Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

dns server 2008 r2

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• theiceman84
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 29-04-2010
Hallo Mede Tweakers.

Ik heb een vraag aan jullie:

Ik heb namelijk al heel tweakers en google afgespeurd maar nog geen antwoorden kunnen vinden die me kunnen helpen.

het gaat om hetvolgende:

ik ben nu zelf aan het experimenteren met server 2008 r2
nu heb ik de ad en de dns geïnstalleerd.
nu krijg ik met ns lookup ind mijn naam te staan met ip adres van de server

so far so good.

nu stel ik op de clients bij voorkeur dns ip adres van de server in
dan doe ik een ip config op de client.
wat schept mijn vebazing er staat dan wel voorkeur dns het ip van de server maar de naam komt er niet te staan bij dns achtervoegsel.

nu heb ik wel vanalles gevonden met a name cname e.d maar hoe moet ik dat op de server instellen zodat de client het wel vind?

alvast bedankt

• Razwer
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 02-10 18:15
is je 2008 bak ook je DHCP server? want daar moet je je domain suffix opgeven. zo niet moet je die handmatig inkloppen bij je tcp/ip instellingen.

MCP - MCSA - MCSE (NT4/2012) - MCTS - MCITP:SA/EA/VA2008R2-Charter Member/EMA2010/LSA2010-Charter Member - Prince2 Foundation

• theiceman84
nee die is geen dhcp dat laat ik door de router doen.
want ik zelf zat in de richting van cname en pointers te denken
of zit ik dan helemaal verkeerd?

• Razwer
een suffix (achtervoegsel) is een ingeklopt iets bij je tcp/ip instellingen. Dat doe je dus OF handmatig bij je tcp/ip instellingen, OF via DHCP.
Gezien je geen DHCP gebruikt van je server 2008 heb je inderdaad niet de suffix die je wilt, DUS moet je die handmatig inkloppen.
Al zou ik eerder de DHCP van mijn router uit zetten en de 2008 bak gebruiken...

MCP - MCSA - MCSE (NT4/2012) - MCTS - MCITP:SA/EA/VA2008R2-Charter Member/EMA2010/LSA2010-Charter Member - Prince2 Foundation

• theiceman84
maar krijgen de clienten die ik niet op de server wil hebben dan geen problemen met internet?
en is het niet met dhcp en routering dat ik 2 netwerkkaarten moet hebben?
1 voor de internet verbinding naar de server en de andere naar de switch waar de rest op aangesloten is?

maar hoe kan het dan dat ik ooit voor elkaar gekregen heb bij server 2003 dat als ik ip config deed wel de dns suffix te zien kreeg bij iedere client door alleen de voorkeur dns aan te passen?

• MagicTempest
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 18-11 21:38

MagicTempest

Fly pig!

Je maakt geen router van je 2008 bak, maar alleen een DHCP server. Je router blijft gewoon de router, maar dus geen DHCP server meer.

Je kan in je 2008 machine ook twee scopes definieren waarbij je testmachines in de scope zitten die de DNS van de server zelf krijgen terwijl de andere clients gewoon nog dezelfde gegevens krijgen die ze gewend waren. Op basis van Mac adres kan je dan zorgen dat de testmachines ook in de testscope terecht komen.

With sufficient thrust pigs fly just fine. However, this is not necessarily a good idea. It is hard to be sure where they are going to land, and it could be dangerous sitting under them as they fly overhead. rfc 1925

• theiceman84
oke dat klopt maar moet ik dat dan aangeven in de scopes?
of hoeft dat niet dus dat ik geen scope maak?

maar eigenlijk is de andere vraag nog niet opgelost zonder dhcp

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 14:05
Kun je in je router geen domain name meegeven bij de dhcp instellingen?

• alt-92
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

quote:
theiceman84 schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 16:33:

maar eigenlijk is de andere vraag nog niet opgelost zonder dhcp
Wil je een complete name resolving hebben inclusief FQDN dan wil je eigenlijk ook GPOs + een goed werkende reverse zone instellen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• theiceman84
ja ind.

zodat als ik dus mijn ipconfig doe dat er ind stat bij dns suffix: serverblalla bijv.

• Zwelgje
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 06:08
quote:
theiceman84 schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 18:29:
ja ind.

zodat als ik dus mijn ipconfig doe dat er ind stat bij dns suffix: serverblalla bijv.
gevalletje dhcp options aanpassen :? (echter kan je dan maar 1 domain erin kwijt) of je klopt al je suffixes in via een gpo zoals alt-92 zegt :)

reverse dns is ook wel fijn :P anders krijg je je firewall logs vol met 'prisoner.iana.org' lookups/registrations >:)

Zwelgje wijzigde deze reactie 16-03-2010 18:36 (14%)

A wise man's life is based around fuck you

• theiceman84
maar hoe kan het dat het bij server 2003 wel ooit kon ik meen dat je iets moest aangeven met een c name of een a host?
en dan een pointer.?
in 1 van de zones??

hoe dat precies zat weet ik niet meer maar ik dacht dat het daar in zat.
en vandaar ook de vraag hoe dat zat met die instelling met die pointers e.d

• alt-92
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Uit je verhaal en reacties is wel op te maken dat je niet helemaal doorhebt wat wat nou precies is.

Mag ik je aanraden om hier eens een kijkje naar te nemen?
http://www.computerperfor...ces/DNS_install_zones.htm

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• theiceman84
dat heb ik al ind allemaal doorgenomen.

maar desondanks kan ik het dus nergens terug vinden naar mijn vraag dat is het hele probleem
en dacht miss weet een mede tweaker dat wel

• Razwer
je vraag is al 4x beantwoord in dit topic, alleen blijkbaar snap je het antwoord niet dus proberen de jongens je lesstof te geven zodat je het wel begrijpt.

• theiceman84
Nu heb ik zoals er eerde hier aangegeven hebben dhcp geinstalleerd en de dhcp op de router uitgeschakeld.
echter blijft de naam van mijn domein niet zichtbaar in de dns suffix
hoe is dat dan mogelijk?

• Razwer
je moet het natuurlijk wel bij je server of scope options mee geven, anders doet hij het niet nee.
optie 015.

Razwer wijzigde deze reactie 17-03-2010 14:54 (5%)

• theiceman84
die staat dus aan en ingesteld dat hij moet kijken naar mijn server..
waar ligt het dan aan?

• Razwer
quote:
theiceman84 schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 15:02:
die staat dus aan en ingesteld dat hij moet kijken naar mijn server..
waar ligt het dan aan?
kijken naar je server? optie 015 moet je domein naam zijn, domein naam is niet direct een referentie naar een machine.
maak eens een screenshot van je server of scope options

• theiceman84
quote:
Razwer schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 16:00:
[...]

kijken naar je server? optie 015 moet je domein naam zijn, domein naam is niet direct een referentie naar een machine.
maak eens een screenshot van je server of scope options
bij optie 15 staat ind mijn domein naam en aangevinkt.
ik zal anders spoedig een afbeelding erop zetten
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrisch rijden

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True