Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:05
Hallo,

Ik heb een vraag voor een bekende van mij.

Bij een nieuw dienstverband wordt er een X bedrag aan bruto salaris aangeboden.

Zeg voor het gemakt € 3000,00 p/m

Verder een mobiliteitsbudget van € 485 p/m
Voor dit geld mag een auto uitgezocht worden.

Voor dit bedrag kan gekozen worden voor bijv. een fiat 500 met een cataloguswaarde van 14.000 € (20% bijtelling).

Er kan ook gekozen worden om ipv auto vd zaak, het mobiliteitsbudget per maand (bruto) uitgekeerd te krijgen.
Alleen de daadwerkelijk gemaakt km's mogen netto worden uitgekeerd tegen het wettelijk toegestane km vergoeding bedrag.

Is dit een vaak gebruikte constructie :? En wat is nu aantrekkelijk.
ff vlug gerekend denk ik dat je ongeveer 485 EURO bruto per maand kunt omzetten naar € 300,00 per maand EXTRA als je dus geen auto vd zaak neemt.

Dan moet je zelf afschrijving/benzine/verzekering/belasting betalen.

Maar als je wel die auto vd zaak neemt, moet je ook weer bijtelling gaan betalen (130 EUR NETTO p/m).

zie ik iets over het hoofd :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Grolsch schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 15:02:
Maar als je wel die auto vd zaak neemt, moet je ook weer bijtelling gaan betalen (130 EUR NETTO p/m).
Veelgemaakte fout. Dat *moet* helemaal niet, dat is je eigen keuze. Opgeven bij de belastingdienst dat je hem niet meer dan 500 km privé gebruikt en kilometers bijhouden en je hoeft geen bijtelling te betalen.

Buiten dat rij je voor 130 per maand natuurlijk privé geen nieuwe Fiat 500.

[ Voor 8% gewijzigd door Gunner op 17-03-2010 15:04 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Grolsch
Gunner schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 15:04:
[...]

Veelgemaakte fout. Dat *moet* helemaal niet, dat is je eigen keuze. Opgeven bij de belastingdienst dat je hem niet meer dan 500 km privé gebruikt en kilometers bijhouden en je hoeft geen bijtelling te betalen.
Dat snap ik, maar dan moet je er dus privé een auto op na houden.

het is of auto vd zaak en prive rijden, of niet
Buiten dat rij je voor 130 per maand natuurlijk privé geen nieuwe Fiat 500.
430 € in de maand bedoel je?

anders krijg je 485 € bruto (300 netto) uitgekeerd, plus de besparing van 130 EUR (bijtelling).

Verwijderd

Hou rekening mee met de hoeveelheid kilometers die je zakelijk maakt.
Als dit er 30.000 per jaar zijn kost je dit best veel onderhoud en afschrijving en daarnaast moet je de benzine nog betalen, (Waarschijnlijk meer dan de km vergoeding die er tegenover staat).

Het kan zomaar zijn dat je net quite draait of een paar tientjes er aan over houd per maand. Maar dan rij je niet in een nieuwe auto maar in eeen 2e hands van enkele jaren oud.

En je krijgt vaak iets van 10k per jaar aan vrije kilometers. dit staat gelijk aan een bedrag van ongeveer 600 euro bij diesel en 800-1000 bij benzine wat je dus niet zelf hoeft te betalen per jaar.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2010 15:14 ]

• Grolsch
zakelijk worden er zo'n 18.000 km/per jaar gereden

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:27

DarkSide

theres no place like ::1

Dit komt gewoon uit op rekenen. Hoeveel werk km's ga je maken. En wat is de vergoeding.
Ik ken mensen die met gemak 50k per jaar voor de zaak rijden. Zij rijden dan een grote 2e hands bak (grote passat oid). En door de km vergoeding kunnen ze van dat geld de auto met gemak onderhouden en een nieuwe 2e hands kopen over een aantal jaar. Dit hebben ze liever dan een nieuwe auto maar een klasse lager of met minder opties.
Persoonlijk vind ik een lease auto wel lekker. Geen zorgen. Lekker rijden en tankpas van de zaak. Vraag is ben je tevreden met een fiat 500. Persoonlijk wil ik iets groters hebben. En zal in dat geval denk ik gewoon 2e hands bak kopen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Verwijderd

woon-werk valt ook onder zakelijk he.

• Grolsch
okay,

de basis gegevens is een netto salaris van 2000 p/m

scenario 1

auto vd zaak
bijtelling is 14000*0.2 = 2800 EUR per jaar= 233 per maand BRUTO waar je dus belasting over moet betalen.
laat dat gemiddeld eens 40% zijn, dus € 93,00 per maand kost deze auto in de bijtelling.

Dus mijn netto besteedbaar inkomen = 2000-93=1907,00 per maand

scenario 2

inkomsten uit mobiliteitsbudget = 485 € bruto
1500 km zakelijk * .19 = 285 EUR wordt netto uitgekeerd.
blijft 200 euro over waar je belasting over moet betalen - 40%=120 EUR
120+285=405 EUR netto bij je salaris op
netto inkomen = 2405 EUR

dus een verschil van € 498,00 netto in de maand.

Kosten auto gerekend met totaal 25000 km/j
1:15 = 1666,00 liter * 1,60 = 2665,6 / 12 = 222,00 brandstof per maand
verzekering + belasting is 50 EUR per maand
onderhoud = 50 EUR per maand
afschrijving = 50 EUR per maand
totaal=222+50+50+50= 372 € per maand aan kosten

dus hou ik € 126,00 per maand netto meer over als ik zelf een auto ga rijden.

Verwijderd

tel daar bij op de 10k vrij kilometers.

dat is 10.000 /15 = 666 liter benzine

666L * 1,60 is 1066 euro oftwel 89 euro per maand.

dit kun je afstrepen tegen de bijtelling. en is je eigen auto nog maar 30 euro per maand goedkoper..

En ik vind 50 euro afschrijving wel weinig, dat is 600 euro per jaar. oftwel 2400 euro per 4 jaar. kun je net een auto van kopen die 10-12 jaar oud is.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2010 15:57 ]

• DarkSide

DarkSide

Je moet natuurlijk wel rekening houden dat je dan nog wel een prive auto moet kopen (als je er geen hebt).
Dit geld moet je natuurlijk eerst weer terug verdienen met die 126,-..
Stel je koopt een auto van 4000,- euro speel je pas quite na 31 maanden.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Verwijderd

Netto 1900 euro + onbeperkt rijden in een nieuwe auto

Netto 2040 euro + een oud barrel rijden. (bij een nieuwere auto heb je meer afschrijving en zou je dus minder netto overhouden)

Ik wist het wel.

• Grolsch
tnx voor jullie input, ik snap alleen de 10.000 vrije kilometers niet van remko24 :?

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:55

Jeroen V

yadda yadda yadda

Grolsch schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 16:08:
tnx voor jullie input, ik snap alleen de 10.000 vrije kilometers niet van remko24 :?
Is gewoon een stelpost..... (het zou in jouw situatie dus totaal anders kunnen zijn)

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11 14:17

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Die gaat ervanuit dat je ook nog zelf buiten je werk om rijd (vakantie, boodschappen, familie).. die kosten kan je niet declareren en kosten je dus geld als je zelf een auto hebt..

• Grolsch
ok, maar die had ik dus al meegerekend, 18000 zakelijk, en 7000 privé per jaar, dus mijn rekenvoorbeeld blijft het zelfde.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:21

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Dit zie ik persoonlijk nog niet gebeuren. Normaal wordt het netto bedrag van je zakelijk km-ers van je mobiliteitsbudget afgehaald. Ik zou dat nog maar even gaan navragen bij de baas.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Grolsch
Is dat in principe niet hetzelfde :?

• Fuzzy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-08-2024
uiteindelijk is een lease-auto altijd het goedkoopste als je een auto nodig hebt., bovendien rijd je dan in een nieuwe bak = altijd beter.

Tel maar een op wat een tweede-hands auto kost incl, benzine, verzekering, onderhoud, belasting.
Bovendien hben je dan met een lease-auto ook zeker van geen onverwachte post zoals: schade, e.d.

Alleen 485 is wel erg weinig, wat ik mis is of je diesel of benzine moét rjden van je werk. Ik neem aan benzine, en dat is gunstig gezien de consumentenprijs/leasebedrag.

fuzzy logic, niets is waar

• Fuzzy
Grolsch schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 08:51:
Is dat in principe niet hetzelfde :?
Je moet kiezen (ook fiscaal gezien) óf km vergoeding, óf leasebijdrage (al dan niet bruto uitgekeerd óf auto)

• Grolsch
Fuzzy schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 09:02:
uiteindelijk is een lease-auto altijd het goedkoopste als je een auto nodig hebt., bovendien rijd je dan in een nieuwe bak = altijd beter.

Tel maar een op wat een tweede-hands auto kost incl, benzine, verzekering, onderhoud, belasting.
Bovendien hben je dan met een lease-auto ook zeker van geen onverwachte post zoals: schade, e.d.

Alleen 485 is wel erg weinig, wat ik mis is of je diesel of benzine moét rjden van je werk. Ik neem aan benzine, en dat is gunstig gezien de consumentenprijs/leasebedrag.
Dat ben ik dus niet met je eens :P

Het is goedkoper om zelf te rijden in een auto met "de kop eraf".

Je kunt zoals hierboven ook al aangeven, voor het zelfde bedrag een grotere auto rijden.

Heb jij de berekening niet gezien hierboven :?

Alleen de vraag, betaal je prive eerst ff 10.000 EUR, en het gemak van een lease auto, dat zijn de afwegingen.

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 18-03-2010 09:06 ]

• Grolsch
Fuzzy schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 09:03:
[...]

Je moet kiezen (ook fiscaal gezien) óf km vergoeding, óf leasebijdrage (al dan niet bruto uitgekeerd óf auto)
Ik heb de tekst niet letterlijk bij de hand, maar er stond

"zakelijke km's worden netto uitgekeerd, het restant bruto"

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Grolsch schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 09:05:
[...]

Het is natuurlijk bijzonder oneerlijk om een tweedehands auto met 'de kop eraf' te gaan vergelijken met een nieuwe auto. Daar ga je wederom de fout in. Zo kan ik elke vergelijking in m'n eigen voordeel draaien.

Als je eerlijk qua kosten wil vergelijken (en dan echt alle kosten zoals onderhoud, brandstof, verzekering en afschrijving) moet je dat doen met een vergelijkbare auto die je dan ook nieuw zou aanschaffen.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
Paar korte opmerkingen:

- dat is inderdaad hoe een mobiliteitsbudget doorgaans werkt:19 cent per zakelijke/woon-werk km netto, het restant bruto uitgekeerd.
- de besparing van zelf rijden t.o.v. leasen bestaat uit bovenstaande bedrag + de kosten die je anders voor een leaseauto zou maken (m.n. eigen bijdrage + bijtelling). Daar staat tegenover dat je zelf je vervoer moet regelen, zowel voor je zakelijke als je prive km's.

Wat in jouw geval beter uitkomt, leasen of zelf rijden, is sterk afhankelijk van jouw situatie. Hecht je veel waarde aan een nieuwe auto, of is tweedehands ook OK? Vind je de auto's met verlaagd tarief bijtelling aantrekkelijk of rij je liever in een andere auto? Hoeveel rijd je zakelijk en hoeveel prive? En nog een paar overwegingen.

• drfrisbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-10 15:24
Als je eerlijk wilt vergelijken hoef je natuurlijk niet een nieuwe auto tov een nieuwe auto vergelijken.
Je moet situatie 1 en situatie 2 vergelijken. Zelf koop je een 2e hands auto van 2-3 jaar oud, alleen hebben die een afschrijving die hoger is dan 50 euro per maand volgens mij, maar goed, nieuw vs nieuw hoeft dus niet de vergelijking te zijn.

• Fuzzy
Grolsch,

Bereken eens een TCO (total cost ownership), doe je berekening eens opnieuw met een auto van je wensen (2e hands) Pak www.gaspedaal.nl erbij en zoek eens. Stel vast hoe lang je in de auto gaat rijden. (hoe korter hoe minder gunstig voor de afschrijving) Pak vervolgens de:

- gemm. verbruik
- wegebelasting
- verzekering
- rente over geïnvesteerd bedrag
- gemm. onderhoud obv één kleine beurt p/j ad 125,-, remmen/schijven ad 300,- per 3 j.r, accessoire aanschaf (carkit, radio, etc., is namelijk meestal incl. bij leaseauto's)
- de wasstraat + ruitensproeiervloeistof

Dat geeft een beter beeld. Het klink pietlutterig maar ik zie gewoon te vaak dat mensen niet altijd beseffen hoeveel 'kleine' dingetjes er allemaal bij komen kijjken.

Het mechaniek vervolgens is ernaar dat je met je eigen auto dus niet graag méér kilometers wilt rijden, aangezien je die dan 100% zelf gaat betalen. Een keertje wintersport, salau of een CES beurs in frankfurt wordt dan prijzig.

Je baas heeft waarschijnlijk ook een regeling dat kilometers in het buitenland afgetrokken worden van je bijtelling, of zelf helemaal worden vergoed.

Kortom je koopt ook een stuk zorgen af met een lease auto.

• DarkSide

DarkSide

drfrisbee schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 09:26:
Als je eerlijk wilt vergelijken hoef je natuurlijk niet een nieuwe auto tov een nieuwe auto vergelijken.
Je moet situatie 1 en situatie 2 vergelijken. Zelf koop je een 2e hands auto van 2-3 jaar oud, alleen hebben die een afschrijving die hoger is dan 50 euro per maand volgens mij, maar goed, nieuw vs nieuw hoeft dus niet de vergelijking te zijn.
IDD nieuw vs nieuw hoeft niet. Dat word erg lastig om een nieuwe auto te rijden en goedkoper te zijn dan een lease bak. Meestal is het een oudere 2e hands vs een nieuwe leasebak. En afhankelijk van je situatia kan dat bv een 2e hands corsa zijn vs een nieuwe lease astra. Dan is het aan jou om te kijken wat je zelf prettig vind.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Over het algemeen is een "auto van de zaak" voordeliger, alleen al omdat je als consument wel BTW betaald, en het bedrijf dat niet doet. Daar zit meteen al 19% verschil in kosten.
Qua gemak zou ik de auto van de zaak kiezen: geen omkijken, geen onderhoudskosten, garantie dat-ie het doet, lijkt me makkelijk.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Wat versta je daar onder? Komen auto's die voor lease-rijders bestemd zijn van een kwalitatief betere productielijn? Als mijn lease auto niet start, heb ik een net zo groot praktisch probleem als het om m'n privé auto zou gaan.

[ Voor 17% gewijzigd door Gunner op 18-03-2010 10:31 ]

• RagaBaSH
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-09 15:26

RagaBaSH

Huttenbouwer

Gunner schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 10:31:
[...]

Wat versta je daar onder? Komen auto's die voor lease-rijders bestemd zijn van een kwalitatief betere productielijn? Als mijn lease auto niet start, heb ik een net zo groot praktisch probleem als het om m'n privé auto zou gaan.
Auto technisch gezien heb je gelijk.
Echter hebben de meeste full-operational-lease constructies een mobiliteitsgarantie (leenauto bij onderhoud meer dan 24 uur). Bij een prive-auto is dat nogal een kostenpost.
Ook moet je bij een priveauto rekening houden met een eb en vloed van kosten. Immers je onderhoud vindt niet elke maand voor 50 EU plaats. Ook moet je in het begin meer investeren in het geval je bijv. winterbanden/wielen op je auto wil.

Ik heb destijds de berekening gemaakt, en kon een significante ruimere en luxere auto rijden voor hetzelfde budget (dus qua kosten 0 euro verschil, maar qua auto nogal). Uiteindelijk toch gekozen voor een lease auto, om twee redenen:
- ik had het kapitaal niet om in een eigen auto te investeren, en lenen had een heel slecht effect op mijn kansen voor goede hypotheken.
- Ik ben liever zeker van mijn maandlasten (liever met constante lasten iets hoger uitkomen, dan met variabele lasten aan het eind van de rit 1000 euro bespaard hebben).

Overigens, ik zou de afschrijving een stuk hoger maken. Kijk in ieder geval wat de waarde van je 2e hands auto zou zijn bij aanschaf en na x jaar + x * 25000km. Dat bedrag moet je met afschrijving dus wel bij elkaar verzamelen. 50 EU per maand = 600EU per jaar. Je moet behoorlijk oude auto's gaan rijden om slechts 2000 EU af te schrijven over 4 jaar (= nominale leasetermijn).

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Gunner schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 10:31:
[...]

Afhankelijk van je leasecontract heb je heel snel een nieuwe. Net als bij schade.
Zonder dat jij er financieel op achteruitgaat.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

RagaBaSH schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 10:42:
Echter hebben de meeste full-operational-lease constructies een mobiliteitsgarantie (leenauto bij onderhoud meer dan 24 uur). Bij een prive-auto is dat nogal een kostenpost.
Nee hoor. Bij m'n privé-auto heb ik ook mobiliteitsservice. Kwestie van onderhoud laten uitvoeren door de merkdealer en klaar ben je. Inclusief vervangend vervoer.
RemcoDelft schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 10:42:
[...]

Afhankelijk van je leasecontract heb je heel snel een nieuwe. Net als bij schade.
Zonder dat jij er financieel op achteruitgaat.
Als je het zo bekijkt heb je gelijk, maar er wordt wat te optimistisch gedaan over het hebben van een lease-auto. het is niet alsof een maatschappij alles zonder slag of stoot gaat vergoeden, bijvoorbeeld bij eigen schuld. Als je dat ding afragt en de motor in de soep laat lopen door onzorgvuldig gedrag, heb je net zo goed een probleem. Contract of niet. Het is geen vrijbrief om een auto maar te misbruiken.

Leaserijders hebben nogal een negatief imago omdat ze altijd roepen 'het is mijn auto niet en als ik die in de prak rij krijg ik wel weer een nieuwe', terwijl dat helemaal nergens op slaat. Zie bijvoorbeeld alleen nog maar de topictitel van dit topic Nieuwe leasebak . De term 'leasebak' doet me de haren recht overeind staan, die hele houding.... dan snap ik wel dat mensen zo negatief denken over leaserijders.

Ik weet dat je daar niet op doelt, maar ik probeer enige nuance aan te brengen.

[ Voor 60% gewijzigd door Gunner op 18-03-2010 10:51 ]

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Grolsch schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 09:05:
Dat komt omdat je jezelf hier te rijk rekent:
Die 285 euro moet je van die 485 euro afhalen. Dus je rekent je zelf 285 euro Bruto! te rijk in je voorbeeld.
Dat redt je bijna nooit.
Grolsch schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 09:06:
Ik heb de tekst niet letterlijk bij de hand, maar er stond

"zakelijke km's worden netto uitgekeerd, het restant bruto"
Inderdaad dus je krijgt die 285 euro netto uitbetaald, en die gaat van je vergoeding af. Restant krijg je bruto uitgekeerd.

Zo werkt het bij mij op werk ook. Maar ik heb voor een leaseauto gekozen. En wij krijgen niet iedere maand uitgekeerd, maar eens per jaar.

Youtube: DashcamNL

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

dfrenner schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 10:50:
Dat komt omdat je jezelf hier te rijk rekent:
Die indruk heb ik al het hele topic. Vage rekensommetjes die de topicstarter het beste uitkomen.

[ Voor 13% gewijzigd door Gunner op 18-03-2010 10:52 ]

• Fuzzy
Gunner schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 10:44:
Nee hoor. Bij m'n privé-auto heb ik ook mobiliteitsservice. Kwestie van onderhoud laten uitvoeren door de merkdealer en klaar ben je. Inclusief vervangend vervoer.
Bij VW levenslang, bij andere merken kan eea afhangen van kilometrage en leeftijd

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:21

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Daarnaast blijft het simpelweg gewoon leuker om een nieuwe auto te mogen uitzoeken volgens precies jouw behoefte. Dat heeft nou eenmaal ook waarde, al is het meer emotioneel, maar goed.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-10 17:00
Om hier een goed advies over te geven moet je weten:

- aantal zakelijke dienstkilometers + wat is de vergoeding per kilometer hierover (vaak is dat 19 cent/ km, dit is het fiscale maximum wat netto uitbetaald mag worden, daarboven telt het als bruto)

- aantal kilometers woon/ werkverkeer + wat is de vergoeding per kilometer hierover

- aantal prive kilometers

Als je bijv. een oudere diesel/ of gas auto rijdt (prive) kun je vaak nog wat winst maken op de dienstkilometers. Maar als je veel woon/ werkverkeer hebt, kun je beter in een lease-auito rijden, omdat deze kilometers meestal maar voor een klein deel vergoed worden (bijv. 6 cent/ km)

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Fuzzy schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 11:07:
[...]

Bij VW levenslang, bij andere merken kan eea afhangen van kilometrage en leeftijd
Mijn ervaringen zijn ook gebaseerd op VW ;)

• Grolsch
Om te beginnen, het gaat niet om mijzelf, maar om een ander.

Ik reken mezelf niet rijk, maar wil een reeele rekensom.
De gegevens waar constant om gevraagd wordt, heb ik volgens mij al meerdere keren verteld.

18000 km/jaar zakelijk, 7000 km/jaar privé.

Ik weet ook dat als ik zelf een nieuwe auto wil rijden, auto vd zaak goedkoper is.

Maar dat interesseert de persoon in kwestie niet, deze wil gewoon van A naar B, en netto geld overhouden voor leuke dingen (en daar valt een auto niet onder voor deze persoon). Neemt niet weg dat persoon in kwestie geen aftandse gasbak wil rijden van 15 jaar oud. Dus een leuk 2e hands auto'tje van kaliber corsa,polo, yaris van een jaar of 3 a 4 oud.

En wat doe ik nu fout in onderstaande berekening: (ik heb de afschrijving verdubbelt tov eerdere berekening, voor de rest is deze identiek).
de basis gegevens is een netto salaris van 2000 p/m

scenario 1

auto vd zaak
bijtelling is 14000*0.2 = 2800 EUR per jaar= 233 per maand BRUTO waar je dus belasting over moet betalen.
laat dat gemiddeld eens 40% zijn, dus € 93,00 per maand kost deze auto in de bijtelling.

Dus mijn netto besteedbaar inkomen = 2000-93=1907,00 per maand

scenario 2

blijft 200 euro over waar je belasting over moet betalen - 40%=120 EUR
120+285=405 EUR netto bij je salaris op
netto inkomen = 2405 EUR

dus een verschil van € 498,00 netto in de maand.

Kosten auto gerekend met totaal 25000 km/j
1:15 = 1666,00 liter * 1,60 = 2665,6 / 12 = 222,00 brandstof per maand
verzekering + belasting is 50 EUR per maand
onderhoud = 50 EUR per maand
afschrijving = 100 EUR per maand
totaal=222+50+50+50= 372 € per maand aan kosten

dus hou ik € 76,00 per maand netto meer over als ik zelf een auto ga rijden.

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:55

Jeroen V

yadda yadda yadda

Grolsch schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 13:05:
Ik reken mezelf niet rijk, maar wil een reeele rekensom.
De gegevens waar constant om gevraagd wordt, heb ik volgens mij al meerdere keren verteld.

18000 km/jaar zakelijk, 7000 km/jaar privé.
Volgens mij is dit best wel redelijk, maar waar je even totaal geen rekening mee houdt is iets wat onvoorzien is. Ik denk dat 50 euro per maand aan onderhoud vrij weinig is. Als je een keertje een nieuw setje banden nodig hebt ben je al snel 300 euro verder, en wat als er iets kapot gaat? Dat kan al snel in de papieren lopen en dan ben je het voordeel snel kwijt.

Maar voor iedereen zal het een persoonlijke afweging zijn, ik denk dat die 76 euro die jij nu berekent het waard zouden zijn om het risico af te kopen....

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
50 euro aan onderhoud per maand is weinig...
7000 prive per jaar ook trouwens.

Youtube: DashcamNL

• Janoz
  • Laatst online: 19-11 12:55

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

De berekening klopt (alhoewel de 40% eigenlijk 42% is). Alleen durf ik niet in te schatten of de door jou geraamde kosten voor een prive auto redelijk zijn. Zoals het daar staat is het E76 in je* voordeel. Bedenk echter wel dat je voor de E76 wel een stuk meer onzekerheid terug krijgt (Voor hetzelfde geldt rij je meer dan 7000 prive of je krijgt een klus verderop waardoor het aantal zakelijke km's omhoog schiet, of je rijd de auto total loss en voor de dagwaarde is niet echt een fatsoenlijke vervangende auto te vinden op korte termijn) waardoor het zo weer anders uit kan pakken (in je nadeel, maar natuurlijk ook in je voordeel).

* ondanks dat je aangeeft dat het voor iemand anders is ga ik for the sake of this topic gewoon maar even van de 2e persoonsvorm uit

[ Voor 6% gewijzigd door Janoz op 18-03-2010 13:26 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Grolsch
in dit scenario zou je dus theoretisch een klein beetje geld overhoud ALS je privé gaat rijden.

Wat ik niet mee heb genomen is het aanschaffen van een auto.
Je moet dan wel "ff" 10.000 hebben liggen, en willen investeren voor het aanschaffen van een auto.
als hij dit op de bank zou zetten, en 2,5% rente reken (voor het gemak) levert dat ook alweer 250 EUR netto/jaar op.

Ik denk dat de persoon in kwestie voor de lease optie gaat.
Voor die 80 EURO, geen gezeik, zekerheid, en geld op de bank ipv in een auto.

Mocht je echt geld willen verdienen, dan een betrouwbare gasbak / diesel kopen van 10 jaar oud, dan gaat het wel schelen, omdat de afschrijving dan minder wordt.

[ Voor 9% gewijzigd door Grolsch op 18-03-2010 13:34 ]

• drfrisbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-10 15:24
je totaal klopt niet (222+50+50+100=422 euro).

In deze globale berekening scheelt het dus 25 euro

toyota yaris, 2007, 80.000km kost 9000 euro
toyota yaris, 2003-2004, 160.000 km kost 5000 euro, 4000 afschrijving in 3-4 jaar, ongeveer 100 euro per maand dus.
Als je die 9000 euro nu op de bank zet/laat staan levert dat ongeveer 225 euro op (/12=20 euro/maand)
totaal verschil 5 euro per maand/60 euro per jaar

• Grolsch
drfrisbee schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 13:39:
je totaal klopt niet (222+50+50+100=422 euro).

In deze globale berekening scheelt het dus 25 euro
ik had alleen het verschil aangepast, dat moet idd 422 EUR zijn, maar 485 - 422= 63 EUR.
toyota yaris, 2007, 80.000km kost 9000 euro
toyota yaris, 2003-2004, 160.000 km kost 5000 euro, 4000 afschrijving in 3-4 jaar, ongeveer 100 euro per maand dus.
Als je die 9000 euro nu op de bank zet/laat staan levert dat ongeveer 225 euro op (/12=20 euro/maand)
totaal verschil 5 euro per maand/60 euro per jaar
tis me duidelijk :P

nogmaals tnx voor jullie input.

• Fuzzy
..maar wat ga je nu doen dan, of 'die maat van je' ?

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-11 12:26
Wanneer je privé een auto rijdt kun je ook zelf invloed uit oefenen op het onderhoud ervan, dus niet de el cheapo kut banden die de leasemaatschappij er op wil omdat ze een dealtje met de importeur hebben maar een merk wat je zelf wilt.

Nadeel van een privé auto is dan wel weer dat je kleine pech gevallen zelf mag ophoesten (lekke band).

Als je verder niets met auto's hebt en je wilt zonder zorgen van A naar B dan kom je al heen gauw bij een leasebak uit, ik las net ergens een voordeel van +- 70e per maand, als je 1x pech hebt bij een grote beurt is dat voordeel direct weer weg.

Pak je een auto van 10-15jr oud en ben je zelf handig met onderhoud dan kun je er leuk geld aan overhouden ja.

Verwijderd

het zal elkaar niet zo veel ontlopen denk ik. ik doe dit zonder uitgebreid naar de getallen te kijken.

als jij een auto van ca 20.000 gaat rijden, dan betaal je zo'n 200-250 euro bijtelling netto in de maand.

Voor die 200 euro kan je gaan en staan waar je wilt, je hebt de gartantie op een goede auto, geen gezeik met reparaties of brandstof kosten.

een lease auto is supergemakkelijk en dat allemaal voor een vast bedrag. dat is toch ideaal? waarom een paar 10-tjes besparen en zelf een oudere auto kopen? als er iets onverwacht stuk gaat zit je alsnog met een hoop gezeik.

• N1traat
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:58
Verwijderd schreef op zondag 21 maart 2010 @ 15:49:
als jij een auto van ca 20.000 gaat rijden, dan betaal je zo'n 200-250 euro bijtelling netto in de maand.
20000 * 0.25 = 5000 / 12 = 416,66 * 0.42 = € 175 netto bijtelling

uitgaande van 25 procent bijtelling, en 42% loonbelasting.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

En stel:
  • je wilt van WG veranderen
  • je raakt arbeidsongeschikt
  • je komt in de WW
Vriend van me heeft naar zijn zeggen winst en koopt elke 3 jaar prive een nieuwe auto van >€ 25.000. Hij is een pietje precies en ik neem aan dat'tie weet wat'tie doet.

Zal zijn berekening eens aan hem vragen.

ARME AOW’er

• Grolsch
Fuzzy schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 16:28:
..maar wat ga je nu doen dan, of 'die maat van je' ?
Omdat het om een nieuwe baan gaat, (1 jaar contract) mag er het eerste jaar alleen maar gebruik gemaakt worden van short lease.

Dus waarschijnlijk gaat de persoon in kwestie eerst 1 jaar door rijden in z'n eigen auto, en na 1 jaar gebruik maken van een lease auto.

Verwijderd

Guardian Angel schreef op zondag 21 maart 2010 @ 23:33:
En stel:
  • je wilt van WG veranderen
  • je raakt arbeidsongeschikt
  • je komt in de WW
Vriend van me heeft naar zijn zeggen winst en koopt elke 3 jaar prive een nieuwe auto van >€ 25.000. Hij is een pietje precies en ik neem aan dat'tie weet wat'tie doet.

Zal zijn berekening eens aan hem vragen.
1. Je neemt de auto mee, of als je nog geen eigen auto hebt (pool of huur auto) dan laat je die staan.
2. weinig impact, je raakt bij lange ongeschiktheid wel je auto kwijt ja.
3. je wordt ontslagen dus levert je auto in.

in de onderste 2 gevallen heb je minder inkomsten dus is een lease auto eigenlijk een uitkomst, je maandelijkse lasten blijven dan niet onnodig hoog.

• Fuzzy
Renkie schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 16:49:
Wanneer je privé een auto rijdt kun je ook zelf invloed uit oefenen op het onderhoud ervan, dus niet de el cheapo kut banden die de leasemaatschappij er op wil omdat ze een dealtje met de importeur hebben maar een merk wat je zelf wilt.
Waarop baseer je je uitspraak?

Feit 1: Leasemij maken meer deals met Profiles, Kwikfits (b-merken) omdat importeurs kwaliteit en (iets) hogere kosten met zich mee brengen door merken als Michelin, Continental te laten monteren bij hun dealers

Feit 2: Zelf invloed uitoefenen op het onderhoud betekend in de realiteit eerder dat je naar universele garage uitwijkt omdat de uurtarieven lager zijn, en daarmee geen OEM delen, A-kwaliteit olie, etc.* krijgt.

* nu is het niet gezegd dat die per definitie beter zijn, maar het risico dat het minder goed is, is groter bij universeel gerbruikte onderdelen/vloeistoffen.

Pagina: 1