netwerkproblemen ubuntu 10.04

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik ben al een tijdje Ubuntu 10.04 aan het uitproberen. Nu ben ik bezig met twee problemen, maar door tijdgebrek kan ik ze niet oplossen&geen fatsoenlijke bugreport maken :P

Probleem 1: De driver (r8169) voor de netwerkadapters (Jetway J7K4 met 2 on-board RTL-8110SC/8169SC) werkt niet goed, de MAC 'verliest' vaak zijn waarden

Behalve de laatste paar (dus xx:xx:xx:xx:xx:xx wordt 00:00:00:00:xx:xx. Uit een koude start kloppen de MACs meestal nog, het probleem begint op te treden bij rebooten. Andere linux-varianten en BSDs of Windows hebben nooit dergelijke problemen gehad. Vooralsnog heb ik een workaround door in de udev-rules voor beide MAC-varianten regels te maken, ik wil verder nog kijken of de driver van Realtek verschil brengt.

Probeem 2: de verbinding voorbij mijn NAT-router (naar het internet dus) werkt pas als ik een van de twee netwerkinterfaces down zet. Het LAN werkt prima.

Ook dat is een probleem dat met deze ubuntuversie geïntroduceerd is. Ik heb er nog niet echt naar gekeken, dus ik heb geen idee over de oorzaak/wat er precies met pakketjes gebeurd, maar wellicht (/waarschijnlijk) is op GoT wel iemand te vinden die mij op de goede weg kan brengen. er is in ieder geval 100% packetloss naar IPs buiten het LAN, zodra ik een van de twee netwerkinterfaces afsluit werkt de verbinding prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Begrijp ik goed dat deze problemen allemaal op dezelfde machine spelen? (En dat je dus Ubuntu gebruikt voor een NAT router? Waarom?).

Als dat het geval is weet ik iig niet precies wat het probleem met de verdwijnende MAC-adressen is, wss een driverprobleem, inderdaad.

Wat betreft de niet werkende NAT-verbinding, dat lijkt op een routing probleem. Waarschijnlijk staan er twee default gateways ingevuld, eentje voor het WAN en eentje voor het LAN. (Dus een regel voor iedere NIC). Wat je moet doen is voor alle private ranges die je op je LAN gebruikt regels instellen naar je LAN NIC en de rest (dus een standaard gateway) voor het WAN NIC. Dat ziet er dan zoiets uit:

code:
1
2
3
4
5
Destination           Gateway         Interface
10.0.0.0/8            local            eth0 (Naam van LAN NIC)
172.16.0.0/12         local            eth0
192.168.0.0/16        local            eth0
0.0.0.0/0             x.x.x.x          eth1 (Naam van WAN NIC)

Waar x.x.x.x het adres van de gateway van je ISP is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Nenee, de computer staat (vooralsnog) achter een NAT router. De bedoeling is dat het ding uiteindelijk bepaalde diensten aan het internet of LAN presenteert.

Wat betreft probleem 1: ik heb nog wat uit zitten zoeken, wel wat gelijkende driverproblemen gevonden 1,2. Tot dusver doet de alternatieve linuxdriver van realtek die ik heb gecompileerd het prima.

en probleem 2: momenteel hebben beide interfaces dezelfde gateway. AFAIK zou dat toch moeten werken, aangezien ze vooralsnog beide op het LAN uitkomen. Zolang beide interface up zijn heft de computer geen verbinding naar het WAN, zodra ik eth1 of eth0 (willekeurig) down zet werkt de verbinding naar het WAN. Ik zal nog eens naar de netwerkregels kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Mijn hosts-file bleek wat vreemd in elkaar te zitten, twee adressin in de 127.0.x.x reeks die elk gekoppeld waren aan een van de twee hostnamen. Weggehaald (alleen localhost/127.0.0.1 bleef over): geen problemen meer.

Dus beide problemen opgelost, al hoop ik dat de r8169 driver in de kernel gefixed wordt. Heb er niet eerder problemen mee gehad. Wellicht maar een bugreport maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Zo te zien wordt er in de "Ubuntu-kroeg" ook wel eea over die realtek gediscussieerd

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
begintmeta schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 16:52:
Mijn hosts-file bleek wat vreemd in elkaar te zitten, twee adressin in de 127.0.x.x reeks die elk gekoppeld waren aan een van de twee hostnamen. Weggehaald (alleen localhost/127.0.0.1 bleef over): geen problemen meer.
...
te vroeg gejuicht, snap er niets van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

begintmeta schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 14:38:
[...]

te vroeg gejuicht, snap er niets van...
Heb je al eens ipv6 uit gezet? Hier had ik destijds last van. Mijn netwerk was zoooooo traag en soms helemaal geen verbinding. Toen ik ipv6 eruit had gesloopt was het goed. En ik had ook een realtek, weet alleen het type niet meer. Maar het was wel een gigabit onboard. (Asus P5E)
Pagina: 1