Even een ketters geluid laten horen: absoluut liever USB dan PCI
Waarom?
Simpel: dat de antennes bij PCI vaak beter zijn, klopt. Maar... de locatie waar en orientatie waarin een antenne staat is een stuk belangrijker dan alleen hoe goed hij is. En bij een PCI kaart zit
* de antenne achter je PC te baden in alle EMI van je PC, en met alle kabels eromheen om het signaal te vervormen
* tenzij je met een extra (richt)antenne gaat werken
Met USB kun je de adapter aan een USB verlengkabel hangen en zo een metertje weg bij de PC plaatsen, en daarbij volle 360 graden vrijheid hebben om dat ding optimaal te orienteren.
Dat laatste mag je niet onderschatten - het verschil tussen beste en slechtste orientatie kan een factor acht bedragen (als in: met WiFi-n bij perfecte orientatie 96Mb/s en bij slechtst mogelijke orientatie 12Mb/s).
Praktijkvoorbeeld: een klant die ook nog eens vriendjes was met een directeur haalde veel te lage snelheden. Ik moest erheen. Z'n apparatuur was op zich prima, een Netgear router die snel zat was en draadloos onder goede omstandigheden 80Mb/s aankon, en een Linksys kaart die volgens reviews richting 100Mb/s zou moeten kunnen. Maar de klant haalde maar 15-20Mb/s en soms viel de verbinding helemaal weg. Wat aan de antennes van de Linksys draaien leverde 33% verbetering op, maar echt goed was anders. Dus heb ik even de bij de Netgear geleverde USB dongle gepakt icm verlengsnoer. Na wat uitproberen had ik een rotsvaste verbinding met 45-50Mb/s
Op papier was de Linksys PCI kaart superieur aan de Netgear (WN-111v2) stick die maar een 2n antenne had. Toch won de USB stick overduidelijk omdat hij op een goede plek te hangen was, terwijl de kaart vast zat op de slechts mogelijke plek
Zorg bij USB trouwens wel voor een 3n antenne, dat maakt stukken uit met de ontvangst. Maximale snelheid is niet eens zoveel beter dan bij 2n, maar het effect van een paar graden naast optimale orientatie zitten is veel minder.
[
Voor 6% gewijzigd door
dion_b op 16-03-2010 23:18
]