Athlon 550 of 2xC366@550??????

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mark_V
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 06-06-2022
Ik heb recentelijk twee moederborden+processoren gekocht.

Eentje is een AMD Athlon550@weetiknogniet (.25 core week 51) op een MSI-6191 (dat is een micro-atx versie van de 6195 met onboard sound).
De ander is een dual celeron 366@550 (week 36 Malay geloof ik) mbv Alpha koelers uiteraard op een BP6.

Nou heb ik niets aan die onboard sound, want ik heb al een Xitel Storm platinum.

Verder doe ik er vnl. Internet, Wetenschappelijke rekenprogramma's (MathCad, Matlab), office en spelletjes mee.

Maar welke moet ik nou wegdoen??? Ik ben op het moment een systeem voor een vriend aan het maken waar ik een van beide in ga zetten, maar ik weet niet welke!

Alvast bedankt voor de reacties!

Verwijderd

Athlon Week 51 is een goede: bijna allemaal 650 of 700 MHz cores! Kun je zeker de 750, misschien wel de 850 of 900MHz mee halen (de meesten hebben 3.6ns cache, dus de divider moet wel worden aangepast). En dan lijkt de keuze me niet moeilijk meer:

Voor games voegt een dual systeem niet veel toe (er wordt nauwelijks nog gebruik van gemaakt), en de Athlon is duidelijk veel sterker wat het rekenwerk betreft.

Alleen is de vraag of je aan het aantal PCI-sloten op je Micro-ATX genoeg hebt. Zo ja, kies de athlon.

Verwijderd

Die proggies heb ik ook en die hebben niet veel rekenkracht nodig. Spellen worden niet door een dual systeem ondersteunt, je gebruikt maar een processor. Een athlon is hier dus de favoriet.

• Mark_V
Maar .25 is toch een k*t-core in vergelijking tot .18. Ik dacht juist dat ik een vrij brakke Athlon te pakken had. De Athlons van dit jaar zijn toch allemaal beter dan die ik heb? Inderdaad is de extreme kleinheid van dat mobo behoorlijk irritant. Hij heeft GEEN Isa en maar 3 Pci. Ik heb hem gekocht in de veronderstelling dat het een 9195 was :(. Dat is ook de reden dat ik aan het twijfelen ben.

En MathCad/Matlab heeft weinig processortijd nodig? Ik zal er nog eens aan denken als ik thee zit te drinken terwijl meneer MathCad weer eens even een reactor aan het doorrekenen is (duurt soms een half uur of meer) :). Ik doe er namelijk nogal zware dingen mee, zoals het oplossen van 3000 gekoppelde differentiaalvergelijkingen (dit is een 3000x3000 matrix)

Verwijderd

Toch duidelijk voor de Athlon gaan!!
Gewoon omdat hij (veel) sneller is dan een celeron. En je (voorlopig) totaal niets hebt aan 2 cpu's. Het wordt allen maar ondersteund als je W2000 of WNT hebt. En zelfs dan maakt het NIETS uit als je maar 1 programma hebt draaien. Dat is omdat een OS alleen maar verschillende taken over meerdere cpu's kan verdelen en dus niet 1 programma op meerdere cpu's. (behalve als het programma er voor is geschreven maar dat is nog bijna niets)

Verwijderd

Tja, als je dat doet :P

Verwijderd

Hoi Maxx, ook nog niet naar bed? ;)

Lucas:
Bepaalde .25 cores zijn beter dan sommige .18 cores.

De .25 zijn ondertussen namelijk zo'n beetje helemaal uitgetweakt, en er zitten een aantal leuke weken tussen waarin AMD blijkbaar weinig langzame cores had en dus behoorlijk snelle cores in de moduletjes moest stoppen :)

Anyhow, ook de "beroerde cores" zijn nog wel aardig te overklokken (antieke .25 500 naar 650, nieuwe .18 550 naar 750).

Maar als je toch beide bordjes in je bezit hebt, run dan gewoon even je favoriete software en neem dan de snelste (Athlon dus ;) ).
Ik wil trouwens wel een MSI6167 ruilen tegen je MSI6191 micro-ATX. Mail maar even als je interesse hebt.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09-09 12:21

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb een Athlon 650 met 0,25micron core en dat ding wordt loeiheet (zo erg dat-ie met de standaard heatsink + twee 4cm fans een paar keer op spontaan resette in Win2k). Er zit nu een 8cm fan op en dat gaat goed, alleen ben ik bang dat ik niet veel succes zal hebben met overklokken (105MHz FSB geeft al een harde core dump tijdens het booten van Windoos).

0,25micron Athlons zijn klote.

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Lucas; ga voor de athlon (evt. met ander mobo). Dual processor heeft inderdaad alleen zin als EN je OS EN je progies het ondersteunen. Mathcad en matlab doen dit beide niet (ik werk zelf ook met beide progz). NT of 2K draaien levert dus geen voordeel op. Verder is de floating point van d athlon ook beter dan die van een celly en dat is wel weer belangrijk bij mathcad/matlab

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Verwijderd

Femme:

Moet je het voltage toch iets lager instellen dan de huidige 2.05V ;)

Maar even serieus, om nou gelijk alle .25 slecht te noemen omdat je er zelf een hebt die heet wordt lijkt me wat overdreven.

Ik heb hier zelf nog een van de oudste K7-500's draaien (week ergens in de 30, nog met een 4ns cache!), netjes omgesoldeerd naar 650MHz, voltage van 1.60 naar 1.70v werd ie heter dan normaal, op 1.65v niks aan de hand met gewone koeler (elke koeler onder de 40 piek noem ik gewoon, 't is er wel een met veel ribbeltjes).

Maar uiteraard produceren de .18's minder hitte (heb een 750MHz/1.95v die net zo warm wordt als die oude 500Mhz .25 op 1.65v).

Maar goed, ik heb vroeger een K6-III-400 gehad, die werd 70 graden zonder overklokken of verhoogd voltage, dus dan vallen ook die .25 Athlons nog wel mee: zolang ik met m'n vingertjes nog gewoon het koelelement kan aanraken, zie ik geen probleem.

• Mark_V
Okay, jongens, maar ik kan de Athlon+bord verkopen voor (schrik niet) 800 piek. Ja, dat is bijna de winkelprijs :).....

Ik denk nu dat ik de Athlon en de BP6+1 celeron verkoop (of hwf ben ik met dat laatste al bezig :)) en dat ik een convertor koop om die andere Celeron in een oude BH6 te zetten. Levert me toch 800+500(laatste bod op hwf was zelfs hoger)-50(voor convertor)=1250 piek op. Dan kan ik ff wachten (Celeron@550 is voorlopig genoeg)tot Athlons met on-die cache en betere mobo's komen. Dan kan ik voor die 1250 een heel leuk Athlonnetje kopen en heeft mijn pa nog een leuke computer ook (P200 Classic is ook niet alles :)).

Ben ik nu heel dom bezig of zeggen jullie.... dit is wel een goede zet? Ik hoor het graag!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
1250 gulden is wel errug veel...ik denk dat ik de boel snel zou verpatsen en een ander mobo zou nemen. Natuurlijk is de athlon beter dan de celeron maar als het zoveel geld scheelt kun je over een jaartje een veel snellere athlon kopen (misschien een k8) of eventueel een celeron 1 ghz (als die nog komt :) ). Zo gauw je een processor koopt, is hij toch weer ergens anders goedkoper te krijgen.

Ik ben van mening dat je beter een goede videokaart kunt kopen (NV11 of NV15 of eventueel een Glaze3d), daar zul je in games veel meer plezier van hebben.

Je kunt natuurlijk ook de andere celeron bewaren voor het systeem voor dat andere systeem dat je aan het maken bent, dan heb je daar ook een processor voor.

• Wild pigeon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 20:59
WOW Lucas dat zou ik echt wel doen !!!
Suc6

Verwijderd

Mijn K7 500 @ 750 (met FreeSpeed Pro) op 1.6v Week 46 .25 core... CPU Temp= 30-35C

Need I say more...

Kan zelfs naar 800 met 1.75v CPU Temp=36-39C

Mjam Mjam.... K7!!! (ik heb trouwens een K7M moederplank...) Als je een K7 systeem hebt, koop dan meteen een GFD (bijv. FreeSpeed Pro)

[ WCPUID Ver.2.7b (c) 1996-2000 By H.Oda! ]

Processor 1 : AMD Athlon (Model 1) / ABC523B1
Platform : Slot A (SC242 Connector)
Vendor ID : AuthenticAMD
Type ID : 0 (0)
Family ID : 6 (7)
Model ID : 1 (1)
Stepping ID : 2 (2)
Brand ID : 0 (0)

Clock Frequency
Internal : 755.28 MHz
External : 201.41 MHz DDR
Multiplier : 3.75

L1 I-Cache : 64K
L1 D-Cache : 64K
L2 Cache : 512K Byte
L2 Speed : 1/2 H6 (1/2 H6, 1/2 S6)

MMX : Supported
SIMD : Not Supported
3DNow! : Supported

Machine : IBM PC/AT
Version : Windows 98 Version 4.10.2222A

Verwijderd

LuCaS:

Ik zou nooit een Athlon kopen hoor! Want dan kun je nu wel mooi games spelen en software razend snel draaien, maar over een jaar is je systeem alweer verouderd!

Nee, wacht maar lekker tot alle processors uit-ontwikkeld zijn, en de videokaarten ook niet meer sneller gemaakt kunnen worden. En koop dan een systeem!

Dan hebben al die lui die al veertig jaar lekker hebben zitten gamen terwijl jij aan het sparen was en op een kl*te-PCtje aan het werk was, het nakijken! Heb jij uiteindelijk toch een evensnel systeem als zij, maar dan heb jij er lekker minder aan uitgegeven, omdat zij elk jaar weer moesten upgraden, terwijl jouw geld op de bank lekker wel 2% rente opbracht!

Verwijderd

Nou, nou, Bunny toch.
Bunny, ik had aan jou een vraagje: Jij vroeg je toch af tot hoeveel je de fsb van een Epox 133Mhz mobo kon zetten. Je kwam zelf op 115 Mhz uit. Op welke instelling stond je geheugen?
Als het op 133 Mhz stond dan komt i met 115 Mhz fsb al op 133x4/3=153 Mhz. Heb je daar rekening mee gehouden?
Beste is om het geheugen eerst down te tweaken op 66Mhz en dan testen wat je fsb doet.
Weet niet waarom ik dit hier neerzet maar het schoot me te binnen :P :P

• Mark_V
Bunny, doe ff niet zo triest man!

Ik wil gewoon geen processor op een brak moederbord, mag ik? En sinds wanneer is een Celeron 366@550 verouderd? Is nog steeds een van de snellere systemen!

Verwijderd

LuCaS:
Ik zit je maar wat te plagen ;) . Maar je vroeg erom, met die opmerking dat je beter kon wachten "tot Athlons met on-die cache en betere mobo's komen".
Als je zelfs al een Athlon in huis hebt, snap ik niet dat je er serieus over nadenkt om die toch weer te verkopen en voorlopig met een celeron verder gaat draaien.

De on-die cache zal trouwens naar verwachting ongeveer 10% extra performance opleveren, lijkt me niet echt iets om maanden op te gaan wachten...
En wachten op betere mobo's: tja, wat is beter he, de KX-133 met PC-133 support en AGP-4x is nu al uit, de nieuwe AMD chipset met support voor de 133/266MHz FSB komt over een half jaar, tegen het einde van het jaar komen ook de dual borden, niet al te lang daarna de quad bordjes, etc etc.
Er komt gewoon altijd wat beters binnen enkele maanden, dus je moet gewoon hooguit een maandje vooruit kijken bij de aanschaf van computer-spul, anders kun je echt nooit wat kopen.

Maxx:

De EPoX kan z'n geheugen niet op 66MHz zetten, alleen op de FSB (100..115MHz) en op 4/3 * FSB (133MHz-153MHz).
Ik heb uiteraard m'n PC-133 geheugen eerst op 100MHz gezet, maar ook dan was de 115MHz het maximum. Het ligt dus niet aan het geheugen.

P.S. Op 133*1.15 = 153 MHz liep m'n geheugen trouwens ook als een speer! Mmmm, zal eens wat benchmarks gaan doen...

Verwijderd

Bunny,
Lekker PC-153 geheugen. Altijd handig.

Lucas,
Lekker voor een Athlon gaan, ook al kan je veel geld krijgen voor hardware, je brast toch al je geld op aan nieuwe hardware.
Face it, je hebt gewoon een dure hobby.
Heb je mijn mailtje ontvangen? Ik mail morgen weer.

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Wat ik maar brak vind, is dat die rekenprogramma's niet multithreading zijn. Dat scheelt met doorrekenen van de dingen waar jij mee bezig bent minimaal 50% van de tijd, zo niet meer.
Pagina: 1