Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArmouredSPony
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-09 10:34

ArmouredSPony

ArmouredSpacePony

Topicstarter
Hallo,

Zojuist heb ik een AMD Sempron 140 binnengekregen van MyCom maar bij het openen van het doosje kwam ik erachter dat twee pinnetjes van de processor redelijk verbogen waren. Nu heb ik met een puntje van een mes ze weten terug te buigen maar ik vroeg me af of door het buigen, terugbuigen schade is ontstaan. Is er iemand die hiermee ervaringen heeft?

Bvd,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Waarom heb je de CPU niet meteen als DOA aangemeld?

Money for nothin' and your chicks for free

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punica-
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-11-2023
drumstickNL schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 13:55:
Hallo,

Zojuist heb ik een AMD Sempron 140 binnengekregen van MyCom maar bij het openen van het doosje kwam ik erachter dat twee pinnetjes van de processor redelijk verbogen waren. Nu heb ik met een puntje van een mes ze weten terug te buigen maar ik vroeg me af of door het buigen, terugbuigen schade is ontstaan. Is er iemand die hiermee ervaringen heeft?

Bvd,
Wat DeeJee zegt, je had 'm gelijk moeten ruilen.

Maar om antwoord op je vraag te geven, vaak kan dit geen kwaad en zal de CPU gewoon werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:55
Zolang ze niet maar niet afbreken zou je geen schade moeten hebben, pinnetjes zijn van een vrij zacht metaal gemaakt en kunnen wel wat hebben. Tevens zijn ongeveer 50% van de pinnetjes voor de spanning of de massa, en daarvan kan er zonder problemen best één missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Een beetje buigen kan niet zoveel kwaad, maak je maar geen zorgen.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArmouredSPony

ArmouredSPony

ArmouredSpacePony

Topicstarter
DeeJee schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 13:56:
Waarom heb je de CPU niet meteen als DOA aangemeld?
Omdat ik hem nodig heb en ik geen tijd heb om aan een heel terugstuur verhaal te beginnen. Misschien is het nuttig dat ik een paar foto's plaats om de staat van de processor te laten zien?

[ Voor 30% gewijzigd door ArmouredSPony op 16-03-2010 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-07 15:40
Er zijn 100+ topics over dit onderwerp:
Pinnetje nog terug te buigen of DOA?

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als je ze hebt teruggebogen en de CPU past gewoon, dan zou ik me geen zorgen maken. Misschien dat het er optisch niet zo goed uitziet, maar qua prestaties zal het niets uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Als hij nu goed in het socket past en werkt, gewoon in gebruik nemen. Is hij stuk, dan kun je altijd nog gaan klagen? Als je mesje geen krasjes heeft gemaakt kan er eigenlijk niks stuk zijn, en MyCom zal het ook niet zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanValentijn
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-06-2023
je kunt hem eventueel ook omruilen bij een Mycom winkel in de buurt (maar dan zul je waarschijnlijk wel moeten wachten op een nieuwe, aangezien Semprons geen winkelvoorraad meer zijn).

MBA 13' | EEE pad Transformer | Sony NEX - C3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vishal_d
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-09 16:00
Als je nog binnen 7 dagen de aankoop hebt gedaan,
Ruil hem om als je het nog wilt. Eenmaal gebruikt wordt het heeeel moeilijk als je in later stadium probleme krijgt.

*ex-medewerker*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanValentijn
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-06-2023
vishal_d schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 14:03:
Ruil hem om als je het nog wilt. Eenmaal gebruikt wordt het heeeel moeilijk als je in later stadium probleme krijgt.

*ex-medewerker*
In principe kun je hem anders ook nog de eerste 30 dagen makkelijk omruilen, daarna wordt het wat lastiger idd.

MBA 13' | EEE pad Transformer | Sony NEX - C3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArmouredSPony

ArmouredSPony

ArmouredSpacePony

Topicstarter
vishal_d schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 14:03:

*ex-medewerker*
En de verzendskosten zijn voor mij. :X Ach, zal wel goedgaan neem ik aan. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 15:55
Als je 'm met kromme pootjes terugstuurt gooien ze het al gauw op user abuse, en krijg je een welles-nietus verhaal. Als de pootjes nu weer recht zijn en het werkt gewoon zo laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Nielson schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 13:58:
Zolang ze niet maar niet afbreken zou je geen schade moeten hebben, pinnetjes zijn van een vrij zacht metaal gemaakt en kunnen wel wat hebben. Tevens zijn ongeveer 50% van de pinnetjes voor de spanning of de massa, en daarvan kan er zonder problemen best één missen.
Je kunt veel condensators ook probleemloos uit een draaiende computer trekken zonder dat het apparaat vastloopt. Dat wil niet zeggen dat het op de langere termijn goed is. Ik zou de CPU alsnog DOAen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Maar er is geen pinnetje afgebroken ;)
Overigens heb ik zelf ook een AMD CPU gehad met een aantal gebogen pinnetjes. Ik heb toen direct getelefoneerd naar de winkel en een e-mail gestuurd met foto's. Zij wouden hem niet zonder meer omruilen, maar ze hebben hem wel naar AMD doorgestuurd. De pinnetjes waren overigens zo gebogen en op zo'n manier dat user abuse echt wel heel vreemd had geweest :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Laatst online: 11-09 06:20
Terugbuigen, installeren en niet meer aan denken. Als het pinnetje heel is en nog past is er niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 15:19
En tot slot nog een tip voor het terugbuigen: een bankpas heeft precies de goede dikte om te controleren of het pinnetje recht genoeg is ;)

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:33
Trommelrem schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 14:29:
[...]

Je kunt veel condensators ook probleemloos uit een draaiende computer trekken zonder dat het apparaat vastloopt. Dat wil niet zeggen dat het op de langere termijn goed is. Ik zou de CPU alsnog DOAen.
Zoals hier al eerder gezegd:
Je hebt een flinke kans dat het een voedings- of aardepin is - ruwweg 50% van de pinnen valt daar onder.
Het aantal van die pinnen wordt altijd bepaald voor de ergste worst-case situatie:
- gebruik bij hoge omgevingstemperatuur (processors verbruiken meer bij hoge temperatuur)
- gebruik bij maximaal toegestane voedingsspaning (+ foutpercentage); verbruik wordt meer bij hogere spanning
- ongelukkige processing-kwaliteit (processing, het bakken van de IC's dus, is nooit constant. Als de apparatuur net op z'n slechtst staat krijg je een chip die net wat meer zal verbruiken)
- een programma dat de CPU maximaal gebruikt wordt gedraaid
- de klokfrequentie is net iets meer dan gespecificeerd door tolerantie van de klokgenerator
...

... en vaak wordt daar vanuit de dikke duim nog een marge bovenop gelegd. En *dat* allemaal, die meest erge worst-case situatie die er mogelijk is plus marge bepaald hoeveel voedingspinnen er nodig zijn. En pas onder die omstandigheden kan je die twee pinnen niet missen.

Ofwel, de kans dat je die situatie meemaakt is niet groot. Bij normaal gebruik (dus niet flink overklokken) kan je die twee pinnen (*ALS* het voedingspinnen zijn!) wel missen.
En als het geen voedingspinnen zijn, dan merk je dat gauw genoeg... >:)

Dus, aangezien je zelf al hebt rechtgebogen, is mijn advies om gewoon te proberen en als 'ie werkt het verder te vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb ik ook een keer gehad (en zo krom waren ze niet eens) - dacht dat ik ze even zou recht buigen maar een pin brak af - en deed die het niet meer . Dus ze zijn aardig gevoelig. Maar voor de rest zou ik die van jou gewoon gebruiken als ik jou was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een mogelijkheid is om een emailtje naar de winkel te sturen, de situatie uit te leggen en te kijken hoe de winkel reageert.
Pagina: 1