Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-03 23:43
Hey allemaal,

Ik ben benieuwd hoe het zit met je eigen bijdrage voor een duurdere lease auto dan wat je vergoed krijgt van je werkgever.

Ik mag een lease auto uitzoeken van maximaal 500 euro (excl. btw en brandstof). De maximale cataloguswaarde is 17500 euro incl. btw.

Nou heb ik op wat lease websites gekeken en de leuke autos (mini cooper, audi a3, golf 5, bmw 1 serie, volvo c30) beginnen vanaf de 20000 euro. Ook kan het leasebedrag oplopen richting de 550 euro.

Zijn er mensen die ook dezelfde situatie hebben meegemaakt en een eigen bijdrage betalen. Ik ben namelijk benieuwd hoe deze eigen bijdrage wordt gecalculeerd.

Stel ik wil een volvo c30 (Diesel) met een cataloguswaarde van 25000 euro. En een leasebedrag van 510 euro. Dat betekend dat ik 7500 euro boven de maximale catalogus waarde zit die mijn werkgever hanteert. En 10 euro boven het leasebedrag. Wat zou ik per maand ongeveer kwijt zijn bruto/netto?

Auto ga ik ook prive gebruiken, dus bijtelling komt van pas.

Met eigen bijdrage bedoel ik dus niet de bijtelling, maar gewoon extra kosten die voor mijn eigen rekening komen omdat ik boven het leasebedrag of cataloguswaarde zit.

[ Voor 10% gewijzigd door adesign op 16-03-2010 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 342634

Hou rekening met brandstof, looptijd en kilometers.

Met die 500 euro en 17500 catalogus waarde lijkt het me waarschijnlijk dat je een benzine auto moet gaan rijden en moet je gaan denken aan een auto als een Opel Corsa of een Seat Ibiza.

Eigen bedrage gaat over het leasebedrag en niet over de cataloguswaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 05-06 14:41

Stoffel

Engineering the impossible

adesign schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 21:28:

Stel ik wil een volvo c30 (Diesel) met een cataloguswaarde van 25000 euro. En een leasebedrag van 510 euro. Dat betekend dat ik 7500 euro boven de maximale catalogus waarde zit die mijn werkgever hanteert. En 10 euro boven het leasebedrag. Wat zou ik per maand ongeveer kwijt zijn bruto/netto?
Als het leasebedrag 510 euro is en je 500 euro mag leasen heb je dus 10 euro eigen bijdrage. Dat is bruto, dus ongeveer een broodje tijdens de lunch. De cataloguswaarde is niet relevant in dit verhaal.

Edit:
Overigens is het niet helemaal waar dat het vanuit je bruto salaris komt, je mag het aftrekken van je bijtelling. Rijd je niet privé dan kun de eigen bijdrage ook niet aftrekken, en als de eigen bijdrage hoger is dan de bijtelling dan het hogere gedeelte ook niet.

[ Voor 35% gewijzigd door Stoffel op 16-03-2010 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
Heren, bedankt voor jullie snelle reactie.

@ jimr: Ik weet inderdaad dat je met het huidige lease bedrag een Opel Corsa of een Seat Ibiza kan halen. Ik mag kiezen tussen een diesel of benzine. Voor de diesel is heb je een leasebedrag van 500 euro en voor een benzine 480 euro. Bij een benzine wordt er een gas installatie geinstalleerd in de auto en moet ik gas tanken.

@ Stoffel: Waarom is de cataloguswaarde niet relevant? Dit bedrijf hanteert een maximale cataloguswaarde van 175000. Dus als ik daar overheen ga moet ik zelf voor de extra kosten opdraaien.

Ik heb me laten vertellen dat je ongeveer 6 euro betaald voor elke 1000 euro bovenop de maximale cataloguswaarde. Dus stel ik haal een auto met de cataloguswaarde van 20000 dan betaal ik iets van 15 euro per maand extra. En dan ga ik ervan uit dat het lease bedrag gewoon 500 of lager is. Kan dit kloppen? Degene van wie ik het heb gehoord heeft een 207 , 1.4 , diesel, looptijd 4 jaar, 10000 km prive per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel

Stoffel

adesign schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 22:31:
@ Stoffel: Waarom is de cataloguswaarde niet relevant? Dit bedrijf hanteert een maximale cataloguswaarde van 175000. Dus als ik daar overheen ga moet ik zelf voor de extra kosten opdraaien.

Ik heb me laten vertellen dat je ongeveer 6 euro betaald voor elke 1000 euro bovenop de maximale cataloguswaarde. Dus stel ik haal een auto met de cataloguswaarde van 20000 dan betaal ik iets van 15 euro per maand extra. En dan ga ik ervan uit dat het lease bedrag gewoon 500 of lager is. Kan dit kloppen? Degene van wie ik het heb gehoord heeft een 207 , 1.4 , diesel, looptijd 4 jaar, 10000 km prive per jaar.
Als jouw werkgever een vast bedrag extra rekent voor x boven de catalogusprijs dan is dat een bedrag dat de werkgever zelf verzint. Het leasebedrag is afhankelijk van veel dingen, hoe courant een auto is, welk merk/type (restwaarde), de kleur, verbruik, kosten van verzekering, gewicht (wegenbelasting), etc, etc. De cataloguswaarde is daar een onderdeel van. Een incourante impopulaire auto kan een hoger leasebedrag hebben dan een duurder hot model, omdat deze minder oplevert als hij na de termijn verkocht wordt. Door de bank genomen is een auto met een significant hogere cataloguswaarde ook wel duurder in het leasebedrag, maar dat hoeft niet altijd, en het is al zeker geen lineaire verhoging. De leasemaatschappij zal het iig niets uitmaken wat de cataloguswaarde is, als zij de kosten + marge maar gedekt krijgen voor het bedrag dat ze ontvangen.

De maximum cataloguswaarde kan nog steeds wel voor jou van toepassing zijn, maar het is niet logisch en ook geen veel voorkomende regel.

[ Voor 4% gewijzigd door Stoffel op 17-03-2010 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
@Stoffel: Jah ik denk ook dat het gewoon een soort van belemmering is om een niet te duren auto te kiezen. Want ik zie genoeg leuke autos rond de 500 euro als leasebedrag, maar de cataloguswaarde is gewoon stukken hoger.

Ik lees net het volgende:

Eigen bijdrage aan werkgever blijft aftrekbaar
De bijtelling voor privé-gebruik van de auto bestaat uit het verschil tussen de forfaitaire bijtelling minus een eigen bijdrage die de werknemer aan zijn werkgever betaalt voor privé-gebruik van de auto.

Eigen bijdrage voor een duurdere auto
Een eigen bijdrage voor het rijden van een duurdere auto dan de voor de werknemer geldende norm, is in beginsel volgens de Hoge Raad slechts aftrekbaar van de bijtelling voorzover deze eigen bijdrage betrekking heeft op privé gebruik van de auto.

In juli 2006 heeft de staatssecretaris schriftelijk vast laten leggen dat elke vorm van eigen bijdrage die betaald wordt voor het privé gebruik van de auto in mindering mag worden gebracht. Dit geldt dus ook als de werkgever een hogere eigen bijdrage vraagt van de werknemer omdat de werknemer voor een auto kiest uit de duurdere klasse.

Kan ik hier uit concluderen dat als ik extra kosten moet maken voor een duurdere auto, dit aftrekbaar is op mijn bijtelling dat maandelijks van mijn salaris wordt afgetrokken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel

Stoffel

Ja dat zei ik net toch al, eventuele eigen bijdrage mag je aftrekken van je bijtelling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:49

swtimmer

Ontrafelt het leven!

adesign schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 23:06:
@Stoffel: Jah ik denk ook dat het gewoon een soort van belemmering is om een niet te duren auto te kiezen. Want ik zie genoeg leuke autos rond de 500 euro als leasebedrag, maar de cataloguswaarde is gewoon stukken hoger.
Misschien te maken met jullie klanten? Heb ooit stage gelopen bij een bedrijf waar bij lease wagens ook niet te duur mochten zijn. Dat was slecht voor het imago richting de klant....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-06 23:24
swtimmer schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 23:11:
[...]
Misschien te maken met jullie klanten? Heb ooit stage gelopen bij een bedrijf waar bij lease wagens ook niet te duur mochten zijn. Dat was slecht voor het imago richting de klant....
Haha, bij mij op het werk werd iemand in het zelfde jaar een nieuwe auto mocht uitzoeken senior manager en die mocht juist geen kleine auto kiezen (die in eerste instantie was uitgezocht), omdat men bang was dat klanten de senioriteit in twijfel zouden trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-06 22:19
Je hebt te maken met twee limieten: leasebudget en max cataloguswaarde.

Hoe er wordt omgegaan met overschrijdingen van deze limieten hangt volledig van de leaseregeling af. Vaak is overschrijding van het leasebedrag toegestaan en betaal je het verschil bij uit je salaris.

Soms hebben leaseregelingen beperkingen op de toelaatbare overschrijdingen. Het kan dat die 500 euro ex brandstof een harde norm is, en een duurdere auto gewoon niet wordt besteld door je werkgever. Het feit dat ze ook de cataloguswaarde maximeren, wijst wel in die richting.
Het kan ook dat ze een bepaald percentage overschrijding accepteren, bijvoorbeeld max 10%. Vraag het na bij personeelszaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
t_captain schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 07:50:
Je hebt te maken met twee limieten: leasebudget en max cataloguswaarde.

Hoe er wordt omgegaan met overschrijdingen van deze limieten hangt volledig van de leaseregeling af. Vaak is overschrijding van het leasebedrag toegestaan en betaal je het verschil bij uit je salaris.

Soms hebben leaseregelingen beperkingen op de toelaatbare overschrijdingen. Het kan dat die 500 euro ex brandstof een harde norm is, en een duurdere auto gewoon niet wordt besteld door je werkgever. Het feit dat ze ook de cataloguswaarde maximeren, wijst wel in die richting.
Het kan ook dat ze een bepaald percentage overschrijding accepteren, bijvoorbeeld max 10%. Vraag het na bij personeelszaken.
Is het 10% van het leasebedrag of cataloguswaarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfrisbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-05 12:54
Dat en of het 10% is moet je dus even navragen bij personeelszaken, lijkt mij sowieso een goede zaak, dat navragen. Gewoon met een concreet voorbeeld er even langs lopen. Die mensen zitten er voor jou

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Houd er ook rekening mee dat je de eigen bijdrage voor de resterende looptijd moet betalen mocht je bij het bedrijf vertrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Vraag het na bij personeelszaken. Hoe moeten wij nu weten hoe hoog een eventuele toegestane overschrijding mag zijn bij het bedrijf waar jij werkt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:56

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Wat ik niet helemaal begrijp. Mag je wel over die 17.500 euro catalogusprijs heen of niet?

Skoda Fabia geen optie (http://directlease.nl/DLNl/nl/type.do?id=49391)

[ Voor 29% gewijzigd door Falcon op 17-03-2010 09:52 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Ik zou ook eens rekening houden met je eigen bijdrage. Als ik bij mijn bedrijf uit dienst wil, moet ik mijn eigen bijdrage x het aantal resterende maanden van contract betalen. Tenzij de auto word overgenomen door een andere collega. Als je dus 200 euro eigen bijdrage hebt, en je moet nog 20 maanden = 4000 euro. Ik ken mensen die moesten 5500 euro betalen omdat ze hier geen rekening mee hadden gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Nog maar een samenvatting/herhaling van wat hier allemaal al is gezegd:

Hoeveel mag je besteden aan je auto? Dat kunnen wij niet weten.

1) Kijk je leaseregeling na. Wat staat daar allemaal in? Is de cataloguswaarde vast? Het leasebedrag?

Bij ons bedrijf mag je uit een merkenlijst kiezen tot een bepaald leasebedrag welk met 30% overschreden mag worden. Is het leasebedrag €900,- dan mag je dus tot €1.170,- leasen, waarbij die €270,- dus van je nettoloon wordt afgehaald (maar die mag je dan ook weer aftrekken van de belasting i.v.m. eigen bijdrage zakelijke auto zoals al gezegd is). Daarbij geldt ook dat je, als je eerder uit dienst gaat, die 270,- per maand voor de resterende looptijd moet afrekenen.

2) Niets in leaseregeling? Ga naar personeelszaken en zie punt 1

3)Je praat over leasen vanaf maar dat hangt af van de looptijd en het aantal kilometers per jaar waar op ingezet wordt. Kortere looptijd is duurder, meer kilometers ook duurder. Zie dus punt 1.

4) Als je nu een Corsa kunt leasen voor dit bedrag, dan mag je je portomonee elke maand trekken als je daar een Audi A3 van wil maken. Die € 7.500,- voor €10,- p/m extra ga je niet redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-06 22:19
adesign schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 09:28:
[...]

Is het 10% van het leasebedrag of cataloguswaarde?
Die 10% is maar een voorbeeld van een mogelijke regeling. Zal van bedrijf tot bedrijf verschillen of er limieten zijn aan eigen bijdrage en hoe die worden afgedwongen.

Als ik zie dat er een norm is om cataloguswaarde te begrenzen op 17.500 en welke auto's jij zou willen rijden, dan gok ik dat het niet mogelijk is. Ik rij toevallig zelf een BMW 118d, de cataloguswaarde is ergens tussen de 32.000 en 33.000 euro. Leasebedrag zit op +- 800 euro ex brandstof, al is dat sterk afhankelijk van je leaseregeling (welke leverancier en voorwaarden, hoeveel kilometer/jaar en welke looptijd).
Er zit wel een behoorlijk gat tussen een auto van 550 p/m / 17.500 cataloguswaarde en een 118d.

De enige die je kunnen vertellen of je deze auto mag leasen is je werkgever, Hou ook rekening met de looptijd, eigen bijdrage en het boetebeding bij voortijdig inleveren van de auto. Ik heb het gevoel dat zo'n boete een aardige molensteen om je nek zou kunnen worden.

EDIT:
Als je toch vragen gaat stellen over het leaseregelement, check ook of er een mogelijkheid is om i.p.v. een leaseauto een mobiliteitsvergoeding te krijgen. Zo'n regeling houdt vaak in dat het leasebedrag (in jouw geval 550+brandstof = bijvoorbeeld 675 per maand) in een potje gaat. Uit dat potje worden de zakelijke km's tegen 19 cent per stuk netto uitbetaald, de rest van het bedrag bruto.
Verder heb je niet de kosten van een leaseauto (bijtelling, eigen bijdrage). Het bedrag wat je bespaart aan leasekosten + wat je ontvangt aan mobiliteitsvergoeding kun je inzetten om zelf een auto te rijden. Als je bereid bent om tweedehands te rijden i.p.v. gloednieuw en als je een beetje fatsoenlijke no-claim korting op je autoverzekering hebt, komt een auto uit jouw favorietenlijstje misschien meer binnen bereik.

[ Voor 26% gewijzigd door t_captain op 17-03-2010 10:47 . Reden: Mobiliteitsvergoeding? ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomis
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:57
Ik zou m`n lijstje uitbreiden met de Kia Cee'D 1.4 Seven.

Net geen 17500 euro en onder je leasebudget. Valt toch zeker in het rijtje van de auto's die je noemde in je startpost, maar dan zonder eigen bijdrage. (tenzij je een allergie voor KIA hebt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gnimmeL_kraD
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
(overleden)
Misschien is de Honda Insight wat voor je (met cataloguswaarde van €17.600)? Heb je gelijk het voordeel van 14% bijtelling :)

http://directlease.nl/DLNl/nl/type.do?id=52281

Xbox360 gamerprofile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Toyota Yaris? Een 1.3 Aspiration kost je in 3-deurs uitvoering net geen 15000 waardoor je nog wat geld overhoud voor het dynamics pakket van 1380 euro. Dan heb je een 105PK start/stop benzine, climate control, electrische raampjes, electrisch verstelbare en verwarmde spiegels, lichtmetalen velgen, mistlichtjes voor, dakspoilertje, radio met MP3 en volgens mij ook BT en nog een hoop rommel. Als je diesel moet rijden is dit budget erg karig maar verder kan je best nog wel wat leuks rijden hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breaker
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:05
http://directlease.nl/DLNl/nl/type.do?id=66246 VW Polo 1.2TDI Comfortline Bluemotion
http://directlease.nl/DLNl/nl/type.do?id=63481 VW Polo 1.2TSI Comfortline

Zitten beide binnen budget, rijk uitgerust, alleen de TDI is 75pk (14%) en de TSI 105pk (20%), best veel auto voor een leuk bedrag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
gnimmeL_kraD schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 11:18:
Misschien is de Honda Insight wat voor je (met cataloguswaarde van €17.600)? Heb je gelijk het voordeel van 14% bijtelling :)

http://directlease.nl/DLNl/nl/type.do?id=52281
Is het nou de cataloguswaarde incl bpm of exclusief? Daar zit een heel groot gat tussen. Wat ik heb gelezen in de leasevoorwaarden is een maximale cataloguswaarde van17500 euro incl. btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-06 15:12

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Is altijd inclusief BPM en inclusief BTW.

Maar vraag nu gewoon even na wat de exacte regeling is bij personeelszaken. Wij weten niet hoe hard de grenzen zijn van het leasebudget en catalogusprijs van de leaseregeling waar jij onder valt.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1