Toon posts:

12V led op pc-voeding?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen,

Ik ben bezig om mijn beamer om te bouwen naar led.(opto's zijn doorgelust en werkt)
Nou heb ik een mooie high power led gekocht van Citizen :Afbeeldingslocatie: http://media.conrad.com/m/1000_1999/1800/1800/1809/180923_LB_00_FB.EPS.jpg

De vraag die ik na veel zoeken niet helemaal beantwoordt krijg,
Kan ik deze led gewoon direct aansluiten op de 12V van een pc voeding?
Spec van de led:
Afm.: (l x b x h) 28 x 17.5 x 1.4 mm
Kleur: Wit
Vermogen: 16.9 W
Reflectiehoek: 120 °
Type: CL-L220-C16N
IF: 1440 mA
Lichtstroom (Φ): 1150 lm
UF: 11.80 V
Kleurtemperatuur: 5000 K

Graag jullie mening hierover voordat ik 42,- eurotjes verbrand :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

nee, je hebt een led driver nodig, of op zn minst een weerstand..

[ Voor 7% gewijzigd door AlexanderB op 17-03-2010 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:33
Het is exact als elk ander ledje: je hebt de spanningsval over de led (11.80V) bij de nominale stroom (1440mA). Jij moet er in je aansturing voor zorgen dat de led de gewenste stroom te verwerken krijgt, en die mag niet hoger dan de opgegeven waarde liggen. Ga je 12V op die led zetten dan moet je een weerstand in serie zetten van 0.14 Ohm, heb je dikke draden en een voeding met lage interne weerstand dan moet je die daadwerkelijk zetten of je led zal opbranden.

0.14 Ohm is idd een lastige waarde, maar als je rekening houdt met fluctuaties van je voeding (12.5V is niet echt uitzonderlijk) kom je op interessantere waarden van ~0.5 Ohm, die 1W moet verstoken, maak je best met enkele R's in parallel.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Vervolgens zakt je voeding wat in en dan doet hij niets. Een weerstand lijkt mij enn slechte optie vanwege de erg beperkte spanningsval en dus gevoeligheid voor spanningsfluctuaties. Hier moet gewoon een fatsoeilijke LED-driver voor met een iets hogere voedingsspanning.

[ Voor 3% gewijzigd door lemming_nl op 17-03-2010 10:28 ]

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok,

Bedankt voor de reacties!
Wat ik begrijp is dat ik een LED Driver zoals deze nodig heb :

Afbeeldingslocatie: http://fotos.marktplaats.com/kopen/d/7e/xBUxFqtDgqANyAWNjF9LLg==.jpg

Output : 12V / 1,8A / 20Watt

En die kan ik dan wel direct aan de led hangen?

dus 220V -> Led-Driver -> Led

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:46
Is inderdaad niet aan te bevelen om hem aan je PC voeding te hangen. Net als wat hierboven gezegd wordt varieert je spanning nogal. Dit ga je heel duidelijk terug zien in de lichtopbrengst van je LED aangezien die daar heel gevoelig voor is. Bij laagspanning leds heb je dat probleem minder: Je weerstand heeft een veel hogere waarde omdat je ongeveer 10V moet wegstoken van die 12~12,5V. Fluctuaties van 0,5V vallen dan amper op, zeker bij laagvermogen leds.

De door jou genoemde driver lijkt me een goede oplossing. Je hebt nog wel steeds de weerstand nodig voor die 0,2V te veel aan spanning, om het veilig te houden. Die 0,2V kan net het verschil zijn tussen maximaal licht en rooksignalen. Iets wat ik niet zou gokken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-09 12:24
Zorg dat je een mooie geschakelde stroombron koopt voor deze LED. Klooien met weerstanden bij kleine spanningsverschillen (12v-11.8 = 0.2V) levert een onstabiel systeem (of te lage spanning, of te hoge stroom). Daarom worden dit soort vermogensLED's ook normaliter op een stroombron aangesloten.
Houd je er wel rekening mee dat je de LED vreselijk goed moet gaan koelen? Als de temperatuur van het beestje te hoog wordt geeft hij namelijk ook de geest, en dan ben je je 42 euro's ook kwijt.

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

Pagina: 1