[NBBG] Mainstream-notebook - April 2010

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-09 19:31

[NBBG] Mainstream-notebook - April 2010

Het is alweer bijna tijd voor een nieuwe NBBG. Hoog tijd om eens de modellen te selecteren. Deze keer aan mij de eer om een nieuwe klasse voor te stellen: De mainstream notebook.

We rouleren wel vaker met specials en types, belangrijker is de vraag of de vastgestelde budgetten en klassen uit zomer 2008 nog wel volstaan. Een budget notebook kost al lang geen 700 euro meer. Ook een goede multimedia notebook is voor minder dan 1000 euro al te vinden.

Het budget voor de Mainsteam-notebook is vastgesteld op 800 euro. Al kan dat iets variëren. Door de ontwikkelingen in notebookland kunnen we, bijna 2 jaar verder, voor dit bedrag al een notebook kopen die eigenlijk voldoet aan de oude "allround" eisen. De eisen liggen dan ook tussen de multimedia- en basis-notebook in. Ten opzichte van de multimedia notebook liggen deze dan als volgt:

Wel: Goede processor, een sloot geheugen en een behoorlijke gpu om mee te gamen.
Niet: De sterke voorkeur voor de laatste technieken en luxe als bd-rom en een full-hd scherm.
Voorselectie
Zoals gewoonlijk ga ook ik even door de pricewatch en diverse sites om leuke deals uit het aanbod te vissen. Hetvolgende ben ik tegengekomen:

Allereerst even het pw filtertje: PW Filter Mainstream

Dell Studio 17
Grote allrounder voor 780 euro bij Dell op dit moment. Voor deze prijs krijgen we wel erg veel luxe zoals 1TB aan opslag, een Core i5 430M (2,26GHz) en een DirectX11 HD 5650.

pricewatch: Sony Vaio VPC-EB1S1E/BJ
De op dit moment zeer populaire Vaio E-serie. Eigenlijk het budget broertje van de F11. De specs zijn (op de grootte na) vergelijkbaar met de Dell, net als de prijs. Eveneens een prima mainstream notebook die overigens via Sony ook naar eigen hand is te zetten.

pricewatch: Acer Aspire 7740G-434G64MN
Acer heeft daarentegen weer een zeer lage prijs met vergelijkbare specs.

pricewatch: MSI GX623-474NL
Oude gen MSI, maar wel met high-res scherm en vlotte DX 10 graka.

pricewatch: Samsung NP-R580-JS02NL
Arrandale hekkensluiter is Samsung voor 670 euro. Al is een andere variant van de Vaio E voor 690 (met DX11 5650) wel wat interessanter.
Verdict
Wat mij betreft steken de Dell en Sony er wel met kop en schouders uit. Een Core i5 met DX11 HD5650 lijkt ook de meest toekomstgerichte optie. De MSI is een interessant alternatief (dat slot 3 van de 4) zou kunnen opvullen met zijn hoge resolutie. Dan nog een meer budget orientated notebook zou de Samsung kunnen zijn met prima specs voor een zachte prijs en ook nog 2 jaar garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15-09 16:44
Weinig aan te voegen eigenlijk. Je kan nog overwegenom een model uit de 13"en of 14"klasse toe te voegen (Vaio CW serie). Tegenwoordig zie je toch bestwel wat mensen die en een kleine allround laptop zoeken. Wel alles kunnen doen, maar toch lekker mobiel zijn.

13" wordt wel lastig met die restrictie op grafische kaarten overigens.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Terror schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 21:48:
Weinig aan te voegen eigenlijk. Je kan nog overwegenom een model uit de 13"en of 14"klasse toe te voegen (Vaio CW serie). Tegenwoordig zie je toch bestwel wat mensen die en een kleine allround laptop zoeken. Wel alles kunnen doen, maar toch lekker mobiel zijn.

13" wordt wel lastig met die restrictie op grafische kaarten overigens.
Feit is dat we ook een basis- en thin&light-notebook best buy guide opstellen. Een 13"-er komt dan wel erg dicht bij die klassen (met name thin&light). Dus lijkt me het beter om te focussen op de rekenkracht voor deze klasse deze maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15-09 16:44
edit: deleted. suggestie was geen laptop.... Erg gevaarlijk om de unsorted pricewatch te gebruiken. 8)7

[ Voor 133% gewijzigd door Terror op 16-03-2010 22:09 ]

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardboon
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-06 19:19
Die vaio ziet er wel leuk uit, mooie keuze uit verschillende hardware ook, niet al te grote impact op de prijs, maar wel op de performance!.

De accu is ook redelijk, houd het maximaal 3 uur uit, zou +- een uurtje gaming betekenen, wat niet slecht is voor een allrounder.

Zelf wacht ik nog even af tot dit soort laptops met langere accuduur te krijgen zijn, dit is voor mij toch best een pré, en ach, Final Fantasy 7 werkt ook op een intel gma nog wel :).

Ik moet wel zeggen dat Dell ook een leuke aanbieding geslagen heeft met zijn studio series. Erg leuke prijs, zit in sommige edities alleen wel wat weinig bang for your bucks. dat is dan weer een beetje jammer.

Verder heb ik nog niet veel gekeken, zal ik in de loop van de week ook even doen, dan wellicht een echte suggestie ipv zo'n reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kardox
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-07 00:17
Jammer dat Dell Studio 17 groot is om elke dag mee te nemen. Sony heeft 2 jaar garantie en Dell 1 jaar. Dat is grote voordeel van Sony, en qua prijs zijn ze bijna zelfde. Dell heeft weer grotere hardschijf. Mijn keuze wordt Sony.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Alleen is die zo super slecht leverbaar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Gisteren de MSI GX623-474NL besteld aangezien m'n oude laptop zo nu en dan geen zin meer heeft om aan te gaan.

De MSI is niet uitgerust met het nieuwste van het nieuwste, maar de resolutie (en de prijs) gaven vooral de doorslag. Ga er sowieso geen spellen op spelen, dus voor wat internetten en office zaken moet hij meer dan voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinnieminnie
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-05 22:11
Ik ben persoonlijk voor de N61JV-JX025X gegaan, van de BCC. Hij kost daar 699 euro en heeft specs vergelijkbaar met laptops van minimaal 800 euro. Hij is imo ook beter dan de sony vaio vpc-e, afgezien van de videokaart die iets slechter in de rankings staat.

Ik heb hem pas 1 dag, maar hij bevalt me tot nu toe goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kardox
hij is misscien kwa prijs ietsjes goedkoper maar kwa specs is sony vaio e serie zeker beter dan die asus van jou, videokaart van die sony scoort ongeveer 3000 fps meer dan die van asus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurensi1
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-11-2024
Die Dell studio 17 is inderdaad super prijs kwaliteit. Op de site van Dell zie je echter staan dat er een tijdelijke korting van 303 euro op dat model van toepassing is. Na 24 maart gaat die dus zo'n 1100 euro kosten...
Aangezien dit de NBBG van april is, is het misschien meer aangewezen een laptop te kiezen die ook in april een goede prijs/kwaliteit heeft ^^

Edit: En er zit standaard ook geen bluetooth op, wat nog eens een meerprijs van 35€ is

[ Voor 11% gewijzigd door laurensi1 op 21-03-2010 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kardox
Asus N61JA-JX046X is idd beter maar is nergens verkrijgbaar, ik sta al 3 maanden in de rij voor die laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

laurensi1 schreef op zondag 21 maart 2010 @ 22:21:
Die Dell studio 17 is inderdaad super prijs kwaliteit. Op de site van Dell zie je echter staan dat er een tijdelijke korting van 303 euro op dat model van toepassing is. Na 24 maart gaat die dus zo'n 1100 euro kosten...
Aangezien dit de NBBG van april is, is het misschien meer aangewezen een laptop te kiezen die ook in april een goede prijs/kwaliteit heeft ^^

Edit: En er zit standaard ook geen bluetooth op, wat nog eens een meerprijs van 35€ is
dat is standaard bij dell, elke week aanbiedingen...
Pagina: 1