Computer onstabiel na upgrade moederbord/processor/geheugen

Pagina: 1
Acties:

• jeffvdb
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Hallo,

Ik heb een aantal dagen geleden een upgrade gedaan van de processor, het moederbord en het geheugen.

Echter nu is mijn systeem niet stabiel. Ik heb een aantal keer meegemaakt dat Battlefield Bad Company 2 er zomaar opeens uitvliegt (zonder een melding) of vast loopt. Dit gebeurt meestal na langer dan een uur. Ook heb ik twee keer een blue screen gehad...

Verder heb ik een Prime95 (64bit) gedaan, die gaf ook errors (zie screenshot hieronder).

Afbeeldingslocatie: http://jeffonly.nl/wp-content/uploads/2010/03/pc-crash-e1268686509534.jpg

Kortom hij is niet stabiel :/

Specs:
CPU: AMD Phenom II X4 955 Black Edition
CPU koeler: Scythe Mugen 2 Rev. B
Mobo: Gigabyte GA-770TA-UD3
Ram: GeIL GV34GB1333C7DC
Voeding: Cooler Master Real Power M520
Graka: XFX 9600GT

Alles draait nog op stock snelheden, niet overclocked dus. De voeding en grafische kaart had ik al een tijdje zonder problemen in gebruik, hier ligt het denk ik niet aan.

Ik heb de bios al naar de laatste versie geupdate, maar dit maakt niets uit. Verder heb ik gister avond een uur lang memtest86 gedraaid, met allebei de geheugenmodules erin. Dit gaf geen error, maar ik heb het misschien te kort gedraaid?

Enig idee wat er mis is?

Ik had wel het idee dat de koelblok van het moederbord zelf, vlakbij de processor (northbridge denk ik), nogal warm was. Kan dit de oorzaak zijn? Het gebeurt namelijk pas na een tijd instensief belasten. Verder zijn alle temperaturen goed, de processor zit rond de 45graden stessed.

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-02 10:11

E-Vix

Nu met sneeuw!

Heb je na deze upgrade ook Windows opnieuw geïnstalleerd?
Nieuw moederbord is over het algemeen ook een andere chipset, en daar wil Windows nog wel eens instabiel van raken.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-02 21:03

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Een uurtje memtest zegt niet echt veel inderdaad. Soms geeft memtest na 8 uur nog fouten.
Ik zou hem dus gewoon even een nachtje laten draaien.
Staat het geheugen op de QVL (Qualified Vendor List) van het moederbord?

Verder zou de northbridge op stock snelheid en voltage, met een redelijke airflow, nooit zo warm moeten worden dat deze niet werkt. Het lijkt me dus sterk dat daar het probleem ligt.

Edit:
E-Vix schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 15:13:
Nieuw moederbord is over het algemeen ook een andere chipset, en daar wil Windows nog wel eens instabiel van raken.
Is inderdaad een goede tip.
Ik ben al verbaasd dat Windows überhaupt nog werkt als je hem niet opnieuw hebt geïnstalleerd met een nieuwe chipset.

[ Voor 35% gewijzigd door Ghost Dog op 16-03-2010 15:17 ]

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:19
E-Vix schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 15:13:
My first thought ;)

• jeffvdb
  • Niet online
Dank voor de snelle reacties!

Ja mijn windows is opnieuw geinstalleerd.

Het geheugen zou moeten werken, hij stond in de Best Buy van januari (reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie januari 2010) samen met het moederbord.

[edit]
Ik heb steeds meer het vermoeden dat het aan het RAM ligt. Ik zal proberen vanavond de memtest te laten doen.
Ik kreeg net namelijk weer een bluescreen.
BCCode: 1a
BCP1: 0000000000041201
BCP2: FFFFF6800003A3D8
BCP3: CBF000012F44B867
BCP4: FFFFFA80064A5A90

Wat research op internet geeft meestal aan dat het met geheugen te maken heeft.

[ Voor 33% gewijzigd door jeffvdb op 17-03-2010 10:02 ]

• Bobbika
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-02 11:45
Heb hetzelfde geheugen en ook een Gigabyte bordje, GA-790XTA-UD4.
Ik heb geen BSOD(s) gehad, maar wel sporadisch een vastloper in World of Warcraft. Na de Windows Mem tool gedraaid te hebben kwam naar voren dat het geheugen onstabiel was. Ik heb het geheugen voltage iets verhoogd van 1,5 naar 1,58 v. Geheugen test de hele nacht gedraaid zonder errors. Sindsdien geen problemen meer gehad. Misschien heb je hier wat aan.

• jeffvdb
  • Niet online
Ik heb vannacht de memtest laten draaien, 12 uur lang, en die gaf geen errors.

Nu heb ik het geheugen naar 1,58 volt verhoogd, ik krijg wel het idee dat dit verbetering geeft. Hij geeft nu pas een hardware error in prime95 na ongeveer 1 uur. Kan ik het voltage nog verder verhogen, zonder risico?
Ik vind het namelijk wel een beetje raar dat RAM met opgegeven voltage van 1.5V niet goed zou werken...

Verwijderd

Het modelnummer van de geheugenmodules staat niet in de lijst van gecontroleerde geheugenmodules.
Memtest kan ook met elk van de geheugenmodules apart gedaan worden.
De computer kan ook getest worden met 1 geheugenmodule.

In het testrapport staat:
consult stress.txt file
Misschien is het een idee om daar eens in te kijken.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2010 15:29 ]

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-02 21:03

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Geheugen kan prima een wat hoger voltage hebben. Je zou ook 1,65V eens kunnen proberen, of zelfs 1,70V.

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

jeffvdb schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 15:02:
Ik heb vannacht de memtest laten draaien, 12 uur lang, en die gaf geen errors.

Nu heb ik het geheugen naar 1,58 volt verhoogd, ik krijg wel het idee dat dit verbetering geeft. Hij geeft nu pas een hardware error in prime95 na ongeveer 1 uur. Kan ik het voltage nog verder verhogen, zonder risico?
Ik vind het namelijk wel een beetje raar dat RAM met opgegeven voltage van 1.5V niet goed zou werken...
Wat kan zijn natuurlijk, als bijvoorbeeld je voeding iets naar beneden afwijkt, of je hebt een net iets te groot verlies dat die 1.5V iets lager kan uitvallen. Het verhogen van het voltage kan niet zo heel veel kwaad als het binnen de perken blijft (ga er dus geen 1.9V opzetten ofzo, maar 0.08V erbij kan op zich best prima). Hoger dan 1.65V zou ik niet gaan (dat is 10% op de standaard), maar dat is relatief veilig te proberen.

• SveNRG
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 30-12-2025

SveNRG

Onderweg

Ik had Jeff nog even gevraagd of hij er inmiddels uit was. Had namelijk dezelfde problemen met hetzelfde geheugen op een Gigabyte UD4 bordje.

Jeff's oplossing: Bij DRAM configuration alles wat op 7T staat veranderen in 9T (andere CAS waarde etc). Verder voltage licht verhoogd naar 1.545V

Dat werkt voor mij! Prime95 stabiel al ruim anderhalf uur. Normaal gaf hij na een minuut of 10 errors. Hurrah!

All that you know, is at an end

Pagina: 1