[zelfbouw] Geen beeld/piep

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleesvaak
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-06-2024
Hey allemaal,

Een tijdje geleden heb ik (zo goed als) alle onderdelen van de best buy van januari gekocht(reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie januari 2010).
Nadat ik het systeem in de kast had geplaatst en deze aanzette leek alles goed te gaan, dus windows maar installeren. Helaas ging het al snel (bij het uitpakken van de windows files) fout, hierna startte het biosscherm nog wel maar deed verder niet veel meer. Na verloop van tijd gebeurde er eigenlijk niks meer buiten dat de fans gingen draaien. Nu nam ik na wat zoeken aan dat het aan de mobo lag, deze dus ivm garantie geruild en nu deze binnen is krijg ik in principe hetzelfde. Nu heb ik de voorzorgsmaatregel genomen om eerst even het systeem buiten de kast in elkaar te zetten. Maar ik krijg dus weer geen beeld en bij het opstarten geen piep, het enige wat er gebeurd is dat de fans gaan draaien. Nu lees ik op bepaalde fora dat als je de videokaart/RAM eruithaalt de mobo sowieso moet gaan piepen, dit gebeurd niet(en ja de speakertjes zijn aangesloten). Ik heb ook al geprobeerd de batterij er 10 minuten uit te halen en dit helpt allemaal niet. Ook moet ik er nog even bij zeggen dat ik aanvankelijk de Scythe Mugen 2 er ook in had gebouwd, maar vrij veel koelpasta had gebruikt. Na het nieuwe mobo heb ik de standaard CPU cooler gebruikt, maar misschien is de CPU oververhit geraakt? Die kans leek mij iig klein.
Heb trouwens ook de troubleshooter doorgenomen maar hier kwam helaas weinig hoopgevends uit..

Ik hoop zeer dat er hier iemand is die mij van dienst kan zijn!

Bij deze nog even de belangrijkste componenten op een rij:

AMD Phenom II X4 955 Black Edition
Gigabyte GA-770TA-UD3
Club3D HD 5850 1GB
GeIL GV34GB1333C7DC
Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB
Cooler Master Real Power M520

Alvast Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Als ik het zo lees (en je hebt flink veel uitgeprobeerd), zou je mogen concluderen dat het moederbord defect is. Wil je meer zekerheid, dan probeer je het geheugen en/of de CPU op een ander bord of ander geheugen of andere CPU op dit bord.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleesvaak
Tja dat zou je denken maar deze keer ben ik extra voorzichtig geweest wat betreft het mobo en kortsluiting e.d. daarom ook expres buiten de kast de opstelling opgebouwd. Maar het kan natuurlijk altijd nog fout zijn gegaan waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 13:19
Als ik jou was zou ik beginnen met de hangen en opstartproblemen troubleshooter. Wat mij betreft kunnen het namelijk nog heel wat onderdelen zijn. Het zou bijvoorbeeld ook je voeding kunnen zijn, dat alleen je fans gaan draaien is als je het mij vraagt een klassiek signaal van een slechte voeding.

Als je die uitgesloten hebt kun je nog even een andere HDD proberen om dat ook uit te sluiten.

Er zitten trouwens op dat mobo geen lampjes die iets van een status aangeven?

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had een tijdje terug ook zoiets, dat bleek de cpu te zijn.
Inderdaad hoort hij te piepen zonder geheugen.
Voeding of moederbord kan ook nog zijn natuurlijk, maar vaak gaat de pc dan helemaal niet aan. Zonder test-cpu wordt het toch lastig ben ik bang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien is hetzelfde moederbord weer opgestuurd. :?

Gaat het biosscherm wel open?

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2010 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleesvaak
Nee het is wel een nieuwe mobo, stond erbij toen hij een andere pakte namelijk :). Maar grote kans dat het CPU is.. dat dacht ik zelf ook al, misschien maar eens naar eens in de buurt kijken of er een winkel is die deze kan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 13:19
Ik denk nog altijd dat je makkelijker eerst een andere voeding kunt testen ;)

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleesvaak
Sorry allemaal dat k niet meer gereageerd heb, ondertussen ben ik erachter wat het probleem is. Het een goedkope CPU gekocht en hiermee werkte het fantastisch. De winkel wilde de CPU niet terugnemen en dus heb ik gebruik gemaakt van de fabrieksgarantie. Het probleem is dat ik in 1ste instantie windows 7 64 bit goedkope CPU heb geinstalleerd. Nu heb ik de nieuwe CPU erin gedaan en de BIOS gereset en de HDD geformateerd. Dus ik windows laden vanaf de DVD en de 1ste 2 balken 'Windows is loading files..' komt hij langs maar daarna krijg ik een error:

Windows failed to start. A recent hardware or software change might be the cause. To fix the problem:

1. inster your win. installation disc & restart.
2. Choose language settings, and then click Nex
3. Click 'Repair your Computer'

...
File: \windows\system32\boot\winload.exe
Status: 0xc0000221
Info: The file is possibly corrupt. Its head checksum does not match the computed checksum.

Zodra ik de goedkope CPU gebruik doet hij het weer, en elke keer als ik de nieuwe CPU erin doe krijg ik deze error. Ik hoop dat iemand van jullie me weer kan helpen.

Alvast Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Staat die nieuwe CPU wel in de CPU Support List van je moederbord, en heb je al een BIOS-update voor het moederbord gedaan?

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:28
En wellicht wil een reinstall van windows wel helpen, immers de CPU wordt nu gewoon herkend.
Dit is simpelweg een windows probleem.

Het feit dat het systeem voorbij de POST komt geeft ip al aan dat de hardware nu niet meer het issue is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Lumics schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 21:26:
En wellicht wil een reinstall van windows wel helpen, immers de CPU wordt nu gewoon herkend.
Dit is simpelweg een windows probleem.

Het feit dat het systeem voorbij de POST komt geeft ip al aan dat de hardware nu niet meer het issue is.
Volgens mij wel, als ik dit lees in zijn laatste post:
Dus ik windows laden vanaf de DVD en de 1ste 2 balken 'Windows is loading files..' komt hij langs maar daarna krijg ik een error:
Da's tijdens de setup. Ik zou echt eens kijken of je CPU wel wordt ondersteund met je huidige BIOS-versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleesvaak
Zoals ik in de 1ste post al heb aangegeven heb ik de samenstelling van de tweakers best-buy van januari, dus het lijkt me vreemd als het niet ondersteund wordt. De CPU staat in de support list maar misschien omdat het een 'black edition' is komen er problemen? http://www.gigabyte.com.t....aspx?ProductID=3272&ver=
En ik wil juist windows reinstallen dus dat is de oplossing niet aangezien het probleem juist is dat dat niet kan. Beetje lastig dus allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenFrer
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-08-2021
Heb je je de derde stap al geprobeerd? Click Repair.

Wat ik wel raar vind is dat je je hardeschijf hebt geformateerd. De installatie DVD zou dan toch niet je oude instalatie moeten herkennen. Er staat namelijk geen data dan meer op je harde schijf.
Pas wanneer je window shebt geinstaleerd en wil opstarten en windows maakt contact via het internet word gechecked of je nieuwe hardware hebt en moet je zo nodig een nieuw installatie id invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleesvaak
Nou met mijn goedkope CPU kan ik wel repairen, maar met mijn nieuwe niet dus dat lijkt me vrij onlogisch als dat werkt, maar het is het proberen waard. En idd, dat vond ik dus ook vreemd, ik dacht dat na het formatteren van mijn hdd dat hij het wel zou doen. Maar nu lijkt het erop dat dat bestand op de schijf corrupt is..? Ik heb windows al 3 keer gebrand op verschillende snelheden dus dat lijkt me ook niet aannemelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenFrer
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-08-2021
Wat bedoel je met windows gebrand? Het is toch wel een legale windows versie? Zoniet is het terecht dat hij niet instaleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleesvaak
Ja hij is zeer zeker legaal, ik studeer aan het HVA en dan ben je vrij om een aantal versies te download via MSDN, dus het is zeker legaal.
Repairen werkt trouwens niet omdat windows geen enkel bestand meer kan vinden wat in principe wel logisch is natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Wat doet het systeem als je opstart met een LiveCD van een Linux-distributie? Ubuntu ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleesvaak
Ik heb geprobeerd debian te installeren maar na de taalkeuze verschijnt er een bericht dat de cd niet gebruikt kan worden om debian te installeren.. :/ Heel apart allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:00

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

En gewoon Linux booten zonder te installeren?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:16
Ik zou de cpu eens voorzichtig loshalen en kijken of alle pinnetjes nog mooi recht staan, het lijkt me een beetje dat er ergens iets niet goed contact maakt. De goedkope cpu werkt dan wel omdat die niet alle pinnetjes gebruikt.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleesvaak
Oke even een tussenstand, net SLAX geinstalleerd met beide CPU's, op de goedkope ging het als een trein en op de nieuwe krijg ik al vrij snel:

Decrompressing Linux...
crc error
--System Halted.

Ook ging ik even naar de pinnetjes kijken, en verdomd, op 1 pinnetje zat een heeeeeel klein zwart stofje, weggehaald maar helaas niet het gewenste resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:16
I'm out of options, kortom ik zou zeggen dat de cpu defect is en die proberen te ruilen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMNN
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-04 09:57
Lees ik er nou helemaal overheen?
Heb je de laatste bios versie wel geïnstalleerd? De cpu kan dan wel supported zijn maar dan heb je wel de bios versie nodig waar die cpu in staat.

Kan me niet voorstellen dat 2 mobo's en 2 cpu's, beide geruild, dezelfde (soortgelijke) errors geven.

Als mobo en cpu uitgesloten kunnen worden ligt het probleem dus ergens anders, toch?
  • voeding?
  • geheugen?
  • dvd-drive???? :?
Of ben ik nu gek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
galmoer schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 20:32:
Lees ik er nou helemaal overheen?
Heb je de laatste bios versie wel geïnstalleerd? De cpu kan dan wel supported zijn maar dan heb je wel de bios versie nodig waar die cpu in staat.

Kan me niet voorstellen dat 2 mobo's en 2 cpu's, beide geruild, dezelfde (soortgelijke) errors geven.

Als mobo en cpu uitgesloten kunnen worden ligt het probleem dus ergens anders, toch?
  • voeding?
  • geheugen?
  • dvd-drive???? :?
Of ben ik nu gek?
Volgens de CPU Support List is hij supported vanaf versie F1, maar kijk voor alle zekerheid inderdaad eens of je wel de laatste versie hebt. Het zou me echter gek lijken dat een van de componenten die je opnoemt de oorzaak is, aangezien dezelfde onderdelen prima werken met de andere CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMNN
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-04 09:57
PSU ook?

Ik begrijp dat hij testte met een model met een lager verbruik. Misschien trekt de voeding het gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleesvaak
Tja zoals ik al heb aangegeven heb ik het van de best-buy van tweakers januari 2010. Lijkt me vrij vreemd als de voeding die daar ook bij de staat de boel niet aankan. Ik heb in principe alle onderdelen uitvoerig getest en toen bleek bij mijn vorige probleem dat de CPU niet goed was. Deze heb ik nu geruild, maar ondertussen had ik windows op een cheap CPU geinstalleerd. Zodra ik de cheap CPU verplaats door de nieuwe gaat het fout, idd een hardware-matige verandering zoals de error aangeeft bij het installeren van windows maar de vraag is hoe ik dit nu oplos. Terugsturen van materiaal heeft (waarschijnlijk) geen zin omdat ik dat al heb gedaan. Het lijkt dus iets met de Interchangeability te maken te hebben maja nu is het de vraag wat de oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleesvaak
Voor de geïnteresseerden, ik ben er eindelijk achter.. Het geheugen kon de rest niet bijbenen.. De oplossing was dan ook de clock ratio downgraden naar 1066 in plaats van 1333. Dat wordt andere Ram aanschaffen. Ik had hier niet meer aan gedacht aangezien het feit dat alles wel werkte met andere processor. Bedankt voor alle hulp.

[ Voor 17% gewijzigd door kleesvaak op 02-06-2010 21:43 ]

Pagina: 1