plat en koud

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik hoop dat ik goed genoeg heb gezocht voordat ik dit topic begon..maar ik kon echt helemaal niks vinden hierover. Ik ben namelijk bezig met een klein doe-het-zelf project en heb wat hulp nodig sinds ik niet volledig thuis ben in alle hardware die er op de markt ligt (begrijp me niet verkeerd, ik ben geen leek, maar ook zeker geen pro zoals er hier sommige rondlopen)... Ik ben in ieder geval op zoek om een kleine pc te bouwen. De oppervlakte is ongeveer de grote van een mini-itx bordje en hij mag maximaal 12-15 centimeter hoog zijn...de voeding mag buiten de kast plaatsnemen mocht dit nodig zijn! Ik ben echt op zoek om het meeste uit deze ruimte te halen. Ik heb zelf al naar de mogelijkheid gekeken om een zotac 9300-itx te plaatsen, maar het probleem is dat ik eigenlijk ook nog een dedicated grafische kaart wil aansluiten (dit hoeft niet de allernieuwste te zijn, als het maar past).

Ik heb daarnaast er ook aan gedacht om laptop onderdelen te plaatsen in de behuizing..omdat laptops een liggende grafische kaart hebben..Echt mensheid, ik kan niet genoeg benadrukken dat het systeem zo krachtig mogelijk moet zijn passend in de behuizing.. (ik heb de exacte afmetingen niet, maar het is ongeveer 19 bij 22 bij 12 cm hoog)...Ik hoop echt dat jullie me kunnen helpen ook al klinkt dit nogal redelijk bizar!!

ps. ik weet dat het moet kunnen want alienware heeft ook een redelijk beestje in een 11.6 inch laptop gepropt met hun m11x..maja dat zijn natuurlijk ook pro's :)

alvast heel erg bedankt in ieder geval voor jullie hulp!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDaniel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-03 21:36
De Zotac 9300-itx heeft toch een PCI-Express slot. Hier kun je toch een losse videokaart in steken. Misschien een low profile kaart. Deze nemen weinig ruimte in, maar zijn aanzienlijk sneller dan onboard videokaarten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 10:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Mijn tip is dat je je koeling niet onderschat. Ik heb zelf een systeem in een kleine kast gebouwd, allemaal wel met desktop-onderdelen. Maar de koeler op het moederbord was al een onverwacht hoge toren en de koeler van de videokaart viel gelukkig mee. Maar al met al was m'n kast praktisch vol en was er nauwelijks airflow.
Het ging om een ouderwetse taperecorder, te vergelijken met 2 DVD-spelers op elkaar van nu. Ik heb er een speciale voeding voor overgekocht van iemand, met een lager wattage en een kleinere, langwerpige behuizing. Vraag me niet waar die uit kwam, maar het was eigenlijk de enige die paste. :P Als je je voeding buiten de kast legt, ben je daar vanaf natuurlijk.

Misschien dat je, als je uitgaat van een laptop, wel heel ver komt. Misschien is het zelfs wel een idee om een nieuwe laptop op te offeren voor dit project, maar dat moet je dan wel durven. Die dingen zijn niet gemaakt om door consumenten uit elkaar gehaald te worden en volgens mij hebben ze ook geen standaard bevestigingspunten.

Maar voor een koude kast moet je echt goed opletten dat je genoeg ruimte overhoudt, want alle onderdelen op elkaar gepropt verwarmen elkaar. Dat leidt er ook weer toe dat fans sneller aanspringen of harder gaan draaien, omdat hun hardware beïnvloed wordt door de warmgeworden componenten om ze heen.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02:16

Edd

Komt me bekend voor.. ik heb zo'n klein kastje gehad.. Weet niet precies hoe hoog (iets van 12cm ofzo), maar was een Mini-ITX.
Hierin zat:
- Mini-itx board..
- Pico-ITX voeding (voeding is niet meer dan een ATX-stekker, maar komt wel een externe powerblock bij)
- 2.5" HDD
- PCI DVB-C Kaart (dmv een riser-kaart)

Maar zoals Dark Blue ook al aangeeft.. Let op je koeling!
Je hebt niet veel ruimte voor koelers en daarnaast zijn de meeste koelers erg hoog.
Ik weet niet precies hoe het met die Zotac is, maar zelf had ik een Jetway NC62k. Deze kon processoren aan met een max TDP van 65Watt. Let hier dus ook op.

Voor videokaarten kun je volgens mij wel op zoek gaan naar een leuke Ati-kaart. Er zijn volgens mij wel een aantal producenten die een leuke low-profile ati-kaart in hun assortiment hebben zitten.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-09 20:58

Theo

moederbord

Als je de behuizing zo laag mogelijk wilt houden dan kun je ook een flexible pci-e riser nemen zodat je de videokaart ook plat in de kast kwijt kan. Deze kun je voor 13 euro op Dealextreme bestellen.

Afbeeldingslocatie: http://www.dealextreme.com/productimages/sku_29063_1.jpg

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mmmmm ja zat zelf ook al een beetje met het airflow probleem. Ik zat wel te denken (de kast waar in ik het wil gaan bouwen is van plastic, dus makkelijk aanpasbaar) dat ik eventueel de koeler van de cpu direct een rooster naar buiten kan geven maar dan is er altijd de videokaart nog natuurlijk. Die pico voeding is best een heel slim idee, zo'n groot blok buiten de kast maakt mij namelijk niet zo veel uit, word toch netjes weggestopt! Maar kan je deze voeding ook loshalen uit de kast (i.e. net zoals bij een console bijvoorbeeld of een laptop)? Ik zat zelf gister trouwens ook al naar low-profile kaarten te kijken en kwam uit op de 'sparkle 9800GT'. Heeft iemand enige ervaring met deze kaart? Heb wel wat benchmarks gezien en schijnt best redelijk te presteren.. En om een nieuwe laptop uit elkaar te gaan halen vind ik iets te riskant voor dit project, misschien over een paar maanden als ik iets meer ervaring heb opgedaan is het wel een optie :) !!

Ik zit dus nu aan de volgende set-up te denken:

Zotac 9300-ITX
Intel Core 2 Duo E8400 (is de Intel Core 2 Quad Q9550 de extra prijs waard?)
4 gig ram (800mhz ddr2)
Nexus Low 7000 processorkoeling
en dan een videokaart (weet nog niet welke maar twijfel tussen een sparkle 9800GT low profile kaart en een Sapphire HD5850 1GB GDDR5 PCI-E met zo'n flexible pci-e riser) -> alhoewel ik verwacht dat het dan echt veel te heet word binnen :))

Vroeg me af wat jullie gedachten hierover zijn??!! iig al heel erg bedankt voor alle feedback!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-09 17:31

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Met zo'n grafische kaart wordt een pico-PSU wel onmogelijk, want die gaan tot 150W, en met een E8400 en 9800GT/5850 ga je daar dik overheen.

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kauko12
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-05 10:10

kauko12

No risk, No fun

die quad lijkt me wel erg warm worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mmmm, dan toch een normale voeding maar...en geen quad :p ok misschien had ik ook wel een beetje hoge verwachtingen hahahaha!

Zou een voeding van 300 watt volstaan of eerder iets van 500?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-09 17:31

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Met een E8400 en 5850 moet de voeding maximaal zo'n 260W leveren (dat is de maximale belasting - OCCT PSU test oid - met normaal gebruik kom je tot zo'n 70-75% daarvan, dus zo'n 200W), dus een 300W voeding moet dat prima trekken.

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
wel chicos, zeer zeer veel dank voor alle hulp in ieder geval, echt super dat mensen hier zo behulpzaam zijn!! Ik ga over 2 weken (ik heb over een week tentamens en als ik ze dan al binnen heb zal er niet veel van studeren komen :p ) alle onderdelen bestellen en, of heel hard falen en veel plastic zien smelten, of heel blij zijn en wat fotootjes posten zodra alles helemaal af is (ja ja, goed ik zal ook foto's posten als het een hoopje plastic is :-) ! Weet nog steeds niet zeker of ik voor de higher-end 5850 moet gaan of eerder voor de 9800GT..maar dat zie ik in due time wel!! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kronolith
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-09 16:06

kronolith

[EDIT]

Gaat die 5850 wel passen??!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jah dat is natuurlijk de vraag, maar ik ga denk ik eerst alle andere onderdelen bestellen en dan kijken hoeveel ruimte ik over heb...heb ik veel horizontale ruimte over en ruimte om direct de warme lucht af te voeren via de bovenkant dan gebruik ik misschien een flexible riser..zo niet, naja dan moet ik uiteraard voor de 9800GT gaan.. Maar ik wil natuurlijk wel mijn eerste doel voor ogen houden...een zo sterk mogelijke bak in een zeer gelimiteerde behuizing!! haha, ik kijk er echt al naar uit om aan de slag te gaan!! :-) voel me als een kind de dag voor 5 december :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:16
Waarom een e8400? Een i3 530/540 is paar tientjes goedkoper en ook sneller(??).

Zotax heeft ook een mini itx H55 moederbordje.

[ Voor 9% gewijzigd door lowfi op 18-03-2010 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mmm goede vraag :) dank je voor pointing it out!! maar kan die lage koeler dan nog?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2010 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kronolith
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-09 16:06

kronolith

[EDIT]

Ja dat moet wel lukken, zo'n heethoofd is de i3 niet dacht ik.
Pagina: 1