Voutloos schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 10:19:
[...]
En daar verschillen wij ook duidelijk van mening. Imo leest het absoluut niet hetzelfde en de lengte van variabelenamen mag helemaal al nooit het argument zijn. Ik besteed liever tijd in het optimaliseren van var namen qua leesbaarheid en betekenis ipv lengte.

$amountOfChairsAvailableForRental
Kun je anders even minder neerkijkend doen tijdens een discussie alsjeblieft?
Ik zeg nergens dat je zo kort mogelijke variabelen moet gebruiken. Ik zeg alleen dat variabelen wel korter worden, wat ontwikkeltijd scheelt. Het is nog net zo leesbaar, maar dan met kortere namen. Als jij dat niet vindt: prima, maar zo'n smiley gebruiken schiet me echt in het verkeerde keelgat.
Klopt, korter is niet altijd handiger, maar als je (iets) kortere naamgeving kunt gebruiken dan kan het ook overzichtelijker worden. Je gebruikt immers ook geen functienamen als getPeopleConnectedToCompaniesByGroupId()
Maar goed, dat is een puntje voor eigen voorkeur.
[...]
Precies. Heel overzichtelijk. Ik kan me dan ook erg moeilijk voorstellen dat je in een dergelijke opzet niet snel kunt achterhalen wat, bij twijfel, het type van een variabele is
Jawel, het is prima achterhaalbaar hoor, maar toch vind ik het handiger als ik verder in een stukje code ben, bijvoorbeeld bij het schrijven van een query, dat ik weet of ik een IN() of een == moet gebruiken, zonder dat ik mijn gedachtegang hoef te gaan om te kijken welk type het is.
[...]
Dus omdat je toch al code aan moet passen kun je net zo goed nog meer code aan gaan passen? Persoonlijk vind ik dat een beetje een vreemde redenatie. Daarnaast, dat een functie nu ook null terug kan geven betekent niet dat het type van de return value aanpast.
Nee, dat betekend het niet, maar wel dat je er rekening mee moet houden.
Sowieso gebeurt het toch al zo goed als nooit dat je echt een variabeletype veranderd..
Maar ik vind het dan inderdaad een kleine moeite, wellicht is dat persoonlijk.
[...]
Duidelijke variabele namen hangen niet zo heel erg af van goed engelse kennis. Er zijn redelijk standaard regeltjes. Amount, available, list, __s voor meervoud. Dat lijstje lijkt mij een stuk eenvoudinger dan een legenda met enkele karakters uit het hoofd te leren.
Daarnaast heb je geen reet meer aan HN als straks alles $oChair is.
Je laatste punt wil ik je wel toegeven. Dan is het inderdaad al weer minder makkelijk omdat je dan inderdaad moet kijken naar het return type van de functie.
Zo lang is het lijstje overigens ook weer niet, en het laat zich wel gokken natuurlijk

[...]
Dubbel onderhoud is synoniem voor 'vroeg of laat gaat het zeker een keer uit elkaar lopen'.
Want? Heeft netbeans geen ctrl-spatie? De hoeveelheid toetsaanslagen die je nodig hebt is een requirement die je mee moet wegen bij de keuze van je IDE, niet in de keuze van je coding standaard. Dat idee doortrekkende zou betekenden dat je voor de hoeveelheid stoelen eigenlijk $iC zou moeten gebruiken.
Uiteraard heeft Netbeans ctrl+spatie, maar te lange namen voor alles zorgt imho weer voor onoverzichtelijke code.
Het is natuurlijk een dunne lijn, overzichtelijke korte code, of eigenlijk-al-te-lange code..
M.i. zou je sowieso geen variabelen moeten hebben met een lengte korter dan 5.. Maar meer dan 25 is ook weer overdreven..
[
Voor 64% gewijzigd door
krvabo op 17-03-2010 10:31
]
Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.