Teufel set aansluiten op pc via 5.1 receiver. Advies nodig!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensjero
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:38

Bensjero

Ik ben het, Bensjero.

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben al een tijdje aan het kijken naar oplossingen om de geluidskwaliteit vanaf mijn pc te verhogen. Dit omdat ik het geluid ondermaats vind.

Ik heb een Teufel concept E magnum PE analoog aangesloten op een x-fi xtreme gamer fatal1ty pro.

Ik heb het geluid kunnen testen door mijn Aldi dvd speler (wel met Pro Logic) ook analoog aan te sluiten op de set. Met de dvd speler klinkt het geluid helder en strak, vooral de subwoofer heeft veel verschil, het geluid is dieper, strakker en sterker.

De dvd speler speelde dezelde bestanden af in dezelfde kwaliteit (FLAC), alleen klonk de dvd speler veel lekkerder.

--> Nou is mijn vraag: Kan ik een 5.1 Receiver kopen om de kwaliteit van het geluid over mijn 5.1 set te boosten? Bvb: een receiver met optische uitgang op de optische uitgang van mijn moederbord.

Zou dit een wezenlijk verschil maken? Ik zat te denken aan een van deze receivers (miss 2e hands)
- Onkyo TX-SR507
- Sony STR DH500
- Harman Kardon AVR 155
- Yamaha XRV-365

Mijn conclusie wat betreft receivers is dat de meeste Instap receivers ongeveer rond 250 - 300 euro te koop zijn (nieuw), maar over het algemeen een beperkt aantal codec's bezitten. De duurdere versies bezitten samen met meer aansluitingen, meestal ook meer codec's. Op uitzondering van merken zoals Pioneer / Marantz / Denon, die blijken een stapje te duur/duurder.

- Loont het de moeite (en het geld) om via optische aansluiting (of een alternatief) geluid te laten decoderen door een externe receiver?
- Zo ja, wat is dan wijsheid? Een receiver met instap codec's (bvb Sony DH500), of een receiver met een hele zooi aan codec's (bvb Sony DH800)?

Wat heb je nou eigenlijk aan de meeste codec's waarvoor je de meerprijs betaald?

Dolby® Digital

Dolby® Digital EX **

Dolby® Digital+ **

Dolby Dual Mono

Dolby Prologic

Dolby Prologic II **

Dolby® Prologic IIx **

DolbyTruHD **

dts

dts 96 24 **

dts HD **

dts NEO6 **

dts-ES (MATRIX 6.1) **

dts-ES (MATRIX 6.1) **

Met sterretjes zijn de codec's die de DH800 alleen biedt.

Graag advies

Alle tips en trucs zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-06 00:18
Je zou eerst eens moeten kijken of het niet aan de instellingen van je pc ligt, per ongeluk een equalizer aangezet? of een van de andere "verbeteringen" van de x-fi, die maken het geluid alleen maar slechter. Je geluidskaart is zeker niet slecht, en ik vraag me af of het veel beter wordt met een reciever, kijk anders ook eens naar de teufel decoderstation, is een betere optie denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensjero

Bensjero

Ik ben het, Bensjero.

Topicstarter
Hey K0L3N,

De instellingen van mijn geluidskaart staan op standaard. Crystalizer uit, 3d sound uit e.d.

Het gaat mij vooral om de externe DAC van een receiver die dan gebruikt wordt om de set aan te sturen.

Daarnaast houd ik graag de optie over om de set wat up te graden met eventueel 2e hands speakers die ik tegenkom op een goede kringloopzaak.

En over de decoderstation, is het niet verstandig om 50,- meer uit te geven voor een volwaardige versterker met HDMI en Dolby / DTS codecs, bijvoorbeeld een 2e hands Sony DH800?

[ Voor 20% gewijzigd door Bensjero op 16-03-2010 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:47
Als ik het zo lees van een mogelijke aanschaf van betere speakers en dergelijke dan zou ik eerder voor een DH800 gaan. Het is en blijft een instapper, maar voor de 50 euro meer heb je wel meer opties dan de Decoderstation van Teufel. Zo herkent de Teufel alleen maar DTS en Dolby Digital, maar pakt de Sony ook de nieuwere HD varianten mee. Niet dat je het verschil met een dergelijke speakerset gaat horen, maar met een eventuele toekomstige upgrage wellicht weer wel. Let wel dat de DH800 een digitale coax-ingang minder heeft dan de Teufel. Aan de andere kant heeft de Sony wel weer meerdere malen HDMI in wat handig kan zijn.

Hoe ik het lees kan je met beide gewoon doen wat je wilt. Want of je je pc nu op de Sony aansluit of op de Teufel komt op hetzelfde neer: ze kunnen beide DTS en Dolby Digital encoden (wat de max is uit optisch). Wil je in de toekomst echter ook je gameconsole/Blu-ray speler/DVD-speler/HTPC via HDMI aansluiten en naar je tv linken dan zou ik nu gaan voor de Sony. Die is daar meer op voorbereid dan de Teufel.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensjero

Bensjero

Ik ben het, Bensjero.

Topicstarter
Bedankt voor je reply Fear1986!

Voor mij is de keuze tussen de Teufel en een volledige receiver vrij simpel gemaakt.

Thuis heb ik nu al een set 3-weg speakers (Svenska F65 :9 ) die ik wel wil testen icm met de subwoofer van de teufel set.
Zo'n receiver stelt me in staat om wat te experimenteren met speaker set-ups.
Op kringloop zaken kom je vaak nog wel eens wat mooi's tegen (JBL's, KEF's e.d.)

Dan heb je het over dat via een optisch signaal maar een beperkt aantal codec's beschikbaar zijn.
Is Spdif (ofzo) een betere digitale aansluiting? Wat zijn de verschillende mogelijkheden om een receiver digitaal aan te sluiten op mijn pc?

Waarom prefereer jij de DH800?

Laatste vraag: Is het de moeite waard om de geluidsset digitaal aan te sluiten (Teufel set of een andere receiver)? Qua geluidskwaliteit / power, met mogelijke upgrades in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-07 18:04

voodooless

Sound is no voodoo!

K0L3N schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 13:00:
Je zou eerst eens moeten kijken of het niet aan de instellingen van je pc ligt, per ongeluk een equalizer aangezet? of een van de andere "verbeteringen" van de x-fi, die maken het geluid alleen maar slechter. Je geluidskaart is zeker niet slecht, en ik vraag me af of het veel beter wordt met een reciever, kijk anders ook eens naar de teufel decoderstation, is een betere optie denk ik.
Hetzelde geldt voor de DVD-speler. Check of daar niet een of andere ranzig vinkje aan staat...

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensjero

Bensjero

Ik ben het, Bensjero.

Topicstarter
De DVD speler klonk dus veel beter dan het geluid vanaf mijn geluidskaart.
Het enige wat ik in mijn dvd speler heb ingesteld is dat het geluid via 5 kleine en 1 subwoofer box loopt...

Aangezien het maar een simpel Aldi Silvercrest ding is, kan het al snel beter dan mijn huidige geluidskaart + versterker van de set zelf... (lijkt mij) toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
JensinatoR schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 17:41:
Dan heb je het over dat via een optisch signaal maar een beperkt aantal codec's beschikbaar zijn.
Is Spdif (ofzo) een betere digitale aansluiting? Wat zijn de verschillende mogelijkheden om een receiver digitaal aan te sluiten op mijn pc?
S/PDIF is er in twee soorten: de optische toslink en de digitale coax. Beiden doen hetzelfde en qua kwaliteit scheelt het eigenlijk niets. Zijn wel wat verschillen, maar die doen er hier niet toe. Over beide kan je Dolby Digital en DTS versturen. Voor de HD Audio (dus DTS HD en Dolby TrueHD) heb je HDMI nodig of meerkanaals analoge ingangen.
Puur gebasseerd op wat jij zei: als ik de keuze zou hebben voor een Teufel Decoderstation of voor €50,- meer de Sony DH800 zou ik voor de Sony gaan. Is een completer apparaat.
JensinatoR schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 17:41:
Laatste vraag: Is het de moeite waard om de geluidsset digitaal aan te sluiten (Teufel set of een andere receiver)? Qua geluidskwaliteit / power, met mogelijke upgrades in de toekomst.
Dit is de achterkant van de subwoofer van de Teufel:
Afbeeldingslocatie: http://www.teufel.eu/images/pc_systeme/concept_e_400/concept_e_ce400sw_back_detail_big.jpg

Normaal sluit je (zoals te zien) alle speakers op de subwoofer aan aangezien daar de versterker in zit. De versterker in de subwoofer regelt dan het geluid voor alle speakers en de subwoofer zelf. Als je de speakers op de Sony aan sluit regelt deze allen de speakers. De versterker in de subwoofer levert dan alleen aan de subwoofer. En denk dat de versterking in de Sony wel wat beter is dan in de sub.

Over digitaal aansluiten zou ik ook voor de Sony gaan. De DAC's in een versterker zullen altijd beter zijn dan in een dergelijke decoderstation van welke pc-set dan ook.

Wel opletten hoe je het geheel dan aan sluit als je combinatie Teufel + Sony hebt:
Speakers sluit je dan niet op de subwoofer van Teufel aan, maar op de Sony.
De subwoofer verbindt je met een RCA kabel van de Subwoofer Pre-out van de Sony naar de in van de Teufel.

Dat is dus anders dan in de manual zal staan neem ik aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensjero

Bensjero

Ik ben het, Bensjero.

Topicstarter
Bedankt Fear1986, Heldere uitleg!

Als ik het goed begrijp zijn SPDIF en optisch niet verschillend van elkaar, en heb je voor HD audio HDMI nodig.

Oftewel voor geluid vanaf mijn pc kan ik zowel optisch als coaxal aansluiten (RCA).

Ik ben er wel uit dat ik voor een receiver wil gaan. Nu nog het merk/model!

Nog iets: Ik lees vaak dat digitale uitvoer niet veel afhankelijk is van de geluidskaart.
Digitaal --> Digitaal is geen kwaliteit verlies.

Kan ik dit gewoon door mijn onboard kaart laten regelen?
Of is mijn X-Fi daar beter in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
JensinatoR schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 21:38:
Als ik het goed begrijp zijn SPDIF en optisch niet verschillend van elkaar, en heb je voor HD audio HDMI nodig.

Oftewel voor geluid vanaf mijn pc kan ik zowel optisch als coaxal aansluiten (RCA).

Ik ben er wel uit dat ik voor een receiver wil gaan. Nu nog het merk/model!

Nog iets: Ik lees vaak dat digitale uitvoer niet veel afhankelijk is van de geluidskaart.
Digitaal --> Digitaal is geen kwaliteit verlies.

Kan ik dit gewoon door mijn onboard kaart laten regelen?
Of is mijn X-Fi daar beter in.
S/PDIF is een de mogelijkheid tot digitaal aansluiten (Sony/Philips Digital Interconnect Format), en dan heb je dus de twee soorten aansluitingen optisch en coax. Daarom hoor je ook wel eens optische S/PDIF (dus een samenvoeging).
Voor HD audio digitaal als bitstream of LPCM te versturen heb je inderdaad HDMI nodig. HD Audio kan ook analoog verzonden worden. Het uitvoerende apparaat heeft dan meerkanaals analoge uitgangnen nodig en de receiver meerkanaals analoge ingangen. Let wel dat dus dus minimaal zes kabels zijn (5.1 set-up = zes "speakers") of zelfs acht kabels (7.1 set-up = 8 "speakers"). Dus daarom is HDMI gewoon makkelijker.

Als je audio digitaal bitstream verstuurd dan wordt de audio pas in de receiver gedecodeerd. Op zich maakt het niet uit of het digitale signaal uit een moederbord komt met digitale uitgang of uit een geluidskaart met digitale uitgang. Er is echter soms wel een voordeel aan een losse geluidskaart. Meeste geluidskaarten hebben namelijk dingen als Dolby Digital Live of DTS Connect. Dus het on the fly maken van DTS of Dolby Digital 5.1 geluid. Al zijn er ook moederborden die dat kunnen. Dus op die manier moet je kijken of je onboard voldoet of dat je beter voor een geluidskaart kan gaan. Neem geen kaart als een Asus Xonar van honderden euro's, want die zijn vooral gericht op het analoog aansluiten. Met digitaal gebruik je dan dus maar 20% van de kaart, maar je betaald wel de volle 100% natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensjero

Bensjero

Ik ben het, Bensjero.

Topicstarter
Aha oke, ik word met de dag wijzer :)

Stel ik wil gewoon een FLAC bestand afspelen op mijn pc met Winamp.
Is dan de onboard ALC888 van Realtek voldoende (SPDIF zonder poespas) of zou ik mijn X-fi xtreme gamer fatal1ty pro het werk laten doen?

Wat voor receiver zou jij aanraden? (max budget 275, kan ook 2e hands).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16334

hehe ik ging van Teufel CEM:PE met decoderstation 3 (1.5 jaar zo gebruikt) binnen 9 maanden naar

+Yamaha RX-V661 versterker (vooral voor hoofdtelefoon)

toen ik merkte dat de boxen daar veel beter op klonken

+2 Sony bookshelf speakers van mn ouders, en daarmee een 7.1 gemaakt met die als fronts

en altijd op zoek naar meer uiteindelijk

+ 5.1 setup met 2 Jamo S606 zuilen, 2 weken daarna ook maar +1 Jamo center

met als resultaat dat ik nu alleen nog maar de subwoofer van de teufel set gebruik :+

enfin ik kan je zeker een "echte" receiver aanraden, die klinken toch een stuk beter (niet in de laatste plaats door de auto ruimte-calibratie optie die elke goeie receiver heeft) zelf zweer ik bij Yamaha ;)

let wel op met hoeveelheid en vooral kwaliteit van de HDMI aansluitingen ==> sommige merken/modellen hebben in de goedkope range wel HDMI ingangen maar kunnen daar vervolgens geen geluid op ontvangen, waardoor je alsnog een optical kabel moet gebruiken

HDMI geluid moet wel door je pc ondersteund worden natuurlijk :P meeste nVidia/AMD chips ondersteunen het tegenwoordig wel geloof ik

optical anzich is ook prima, ik heb daar altijd een Club3D Theatron DD kaartje voor gebruikt (nu in mediacenter beneden, gebruik nu zelf laptop met HDMI beeld+sound uitgang). Het analoge deel op die kaart is waardeloos maar je gebruikt dan ook alleen het digitale (spdif) stuk natuurlijk :*)

maar ik zou je gewoon aanraden een degelijke receiver te zoeken (waarbij HDMI leuk kan zijn ivm future-proof/andere apparaten aansluiten etc) en eerst te kijken hoe de optical out van je moederboord bevalt. Daarmee heb je iig gewoon goede stereo en 5.1 (dolby/dts) bij filmbestanden. Ik zie bijvoorbeeld op kieskeurig een RX-V 365 voor 200 en een beetje staan, een erg lage prijs ... maar voor 100 meer heb je een 465 met 2 extra hdmi ingangen en HD codecs, wat het prijsverschil wel waard is als je verwacht (veel) HDMI te gaan gebruiken. En het blijven natuurlijk de modellen met minder vermogen, als je nog wil upgraden naar zuilspeakers oid later is een 2e handse "zwaardere" receiver misschien ook een idee.

Lastige is natuurlijk dat je vooraf niet altijd weet hoeveel je later bereid bent uit te geven aan meer&beter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Anoniem: 16334 schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 13:33:
let wel op met hoeveelheid en vooral kwaliteit van de HDMI aansluitingen ==> sommige merken/modellen hebben in de goedkope range wel HDMI ingangen maar kunnen daar vervolgens geen geluid op ontvangen, waardoor je alsnog een optical kabel moet gebruiken
Heeft op zich niets met goedkoop te maken, ken ook receivers van 2000 euro die alleen HDMI Switching hebben. Oftewel het niet afhalen van de audio van de HDMI kabel waardoor er nog een losse kabel voor de audio nodig is. Maar zodra de receiver DTS HD en Dolby TrueHD ondersteund dan heeft de receiver HDMI Processing, want zonder HDMI Processing is het coderen van deze audio door de receiver niet mogelijk. Dus die Sony 800 kan gewoon om maar een voorbeeld te noemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensjero

Bensjero

Ik ben het, Bensjero.

Topicstarter
Aha, hier op tweakers staat een onkyo TX-SR507 te koop.
Dit model heeft volgens mij ook auto-calibratie met bijgeleverde microfoon...

Wat is jullie mening hierover?
Het lijkt me een mooie aanbieding voor mij.

PS. Bedankt voor alle nuttige info!

[ Voor 18% gewijzigd door Bensjero op 17-03-2010 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensjero

Bensjero

Ik ben het, Bensjero.

Topicstarter
Update:

De receiver op tweakers was al verkocht helaas.

Er staat nu op BCC een 507 te koop voor 200 euro, ik denk dat ik die ga bestellen. Goede prijs toch?

Heeft er iemand nog tips voor aankoop of leuke aanbiedingen?
Pagina: 1