Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B3U5
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-11-2024
Na wat onderzoek zit ik met een overweging, een redelijk specifieke wel te verstaan. Dat is ook de reden dat ik niet alle 3 de diy nas topics van boven tot onder heb doorgespit. De discussie daar wijkt te veel af van mijn vragen.

Ik wil namelijk mijn huidige energie slurpende thuis server gaan vervangen door een energie zuinige oplossing. Mijn server gebruik ik voornamelijk als NAS voor mijn media tank. Daarnaast is het ook mijn linux speel omgeving.

Nou heb ik al een tijdje de readynas nv+ in gedachten. Maar na wat onderzoek zit ik toch nog met een paar vragen waar ik graag andere meningen over hoor. Ervaringen zijn uiteraard ook welkom

De hamvraag zit hem in zelf bouwen of kant en klaar. Wat voor mij de doorslag geeft is denk ik toch performance, een beetje redundantie vind ik ook wel zo fijn. Daarom is het een eis dat het RAID 5 moet betreffen. En while youre at it, hotswap.

Als het een kant en klaar systeem wordt, dan neig ik nu naar de readynas nv+. Vooral de x-raid spreekt me hierin aan (ja ik weet dat je pas vanaf 3 hdd's raid 5 hebt) en qua performance zit het ook wel goed. Maar wellicht dat iemand hét argument heeft waarom het toch de QNAP Turbo Station TS-410 Turbo NAS moet worden.

Aan de andere kant het ultieme tweaker gehalte, alles zelf in te stellen: de DIY. Hiervoor heb ik in gedachten een asrock a330ion mobo, met een chenbro es34069 case (4x sata hotswap), aangevuld met 4gb ddr3 geheugen cas 7. Dit is momenteel zo'n 50 euro duurder dan de nv+ maar daar staat tegenover dat de nv+ standaard maar 256mb sodimm aan boord heeft...

Eisen voor mij zijn:
  • energie zuinig
  • gigabit
  • raid 5
  • performance (meer op troughput dan iops gericht)
  • uitbreidbaar (software)
Okay concreet mijn vragen:
  1. waar zou jij voor gaan, kant en klaar of diy en waarom.
  2. iemand ervaringen voor mij m.b.t. een diy raid 5 nas? zowel qua performance als software.
  3. iemand ervaring met de nv+ die me hier meer over wil vertellen. b.v. of alles dat je met een nas zou willen ook al in de nv+ community te krijgen is.
  4. Doe niet zo gek: ga voor de Highpoint RocketRAID 3122! wel graag argumenteren ;)
  5. edit:
    Weet je nog een betere kast _/-\o_
  6. Hoe goed kan een atom d510 of n330 software raid trekken?
  7. En hoeveel schijfen kan deze dan trekken?
  8. Wat is eigenlijk de bottleneck in een nas systeem, de schijven, het geheugen, de nic of de cpu?
  9. In het verlengde van de vorige vraag; ddr2 genoeg of is ddr3 een echte pre?
  10. Ondersteund sata standaard hotswap of moet ik daar iets speciaals voor regelen?
Bij voorbaat dank voor jullie reacties

[ Voor 8% gewijzigd door B3U5 op 18-03-2010 13:11 . Reden: toevoegen vragen 6-10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07-2023

daan08

PEBKAC

Kant en klaar omdat ik genoeg heb van het tweaken, alles instellen klinkt leuk maar als dat ook al je werk is en je hebt het wel gehad -> lang leve van die prefab, preconfigured nasjes.
Aan de andere kant.. wil je echte performance en flexibiliteit liever een C2D of betere moderne bak met hardware raid controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:27
Ik heb een NV+ gehad nu een zelfbouw (linux) nas. Nadeel van de NV+ is dat er een custom cpu in zit waardoor je veel packages niet zo maar kan downloaden/draaien. Sabnzbd was er bv niet toen ik de NV+ had zon 18mnd geleden. Dit probleem heb je niet bij een nas met een i386 comp. cpu.

De NV+ is ook al wat ouder natuurlijk cpu is dus na hedendaagse standaards traag. Merk je vooral in bv newsgroepen downloaden, squeezebox server etc dat soort dingen.

Een raid kaart kopen is trouwens grote onzin. Je bent altijd gelimiteerd oor de gigabit aansluiting en zelf met softraid trek je dat makkelijk vol.

Voordelen van een kant en klare nas zijn natuurlijk dat je hem in moet pluggen en dat je dan klaar bent. Met bv een zelfbouw nas kan je een weekend(week :P) zoet zijn. Of je daar zin in hebt moet jezelf nagaan ;)

[ Voor 15% gewijzigd door lowfi op 17-03-2010 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:56

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Beus206 schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 14:45:
Na wat onderzoek zit ik met een overweging, een redelijk specifieke wel te verstaan. Dat is ook de reden dat ik niet alle 3 de diy nas topics van boven tot onder heb doorgespit. De discussie daar wijkt te veel af van mijn vragen.
Als je die topics wel zou hebben doorgespit en het forum dan zouden die vragen al lang en breed zijn beantwoord, gok ik zo, Dus eigenlijk is dit luiigheid. ;)
Daarnaast is het ook mijn linux speel omgeving.
Waarom is dan een NAS nog een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-06 17:57

DJ-Visto

Aye aye, sir!

DIY kan meer schijven huisvesten, mijn NAS nu heeft 600euro gekost+ Raid kaart van 110euro (P400) kan ik er nu iets van 14 HDD's op hangen, daar in tegen die readynaas NV+ maar 4. Praat wel over 't bedradag EX schijven, mijn schijven nu zijn 2x1TB maar die P400 is nog compleet leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LPEspecial
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-07-2024
Ik heb zelf ervaringen met Synology. Voordeel is dat er regelmatig nieuw firmware wordt uitgebracht, in het hoge segment ook hoge snelheiden, en met standaard tweak mogelijkheden.

http://www.synology.com/enu/products/DS409+/spec.php
--> 715 euro

http://www.synology.com/enu/products/DS1010+/spec.php (hot-swapable, expandable to 20TB)
--> 723 euro

Zeker de DS1010+ lijkt aan al je verwachtingen te voldoen.

LPEspecial

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B3U5
bulldoze schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 18:09:
Kant en klaar omdat ik genoeg heb van het tweaken, alles instellen klinkt leuk maar als dat ook al je werk is en je hebt het wel gehad -> lang leve van die prefab, preconfigured nasjes.
Aan de andere kant.. wil je echte performance en flexibiliteit liever een C2D of betere moderne bak met hardware raid controller.
Ik denk dat zoveel performance zware overkill is voor my needs. Zuinig qua stroom vind ik het belangrijkste, daarna komt de spielerij.
lowfi schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 18:16:
Ik heb een NV+ gehad nu een zelfbouw (linux) nas. Nadeel van de NV+ is dat er een custom cpu in zit waardoor je veel packages niet zo maar kan downloaden/draaien. Sabnzbd was er bv niet toen ik de NV+ had zon 18mnd geleden. Dit probleem heb je niet bij een nas met een i386 comp. cpu.
De NV+ is ook al wat ouder natuurlijk cpu is dus na hedendaagse standaards traag. Merk je vooral in bv newsgroepen downloaden, squeezebox server etc dat soort dingen.
Een raid kaart kopen is trouwens grote onzin. Je bent altijd gelimiteerd oor de gigabit aansluiting en zelf met softraid trek je dat makkelijk vol.
Voordelen van een kant en klare nas zijn natuurlijk dat je hem in moet pluggen en dat je dan klaar bent. Met bv een zelfbouw nas kan je een weekend(week :P) zoet zijn. Of je daar zin in hebt moet jezelf nagaan ;)
Ik ben gister nog wezen uitzoeken welke hardware de nassen van tegenwoordig hebben en ben ermiddels achter dat de NV+ een risc heeft en de nieuwere allemaal een atom in zich hebben. des te meer reden om me af te vragen of ik niet toch een zelfbouw wil.
Een weekend zoet zijn vind ik niet erg, ik ben meer bang voor als er iets fout gaat en ik het op moet lossen...
Q schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 23:32:
[...]
Als je die topics wel zou hebben doorgespit en het forum dan zouden die vragen al lang en breed zijn beantwoord, gok ik zo, Dus eigenlijk is dit luiigheid. ;)
[...]
Waarom is dan een NAS nog een optie?
Busted, beetje lui ben ik wel. Aan de andere kant, er gaat heel veel over single of duo disk nassen. Maar de reacties tot nu toe geven me wel waardevolle inzichten.
Nassen zijn tegenwoordig ook te voorzien van custom software...
DJ-Visto schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 07:06:
DIY kan meer schijven huisvesten, mijn NAS nu heeft 600euro gekost+ Raid kaart van 110euro (P400) kan ik er nu iets van 14 HDD's op hangen, daar in tegen die readynaas NV+ maar 4. Praat wel over 't bedradag EX schijven, mijn schijven nu zijn 2x1TB maar die P400 is nog compleet leeg.
Hmm nice :)
Allen als ik bovenstaande lees over dat raid kaarten overbodig zijn omdat de nic de bottleneck vormt vraag ik me toch af hoe de software raid performance in elkaar steekt.
LPEspecial schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 07:17:
Ik heb zelf ervaringen met Synology. Voordeel is dat er regelmatig nieuw firmware wordt uitgebracht, in het hoge segment ook hoge snelheiden, en met standaard tweak mogelijkheden.
http://www.synology.com/enu/products/DS409+/spec.php --> 715 euro
http://www.synology.com/enu/products/DS1010+/spec.php (hot-swapable, expandable to 20TB) --> 723 euro
Zeker de DS1010+ lijkt aan al je verwachtingen te voldoen.
Die zijn zeker leuk ja :), ik kwam ze gister ook al tegen. Ik vind ze wel prijzig voor een nas.. voor dat geld zou ik ze zeker zelf bouwen.

Bovenstaande brengt me dichter bij de kern van mijn vraag:
  • Hoe goed kan een atom d510 of n330 software raid trekken?
  • En hoeveel schijfen kan deze dan trekken?
  • Wat is eigenlijk de bottleneck in een nas systeem, de schijven, het geheugen, de nic of de cpu?
  • In het verlengde van de vorige vraag; ddr2 genoeg of is ddr3 een echte pre?
  • Ondersteund sata standaard hotswap of moet ik daar iets speciaals voor regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B3U5
ik denkt dat vraag 6,7 en 9 beantwoord kunnen worden met het volgende http://www.qnap.com/pro_detail_hardware.asp?p_id=146 de QNAP TS-859 Pro heeft een atom d510 aan boord, met 1G ddr2 geheugen (pc5300?) en 8 schijven...

Die valt zelf te bouwen voor de helft van het geld :9~ mis je alleen de kant en klare software :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-05 13:35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 344680

Het schijnt dat ddr3 sneller is.

Als reden voor een Atom schijnt energiezuinig opgegeven te zijn. Er zijn andere manieren om energie te besparen Dat kan onder andere door energiezuinige instellingen, een energiezuinige processor en energiezuinige schijven, ssd's en een kleine maar sterke voeding.

Zelfbouw heeft het voordeel van meer controle over de configuratie.

Dat moederbord schijnt af te vallen omdat het alleen Raid 1 en Raid 0 ondersteunt.
quote van de site van de fabrikant:

support RAID (RAID 0, RAID 1)

[ Voor 111% gewijzigd door Anoniem: 344680 op 18-03-2010 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-06 10:51

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

DDR3 vs. DDR2 scheelt echt heel weinig, zo'n 2 tot 5%.
Lees dit artikel van Anandtech maar eens. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Ghost Dog op 18-03-2010 22:41 ]

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B3U5
Anoniem: 344680 schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 22:33:
Het schijnt dat ddr3 sneller is.
<knip>
Dat moederbord schijnt af te vallen omdat het alleen Raid 1 en Raid 0 ondersteunt.
quote van de site van de fabrikant:

support RAID (RAID 0, RAID 1)
Software raid heeft geen onboard raid nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B3U5
Ghost Dog schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 22:40:
[...]

DDR3 vs. DDR2 scheelt echt heel weinig, zo'n 2 tot 5%.
Lees dit artikel van Anandtech maar eens. ;)
Hmm idd, dat scheelt echt weinig. beter ddr2 op dezelfde snelheid (800) en lagere lantencies. Veel bordjes ondersteunen echter niet ddr2-800 maar ddr2-677. Daar toch maar eens goed op letten...

Ik vind wel een voordeel van de asrock a330ion dat hij ook leuke andere specs heeft (hdmi, 7.1) mocht ik ooit eens willen om er een htpc er van willen maken is dat natuurlijk wel fijn :) then again, tegen die tijd zit de mediatank mogelijk ingebouwd in elke tv..

Ik ga maar eens uitzoeken hoeveel verschil is stroomgebruik er tussen sodimm en gewoon dimm is. Voor een bakje die practisch 24/7 aanstaat kan dit natuurlijk wel weer schelen. Voelt weer groener enzo ;)

edit:
onderstaande toegevoegd

Bij nader inzien is het geheugen helemaal niet de bottleneck. De bottleneck zit hem in de gigabit aansluiting, meer zul je nooit kunnen pompen. Natuurlijk is het wel zaak dat gegevens snel naar de cpu kunnen om parity berekeningen te doen maar zelfs pc2-5400/667 heeft een bandbreedte van 42.66 Gbit/s... Kun je nog twisten over het energie verbruik van ddr2, ddr2-sodimm en ddr3.

[ Voor 20% gewijzigd door B3U5 op 20-03-2010 20:05 . Reden: toevoegen bevinding geheugen bandbreedte overkill ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B3U5
Aangezien deze thread over een DIY NAS gaat wil ik even delen wat mijn zoektocht tot nu toe heeft opgeleverd.

Leuk kastje: de chenbro 4169 hotswap kant en klaar ingebouwd en bijna op de markt. In tegenstelling tot zijn kleine broertje de 4069 heeft de 4169 de mogelijkheid een pci-(e) kaart te plaatsen en zit de voeding intern i.p.v. extern.

Tsja, hier passen maar 4 hotswap schijven in + een 2.5" intern en een slim optical drive. Dus op zich heb je maar 4 a 5 sata aansluitingen nodig voor een werkende nas. Doe er eventueel een compact flash naar sata converter bij en een pci(-e) kaartje voor extra aansluitingen en je kan met praktisch elk bordje uit de voeten, let natuurlijk wel op de gigabit aansluiting ;)

Wil je echter meer dan 4 schijven aan kunnen, zoals ik :9~, dan wil ik je graag wijzen op de volgende moederborden:
  • Point of view ion mb330-1: 4x sata, 1x e-sata, ddr2. Uitbreiding mogelijk via 1x PCI en 1x mini PCI-E. Het leuke van e-sata is dat je die kan gebruiken in combinatie met een port multiplier (soort van usb hub voor sata schijven, zie deze DIY NAS en Addonics AD5SARPM-E. Ik zou echter gaan zoeken naar de ad5sapm, deze heeft een interne e-sata aansluiting net zoals dit bordje dat lijkt te hebben. Maar andere bordjes hebben ze vaak extern.)
  • Supermicro x7spa-h of x7spa-hf. De HF heeft een andere gpu onboard en IPMI (Intelligent Platform Management Interface) v1.5 / 2.0 with KVM support. Beidde bordjes hebben maar liefst 6x sata aansluitingen aan boord en maken gebruik van ddr2-667 SODIMM geheugen. Een PCI-E slot (x4 in x16 slot) bied uitbreidingsmogelijkheden. b.v. m.b.v. Deze adaptec controller.
  • Asrock A330ION is ook erg populair, niet gek gezien de ddr3, 7.1 sound, PCI-E 2.0 x16, 2x sata-300, 2x eSATA en 4x USB 2.0. Zelfs HDMI is aanwezig. Een ideaal htpc bordje dus. Maar combineer hem met een of twee Addonics AD5SARPM-E kaartjes en je hebt ook een prima NAS... Deze oplossing heeft echter één groot nadeel: trek je per ongelijk de e-sata kabel los dan werkt de boel niet ;).
opgesomd voor een minimalistisch systeem.
kastje: 120-180 eu
mobo: 120-180 eur
mem: ~50 eur voor 2GB.
al met al heb je voor 300-400 euro een NAS die beter is dan wel meer kan dan de andere nassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:09
Beus206 schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 20:59:
Aangezien deze thread over een DIY NAS gaat wil ik even delen wat mijn zoektocht tot nu toe heeft opgeleverd.

Leuk kastje: de chenbro 4169 hotswap kant en klaar ingebouwd en bijna op de markt. In tegenstelling tot zijn kleine broertje de 4069 heeft de 4169 de mogelijkheid een pci-(e) kaart te plaatsen en zit de voeding intern i.p.v. extern.
Die chenbro is nice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B3U5
Okay schroef even het zuinige, het kleine en het compacte. Vergeet even hoe je het aan gaat sluiten en wat het kost. Denk :9~ O+ en _/-\o_

Een 20 disk NAS?! sure why not :)

men neme de lian-li pc-p80 of de pc-a77fb; of antec 1200;
met stoppe daar 4x een 5-in-3 bay in a la addonics AE5RCS35NSA en men kan 20 schijven kwijt :9~

Nu nog 20 2TB schijfjes en een raid controller als deze
Maar als je een 20 bay nas niet meer uit america hoeft te importeren maar gewoon in Nederland kan bestellen voor 262,- ex btw (zeg 310,-) dan zou ik toch voor een wat lelijkere 4u rackmount gaan...

20 iets te veel van het goede? ga voor 15 :+
kast Lian Li Armorsuit PC-P50, Antec 900, Cooler Master Centurion 590 of Sharkoon Rebel 9
3x bay: addonics AE5RCS35NSA
raid b.v. Areca ARC-1260 (V2) (16x SATA300 RAID, XOR, 256MB, PCI-E x8)

of 16, dat is net wat mooier...
kast Cooler Master Cosmos S 10x 5 1/4"
2x bay addonics AE5RCS35NSA
2x bay Chieftec 2in3 hotswap bay

Of kast en 16 bays kant en klaar voor 300€ in een 3U

Maar wellicht zijn er ook wel kant en klare kastjes hiervoor... genoeg offtopic/
edit:
http://www.ri-vier.nl/cybershop/ is een interessante site/shop in aanbouw op het moment..

[ Voor 44% gewijzigd door B3U5 op 24-03-2010 00:14 . Reden: toevoegen goedkopere kastjes ]

Pagina: 1