Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThoffeGast
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:17
Sinds enige tijd is mijn WD erg traag. Voor het eerst gemerkt met het unrarren van een bestand wat ineens 5 minuten duurde (normaal zou zoiets seconden duren).

HD Tune geeft het volgende beeld:

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/m.gooswilligen/HDTune_Benchmark_WDC_WD5001AALS-00L3B_2.png

De snelheid zakt af en toe enorm in. In windows merk je dit omdat applicaties ineens stil staan terwijl er amper CPU cycles of geheugen wordt gebruikt.

Moederbord is een Asus P6T-E deluxe.

Het gekke is echter dat als ik dualboot naar windows 7 (andere schijf) en vervolgens HDTune draai op de Western Digital, de transferrates zijn zoals het hoort (geen drops e.d.).

Ik heb in Vista diverse zaken geprobeerd, zoals SchrijfCache aan/uit, superfetch en andere services uitgezet, wisselbestand op andere disk geforceerd, nieuwe Intel drivers erop maar geen effect.

De schijf lijkt me niet defect (Smart info is ok, en onder windows 7 geeft het geen probleem).

Zijn er bepaalde Vista (64) eigenaardigheden waar ik niets van weet (of kan vinden)....

Wie heeft er tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Iedere keer dat je OS zelf ook op die harddisk schrijft heeft de harddisk geen tijd voor andere zaken.

Ik heb hetzelfde op mijn Black Edition en mijn ervaring is dat de Black Edition erg goed is in sequentiele datatransfers maar heel erg slecht in random read/write.

Als je zegt dat je op een andere disk Windows 7 hebt staan en dat de performance dan wel in orde is bevestigd dit verhaal alleen maar.

[ Voor 20% gewijzigd door redfoxert op 15-03-2010 19:34 ]

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
- Geeft de eventviewer niets aan, want dit is wel heel extreem?
- Misschien stiekem een klein virusje opgelopen in alleen vista die alle in- en uitvoer aftapt?
- De accesstime is mega hoog, en ik vraag me af of er niets mis is met de disk controller / conflicten met andere dingen alleen onder Vista?

Mijn eerste gedachte was dat de schijf kapot was, maar zelfs dan is dit wel heel extreem.

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThoffeGast
Goed in sequentiele datatransfers zou in moeten houden dat de test van HDTune redelijk goed zou verlopen (de transfer rate). Het lijkt me niet dat het OS zo druk aan het lezen / schrijven is als deze eenmaal (volledig) is geboot.

Toen de PC net af en gemonteerd was overigens deed deze disk het goed (nieuwe PC is uiteraard even getest of het speelgoed een beetje presteert ;) ). Onder 7 doet hij het wel goed (maar nogmaals dan boot ik van andere disk) waardoor ik vermoed dat het in Vista zit (enof driver) en niet in de disk of (gelukkig!) het moederbord.

De driver van het moederbord zou dan echter ook problemen/conflicten moeten hebben met de overige disks? Mijn 2e disk (seagate) laat geen gek patroon zien:

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/m.gooswilligen/HDTune_Benchmark_ST3500320AS_seagate.png

De eventViewer geeft geen warnings of errors voor iets met disk, en HouseCall vond in ieder geval niets. hijjack this is ook leeg, maar duurt wel lang om te installeren op de western digital. Enige verdachte daarin is misschien wat missing files (zeggen mij even niets), waaronder:

O23 - Service: @%SystemRoot%\system32\vds.exe,-100 (vds) - Unknown owner - C:\Windows\System32\vds.exe (file missing)

is dat niet de virtual disk service van windows?

Mijn gedachte was ook de disk is dood, maar als het vanuit 7 wel werkt... dan wordt het lastig RMA'en (ondanks de 5 jaar garantie op die dingen..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:35
Er is een simpele manier om te kijken of de schijf "fysiek" defect is. WD hardisk diagnostic. Je kan bij western digital een image downloaden, naar cd branden, booten van cd en een extensieve meting van de schijf laten doen. De tool kijkt onder andere naar access tijden, fouten, enz. enz. Als de tool aangeeft dat er iets niet goed is: geldig om RMA aan te vragen. Geeft de tool aan dat de schijf goed is, dan zit je probleem zeer hoogst waarschijnlijk ergens anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThoffeGast
Helaas werkt die tool niet met mijn mobo chipset, zowel de windows versie als de bootable CD versie. Ook niet als ik bijv. IDE emulatie aan zet in de BIOS. Is schijnbaar bekend bij Western Digital support, maar daar heb ik dan weer niets aan... :)

zou het eventueel in een andere PC kunnen hangen, maar heb niet even een SATA ready PC bij de hand. En nog niet teveel moeite voor gedaan omdat het lijkt (leek?) alsof het niet hardwarematig is.

Anders zal ik hem alsnog in andere PC moeten hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:35
Apart dat de windows versie niet werkt, ik heb deze zelfs bij USB disks gebruikt. Je kan ook kijken naar de Hitachi tool, die werkt ook bij andere schijven (al geef je aan dat je denkt dat het probleem ergens anders ligt). Heb je al geprobeerd met andere settings in de BIOS? Kun je mischien hdtune draaien in safemode? Verder heeft het moederbord volgens mij ook nog een 2de sata controller (al weet ik niet zeker of windows dat zo leuk gaat vinden), is een poging waard om te kijken of je daar andere resultaten krijgt. Het kan ook zijn dat de combinatie vista, sata-chipset, en schijf niet goed samen willen werken, al vermoed ik dat er dan meer over op internet te vinden zou moeten zijn. Verder zit er in vista een tool die laat zien wat de system resource use is, die kun je naast HD tune leggen en zoeken naar een patroon. Een "botte bijl" test zou nog zijn om vista opnieuw te installeren.

Ik ben benieuwd wat je vindingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThoffeGast
Ja die tool blijft in een DOS scherm hangen met uiteindelijk een fout dat een bepaald bestand (license) niet kan worden gevonden. Via google kom je met die foutmelding er achter dat 'het dan niet werkt'. De WD support dude gaf vervolgens aan dat de chipset niet wordt (werd?) ondersteund.

Heb met wat smart info tools gekeken of er vreemde waardes in stonden, probleem is echter dat die info alleen betrouwbaar is als het van de fabrikant zelf komt (bij seagate is dat helemaal leuk, gemiddelde tool geeft daar een smart health van 57% aan).

Combinatie vista en sata chipset en schijf heeft ooit goed gewerkt, kan zijn dat met extra HD erbij iets is misgegaan, of met drivers / windows updates. Hardware matige conflicten heb ik op internet niets over gevonden (in tegenstelling tot de voorganger van deze PC nforce4 chipset met maxtor schijven, dacht nu wel van de problemen af te zijn! :) ).

Zal (niet meer vandaag...) alle HD's afkoppelen en in safe mode HDTune checken, en evt proberen op andere SATA poort (hopelijk boot vista dan nog..).

En als laatste de botte bijl ja.. moet toch nog een keer upgraden naar 7, maar heb niet zoveel zin om alles te herinstalleren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roni67
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-06-2024
Ik heb toevallig recentelijk hetzelfde probleem (gehad?). Zie onderstaande afbeelding met vergelijkbaar diepe 'dippen' in doorvoersnelheid met HD Tune. Ik heb drivers verwijderd, opnieuw (een oudere versie) geïnstalleerd, CCleaner gedraaid en gedefragmenteerd, en nu lijkt het de laatste paar dagen opeens verdwenen (terwijl tests direct na het uitvoeren van de voorgaande acties niets opgeleverd leken te hebben). Ik heb ook nog wat software die ik niet (meer) gebruikte verwijderd (weet niet meer wat), dus misschien dat één van die zaken heeft geholpen. Ik zal de komende tijd nog wel blijven testen met HD tune, maar houd er dan Process Explorer (www.sysinternals.com) bij open en letten op de "IO delta..."-kolommen, want ik merk dat elke keer als daar een proces bovenaan komt te staan die even wat IO doet (Skype of zo) er gelijk een dip in de grafiek van HD Tune verschijnt. Ben benieuwd of je jouw probleem nog hebt kunnen vinden.

Mijn configuratie: Asus P5N-EM HDMI, Intel E8400, 4 Gb, WD3200-AAKS (systeemschijf), HD321KJ (backup en pagefile).

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~agipeter/Drive-C.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Roni67 op 11-04-2010 22:45 ]

Pagina: 1