Hoe het volume regelen op HTPC voor digitale bronnen?

Pagina: 1
Acties:

• powermarcel10
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-02 21:52
Hallo allemaal,

ik heb een HTPC. Deze is aangesloten op een stereoinstallatie. Bij anologe bronnen kan ik het volume regelen op de mediacenter, en dat is ook de bedoeling. Bij digitale signalen, zoals bij het afspelen van een film met dolbydigital kan ik het volume alleen op de versterker regelen. Dit geld ook voor de digitale HD zenders zoals Ned 1, 2 en 3 HD.

Ik zou graag het volume volledig via de HTPC regelen. Dan kan ik alles gewoon met de zelfde afstandsbediening regelen.

De gebruikte hardware:

Moneual 932 behuizing
ASUS P6T SE
i7 920
MCE 7 64-Bit

Dit alles is nu coaxiaal digitaal aangesloten op een Logitsch Z-5500 surroundset. Dit wordt in de toekomst een Marantz surroundreceiver, die middels HDMI van signaal wordt voorzien.

Heeft iemand enig idee?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:01
Logitech Harmony geen oplossing :P ?

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Omdat je 'm digitaal (optisch/coax) hebt aangesloten op je Z5500 kan ik me voorstellen dat bij het bekijken van digitale bronnen een Dolby Digital / DTS signaal naar je Z5500 wordt gestuurd, die daar vervolgens wordt gedecodeerd. Volume wijzigingen zijn pas van toepassing ná de decode. Dan klopt het dus wel dat je het volume niet al kan instellen op je HTPC.

[ Voor 39% gewijzigd door rodie83 op 17-03-2010 15:44 ]

• powermarcel10
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-02 21:52
ThinkPadd schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 15:37:
Logitech Harmony geen oplossing :P ?
Zo'n ding heb ik wel, maar ik werk liever met de bijgeleverde afstandsbediening, omdat daar zo'n joystick knop op zit wat echt super werkt..

Ik begrijp het verhaal van het volume regelen na het decoderen. Is het ook mogelijk de pc zo in te stellen dat alle volumeregelingen plaats vinden op de versterker? Dat in de pc dus nog niks gedecodeerd wordt?

Of nog beter, dat alle signalen al in de pc worden gedecodeerd? Incl. de HD signalen?

Gr.

[ Voor 7% gewijzigd door powermarcel10 op 17-03-2010 15:55 ]

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
powermarcel10 schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 15:52:
[...]

Zo'n ding heb ik wel, maar ik werk liever met de bijgeleverde afstandsbediening, omdat daar zo'n joystick knop op zit wat echt super werkt..

Ik begrijp het verhaal van het volume regelen na het decoderen. Is het ook mogelijk de pc zo in te stellen dat alle volumeregelingen plaats vinden op de versterker? Dat in de pc dus nog niks gedecodeerd wordt?

Of nog beter, dat alle signalen al in de pc worden gedecodeerd? Incl. de HD signalen?

Gr.
Natuurlijk kan Dolby Digital / DTS intern in je HTPC al wel gedecodeerd worden. Alleen zal de geluidskaart dan het geproduceerde geluid "analoog" moeten uitsturen naar boxen (front R/F, back R/F, center, sub). Die moeten dan ook als zodanig aangesloten zijn.

Het is mij nog nooit gelukt om te laten decoden op de PC en vervolgens het verkregen signaal door te sturen via COAX naar een versterker, die het dan 5.1 weergeeft. Sterker nog, ik heb geen flauw idee hoe mijn reciever een dergelijke signaal zou moeten opvatten. Volgens mij kan het dus ook niet.

Als er nog anderen zijn met verhelderende ideeen, graag, want of bovenstaande mogelijk is daar ben ik zelf ook best benieuwd naar :P

[ Voor 11% gewijzigd door rodie83 op 17-03-2010 16:10 ]

Verwijderd

Kun je niets met de AC3 filter? http://ac3filter.net/
Pagina: 1