[NBBG] Mainstream-notebook - April 2010
Het is alweer bijna tijd voor een nieuwe NBBG. Hoog tijd om eens de modellen te selecteren. Deze keer aan mij de eer om een nieuwe klasse voor te stellen: De mainstream notebook.We rouleren wel vaker met specials en types, belangrijker is de vraag of de vastgestelde budgetten en klassen uit zomer 2008 nog wel volstaan. Een budget notebook kost al lang geen 700 euro meer. Ook een goede multimedia notebook is voor minder dan 1000 euro al te vinden.
Het budget voor de Mainsteam-notebook is vastgesteld op 800 euro. Al kan dat iets variëren. Door de ontwikkelingen in notebookland kunnen we, bijna 2 jaar verder, voor dit bedrag al een notebook kopen die eigenlijk voldoet aan de oude "allround" eisen. De eisen liggen dan ook tussen de multimedia- en basis-notebook in. Ten opzichte van de multimedia notebook liggen deze dan als volgt:
Wel: Goede processor, een sloot geheugen en een behoorlijke gpu om mee te gamen.
Niet: De sterke voorkeur voor de laatste technieken en luxe als bd-rom en een full-hd scherm.
Voorselectie
Zoals gewoonlijk ga ook ik even door de pricewatch en diverse sites om leuke deals uit het aanbod te vissen. Hetvolgende ben ik tegengekomen:Allereerst even het pw filtertje: PW Filter Mainstream
Dell Studio 17
Grote allrounder voor 780 euro bij Dell op dit moment. Voor deze prijs krijgen we wel erg veel luxe zoals 1TB aan opslag, een Core i5 430M (2,26GHz) en een DirectX11 HD 5650.
pricewatch: Sony Vaio VPC-EB1S1E/BJ
De op dit moment zeer populaire Vaio E-serie. Eigenlijk het budget broertje van de F11. De specs zijn (op de grootte na) vergelijkbaar met de Dell, net als de prijs. Eveneens een prima mainstream notebook die overigens via Sony ook naar eigen hand is te zetten.
pricewatch: Acer Aspire 7740G-434G64MN
Acer heeft daarentegen weer een zeer lage prijs met vergelijkbare specs.
pricewatch: MSI GX623-474NL
Oude gen MSI, maar wel met high-res scherm en vlotte DX 10 graka.
pricewatch: Samsung NP-R580-JS02NL
Arrandale hekkensluiter is Samsung voor 670 euro. Al is een andere variant van de Vaio E voor 690 (met DX11 5650) wel wat interessanter.