Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239112

Topicstarter
Ik had een uitvaartverzekering lopen bij DELA.

Nu heb ik een brief ontvangen waarin staat dat de waarde van mijn polis gestort is bij DELA depositofonds B.V.

Nu lees ik op de site van DELA dat afkopen niet mogelijk is. http://www.dela.nl/over_d...DELA_UitvaartPlan/168185/

Mag DELA dit verbieden volgens de wet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:07
Wat staat er in de voorwaarden waar je mee akkoord bent gegaan?

Overigens kan vziw de wetgever wat verbieden, DELA kan wat niet toestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dweeper
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-10-2022
Het probleem met DELA is dat je een uitvaartverzekering hebt in natura. Zij gaan jouw diensten leveren en geen geld. Die diensten vertegenwoordigen wel een fiscaal geldbedrag.

Dus wat wil je nu afkopen? Die diensten?? Dat is niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239112

Topicstarter
Nielson schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 15:05:
Wat staat er in de voorwaarden waar je mee akkoord bent gegaan?

Overigens kan vziw de wetgever wat verbieden, DELA kan wat niet toestaan.
Wat je in de laatste zin heb staan begrijp ik niet.

Maar wat de algemene voorwaarden betreft die heb ik gelezen en daar staat hetzelfde. Maar het is logisch wat in de AV staat, niet meteen betekent dat het ook mag volgens de wet.
Dweeper schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 15:07:
Het probleem met DELA is dat je een uitvaartverzekering hebt in natura. Zij gaan jouw diensten leveren en geen geld. Die diensten vertegenwoordigen wel een fiscaal geldbedrag.

Dus wat wil je nu afkopen? Die diensten?? Dat is niet mogelijk.
Ik denk dat wij elkaar mislopen met de term afkopen. Maar ik heb het even opgezocht en in dit geval is afkopen de juiste term.

Ik wil de premies die ik jarenlang heb betaald terugkrijgen (en dat is dan meten mijn vraag of dat DELA dat mag verbieden) omdat ik in de toekomst geen gebruik wil maken van deze verzekering en dat heb opgezegd.

[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 239112 op 16-03-2010 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:12
Verzekerd zijn bij Dela betekend in veel gevallen niet dat je persé bij dela begraven gaat worden.
Je bent erg vrij in het zelf kiezen van een uitvaartonderneemster.

Dat vergeten veel mensen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 20:48

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Anoniem: 239112 schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 15:16:
Ik wil de premies die ik jarenlang heb betaald terugkrijgen (en dat is dan meten mijn vraag of dat DELA dat mag verbieden) omdat ik in de toekomst geen gebruik wil maken van deze verzekering en dat heb opgezegd.
Dat lijkt me niet haalbaar. Stel dat dat zou kunnen, dan zou ik ook zo'n verzekering afsluiten en elke paar jaar waarin ik er in geslaagd ben om niet te overlijden, de betaalde premies terugvragen. Het hele principe van een verzekering is nu net dat je een vast bedrag betaalt om (hoge) incidentele kosten op te vangen. Als je dat vaste bedrag terug kan krijgen op een moment dat is gebleken dat die incidentele kosten zich niet voordoen, dan is elke verzekeraar snel failliet natuurlijk :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:28
[...]
Dit gaat natuurlijk niet lukken.

Als jij 3 jaar in je auto schade vrij rijdt, en je verkoopt je auto, dan ga je toch ook niet 3 jaar de verzekeringspremies terugvragen.

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:10

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Maar wat de algemene voorwaarden betreft die heb ik gelezen en daar staat hetzelfde. Maar het is logisch wat in de AV staat, niet meteen betekent dat het ook mag volgens de wet.
Is dat niet iets wat je had moeten uitzoeken voordat je je handtekening zette? Er zijn wel waardepolissen die afkoopbaar zijn, maar geen verzekeringen in natura.

Nederland kent contractsvrijheid, en dat betekent dat je zo ongeveer mag afspreken wat je wilt, dus ook dat dit geen waardepolis is, maar verzekeringspremies :)

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
[...]

(...)

Die premies kun je niet terugvorderen omdat ze verschuldigd zijn betaald. In de periode waarin jij verzekerd was en waarin je premie hebt betaald, heeft de verzekeraar immers risico gelopen. Wil je voor de toekomst van de verzekering af, dan kun je hem gewoon opzeggen, uiteraard met inachtneming van de daarvoor in de DELA-voorwaarden geldende termijnen en formaliteiten.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koetjeboe
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-06 10:25

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

[...]

Wat je in de laatste zin heb staan begrijp ik niet.

[...]

Ik denk dat wij elkaar mislopen met de term afkopen. Maar ik heb het even opgezocht en in dit geval is afkopen de juiste term.

Het product wat jij zoekt heet trouwens een spaarrekening, die is precies voor dat soort dingen bedoeld. De verzekering heeft je (of je familie) de afgelopen jaren beschermd tegen onverwacht hoge kosten bij overlijden.

[ Voor 6% gewijzigd door Koetjeboe op 16-03-2010 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-06 12:58
Volgens mij is de constructie bij uitvaartverzekeringen meer een soort spaarpot. Dit houd dus ook in dat je bijvoorbeeld maar een maximaal bedrag uitgekeert krijgt. Technisch gezien is het verstandiger gewoon 10K op je bankrekening te hebben, aangezien er helemaal niets voordelig aan een uitvaartverzekering is. Als je te lang blijft leven, betaal je namelijk een veelvoud van de maximale uitkering aan premie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:10

Ardana

Moderator General Chat

Mens

@Meester_J, dat is nou precies het kenmerk van een verzekering: een maatschappij bouwt een spaarpot op, zodat individuele schades daaruit betaald kunnen worden. Ook een WA-verzekering kent (meestal) een maximale hoogte van de schade, dus ook dat is niet uniek.

Er zijn verschillende vormen waarmee je de kosten kunt dekken:
* waardepolis (meestal afkoopbaar)
* verzekering (vaak in natura)
* spaarpotje
* hopen op familie
* hopen op de staat

Het is dus niet zo, dat je iedere premie of inleg gewoon terug kunt krijgen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Het heeft ook te maken met het karakter van de verzekering: is het een schadeverzekering of een sommenverzekering, of vertoont het tekenen van beide? Bij een schadeverzekering zal de verzekeraar in de regel niet toestaan om eens betaalde premies weer te restitueren, omdat er over die periode immers risico gelopen is. Bij een sommenverzekering (zoals levensverzekeringen) zal de verzekeraar wel geneigd zijn afkoop open te stellen, zodat je 'spaarpotje' weer vrijvalt, waarschijnlijk tegen kosten ter compensatie van de verzekeraar. Omdat je waarde op de polis opbouwt, kun je er ook voor kiezen de verzekering zgn. premievrij voort te zetten. Je betaalt dan geen premie meer, dus de spaarpot groeit niet meer aan, maar bij het zich verwezenlijken van het verzekerd risico (dus meestal overlijden) keert het opgebouwde bedrag gewoon uit. Bij een schadeverzekering is zoiets niet mogelijk; daar geldt gewoon dat als je stopt met premiebetalen, de verzekering zal eindigen, en dat de reeds in het verleden betaalde premies 'opgebruikt' zijn door het risico dat de verzekeraar in die periode liep.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Pagina: 1