Postfix gaat naar MX20 ipv MX10 voor local domain

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-09 17:20

xces

To got or not to got..

Topicstarter
Ik weet even niet waar ik moet beginnen, maar ik hoop dat jullie mij, met de gegeven omschrijving, op weg kunnen helpen. Het volgende is het geval;

Ik heb een draaiende webserver met mailserver (postfix). Deze is door een extern bedrijf opgezet en geconfigureerd. Mijn mail_aliases, mail_domains en mail_users komen uit MySQL. Ik heb de configuratie hiervan echter niet terug kunnen vinden in main.cf. Er is inmiddels geen onderhoudscontact meer met het externe bedrijf, zij kunnen mij dus niet helpen.

Een domein www.domein.nl draait lokaal, maar heeft een eigen mailserver; geconfigureerd op MX10, draait dus bij hun. Op MX20 heb ik de mailserver in kwestie draaien, ook lokaal. MX20 heeft een catchall pop box welke alle mail afvangt, als MX10 onbereikbaar is door bijv. een haperende internetverbinding. Deze pop box wordt periodiek uitgelezen door de MX10 server en zodoende afgehandeld.

Zowel DNS, Mail als Apache draait op dezelfde server.

Nu het probleem;
Als er lokaal (bijv. door PHP of een website) mail voor dit domein afgeleverd wordt, gaat deze rechtstreeks naar de catchall (MX20) pop box ipv naar de MX10. Alhoewel dit werkbaar is en het voor nu werkt; zou ik dit liever oplossen en het rechtstreeks op de MX10 afleveren zoals 'de rest' (lees: UPC/Versatel/Ziggo/Hotmail) ook doet. De pop box moet dus eigenlijk altijd leeg blijven, tenzij de MX10 niet beschikbaar is.

Hebben jullie enig idee waar ik moet starten? Ik wil de materie namelijk graag zelf snappen en/of oplossen.

[ Voor 8% gewijzigd door xces op 17-03-2010 14:04 . Reden: informatie extern bedrijf toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-09 17:11

Gertjan

mmmm, beer...

Om een aantal dure stappen te voorkomen kijkt Postfix eerst of hij mail voor het domein lokaal af moet leveren, en pas daarna gaat hij op zoek naar de MX-records voor het domein. Ik weet even niet hoe deze techniek heet :).

Waarschijnlijk komt het domein voor in de mail_domains die uit je MySQL komen. Als je die weet te vinden kun je hem daar uit gooien, en daarna zou het wel goed moeten gaan. Die mail_domains/local_domains heeft Postfix niet nodig om secundaire MX voor het domein te spelen, mits permit_mx_backup goed ingesteld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarthezZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

BarthezZ

anti voetbal en slechte djs!

Wat natuurlijk handig is is om eerst even te kijken wat de stroom is van een mailtje als die lokaal word verzonden. De handigste oplossing om dit te checken is
tail -f /var/log/mail.log
en een mailtje via een php script te laten uitsturen oid.

Ik gok eigenlijk dat het domein niet in de local domains van postfix staat, en hij daardoor de mail naar buiten probeert te relayen (en, aanname:) niet naar zijn eigen externe adres kan connecten die in het MX record staat oid. Maar dit kan je uit de log files halen :)

Meer over de address classes van postfix valt te vinden op http://www.postfix.org/ADDRESS_CLASS_README.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Topicstarter
Gertjan schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 14:08:
Waarschijnlijk komt het domein voor in de mail_domains die uit je MySQL komen. Als je die weet te vinden kun je hem daar uit gooien, en daarna zou het wel goed moeten gaan. Die mail_domains/local_domains heeft Postfix niet nodig om secundaire MX voor het domein te spelen, mits permit_mx_backup goed ingesteld is.
Inderdaad je hebt gelijk:
SELECT `domain`, `mailhost`, `local` FROM `mail_domains` WHERE `domain` LIKE 'testdomein.nl' LIMIT 0, 30
Geeft:
`domain`=testdomein.nl
`mailhost`=NULL
`local`=1

Ik ben/was in de veronderstelling dat een domein altijd in mail_domains moet voorkomen, omdat mail anders uberhaupt niet werkt. Zoals jij het zegt is dat dus niet noodzakelijk voor secundary MX?

[ Voor 64% gewijzigd door xces op 17-03-2010 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

xces schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 14:00:
MX20 heeft een catchall pop box welke alle mail afvangt, als MX10 onbereikbaar is door bijv. een haperende internetverbinding. Deze pop box wordt periodiek uitgelezen door de MX10 server en zodoende afgehandeld.
Dit is je probleem. Je hebt in feite twee afleverpunten gecreëerd voor je mail, terwijl je er eigenlijk maar één wilt. Ik snap ook niet waarom je dat op deze manier doet, eigenlijk. Als je die lokale POP-box weghaalt komt 't vanzelf ook goed, maar dan ook als je lokaal naar dat domein mailt.

Je hoeft dan alleen in te stellen dat je MX20 mag relayen voor het betreffende domein. Op het moment dat er dan een email binnenkomt, gaat 'ie kijken 'is dit domein lokaal? nee.' En dan dus: 'mag ik relayen voor deze afzender relayen voor dit domein? ja'. En dan gaat 'ie gewoon de normale relay-handeling uitvoeren: de MX10 contacteren en de mail afleveren.

[ Voor 22% gewijzigd door CyBeR op 17-03-2010 14:43 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Topicstarter
Het is zo gedaan om als failsafe te acteren als de remote host (MX10) down is. Deze draait namelijk bij het bedrijf zelf op een crappy "HOME" verbinding welke er wel eens uitligt. Heb je hier ideeen of tips voor zodat het toch blijft werken? Op de huidige manier werkt het dus; alleen gaat alle lokaal afgeleverde post naar de catchall.

Als ik dit op kan lossen door het domein uit de mail_domains te halen, zou het opgelost moeten zijn. Maar dat zou ik graag eerst met iets meer zekerheid willen weten voordat ik iets omgooi.

[ Voor 51% gewijzigd door xces op 17-03-2010 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

xces schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 14:45:
Het is zo gedaan om als failsafe te acteren als de remote host (MX10) down is. Deze draait namelijk bij het bedrijf zelf op een crappy "HOME" verbinding welke er wel eens uitligt. Heb je hier ideeen of tips voor zodat het toch blijft werken?
Ja, doen zoals ik 't zeg ;) Dat is daar namelijk ook gewoon op bedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Topicstarter
Heb je een kleine hint wat ik dan in moet stellen zonder een open relay te worden met alle gevolgen van dien?
permit_mx_backup staat al in de smtpd_recipient_restrictions.

[ Voor 107% gewijzigd door xces op 17-03-2010 15:04 . Reden: smtpd_recipient_restrictions toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-09 17:55
Is het niet verstandig om gewoon de server van het bedrijf als mx 10 in de dns in te stellen dan heb je heel die crappy verbinding en crappy server niet nodig

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

xces schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 14:52:
Heb je een kleine hint wat ik dan in moet stellen zonder een open relay te worden met alle gevolgen van dien?
permit_mx_backup staat al in de smtpd_recipient_restrictions.
Ik draai geen postfix (exim \o/) maar hier staat wat: http://www.postfix.org/ST...RATION_README.html#backup

Pagina: 1