Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cantate
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:37
Dag Tweakers,

Voor mijn broer heb ik een upc pakketje besteld met daarin internet (fiberpower 25). Hij heeft een eengezinswoning en vraagt mij een router te kiezen en te installeren. (ook internet moet nog worden geinstalleerd)

Hij gaat het gebruiken om met de PS3 te gamen en met een laptop (evt iphone van zijn vriendin) te internetten.

Mijn vraag:
Is een Linksys WRT54GH voldoende, of is de meerprijs van andere, betere routers, zoals de netgear WNDR3700 (gezien het gebruik) de meerprijs waard?

Ik overwoog duurdere apparaten, maar in feite moet die hele goedkope ook gewoon goed werken lijkt me. Ik vraag het dus omdat ik bang ben dat ik over iets heen kijk. (slecht bereik, incompatible met iets?)
Zelf heb ik de WRT54GL, welke me prima bevalt voor mijn taken en bereik(en ook voor die van hem neem ik aan), hoe kan ik die GH daarmee vergelijken?

Alvast bedankt! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-04 15:53
Zou geen probleem moeten zijn...
Desnoods tweedehands een WRT54GL aanschaffen, niet veel duurder en maar wel meer instellings mogelijkheden.
Heb er nog wel ergens een liggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cantate
Bedankt voor je snelle antwoord. Ik heb de specificaties naast elkaar bekeken, en behalve de firewall, kan niet zeggen welke specs ik zal missen.

Daarnaast zijn er nog diverse nieuwe modellen op de markt gekomen, welke ook niet al te duur zijn:WRT -120, -54G2, -160... Ik vind het lastig deze te vergelijken op basis van specificaties.

Ik hou je aanbod in mijn achterhoofd, maar ik moet toch nog bij Azerty e.e.a. bestellen morgen(vandaag :P) dus kon hem dan meteen erbij bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:32

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Twee dingen die je niet noemt:

1) gaan PC en PS3 bedraad of draadloos aangesloten worden?
2) is het van belang dat alle apparaten (ook die draadloos aangesloten zijn) de volle 25Mb/s halen?

WiFi-g heeft een theoretische max van 24Mb/s. Je gaat als werkelijk alles perfect is dus (nipt) de 25Mb/s niet halen ermee. In praktijk zijn snelheden tussen de 10 en 17Mb/s realistischer, dat is dus de helft van de snelheid van je verbinding.

Als je vaste apparaten vast (bedraad) aansluit, is dit een betrekkelijke non-issue, maar als je alles draadloos wil doen *en* die 25Mb/s wilt halen, dan is WiFi-n noodzakelijk.

Mijn advies:
1) vaste apparaten vast aansluiten. Punt.
2) als draadloze snelheid van belang is, WiFi-n nemen, en dan bij voorkeur router+adapters die op 5GHz kunnen werken, om zo de overbelaste 2.4GHz band te vermijden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:27
Goed advies! Ik heb ook een 54GH, met een Airport Express erachter voor N. werkt prima. Ik hoef niet perse de hoge wireless snelheid te hebben.
Ik denk wel dat de 54GH het zwaar krijgt als je z'n 100mbit poorten volledig gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cantate
Heel erg bedankt voor de snelle antwoorden!

1) De pc zal een laptop worden en wordt draadloos gebruikt. Echter is de snelheid hier niet belangrijk (internetten, mp3tje, youtube, maar geen echte downloadactiviteit)
Wel ga ik proberen de PS3 bedraad aan te sluiten op een al aanwezige utp kabel, die in de meterkast is doorgeknipt (waarom, geen idee :( ), want een draad trekken is geen optie. Anders dus draadloos.
2) de snelheid van de zowel de PS3 als laptop zijn niet heel belangrijk, voldoende voor gamen en internetten is natuurlijk wél nodig.

Welke router is met deze informatie aan te bevelen? het mag dus wel meer kosten, maar ik vroeg af of het nut had. Als ik een laptop op N weet te krijgen, is de ps3 nog altijd g, dus moet ik een router met Simultaneous Dual Band nemen, en die zijn een stuk prijziger. Laten we zeggen dat het geen GH moet worden (Geen firewall, erg basic), wat is dan een goede router voor een schappelijke prijs? Er is zoveel aanbod! |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Met de eisen die je nu noemt voldoen zat routers van EUR 25 al. Geen wonder dat bijna alles op de markt voldoet :z

Als je echt niet meer wil dan je hier roept, neem dan gewoon de goedkoopste. Als je niet de goedkoopste wilt, zou ik inderdaad aanraden om te gaan voor iets goeds. Linksys zou ik juist afraden, de kwaliteit is sinds de overname door Cisco enkele jaren terug niet meer bijzonder te noemen, maar je betaalt nog steeds een premium voor de naam. Ik zou eerder neigen naar een Sitecom (jaren terug echt prut, tegenwoordig komen er hele goede gevallen uit hun stal, en de prijzen blijven laag), maar kwalitatief kun je net zo goed een Netgear, Belkin, of wat dan ook nemen.

Gewoon even op www.smallnetbuilder.com wat reviews doorlezen en vervolgens kijken naar wat je ervoor betaalt.

Ik vind trouwens dat je veel te snel roept "een draad trekken is geen optie" - 5 jaar terug had vrijwel niemand WiFi maar nog altijd zat 90% van de mensen online. Als men 5 jaar terug een draad kon trekken kan het nu ook...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cantate
Wederom bedankt voor de reactie.

Is een firewall in de router een pre? (ik bedoel, is het nodig bij het genoemde gebruik? )

Jammer dat te horen van Linksys, want ik vind de producten (mijn GL) erg prettig werken.

Over de draad trekken: ja dat kan ook wel, maar gezien het een enorm strak huis is (als nieuwbouw gekocht) is het nogal zonde om ergens draden te trekken. Ik zou graag de huidige UTP kabel benutten, want deze komt precies bij de PS3 uit, vandaar.

Ik heb wat gelezen op de www.smallnetbuilder.com, maar het maakt het niet makkelijk. Zo vinden ze de netgear wnr2000 ook maar matig en de linksys 110, en 120 routers niets, maar de 160N dan wel weer redelijk

Ik heb dus besloten dat een niet al te dure g router maar moet voldoen :P maar weet nog niet welke. Welke zou je kiezen uit het lijstje:
  • Linksys WRT54GH
  • Linksys WRT54G2 (GL zonder firmware updates en externe antenne)
  • Netgear WNR1000
  • Netgear WNR2000
  • Netgear WGR614v9
  • D-LINK DIR-300
ik twijfel het meeste tussen de : G2(ben er min of meer mee bekend), DIR 300(2 jaar garantie) en de 1000

IS de G2 en slechte keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Linksys is niet slechter geworden (muv de beruchte WRT54Gv5, maar daar waren ze zelf ook al achter), de concurrentie is gewoon beter geworden.

Firewall is eigenlijk standaard bij alle routers, Linksys is enige vendor die ik ken die daar meer geld voor rekent. Dat gezegd, je eisen zijn echt nihil, dus nee, je hebt het niet nodig.

De helft van de modems die je noemt ken ik niet, maar ik vind de WNR2000 een rare aangezien het een low-end WiFi-n router is, geen g-router. De kritiek erop is trouwens niet dat het slecht is, maar dat je voor aanzienlijk minder geld dezelfde featureset kunt krijgen.

Als ik in Pricewatch kijk zie ik sowieso voor EUR 25 al WiFi-n routers. Gezien je werkelijk minimale eisen zou ik geen reden kunnen bedenken om een duurdere g router te kopen dan dat. Dus herhaal ik m'n advies: ofwel gewoon zo goedkoop mogelijk, danwel zorgen voor 5GHz WiFi-n

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Ik gebruik zelf nu 3 jaar een WRT54GC, vooral omdat de gewone G serie nogal wat dubieuze problemen had destijds ben ik voor deze gegaan, ook omdat ie lekker compact is. Ik gebruik 'm op glasvezel 20MBit up en down wat feitelijk zelfs 100MBit is. 100MBit trekt ie echt niet, maar zeker wel 40MBit down en 30MBit up. PC is bedraad aangesloten, PS3 heb ik ook bedraad aangesloten en m'n MacBook werkt draadloos perfect.

't is misschien niet de router die je zoekt maar ik dacht mijn ervaringen kunnen wellicht van toepassing zijn ;)

[ Voor 12% gewijzigd door tiguan op 17-03-2010 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cantate
Allemaal bedankt voor de reacties! Ik heb de G2 besteld onder het motto: zo goedkoop mogelijk. Ik moest sowieso wat bij Azerty bestellen dus deze kan er mooi bij.

De routers die ik noemde waren de goedkoopste die verkrijgbaar waren bij azerty van de merken (netgear, linksys, d-link, en sitecom, maar daar kwamen teveel modellen) De G2 kwam best goed uit de test op www.smallnetbuilder.com "This leaves the G2 free to take its place as the go-to router for consumers who want basic Wi-Fi connectivity and who likey Linksys."

Nogmaals bedankt en ik laat horen hoe hij bevalt! Er is in ieder geval aardig wat bespaart ten opzichte van de leverbare upc router, dat was namelijk een sitecom 315 van "slechts 99 euro" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Euh, je wilt zo goedkoop mogelijk, maar bestelt dan de duurdere van de twee Linksys modellen? Ikke niet snappen...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM.Aram
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-12-2021

DM.Aram

DMTZ.i

Zelf gebruik ik de WNDR3700 van Netgear na ongeveer 5 Linksys routers te hebben versleten, inclusief 4 met de custom firmware. Geen enkele kon op tegen mijn download gedrag (en van het gezin hier) en liep vol met rotzooi en had dagelijks een reset nodig. Nu ik de (iets duurdere) Netgear heb, heb ik hier totaal geen last meer van.

Voor mijn geen Linksys meer.

See you in another life, brother.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cantate
dion_b schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 19:08:
Euh, je wilt zo goedkoop mogelijk, maar bestelt dan de duurdere van de twee Linksys modellen? Ikke niet snappen...
hmm, je hebt gelijk. Die goedkopere voldoet dus ook, dan ga ik mijn order wijzigen. Ik dacht door die test dat het een betere keuze was, maar als dat geen verschil maakt neem ik de GH.

Bedankt :)
DM.Aram schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 19:12:
Geen enkele kon op tegen mijn download gedrag (en van het gezin hier) en liep vol met rotzooi en had dagelijks een reset nodig.
Wow, ik dacht dat ik zwaar bezig was. :P In februari meer dan 300 GB aan internetverkeer over deze mijn GL, nog nooit problemen gehad gelukkig, maar ik heb je probleem wel vaker over routers gelezen. die 3700 schijnt inderdaad heel goed te zijn, maar te goed voor hetgeen mijn broer het gebruiken gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cantate
Hartstikke bedankt allemaal! het werkt allemaal perfect en het installeren was een eitje!

Bedankt voor de adviezen!
Pagina: 1