meerdere software zo, sommige software is gratis voor niet-commercieel gebruik. Wil je het commercieel gebruiken dan moet je er voor betalen. En die boomerang campagne lijkt op een bericht richting bedrijven met het advies dat je je beter kan informeren voor dat je software aanschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

De EULA's van XP Home en Win7 staat gewoon op microsoft.com, waar zie je precies staan dat het niet bruikbaar is voor bedrijven? Idem Windows 7 Home Basic: ik zie alleen dat je een aantal codecs niet commercieel mag gebruiken.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
pinockio schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 10:00:

Men suggereert ook dat Windows Home versies niet geschikt zijn voor bedrijven. Nu komt het bij kleine bedrijven genoeg voor dat er PC's staan met XP Home Edition.

Zijn licentievoorwaarden voor Vista en 7 inmiddels zodanig aangepast dat het gebruik van die Home versies door bedrijven illegaal is?
Niet geschikt != niet toegestaan of illegaal.

Ik hoef geloof ik niet uit te leggen dat het niet in een domain kunnen joinen + alle navenante AD-gebaseerde management technieken als GPO's, folder redirection, PKI auto-enrolling en dergelijke voor een bedrijfsomgeving ertoe leiden dat je als beheer niet graag een Home variant in je netwerk wil opnemen toch? :)

Je maakt het zelf erger dan wat het is (een verkoopverhaal).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
F_J_K schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 11:19:
De EULA's van XP Home en Win7 staat gewoon op microsoft.com, waar zie je precies staan dat het niet bruikbaar is voor bedrijven? Idem Windows 7 Home Basic: ik zie alleen dat je een aantal codecs niet commercieel mag gebruiken.
Hmm, ik vind het niet terug nee, was dat dan voor de office 'home and student' licentie of zat ik met de msdnaa account in mijn hoofd? Maar in die eula's vind ik het ook niet onmiddellijk terug.

Nuja, het ging er om dat die boomerang campagne over verkeerde licenties ging, dus dan een oem op een pc installeren waar een retail voor nodig was of meerdere pc's met dezelfde single licentie uitrusten en andere voorbeelden uit die figuur die ik eerder poste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

En dan nog, lijkt me niet dat MS bepaald of iets dergelijks (Home (Premium) edities gebruiken binnen bedrijven) illegaal is of niet, daar is (imo) het wettelijk strafboek voor.

MS kan best van mening zijn dat het onrechtmatig gebruik is van een licentie (ivm $$$ of €€€), maar hij is wel bij de PC geleverd ten tijde van de aanschaf. Dus kan je daar degene niet voor aansprakelijk stellen die de PC aankocht, maar de leverancier die de PC geleverd heeft (inclusief die licentie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 10:29

ralpje

Deugpopje

kluyze schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 12:03:
[...]

Nuja, het ging er om dat die boomerang campagne over verkeerde licenties ging, dus dan een oem op een pc installeren waar een retail voor nodig was of meerdere pc's met dezelfde single licentie uitrusten en andere voorbeelden uit die figuur die ik eerder poste.
Het gaat om illegale licenties. Als jij een technet (bijvoorbeeld) licentie gebruikt, ga je akkoord met voorwaarden waarin staat dat je het niet op productiesystemen mag gebruiken. Doe je dat wel ben je fout. MS gaat je dan niet helpen, want je hebt willens en wetens gehandeld.
Als jij een kant-en-klare PC koopt via de buurman en die blijkt voorzien van een illegale key, dan heb jij te goeder trouw gehandeld. MS komt je dan tegemoet door voor weinig die key legaal te maken, onder voorwaarde dat jij aangeeft waar (of eigenlijk: van wie) je die illegale key verkregen hebt. Tenminste, dat neem ik aan.
CptChaos schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 12:17:
En dan nog, lijkt me niet dat MS bepaald of iets dergelijks (Home (Premium) edities gebruiken binnen bedrijven) illegaal is of niet, daar is (imo) het wettelijk strafboek voor.
Jij koopt het gebruiksrecht van het product, en je aanvaardt daarmee de algemene voorwaarden. Daarin kan de fabrikant prima stellen dat het niet commercieel gebruikt mag worden, om maar iets te noemen. Daar hoeft geen 'strafboek' aan te pas te komen.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
ralpje schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 12:25:
[...]

Het gaat om illegale licenties. Als jij een technet (bijvoorbeeld) licentie gebruikt, ga je akkoord met voorwaarden waarin staat dat je het niet op productiesystemen mag gebruiken. Doe je dat wel ben je fout. MS gaat je dan niet helpen, want je hebt willens en wetens gehandeld.
Het gaat juist niet om illegale licenties maar het verkeerd gebruiken van de licentie.

Zie in de figuur de 4de kolom. "Je installeert een kopie van een OS van een andere computer". Maakt dat de licentie illegaal? Nee, het exemplaar is geldig en mocht op die eerste computer geïnstalleerd worden. Wat niet mag is die licentie op een tweede computer installeren maar de licentie is nog steeds geldig.

Het gaat dus om geldige licenties die het bedrijf aangekocht heeft maar niet op de juiste manier gaat gebruiken. Wat Microsoft nu wil duidelijk maken aan de bedrijven.
Als jij een kant-en-klare PC koopt via de buurman en die blijkt voorzien van een illegale key, dan heb jij te goeder trouw gehandeld. MS komt je dan tegemoet door voor weinig die key legaal te maken, onder voorwaarde dat jij aangeeft waar (of eigenlijk: van wie) je die illegale key verkregen hebt. Tenminste, dat neem ik aan.
Dat is een andere zaak en daar gaat MS wel een effort doen om je toch aan een geldige licentie te helpen, maar die boomerang campagne is gewoon om duidelijk te maken wat voor kosten/boetes er aan vast hangen als je een licentie verkeerd gaat gebruiken. Die site laat nergens zien dat er een mogelijkheid is om toch nog een geldige licentie te krijgen.

Van de boomerang website:
Op deze website informeren we bedrijven over manieren om verstandig hun bedrijfscomputers, met de benodigde besturingssoftware, aan te kopen. Zodat ze kunnen voorkomen dat een verkeerde beslissing als een boomerang in het gezicht terugkomt.

Want het ondoordacht aankopen van computers kan tot een verkeerde licentiesituatie leiden. En dat brengt allerlei ongewenste bedrijfsrisico's met zich mee.
Met dan volgens hun het beste advies om op de aankoop van een pc een oem licentie bij te nemen omdat dat het meest goedkope is.

[ Voor 15% gewijzigd door kluyze op 18-03-2010 13:40 ]

Pagina: 1