Toon posts:

HD Sata / Bios vraagje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus voor het 1st eens mijn systeem in elkaar laten zetten door de winkel waar ik alles gekocht had.

Nu kijk ik eens in mijn bios van mijn Asus P5E en zie ik bij Sata Configuration dat die op enhanced staat en bij configure Sata as IDE.

Ik heb er een Sata schijf in zitten,maar die werkt volgens mij met deze bios instelling niet als Sata,maar als IDE.
Nu wil ik dit veranderen met een schone Win 7 install.

Mijn vraag is raak ik dan al mijn data kwijt van de hele schijf,want ik heb ook nog 3 andere partities ( E,F,G )
Dat ik de boel op C kwijt raak is logisch met een schone install,maar als ik mijn bios die Sata configuratie verander in Raid of AHCI ( Jmicron ) in plaats van IDE blijft de data op die andere 3 partities dan staan.
Moet ik ook die Sata config laten staan op Enhanced of moet ie op disabled of compatible.

Specs staan onderin minus die raptor ( ging niet door),draai nu op Xp SP3

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:48
Ik weet zo uit m'n hoofd niet wat 'enhanced' inhoudt bij sata configuration, mogelijk iets voor bepaalde besturingssystemen: kijk even bij de toelichting in het bios scherm of in de handleiding.

Sata en pata zijn beide ide, dus het gebruik van ide t.o.v. sata is verwarrend, maar het wordt gedaan om onderscheid te maken tussen sata en ahci of raid. Ahci is de te verkiezen modus van de sata-controller, dan gebruik je de meest moderne features ervan.

Het veranderen van 'ide' naar 'ahci' en vice versa verandert niets op je schijf natuurlijk: het is slechts een modus van de sata-controller. Raid modus daarentegen geeft de controller de mogelijkheid een raid-array op te zetten, daarbij verandert de huishouding op de schijf wel.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Het zijn dus twee losse controllers, ik neem aan dat je harde-schijf gewoon op de onboard Intel controller zit? Dit lijkt me wel het handigst aangezien deze rechtstreeks op de southbridge zit.

Maar zoals ParkOverall ook zegt veranderd er helemaal niets aan die harde-schijf. Het enige wat er gebeurd is dat Windows de driver wil laden voor een bepaald ingestelde controller. Als die instelling veranderd werkt die driver niet meer en krijg je een BSOD met code 0x000007b.

Wat je wel kan doen(/proberen) is (mocht je je Windows install willen behouden) is in Windows de drivers van de ide-controller handmatig te vervangen door de AHCI drivers dan te rebooten en de instellingen in de BIOS veranderen. Als het goed gaat kan je dan gewoon weer in je oude Windows.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-01 19:56
Verwijderd schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 20:03:

Nu kijk ik eens in mijn bios van mijn Asus P5E en zie ik bij Sata Configuration dat die op enhanced staat en bij configure Sata as IDE.

Ik heb er een Sata schijf in zitten,maar die werkt volgens mij met deze bios instelling niet als Sata,maar als IDE.
IDE is een andere naam voor ATA. S-ATA is niets anders dan Serial ATA. Beide hebben dus het Ata 'protocol' alleen verschillen ze in aansluiting. Je bios staat met IDE dus prima en lekker laten staan.

Verander je dat in RAID dan zal windows je schijven niet herkennen, je moet dan namelijk eerst raid-array's gaan maken op die disks (waardoor je de data op de disks dus verliest). Je kan prima de bios-instelling omzetten maar dat zal dus niet je gewenste effect opleveren tenzij je natuurlijk een raid-array wil gaan maken.

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:17
Volgens mij zou het je erg helpen om je wat te verdiepen in de stof als je hiermee bezig gaat zodat je weet wat de afkortingen inhouden en welk effect het heeft op je systeem:

Wikipedia: Serial ATA
Wikipedia: Advanced Host Controller Interface
Wikipedia: Parallel ATA

Ik vermoed zelf erg sterk dat met het veranderen van de instellingen je performance zeer weinig zal veranderen.

Zoals hierboven is aangehaald zorgt het er wel voor dat er op een andere manier met de schijf gecommuniceerd wordt door windows, waardoor andere drivers nodig zijn (met een beetje mazzel heeft windows deze al klaar gezet).

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

dvl-2 schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 08:47:
[...]
Verander je dat in RAID dan zal windows je schijven niet herkennen, je moet dan namelijk eerst raid-array's gaan maken op die disks (waardoor je de data op de disks dus verliest). Je kan prima de bios-instelling omzetten maar dat zal dus niet je gewenste effect opleveren tenzij je natuurlijk een raid-array wil gaan maken.
Als je in je bios raid selecteerd betekend dat alleen dat je dan bij het opstarten de bios van de raidcontroller te zien krijgt waar je raid arrays aan kunt maken. Ook kan je dan met software van Intel in Windows raid arrays aanmaken.
Maar je kan nog steeds zonder problemen losse harde-schijven gebruiken die niet in raid staan.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Verwijderd

Het is aan te raden om een backup te maken bij de installatie van Windows 7 op een partitie. De kans bestaat, dat er iets mis gaat en dat de bestanden kwijt raken. De ide-aansluiting werkt prima. De opmerking van dvl-2, dat alles kan blijven staan, wordt dan ook onderschreven. De omzetting naar AHCI voor de installatie kan iets hogere snelheden veroorzaken door NCQ, maar dat hoeft niet. CrystalDiskMark en HDTune met ide en met AHCI voor en na de installatie kunnen de verschillen aangeven. In principe heeft de winkel het goed gedaan.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2010 22:37 ]

• rrobinson41
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 05-01 14:44
hallo,
er is in windows7 een registerhack beschikbaar, die er voor zorgt dat de via bios ingestelde ahci mode GEEN BSOD geeft: ga hiervoor naar de website
microsoft knowledge base oplossing

werkt als bv enkele sata poorten op je moederbord perse ahci mode nodig hebben ipv ide/sata mode.
in mijn geval met asus m3n78-em mobo, die 3 satapoorten en een esata heeft op ide/sata modus en 2 poorten die alleen maar werken in ahci mode of raid mode.
nu werkt het goed.

echter, dit geldt alleen voor win-Vista en win7 (32 en 64bits)
mijn dualboot xp krijg ik alleen werkend als ik terugschakel in bios naar ide mode maar dan ziet ie de harddisk op de ahci-poorten niet...
(mij ide-sata poorten waren al in gebruik)
Pagina: 1