• sjong
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-12-2025
Sinds gisteren heb ik een lastig probleem met een Windows 2003 server.
Nadat de server opgestart is kan ik niet bij het printer scherm komen.
Dus als ik naar Start / Control Panel / Printers ga dan gebeurd er niks.
Als ik via Services de Print Spooler service stop dan komt deze meteen tevoorschijn.

Vervolgens start ik de Print Spooler weer en kan ik wederom niks doen met het printer scherm. Dus ook niet naar de server properties of iets dergelijks.
Tevens zijn er ook geen printers meer zichtbaar.

Het is ook niet mogelijk om met de Windows 2003 Resource Kit Tools de spooler informatie op te vragen of de Print Spooler te cleanen.
Ik kan dus doen met zaken die te maken hebben met printen als de spooler is gestart. Maar als je de sppoler stopt kan ik niks troubleshooten omdat de service niet is gestart.

De server wordt ingezet als TerminalServer. Tevens staat er een installatie op van Citrix MetaFrame XP.
Deze leek eerst het probleem te veroorzaken omdat er een inlog probleem ontstond gisteren. Maar de oorzaak daarvan leidt ook terug naar de Print Spooler. Als ik deze stop werkt TS/Citrix ook weer goed.

Ik heb al de map C:\Windows\System32\spool\drivers\w32x86 leeg gehaald om een driver probleem te kunnen uitsluiten maar er gebeurd nog steeds niks.

Tevens de Dependencies van de Print Spooler gecontroleerd en die staat netjes op RPC.

Ook de Logon Credentials van de Print Spooler staan op Local System Account met de geselecteerde optie Allow service to interact with desktop.

De server is voorzien van Service Pack 2 en de nodige updates.
Recent zijn er geen updates geinstalleerd. De andere 5 Terminal Servers hebben geen probleem.

Iemand nog suggesties wat ik kan proberen om dit op te lossen.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:21
Je zou deze tool even kunnen proberen: Fix printing problems by resetting the print spooler

• sjong
Ik ga het meteen proberen.

• sjong
Ik krijg de volgende melding voor het gebruik van de genoemde tool:

This diagnostic package is not available for Windows XP
We have detected that you are running Windows XP or Windows Server 2003. While Microsoft Automated Troubleshooting Services supports some diagnostic packages for Windows XP, this is not one of them. However, click below for other information to help you troubleshooting this problem.
View other troubleshooting solutions

• sjong
Probleem is eindelijk opgelost.

In het register diverse verwijzingen naar printers verwijdert.
Daarna nog SP2 als herinstallatie uitgevoerd.

Na reboot kon k eindelijk weer bij de Printer Server Properties komen en heb ik alle drivers verwijderd.
Vervolgens kon iedereen weer inloggen op de server en heb ik de printer drivers opnieuw toegevoegd.