Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een receiver welke over stereo x2 beschikt. Dus uit de rear-speakers moet hetzelfde geluid komen als uit de front-speakers. Weet iemand toevallig welke receivers deze functie hebben?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentenman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:24
De meeste 5.1 receivers kan je op dubbel stereo zetten zodat zowel uit de front als de rear-speakers hetzelfde geluid komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 15:54:
Ik ben op zoek naar een receiver welke over stereo x2 beschikt. Dus uit de rear-speakers moet hetzelfde geluid komen als uit de front-speakers. Weet iemand toevallig welke receivers deze functie hebben?

Alvast bedankt.
Gewoon een versterker kopen met A en een B front aansluiting. Of wou je de achterste speakers ook als surround kanalen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tilburgs82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2023

tilburgs82

carpe florem

idd. elke versterker met een A en B speakeruitgang. Je moet er dan wel rekening mee houden dat de meeste versterkers dit maar met 1 impendantie aankunnen (deze moeten dus ook hetzelfde zijn).

bv. Mijn Harman Kardon stereo versterker kan 4, 6 of 8 Ohm boxen aan, maar als ik zowel kanaal A als B tegelijk gebruik, kan deze alleen nog maar 8 Ohm aan en niet 4 of 6, ook niet als alle boxen 4 of 6 Ohm zijn. Ga dit dus ook eerst na in de handleiding voordat je iets koopt.

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
tilburgs82 schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 16:04:
idd. elke versterker met een A en B speakeruitgang. Je moet er dan wel rekening mee houden dat de meeste versterkers dit maar met 1 impendantie aankunnen (deze moeten dus ook hetzelfde zijn).
Dus als ik de front-speakers in de A uitgang doe, en de rearspeakers in de B uitgang, kan ik ervoor zorgen dat uit de front's en rear's hetzelfde geluid komt (stereo x2)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:24
Verwijderd schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 16:12:
[...]Dus als ik de front-speakers in de A uitgang doe, en de rearspeakers in de B uitgang, kan ik ervoor zorgen dat uit de front's en rear's hetzelfde geluid komt (stereo x2)?
Speakers A + B kiezen met het afspelen.
Andere wat je kan kiezen is "Speakers A" of "Speakers B". Dus als je A +B kiest dan heb je gewoon beide speakers aan staan.

Wat ook nog kan is alles gewoon aansluiten op een surround receiver en dan voor een optie gaan als 5-channel stereo. Dan komt uit alle speakers ook hetzelfde geluid, maar ook uit de center. Of je moet echt een 4.0 set-up hebben, dan werkt het gewoon goed.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
FeaR1986 schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 16:25:
Speakers A + B kiezen met het afspelen.
Andere wat je kan kiezen is "Speakers A" of "Speakers B". Dus als je A +B kiest dan heb je gewoon beide speakers aan staan.

Wat ook nog kan is alles gewoon aansluiten op een surround receiver en dan voor een optie gaan als 5-channel stereo. Dan komt uit alle speakers ook hetzelfde geluid, maar ook uit de center. Of je moet echt een 4.0 set-up hebben, dan werkt het gewoon goed.
En deze functie's zijn ook te vinden op receivers van rond de 300 euro? (bijvoorbeeld de Onkyo SR307 of 507?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-09 13:38
mijn Onkyo doet dat gewoon. De optie heet "4ch stereo"

welk type is vanaf mijn werk lastig te zien. Hij is een jaar of 4 oud....

[ Voor 41% gewijzigd door Meester_J op 16-03-2010 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:13

lier

MikroTik nerd

tilburgs82 schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 16:04:

bv. Mijn Harman Kardon stereo versterker kan 4, 6 of 8 Ohm boxen aan, maar als ik zowel kanaal A als B tegelijk gebruik, kan deze alleen nog maar 8 Ohm aan en niet 4 of 6, ook niet als alle boxen 4 of 6 Ohm zijn. Ga dit dus ook eerst na in de handleiding voordat je iets koopt.
Ik wil dit toch even nuanceren...

Op zich klopt het dat je niet een te lage impedantie mag aansluiten op je versterker (en speakers parallel aansluiten == A + B halveert ongeveer de impedantie). Het verhaal over "hetzelfde" is nonsens en mag je helemaal vergeten. Impedantie is zeg maar de weerstand van speakers maar wel bij een bepaalde frequentie (en dus NOOIT gelijk over het hele spectrum).

Je kan prima 2 speakers van 4 Ohm naast elkaar aansluiten, alleen wil je eigenlijk niet dat de minimale impedantie onder de 4 Ohm komt.

Ik weet dat het een warrig verhaal is (slaaptekort), als je nog wat aanvullende info wil dan hoor ik het wel.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Meester_J schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 16:36:
mijn Onkyo doet dat gewoon. De optie heet "4ch stereo"
En over welke onkyo hebben we het dan?
lier schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 16:37:

Ik wil dit toch even nuanceren...

Op zich klopt het dat je niet een te lage impedantie mag aansluiten op je versterker (en speakers parallel aansluiten == A + B halveert ongeveer de impedantie). Het verhaal over "hetzelfde" is nonsens en mag je helemaal vergeten. Impedantie is zeg maar de weerstand van speakers maar wel bij een bepaalde frequentie (en dus NOOIT gelijk over het hele spectrum).

Je kan prima 2 speakers van 4 Ohm naast elkaar aansluiten, alleen wil je eigenlijk niet dat de minimale impedantie onder de 4 Ohm komt.

Ik weet dat het een warrig verhaal is (slaaptekort), als je nog wat aanvullende info wil dan hoor ik het wel.
Dus als ik een receiver koop met daarbij een losse 5.1 boxenset als bijvoorbeeld een JBL SCS200.5 kan ik deze prima aansluiten op de A en B speaker-uitgangen?

En is het, als ik het op die manier heb aangesloten ook nog mogelijk om het volume per box te regelen? Dus dat bijvoorbeeld de frontspeakers harder staan dan de rearspeakers?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2010 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 16:40:
Dus als ik een receiver koop met daarbij een losse 5.1 boxenset als bijvoorbeeld een JBL SCS200.5 kan ik deze prima aansluiten op de A en B speaker-uitgangen?
Geen idee, zou ik toch echt wat meer gegevens moeten hebben.

Logischer zou zijn om een 5.1 versterker aan te schaffen (tweedehands ?), en voor een 4ch en/of 5ch stereo te kiezen, waarbij alle speakers aan een eigen eindtrap hangen. Dat biedt ook de mogelijkheid om films in DD/DTS/dolby whatever te bekijken en beluisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
lier schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 16:48:

en voor een 4ch en/of 5ch stereo te kiezen, waarbij alle speakers aan een eigen eindtrap hangen.
Wat bedoel je hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Stereo versterker: stereo = 2 = 2 eindtrappen (de echte versterkers), A/B maakt niet uit
5.1 versterker: 5 eindtrappen (de echte versterkers) front (A/B maakt niet uit, rear, mid, sub is niet versterkt).

Dat je A en B aansluiting hebt zegt iets over de aansluitingen voor de speaker kabels, ze maken gebruik van dezelfde eindtrappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01:35
Gewoon een surround receiver kopen met een 4/5-stereo o.id. stand. Dat doet zo goed als elke recente receiver wel. Bij mij heet het Extended Stereo, op een andere receiver weer anders. Functie is echter hetzelfde.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:24

voodooless

Sound is no voodoo!

Waarom stelt niemand de vraag waarom je dit überhaupt zou willen?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

voodooless schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 17:21:
Omdat je soms muziek in de ene ruimte wilt, soms in de andere, en soms in allebei?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Mijn moeder luistert ook op deze manier constant naar muziek. Heb je in alle hoeken van de huiskamer geluid. Ik vind dat vreselijk, zij helemaal geweldig. Welnu, prima toch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Brad Pitt schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 17:35:
[...]

Mijn moeder luistert ook op deze manier constant naar muziek. Heb je in alle hoeken van de huiskamer geluid. Ik vind dat vreselijk, zij helemaal geweldig. Welnu, prima toch ;)
Dit is eigenlijk ook mijn reden.
Ik zou graag gewoon in alle hoeken van mijn kamer een speaker willen.
Dan heeft het weinig nut om een box op te hangen waar alleen surround-geluid uit komt.

Maar kan ik, als ik alles op deze manier zou aansluiten/instellen, ook het volume van de rear-speakers zachter kunnen zetten ten opzichte van de fronts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Verwijderd schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 17:42:
Maar kan ik, als ik alles op deze manier zou aansluiten/instellen, ook het volume van de rear-speakers zachter kunnen zetten ten opzichte van de fronts?
Ja hoor, met een surround receiver kan je alle speakers individueel aanpassen. Niet met een dubbele volumeknop of zo, maar gewoon via de setup of remote, bijv. Front Left op -3dB en Surround Right op +4dB en zo.

Hier zijn meestal wel losse knoppen voor te vinden op je remote. Werkt zeg maar op deze manier:

Afbeeldingslocatie: http://stuff.pfeffernuss.com/levels.png

[ Voor 14% gewijzigd door Brad Pitt op 16-03-2010 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Pooh schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 17:30:
Omdat je soms muziek in de ene ruimte wilt, soms in de andere, en soms in allebei?
De TS heeft het over front en rear speakers, niet over andere ruimtes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:24
Omdat we die eer aan jou laten >:)

Maar waarom niet? Speel (bepaalde) muziek hier ook altijd af in meerkanaals stereo, het is maar net wat je gewend bent...

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Brad Pitt schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 17:48:
Ja hoor, met een surround receiver kan je alle speakers individueel aanpassen. Niet met een dubbele volumeknop of zo, maar gewoon via de setup of remote, bijv. Front Left op -3dB en Surround Right op +4dB en zo.
Dat is leuk om eenmalig te doen, maar niet echt praktisch als je dat iedere dag wil gebruiken. Daarnaast is het bereik ook nog eens behoorlijk beperkt. Veel meer dan +/- 12 dB kun je meestal niet regelen.

.. en Fear: ga je oren spoelen 8)7 >:) :+

[ Voor 4% gewijzigd door voodooless op 16-03-2010 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Waarom zou je het eigenlijk niet willen? Omdat audiofiele wetgeving twee speakers voorschrijft? :P

Zelf heb ik het idee dat twee paar speakers de timing om zeep helpen, daarom heb ik er maar twee staan, maar als iemand het wel graag wil: waarom niet? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat er bij mij niet om 2 aparte ruimtes, maar wel om 2 aparte plekken, in dezelfde ruimte.
en voodooless, ik neem aan dat je 24 dB verschil wel kan horen, aangezien je 12 + of 12 - kan instellen (neem ik aan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 20:49:
Het gaat er bij mij niet om 2 aparte ruimtes, maar wel om 2 aparte plekken, in dezelfde ruimte.
en voodooless, ik neem aan dat je 24 dB verschil wel kan horen, aangezien je 12 + of 12 - kan instellen (neem ik aan.)
Wat je kan instellen is per apparaat weer anders, check dus even de manuals. Mijn punt is meer dat de regeling meestal niet heel erg makkelijk bereikbaar is. Je moet er vaak flink wat menu's voor door. Of je aan 24 dB genoeg hebt weet ik niet, dat is natuurlijk aan jezelf.

En natuurlijk moet iedereen zelf weten of hij twee of vier speakers wil gebruiken voor stereo geluid. Dat neemt niet weg dat men naar de motivatie kan vragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
voodooless schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 21:20:
[...]

En natuurlijk moet iedereen zelf weten of hij twee of vier speakers wil gebruiken voor stereo geluid. Dat neemt niet weg dat men naar de motivatie kan vragen :)
Ben ik met je eens! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:40

CeesKees

I rest my Kees

Juist!

En alsof meer dan 2ch stereo bestaat!

(van de wiki)
Stereo verwijst over het algemeen naar tweekanaals geluidsopname en/of weergave: een opname die gelijktijdig voor twee luidsprekers een signaal bevat, in tegenstelling tot een monoraal geluid, waarvoor één kanaal wordt gebruikt. Het doel van stereo-opname is door middel van verschillen tussen beide signalen een ruimtelijke luisterervaring te creëren, waarmee de plaatsbepaling van de bron, in ieder geval voor een deel, wordt gereproduceerd. Bij mono-geluid is dit niet mogelijk. Men spreekt bij stereo over een linker- en een rechterkanaal.

Stereo is dus 2 (!) kanaals!

[ Voor 1% gewijzigd door FeaR op 17-03-2010 09:28 ]

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 17:54
Ik snap niet waarom je dat zou willen. Je kan beter mooie stereo speakers kopen dan 4 of 5 goedkope surround speakers. Het gaat tenslotte om de helderheid van de muziek en niet het "volume".

Vanaf de Onkyo SR507 (en misschien ook de 307) word stereo over alle luidsprekers ondersteund =, er wordt overigens ook een extra zone ondersteund met twee uitgangen zodat je ook in een andere ruimte gelijktijdig kan luisteren naar een andere bron (CD in ruimte 1 en Radio in ruimte 2 bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Eigenlijk is het nog steeds niet helemaal duidelijk wat de TS wil...

* Heeft hij echt twee verschillende plekken waar hij geluid wil hebben en die een onafhankelijk volume regeling moeten hebben.
* Wil hij misschien alsnog van 5.1 geluid gebruik maken over de zelfde speakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

voodooless schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 09:35:
Eigenlijk is het nog steeds niet helemaal duidelijk wat de TS wil...

* Heeft hij echt twee verschillende plekken waar hij geluid wil hebben en die een onafhankelijk volume regeling moeten hebben.
* Wil hij misschien alsnog van 5.1 geluid gebruik maken over de zelfde speakers?
Wat is niet duidelijk aan:

- 4 speakers (in elke hoek 1)
- per speaker set volume (éénmalig ?) instelbaar
Maks schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 08:50:
Ik snap niet waarom je dat zou willen. Je kan beter mooie stereo speakers kopen dan 4 of 5 goedkope surround speakers. Het gaat tenslotte om de helderheid van de muziek en niet het "volume".
Muziek beleving is iets subjectiefs...wie zijn wij om zijn voorkeur voor weergave ter discussie te stellen !? Waarom denk je dat er zo ontzettend veel verschillende speakers zijn (niet alleen voor wat betreft uiterlijk maar ook voor wat betreft geluid).

[ Voor 35% gewijzigd door lier op 17-03-2010 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

lier schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 09:46:
- 4 speakers (in elke hoek 1)
Wie zegt dat zijn kamer 4 hoeken heeft, en dat het dus een rechthoek of vierkant is? Als het een L is, kan ik me goed voorstellen dat dat een heel andere situatie is. Dan wil je niet de rears ergens in een hoek van je L hebben staan, zeker als je ook nog surround wil gebruiken.

In dat geval wil je denk ik wel een receiver met multiroom/multizone audio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

voodooless schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 09:58:
Wie zegt dat zijn kamer 4 hoeken heeft, en dat het dus een rechthoek of vierkant is? Als het een L is, kan ik me goed voorstellen dat dat een heel andere situatie is. Dan wil je niet de rears ergens in een hoek van je L hebben staan, zeker als je ook nog surround wil gebruiken.

In dat geval wil je denk ik wel een receiver met multiroom/multizone audio.
Verwijderd schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 17:42:
Dit is eigenlijk ook mijn reden.
Ik zou graag gewoon in alle hoeken van mijn kamer een speaker willen.
Dan heeft het weinig nut om een box op te hangen waar alleen surround-geluid uit komt.

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 17:54
lier schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 09:46:
[...]
Muziek beleving is iets subjectiefs...wie zijn wij om zijn voorkeur voor weergave ter discussie te stellen !? Waarom denk je dat er zo ontzettend veel verschillende speakers zijn (niet alleen voor wat betreft uiterlijk maar ook voor wat betreft geluid).
Ik ben het deels met je eens, natuurlijk is de beleving subjectief. Alleen kan je over het algemeen wel stellen dat Hi-Fi speakers voor een betere beleving zorgen dan een 5.1 setje van Philips bij de locale elektronica winkel.

Test het eens uit zou ik zeggen in een goede Hi-Fi zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:08
Dat is natuurlijk van het ene uiterste naar het andere uiterste. Je moet dit natuurlijk wel bekijken naar gelang het beschikbare budget en dan ook nog dezelfde opstelling. Dus geen appels met peren vergelijken.

Sommige mensen vinden een HKTS 11 fantastisch klinken en andere niet :)

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mistacal schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 13:13:
Dat is natuurlijk van het ene uiterste naar het andere uiterste. Je moet dit natuurlijk wel bekijken naar gelang het beschikbare budget en dan ook nog dezelfde opstelling. Dus geen appels met peren vergelijken.

Sommige mensen vinden een HKTS 11 fantastisch klinken en andere niet :)
En sommige mensen willen gewoon een bak herrie horen ongeacht hoe het klinkt. :-)

Ik zou voor een tweedehands/goedkope/instap receiver gaan met multi room optie.

Deze heeft bijvoorbeeld ook Speaker A,B + A+B en kost net geen 300,- Euro.

http://www.denon.co.uk/si...Pid=390&action=start&ver=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zoals inderdaad al gezegd is, wil ik gewoon in iedere hoek van mijn rechthoekige kamer een box hebben.
Hier wil ik graag stereo-geluid uit hebben. Is de reden daarvoor belangrijk? Ik vind het gewoon prettig luisteren naar boxen waar hetzelfde geluid uit komt. Ook omdat ik het voornamelijk ga gebruiken voor muziek. Begin nou a.u.b. dan niet over gewoon stereo 2.1.
Ik zat zelf inderdaad ook al te denken aan een (het liefst nieuwe) receiver van rond de 300 euro, zoals:
- Onkyo SR307
- Onkyo SR507
- Onkyo SR308
- Onkyo SR508
- Denon AVR1509
- Sony DH500

Ik denk niet dat je heel erg verschil zal merken in de nieuwe Onkyo's (308,508) ten opzichte van de 7-series.
De Denon is voor zover ik op internet kan vinden alleen te vinden bij Stassen.

Graag zou ik een nieuwe receiver willen hebben. Omdat ik bang ben dat als ik een tweede handse koop, en er iets mee is, je dan (meestal) met een kapot exemplaar zit.
Daarnaast ligt het budget van receiver en speakers in totaal rond de 500 euro.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2010 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dan is het simpel: elke receiver kan wat jij wil :)

Pagina: 1