[Win2k3] DHCP server en netwerkvraagje

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Netwerksetup:

Binnenkomende ADSL lijn gaat naar een Linksys WAG200G, waar 2 computers vast op zijn aangesloten.
De Win2k3 server is draadloos verbonden (slecht idee, maar op dit moment moet het zo) met een PCI-kaartje. Aan de LAN-poort van de server hangt een WLAN router die een aparte SSID heeft.

De bedoeling is dat de server internetverbinding heeft via de draadloze WAG200G, en andere clients die niet met de WAG200G kunnen verbinden, verbinding kunnen maken via de WLAN router.

Ik zit echter wat in de knoei:

a) Ik krijg de DHCP-server in Windows Server 2003 maar niet goed opgezet. Ik kan nergens configureren dat er enkel IP-adressen moeten worden uitgedeeld op de LAN-poort van de server.

b) Stel ik best een fixed IP voor de server in in de WAG200G, of handmatig in Win2k3 ?

Als er nog suggesties zijn voor een andere netwerkopstelling of andere algeme suggesties zijn die altijd welkom ;)

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Octopuz908
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-09 21:33
Je moet de LAN-poort instellen op een andere iprange als de WLAN adapter.
Dan een scope aanmaken voor dezelfde range als je LAN-poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:29
wat octopuz908 zegt ^^

servers altijd vast ip inzetten. Je wilt niet dat als je wag200 is onderuit gaat dat je server meteen ook geen ip meer krijgt zodra hij zn lease wilt vernieuwen.

wat betreft andere netwerkoplossing hebben we meer info nodig. En dan met name wat de fysieke plaatsing is van de routers? Kan er bvb met een accespoint direct op de wag200g? en niet achter de win2k3? En is er nog budget? Want een server aangesloten op wlan kan gewoon echt niet. Dan maar moeite doen om kabeltje te trekken, ook al kost het wat meer moeite en geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Goed. Ik heb het nu het een en ander geconfigureerd maar ik ben er nog niet uit.
Op de Win2k3-server draait nu het volgende:

- DHCP server: deelt netjes IP-adressen uit op de aan de LAN-poort aangesloten switch.
- RRAS server (NAT)

Het probleem is op dit moment dat de computers allemaal netjes een IP krijgen, maar zonder internet zitten.
Er moet op de een of andere manier aan de RRAS duidelijk worden gemaakt dat er een DHCP-server draait die de IP-adressen uit deelt. Op dit moment werkt het namelijk enkel als ik de DHCP-server disable en de IP Routing tool in de RRAS gebruik. Die heeft echter een pak minder opties.

Heb al vanalles afgezocht op internet, wellicht dat het er wel ergens te vinden is maar dat ik er telkenmale over heen lees...

Overigens wordt de server binnenkort inderdaad netjes van een kabeltje voorzien ;)

Eigenlijk moet ik misschien best van heel die RRAS zooi af. Zie nl. juist dat door de RRAS service het ding niet meer in Stand-by of Hibernate kan worden gezet. Heel erg groot minpunt voor mij.

[ Voor 15% gewijzigd door Petervanakelyen op 01-04-2010 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
wat wil je ook eigenlijk precies met die server? alleen routeren en dhcptje doen?

kun je net zo goed een simpel linux distribuutje pakken. Zal misschien ook wel iets kant en klaars voor te vinden zijn. Kan ik je overigens niet meer over vertellen, ken de ballen van linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Nee, er is een noodzaak aan MS RDP en geen VNC of iets dergelijks. Het ding moet zowel routertje spelen als filestorage server als vanalles anders dat jammer genoeg enkel op Windows werkt.
Overiens is het wel interessant om na te kijken hoe gemakkelijk dit in Linux gaat. Als iemand documentatie heeft mag hij het altijd zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Je moet geen NAT toepassen, maar Connecting 2 lans. De exacte naam weet ik niet.
Dan moet je in je DHCP de gateway opgeven als het IP van de WLAN kaart.

Als je dan ook nog wilt kunnen portforwarden moet je in de linksys een static route aanmaken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:13

lier

MikroTik nerd

LuckY schreef op donderdag 01 april 2010 @ 23:40:
Je moet geen NAT toepassen, maar Connecting 2 lans. De exacte naam weet ik niet.
Dan moet je in je DHCP de gateway opgeven als het IP van de WLAN kaart.

Als je dan ook nog wilt kunnen portforwarden moet je in de linksys een static route aanmaken :)
RRAS (zoals al eerder genoemd) is de oplossing die hiervoor gebruikt wordt.

@TS: Geef eens een ipconfig /all van zowel je server als en werkstation.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Zojuist de DHCP-server verwijderd en in RRAS alles ingesteld aangezien die de IP-adressen dan zou moeten uitdelen. Dat lijkt echter niet veel te doen.

De server heeft een vast IP op de LAN: 192.168.20.100, op de WLAN is dat 192.168.20.50.
Ik heb RRAS zo ingesteld dat die IP-adressen moet uitdelen van 192.168.20.102 tot 192.168.20.150.

IPconfig /all op server:

Ethernet adapter Local Area Connection:

Connection-specific DNS Suffix  . : 
Description . . . . . . . . . . . : OvisLink LFE-8139ATX Fast Ethernet Adapter
Physical Address. . . . . . . . . : 00-4F-4E-08-1D-51
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No
IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.20.100
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . : 

Ethernet adapter Wireless Network Connection:

Connection-specific DNS Suffix  . : 
Description . . . . . . . . . . . : Ralink Turbo Wireless LAN Card
Physical Address. . . . . . . . . : 00-14-5C-85-34-D8
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.1.52
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.1.1
DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 193.109.184.72
                                    193.109.184.75
Lease Obtained. . . . . . . . . . : vrijdag 2 april 2010 17:03:19
Lease Expires . . . . . . . . . . : zaterdag 3 april 2010 17:03:19

Clients krijgen op dit moment gewoon een APIPA adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Je hebt in ieder geval het probleem dat je clients aan de LAN en de WAN kant van je server hebt. Dit gaat in ieder geval problemen opleveren (je zou iets met VPN kunnen doen, maar de huidige opstelling is minder geschikt). Moeten de 2 computers die direct verbonden zijn ook

Verder zal je de LAN kant van je server in een ander netwerk segment moeten plaatsen, anders krijg je DHCP en RRAS niet aan de praat.

Er is op GoT een hele mooie tutorial te vinden over RRAS, zoek deze eens.
Kijk dan ook gelijk naar de DNS server van Windows 2003, dan hoef je geen brakke DNS oplossing van je router te gebruiken. Allemaal leuke dingen om eens uit te zoeken, als je het eenmaal werkend hebt is het heel eenvoudig.

Trouwens, servers hebben een vast IP adres...punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Je hebt in ieder geval het probleem dat je clients aan de LAN en de WAN kant van je server hebt. Dit gaat in ieder geval problemen opleveren (je zou iets met VPN kunnen doen, maar de huidige opstelling is minder geschikt).
De router deelt IP-adressen uit in het segment 192.168.20.10 tot 192.168.20.50. De server zou normaal van 192.168.20.100 tot 192.168.20.150 moeten uitdelen. Geen probleem lijkt me?
Er is op GoT een hele mooie tutorial te vinden over RRAS, zoek deze eens.
Dit? \[2003]Howto: Setup VPN server
Kijk dan ook gelijk naar de DNS server van Windows 2003, dan hoef je geen brakke DNS oplossing van je router te gebruiken. Allemaal leuke dingen om eens uit te zoeken, als je het eenmaal werkend hebt is het heel eenvoudig.
Dat geloof ik graag. Ik wil het alleen werkend hebben zoals ik het wil :P
Trouwens, servers hebben een vast IP adres...punt.
Waar zie je dat het ding geen vast IP heeft? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Petervanakelyen schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 18:10:
De router deelt IP-adressen uit in het segment 192.168.20.10 tot 192.168.20.50. De server zou normaal van 192.168.20.100 tot 192.168.20.150 moeten uitdelen. Geen probleem lijkt me?
Is niet een ander netwerk segment (of wel ? :P )
Yep
Dat geloof ik graag. Ik wil het alleen werkend hebben zoals ik het wil :P
Soms weet je door gebrek aan ervaring en/of kennis niet precies wat je wil...
Waar zie je dat het ding geen vast IP heeft? :P
Stel ik best een fixed IP voor de server in in de WAG200G, of handmatig in Win2k3 ?
Door deze vraag mijn opmerking !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Ah ja :P Heb nu het vast IP in de router ingesteld. Op dit moment veranderd alles toch om de 5 minuten dus is het handig dat ik niet steeds zowel naar router als server moet lopen.

Zou het problemen geven als ze in hetzelfde segment zitten? Zolang server en router zich netjes aan de ingestelde IP-adressen houden zou er geen probleem mogen gebeuren, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Nu heb ik het wel werkend, maar het probleem is dat ik nergens kan instellen dat er enkel in de range 192.168.20.100 tot 192.168.20.150 mag worden uitgedeeld.

Is er niet gewoon ergens een optie waar je kan selecteren dat de NAT zich maar eens even automatisch moet configureren met de DHCP-server? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
Nog even alleen over dat segmenten gedoe. 192.168.x.x segmenten zijn met het subnetmask 255.255.255.0 allemaal 255 adressen groot. Dus 192.168.1.0 is een segment en 192.168.2.0 en so on. Zal je het hele verhaal sparen erover. Maar je kan een server niet op 2 netwerkkaarten ip's geven in dezelfde range. Gaat gewoon fout bij de routering.

Zet rras nu is uit en wis de config. Zet dan je ip's goed. Dus netwerkkaarten in verschillende segmenten/ranges. Stel daarna dhcp en rras weer in zoals je wilt. Hoe je het allemaal in moet stellen zonder nat (zoals lucky zei) weet ik niet. Werk eigenlijk nooit meer met rras.

edit: ohw en je weet toch met jou post history de edit knop wel te vinden toch?

[ Voor 9% gewijzigd door Craven op 02-04-2010 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Geen probleem, zal het even proberen.

Bovenstaand bericht was erg haastig getypt, had niet echt tijd om te editten. Kan het nu nog wel doen, maar is misschien wat te laat.

Pagina: 1