[Excel 2007] Radialen naar graden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:42
Ik heb een vraagje over Excel 2007. Ik ben een spreadsheet aan het maken om te berekenen hoeveel vermogen je nodig hebt om met een bepaald voertuig te kunnen rijden etc, ook berg op enzo.
Nu gebruik veel lange functies met sinus/cosinus/tangens functies erin, maar Excel rekent alles in radialen uit. Nu kan ik wel elke keer in de formule radialen omzetten naar graden met /180*PI() maar daar worden de formules ook niet duidelijker op. Is er een manier om Excel in graden modus (zoals de meesten van jullie wel weten van de grafische rekenmachines :P) te zetten ofzo?

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:46
Kun je het niet in 1x doen met =GRADEN()? Dan zet je niet je hele excel in die modus natuurlijk, maar wellicht dat het de condities wat overzichtelijker houdt.

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
Zat ik ook al naar te kijken, maar soms loopt dat niet helemaal lekker
Edit:
Ik heb bijvoorbeeld een hoek van 6,82 graden. Ik wil hiervan de sinus weten.
Sin(6,82)=0,778751 (in graden modus laat maar zeggen, op m'n GR)
Sin(6,82)=0,511401 (in radialen modus op m'n GR, en ook in excel)

Ik wil dus 0,778751 hebben in m'n verdere berekeningen

[ Voor 66% gewijzigd door -tom-562 op 18-03-2010 08:36 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik denk dat je best voor elke uitkomst in radialen dat je een veld ernaast voorziet om de omzetting naar graden. Zo doe ik het meestal ook. Ik heb vlug eens lopen googelen en ik kom niets tegen dat je excel van mode kan veranderen.

Verder, wat je lijkt te willen doen is nogal ingewikkeld en vreemd om in excel te maken. Tenzij je alle gegevens van die voertuigen hebt is het een nogal onzinnige methode.
Je hebt het koppel nodig dat op de wielen aanwezig is, dus je moet de overbrengingsverhouding kennen van de versnellingsbak en het koppel dat de motor kan leveren. Je moet dan van het volledige voertuig alle wrijvingscoëfficiënt kennen. Het is leuk om dat te berekenen maar meer als een zeer grove schatting kan je met excel niet maken. Het is niet voor niets dan autofabrikanten zware wiskundige en grafische programma's van een paar €1000 gebruiken om via een model dat soort berekeningen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
Al die gegevens heb ik dus al ;) Het gaat over een nieuw ontworpen voertuig (large haul truck, zoals megagrote Caterpillar) voor m'n afstuderen.

Maar een aparte kolom lijkt me ook het makkelijkst

Edit:
Ik ben er min of meer uit:
sin(radians(<gewenste hoek in graden>)) geeft de correcte uitkomst. Als iemand nog weet hoe Excel als default ingesteld kan worden in graden, dan hoor ik het graag :)

[ Voor 38% gewijzigd door -tom-562 op 18-03-2010 09:30 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-04 17:01
Je kan ook zelf 3 functies definieren (het makkelijkst is dit binnen een module op je werkmap):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Const PI = 3.14159265358979

Function singr(hoek As Double) As Double
  singr = Sin(hoek * PI / 180)
End Function

Function cosgr(hoek As Double) As Double
  cosgr = Cos(hoek * PI / 180)
End Function

Function tangr(hoek As Double) As Double
  tangr = Tan(hoek * PI / 180)
End Function

dan kan je vrijelijk formules als =SINGR(A2) gebruiken!

je kan dergelijke functies in een 'los' excel-document plaatsen, dit excel document opslaan als .XLA-document, en vervolgens als invoegtoepassing gebruiken. Je hebt dan steeds deze functies! (je sheet werkt dan niet als je de invoegtoepassing niet hebt)

[ Voor 28% gewijzigd door Witte op 18-03-2010 09:37 ]

Houdoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
Tnx Witte! Ik ben zelf van nature geen programmeur (werktuigbouwkunde :P), maar dit is verrekte handig! Het werkt perfect.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:49

Reptile209

- gers -

Witte schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 09:32:
Je kan ook zelf 3 functies definieren (het makkelijkst is dit binnen een module op je werkmap):

code:
1
2
Const PI = 3.14159265358979
...

[...]
Je hoeft Pi natuurlijk niet zelf in te typen, gebruik gewoon WorksheetFunction.Pi(). Of vertrouw je niet dat ze dat bij Microsoft ooit een keer goed hebben ingetypt?

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-04 17:01
Er zullen wel 100 methoden zijn om pi vast te leggen, of in ieder geval de omrekeningsfactor.

Houdoe

Pagina: 1