HDMI Splitter voor AV Receiver en LCD. Werkt dat?

Pagina: 1
Acties:

• martdj
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 16:39
Ik heb een HTPC met een HDMI uitgang, een A/V receiver met meerdere hdmi ingangen en 1 uitgang en een LCD TV met meerdere HDMI ingangen. Nu heb ik het volgende probleem:
Als ik mijn HTPC opstart terwijl deze op de A/V receiver is geschakeld, krijg ik geen beeld (op de HDMI uitgang. wel op de VGA uitgang, misschien ook op de DVI uitgang, maar daar zitten geen apparaten op aangesloten). Ik heb dan geen andere keuze dan de HTPC hard te resetten en op te laten starten met de HDMI kabel van de tv. Dit is moelijk aan mijn vrouw uit te leggen dus hier wil ik vanaf. Daarnaast wil ik soms ook gewoon iets kijken op de HTPC zonder het geluid van de versterker (gewoon simpel tv dus). Nu dacht ik dit op te kunnen lossen met een simpele HDMI splitter zoals deze. Dan wordt het signaal dus op beide apparaten tegelijk gezet. Dat lijkt de ideale oplossing, maar bij deze splitter staat ook deze opmerking:
De splitter geeft alleen een goed signaal door wanneer er op beide uitgangen een beeldscherm is aangesloten. (ivm HDCP Support)
Mijn vraag: Zijn er mensen die ervaring hebben met zo'n apparaat en weten of dit in mijn setup, LCD TV en A/V Receiver, ook gaat werken? de A/V Receiver is overigens een Yamaha RX-V1900

Edit:
Bah, te laat in de gaten dat mijn toetsenbord instelling verkeerd stond, waardoor de titel een beetje is verminkt.

[ Voor 5% gewijzigd door martdj op 16-03-2010 11:41 ]

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-02 14:43
Is 1 van de HDMI ingangen op je receiver niet put through of hoe heet dat? Dat hij alleen het HDMI signaal doorvoerd? Dan zou je naar mijn weten gewoon beeld moeten krijgen (mits je receiver aan staat, anders detecteert je HTPC geen beeldscherm denk ik).

Zo'n splitter heb je volgens mij ook met een switch ertussen, dat je wisselt tussen je 'beeldschermen', Je moet dan wel elke keer switchen, maar je hoeft dan niet op allebei de poorten een beeldscherm te hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door virtualJac op 16-03-2010 12:04 ]

there's no tweak without the tweaker

• martdj
Ik geloof niet dat er pass-through op mijn versterker zit, maar dat ie daarvoor aan moet staan is sowieso een probleem, want dat soort dingen zijn moeilijk uit te leggen aan de huisgenoten. Wat dat betreft zou beeld via beide kabels ideaal zijn, want dan hoef je geen rekening ermee te houden dat beide apparaten aan moeten staan of dat je een switch om moet zetten. Dan moet het alleen wel werken.

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-02 14:43
martdj schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 14:02:
Ik geloof niet dat er pass-through op mijn versterker zit, maar dat ie daarvoor aan moet staan is sowieso een probleem, want dat soort dingen zijn moeilijk uit te leggen aan de huisgenoten. Wat dat betreft zou beeld via beide kabels ideaal zijn, want dan hoef je geen rekening ermee te houden dat beide apparaten aan moeten staan of dat je een switch om moet zetten. Dan moet het alleen wel werken.
Waarom sluit je hem niet via DVI aan op je TV? met een audio kabeltje (meeste tv's zit zo'n audio-in naast de DVI of VGA) Geen verschil in kwaliteit (qua beeld) en als je geluid via je receiver wil (en deze dus toch aan staat) dan zet je hem gewoon op je HDMI.

Of als je geen DVI uitgang hebt gewoon de VGA? Zo veel verschil in kwaliteit zul je niet merken.

[ Voor 7% gewijzigd door virtualJac op 16-03-2010 14:14 ]

there's no tweak without the tweaker

• martdj
Is helaas geen optie. VGA doet geen Full HD en als ik 'm via DVI stuur gaat mijn DVI uitgang aan en niet mijn HDMI en die laatste kan ik dan ook niet meer enablen terwijl mijn HTPC aan staat.

Een HDMI splitter zou voor mij perfect werken, maar ik wil dus graag weten of deze specifieke splitter zou werken als ik naast een display een A/V Receiver aansluit

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-02 08:10

FeaR

In GoT we trust

Werkt je receiver niet als deze in stand-by staat? Als in dat het beeld en de audio dan naar de tv door worden gezonden. Met mijn Denon kan ik bijvoorbeeld de Blu-ray speler aanzetten, het kanaal aanzetten en daarna de receiver weer in stand-by zetten. Beeld en geluid komt dan via de tv. Je hebt dan natuurlijk geen dingen als Dolby TrueHD, want dat snapt de tv niet. Maar dus wel geluid wat niet uit de versterker komt. Is dus het proberen waard.

Overigens zou ik niet voor een dergelijke splitter gaan. Van de tien verhalen die ik er over gehoord hebt werkt het bij twee personen zoals het hoort. De anderen krijgen of helemaal geen beeld, beeld dat na een tijd weg valt, beeld met artifacts er in, etc. Beter ga je voor een actieve HDMI Switch. Die doet in principe hetzelfde: één input en meerdere outputs. Alleen schakelt een switch de andere (niet in gebruikte) uitgang echt uit. Hierdoor heb je een stuk minder problemen dan met een simpele switch.

Heb de titel ook even aangepast voor je met een goede instelling van het toetsenbord ;)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
martdj schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 15:58:
Is helaas geen optie. VGA doet geen Full HD en als ik 'm via DVI stuur gaat mijn DVI uitgang aan en niet mijn HDMI en die laatste kan ik dan ook niet meer enablen terwijl mijn HTPC aan staat.
Dat maakt toch niet uit? dan haal je zo'n dvi/hdmi verloopje en sluit je die aan op je av-receiver, samen met een optisch kabeltje voor het geluid bijvoorbeeld. Grote kans dat je dan van de hdcp-ellende af bent (als dat hier de oorzaak is natuurlijk :)).

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• martdj
Grrrrrene schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 18:01:
[...]

Dat maakt toch niet uit? dan haal je zo'n dvi/hdmi verloopje en sluit je die aan op je av-receiver, samen met een optisch kabeltje voor het geluid bijvoorbeeld. Grote kans dat je dan van de hdcp-ellende af bent (als dat hier de oorzaak is natuurlijk :)).
De optische uitgang ondersteunt geen 7.1 LPCM (oftewel True-HD gedecodeerd). HDMI wel.
Ik heb op ebay zo'n splittertje gekocht voor 7,50 euro. Als het niet werkt is het jammer, maar dan heb ik geen kapitalen weggegooid. Ik zal laten weten of het werkt.
Ik kan overigens niet echt actieve HDMI splitters vinden voor een normale prijs. Misschien gebruik ik niet de juiste zoekterm, maar als iemand er een ziet dan mag ie het laten weten.

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Bedoel je zoiets?

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:49
Weet je zeker dat de receiver geen pass through kan? Welke receiver is het dan?

• martdj
Yamaha RX-V1900. Die heeft veel functies op HDMI gebied (inclusief support voor HDCP), maar geen HDMI passthrough.
Pagina: 1