Toon posts:

wi-fi adapter voor desktop: usb of pci?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Is er een verschil in kwaliteit tussen een usb of een pci wi-fi adapter voor desktops?
Ik denk bvb aan LINKSYS PCI-adapter WiFi 802.11 N Dual Band WMP600N
of aan LINKSYS WUSB600.

Er zijn ongetwijfeld voor/nadelen. Ik had graag geweten welke.

Bedankt
Tony

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het grootste verschil zit hem in de antenne die bij die dingen zitten. Bij PCIkaartjes zijn die vaak wat groter dan bij USBdongles. Verder maakt het niet zo heel veel uit eigenlijk, hoewel je bij een N-adapter wel boven de max bandbreedte van USB kan uitkomen (maar dat ga je in de praktijk niet merken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:41

DukeBox

loves wheat smoothies

USB kan je vaak wel wat beter plaatsen, verlengkabels voor pci kaart antennes zijn overal verkrijgbaar en beperkt in lengte.

Toevallig komt de WUSB600 zeker niet slecht uit de test.
Terw_Dan schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 14:06:
hoewel je bij een N-adapter wel boven de max bandbreedte van USB kan uitkomen
Is dat zo ? 480Mbit, USB2 (Up & Down) t.o.v. 150Mbit, N 40Mhz + MiMo (Up + Down).

@hieronder, bij mij juist omgekeerd.. meer problemen met PCI dan USB maa rmet name bereik. Verder scheelt het een hoop problemen om ALLEEN de driver te installeren en de software achterwege te laten onder windows XP, vista en 7 gaat vaak automatisch al zonder software.

[ Voor 65% gewijzigd door DukeBox op 16-03-2010 14:14 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:30
Mijn advies voor als iemand deze vraag stelt is, neem een interne PCI kaart. Die stop je erin, en werkt praktisch altijd. Alhoewel mijn ervaringen niet representatief zijn. Aantal keren een brakke verbinding ondervonden bij kenissen. Altijd een USB dongle. Zodra er een interne kaart in zit alle problemen over.

Mijn advies, intern pci!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

DukeBox schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 14:08:
USB kan je vaak wel wat beter plaatsen, verlengkabels voor pci kaart antennes zijn overal verkrijgbaar en beperkt in lengte.

Toevallig komt de WUSB600 zeker niet slecht uit de test.

[...]

Is dat zo ? 480Mbit (Up & Down) t.o.v. 150Mbit (Up + Down).
Met de N-standaard zou 540Mbit mogelijk moeten zijn. Daarbij haal je nooit 480Mbit op USB, eerder de helft.
Daarom zeg ik, je gaat het niet merken in de praktijk, maar theoretisch is er een limiet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:44
Mijn voorkeur gaat uit naar interne kaart, heb het idee dat dit altijd stabieler werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steffex
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-08 00:24
mijn persoonlijke ervaring met usb dongles zijn niet zo best. Ik raad mensen altijd aan een pci kaartje te nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-10 09:00
Ik heb gister toevallig nog bij een vriend zijn USB adapter het raam uit gegooid en vervangen door een interne kaart omdat het netwerk weg bleef vallen. Sindsdien is het netwerk geen enkele keer meer weg gevallen. Mag jij raden welke mijn voorkeur heeft ;)

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:41

DukeBox

loves wheat smoothies

Terw_Dan schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 14:13:
Met de N-standaard zou 540Mbit mogelijk moeten zijn.
Hoe kom je op de 540Mbit ?

[ Voor 31% gewijzigd door DukeBox op 16-03-2010 14:25 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-10 12:43

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Qua bereik en stabiliteit van signaal heb ik betere ervaringen met interne PCI(e) kaarten.
Nog beter is gewoon gebruik maken van bekabeld netwerk, mij krijg je niet op wireless met een desktopPC. Maar als het echt moet, interne Wifi-N PCIe x1 kaart. Laatst een PC gebouwd waar de klant ook Wifi er op wilde. Conceptronic Wifi-N PCIe x1 kaart gebruikt met 3 antenna, deed zijn ding prima.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Laatst online: 01:45

Reptile209

- gers -

TS moet ook zelf even bekijken of hij makkelijker een USB-poort of een PCI-slot kan missen. Beiden willen nog wel eens op raken.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-10 12:43

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Reptile209 schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 14:37:
TS moet ook zelf even bekijken of hij makkelijker een USB-poort of een PCI-slot kan missen. Beiden willen nog wel eens op raken.
Verwacht eigenlijk dat beide mogelijkheden beschikbaar zijn voor de TS. Zou hij anders deze vraag stellen?

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-08 21:28
Mijn advies: Neem een PCI. Die zijn doorgaans meer over dan USB poorten.
Veel USB device`s nemen spaning (dus stroom) af van de USB controler. Die is niet onbeperkt (de stroom). Stabieler is een PCI (mijner inzicht ;) )

[ Voor 7% gewijzigd door marquis op 16-03-2010 14:44 ]

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbr
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-10 23:34

mbr

Mijn ervaring met mijn USB adapter (WL-321) is dat het stabiel&snel werkt icm. met mijn desktop. Een verlengkabel is meegeleverd zodat je de USB Stick eventueel kan herpositioneren. Ik heb geen ervaringen met PCI wi-fi adapters maar waarschijnlijk zijn beide opties een goede keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf betere ervaringen met PCI (Betere ontvangst en een usb-stick vind ik zelf onhandig omdat het nogal een stuk uitsteekt.)
Heb al vaak verbogen wifi usb-sticks gezien.

Puur mijn eigen ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Persoonlijk ook liever een PCI-kaartje. USB-dongles werken wel, maar daar kan je geen externe antenne op aansluiten moest je dat ooit willen, en voor desktop-gebruik zijn die dingen toch een stuk stabieler dan sommige USB-sticks.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Even een ketters geluid laten horen: absoluut liever USB dan PCI :o

Waarom?

Simpel: dat de antennes bij PCI vaak beter zijn, klopt. Maar... de locatie waar en orientatie waarin een antenne staat is een stuk belangrijker dan alleen hoe goed hij is. En bij een PCI kaart zit * de antenne achter je PC te baden in alle EMI van je PC, en met alle kabels eromheen om het signaal te vervormen :o

* tenzij je met een extra (richt)antenne gaat werken

Met USB kun je de adapter aan een USB verlengkabel hangen en zo een metertje weg bij de PC plaatsen, en daarbij volle 360 graden vrijheid hebben om dat ding optimaal te orienteren.

Dat laatste mag je niet onderschatten - het verschil tussen beste en slechtste orientatie kan een factor acht bedragen (als in: met WiFi-n bij perfecte orientatie 96Mb/s en bij slechtst mogelijke orientatie 12Mb/s).

Praktijkvoorbeeld: een klant die ook nog eens vriendjes was met een directeur haalde veel te lage snelheden. Ik moest erheen. Z'n apparatuur was op zich prima, een Netgear router die snel zat was en draadloos onder goede omstandigheden 80Mb/s aankon, en een Linksys kaart die volgens reviews richting 100Mb/s zou moeten kunnen. Maar de klant haalde maar 15-20Mb/s en soms viel de verbinding helemaal weg. Wat aan de antennes van de Linksys draaien leverde 33% verbetering op, maar echt goed was anders. Dus heb ik even de bij de Netgear geleverde USB dongle gepakt icm verlengsnoer. Na wat uitproberen had ik een rotsvaste verbinding met 45-50Mb/s :)

Op papier was de Linksys PCI kaart superieur aan de Netgear (WN-111v2) stick die maar een 2n antenne had. Toch won de USB stick overduidelijk omdat hij op een goede plek te hangen was, terwijl de kaart vast zat op de slechts mogelijke plek :o

Zorg bij USB trouwens wel voor een 3n antenne, dat maakt stukken uit met de ontvangst. Maximale snelheid is niet eens zoveel beter dan bij 2n, maar het effect van een paar graden naast optimale orientatie zitten is veel minder.

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 16-03-2010 23:18 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1