Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:21

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Mijn vader heeft een bedrijf die onder andere tv's repareert. Nu komt/kwam het volgende scenario regelmatig voor:
1. Mensen brengen hun apparaat.
2. Laten enkele persoonsgegevens achter waaronder telefoonnummer.
3. Eventuele onderzoekskosten betaald. (In het verleden niet)
4. Wij repareren het toestel/Kan niet gemaakt worden/Reparatie word te duur.
5. Wij bellen de klant dat hun toestel opgehaald kan worden
6. Klant komt niet opdagen
7. Zie punt 5.

Vaak allerlei smoezen waarom ze niet komen maar zeggen wel dat ze hem komen halen. Nu kunnen wij andermans eigendommen niet zomaar weggooien of verkopen. Welke bewaartermijn hangt hier nu aan vast?

Op de website van de overheid kan ik ook niet vinden en google brengt mij niet verder als: administratieve bewaarplicht of telecommunicatie.

Wij gaan nu eigenlijk uit van 1 jaar maar mijn vader durft het niet weg te gooien en het is geen uitzondering dat wij nu nog apparaten van 4-5 jaar oud vinden. Regelmatig komt het ook voor dat telefoonnummer afgesloten zijn. Veelal na 1-2 jaar maar ook wel eens na 3 maanden. Wij kunnen de klant dus in sommige gevallen niet meer bereiken. De klant wist dat het opgehaald kon worden. Wij zitten dus met de vraag wat nu de wettelijke bewaarplicht is van andermans eigendommen in bedrijfsmatige omgeving. Wie kan mij hier meer duidelijkheid over scheppen?

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-09 11:39

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik zou zeggen laat mensen gewoon papiertje ondertekenen dat ze het voorwerp (met serienr) bij jullie achterlaten en dat als ze het niet ophalen binnen 6 maanden ze er automatisch afstand van doen zonder recht op vergoeding.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Vergeet de opslag kosten niet te vermelden voor als ze na 5 maanden komen

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-09 10:34

Tomatoman

Fulltime prutser

Of zet er iets over in je algemene voorwaarden of op het inleverbewijs.

Ik weet niet of er een wettelijke verjaringstermijn voor dit soort zaken geldt, maar volgens mij is het in ieder geval van belang dat je als ondernemer een redelijke inspanning verricht om het apparaat te retourneren naar de eigenaar. Als je netjes op een lijstje bijhoudt wanneer je hebt gebeld en wat het resultaat was (ophaalafspraak gemaakt, voicemail ingesproken, telefoonnummer buiten gebruik), dan kun je in het geval van een geschil vrij gemakkelijk aannemelijk maken dat je als ondernemer meermalen hebt geprobeerd het apparaat naar de oorspronkelijke eigenaar te retourneren. Wellicht is dit juridisch onvoldoende, maar het kost slechts een minimale inspanning en kan zeker geen kwaad. :)

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-08 15:41

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

LauPro schreef op maandag 15 maart 2010 @ 19:18:
Ik zou zeggen laat mensen gewoon papiertje ondertekenen dat ze het voorwerp (met serienr) bij jullie achterlaten en dat als ze het niet ophalen binnen 6 maanden ze er automatisch afstand van doen zonder recht op vergoeding.
Ik zou een combinatie van deze en de twee eronder doen.

Laat ze een papiertje ondertekenen dat na 4 weken na reparatie er opslagkosten in rekening gebracht worden en dat na 6 maand de eigendomsrechten op het product vervallen. Dit alles documenteer je netjes zodat je in geval van geschil bewijs hebt.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:23
Op zich heb je aan (forse maar binnen het redelijke) bewaarkosten voldoende. Vervolgens gooi je het voorwerp weg wanneer de kosten de dagwaarde van het voorwerp overstijgen. Er zal dus nooit sprake zijn van schade als je dit enigszins redelijk, vastlegt in voorwaarden, uitvoert en documenteert :)

[ Voor 33% gewijzigd door Rukapul op 15-03-2010 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-09 11:02
In de meeste algemene voorwaarden wordt 3 maanden aangehouden vanaf gereed melden reparatie.
Wel duidelijk vermelden op het afgiftebewijs die ze ook moeten ondertekenen!

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:21

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik zie enkele problemen:
Mn vader runt zijn bedrijf als zelfstandige. Heel erg 1:1 met de klant zonder allerlei procedures. Laten ondertekenen van allerlei voorwaarden past totaal niet in de manier hoe hij de zaak runt. Meer als een met de hand geschreven bon doen we niet.

De relatief goedkope reparatiekosten hebben de dagwaarde van het gerepareerde toestel vaak bereikt of bijna bereikt. Wat andere mensen weggooien word hier nog gemaakt zeg maar. (Bandrecorder van 20 jaar oud: No problem) Het toevoegen van "opslagkosten" staan niet in verhouding tot de waarde. Dit is overigens wel iets waar we reeds aan hadden gedacht maar lost het probleem niet op:

Mensen die hun toestel terug willen hebben zijn vaak binnen 1 week wel langsgeweest om het op te komen halen. Degene die het niet op komen halen zijn grofweg in 2 groepen te verdelen: Niet meer te maken/te duur --> Heeft geen zin om hem op te halen en zal dit ook nooit doen omdat er voor de klant niets te verdienen valt en eigenlijk alleen tijd en benzine kost. Groep 2 zijn de mensen die hem in eerste instantie niet eens gemaakt willen hebben maar er gewoon vanaf willen komen. Ja echt, onderzoekskosten betalen terwijl ze hem gratis bij de gemeente kunnen inleveren. 8)7

Uiteraard ook uitzonderingen. Het probleem zit hem echt bij de mensen die zowieso al niet meer willen komen. (Heeeeeeeeel zelden na paar keer aandringen komen ze alsnog) Dus opslagkosten gaan niet werken.

Zou het volgende briefje aan de deur niet genoeg zijn:
Apparaten worden maximaal 6 maanden bewaard. Eventueel nog mondeling verkondigen bij brengen toestel / noteren op bon (liefst zonder handtekening).

Maar nu heb je van die grapjurken die hier geld uit willen slaan. Brengen, niet komen halen. Wij weggegooid/verkocht komt de klant na die 6 maanden zijn toestel halen. Hij heeft immers de bon. (Nog wel brutaler meegemaakt als dit :X )

Vandaar dat ik mij afvroeg of er een wettelijke minimumperiode is vastgelegd.

Het is overigens ook: Zelf brengen, zelf halen. We komen niet aan huis.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:19

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Twazerty schreef op maandag 15 maart 2010 @ 23:41:
Zou het volgende briefje aan de deur niet genoeg zijn:
Apparaten worden maximaal 6 maanden bewaard. Eventueel nog mondeling verkondigen bij brengen toestel / noteren op bon (liefst zonder handtekening).

Maar nu heb je van die grapjurken die hier geld uit willen slaan. Brengen, niet komen halen. Wij weggegooid/verkocht komt de klant na die 6 maanden zijn toestel halen. Hij heeft immers de bon. (Nog wel brutaler meegemaakt als dit :X )
Zorg dat er een datum op de bon staat en bewaar het spul een jaar (terwijl je zegt een half jaar). Als zo'n grapjurk dan na 7 maanden langs komt om zijn toestel te halen, presenteer je het samen met een rekening voor bewaarloon. Na twee of drie keer weet iedereen het (die verhalen worden wel rondverteld, zeker door getuigen die de geinponem toch al niet mogen) en ben je van de problemen af.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
De enige termijn die ik ken is die van vorderingen ("tegoeden"). Wettelijk vervallen die na 18 jaar, tenzij anders overeengekomen.

Ga er maar van uit dat zo'n termijn vele jaren bestrijkt. Wellicht moet je vader toch maar eens gaan nadenken over algemene voorwaarden. Daarin kan je ook aansprakelijkheid, garantie enzovoorts regelen, hoe gaat hij te werk als een gerepareerd TV weer defect raakt, met een andere oorzaak terwijl de klant dat niet zo ziet?
Algemene voorwaarden hoef je niet eens aan de klant mee te geven, wel moet een klant daar toegang toe hebben: bijvoorbeeld via een website, nog beter is deponeren bij de kamer van koophandel. Aan een briefje op de deur heb je weinig, ik denk niet dat het juridisch houdbaar is: bijvoorbeeld, sommige klanten laten iemand anders de spullen afleveren, misschien haalt je vader de spullen op bij de klant...

Edit @nare man
Ik kende die termijn van jaren geleden, toen een bank iemand attendeerde dat hij zijn tegoed al bijna 18 jaar onaangeroerd op de bank had staan. Daardoor zou zijn tegoed verjaren, tenzij hij iets ging doen met dat tegoed. Het kan dus zijn dat die termijn ruim 30 jaar geleden gold.
(Overigens, het was opgelost door precies een gulden over te storten en terug te storten, waardoor een nieuwe termijn inging)

En dank voor je toelichting, maakt ook voor mij e.e.a. duidelijk!

[ Voor 22% gewijzigd door Free rider op 16-03-2010 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06:51

Nik

Ik denk dat je je vader uit de illusie moet halen dat alles zonder handtekening zomaar kan anno 2010. Laten we eerlijk zijn, je hebt een probleem, en de oplossing is vrij simpel. Even een formulier ondertekenen is een kleine moeite voor de klant en een groot plezier voor je vader. Het komt de zaak alleen maar ten goede, niemand heeft moeite met even een krabbel zetten (is nog sneller gedaan dan die tv wegbrengen!). Vervolgens kun je bij problemen een papiertje laten zien.

Maar als je dan echt niet zonder zo'n formulier kan, dan zit je daarna mogelijk met de problemen... Iets met op de blazen zitten enzo ;)

edit: eigenlijk eens met Free rider hierboven.

[ Voor 3% gewijzigd door Nik op 16-03-2010 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Free rider schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 08:48:
De enige termijn die ik ken is die van vorderingen ("tegoeden"). Wettelijk vervallen die na 18 jaar, tenzij anders overeengekomen.(...)
Hoe kom je hier bij? Ik ken geen enkele verjaringstermijn die 18 jaar bedraagt. De 'hoofdregel' bij rechtsvorderingen is dat ze na 20 jaar vervallen, maar daarop zijn zoveel uitzonderingen dat je nauwelijks van een hoofdregel kunt spreken. De meest gangbare zijn 5 jaar (bij vorderingen tot schadevergoeding, actie tot nakoming, actie uit onverschuldigde betaling, ...), 3 jaar (bij een vordering tot vernietiging wegens dwaling) en 2 jaar (vernietiging van een koopovereenkomst wegens dwaling). In de regel zit er verschil tussen de 'korte' en de 'lange' verjaringstermijn: de korte termijn gaat lopen vanaf het moment dat je bekend raakt met de feiten waarop de verjaring gegrond kan worden (dus zeg maar vanaf het moment waarop je weet dat je onrechtmatig bent benadeeld, bijvoorbeeld) en in elk geval 20 jaar na het relevante rechtsfeit (of je het nu weet of niet).

Aan verjaring heb je hier niets omdat het te lang duurt. Je moet klanten gewoon een bon laten ondertekenen waarop staat dat 6 of 12 maanden ná de kennisgeving van reparatie of onrepareerbaarheid het toestel zal worden verkocht. Wil je vader dat niet doen dan moet hij gewoon rekening houden met veel onduidelijkheid en een zich steeds verder opstapelende hoop ouwe troep.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-09 13:09
Ik heb zelf een aantal jaren terug in een winkel gewerkt waar ook reparaties werden uitgevoerd. Ook hier kwam het soms voor dat reparaties niet opgehaald werden.

Hier werd altijd uitgegaan van een verjaringstermijn van 1 jaar en 6 weken. Ik weet niet precies in welk wetsartikel dit beschreven staat maar voor zover ik begrepen heb was dit wel uitgezocht.

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Dat lijkt me niet juist. Wil je het scherp stellen dat is de verjaringstermijn voor verkrijgende verjaring drie jaar bij een bezitter te goede trouw en tien jaar in alle andere gevallen. Je kunt je zelfs afvragen of niet gewoon de hoofdtermijn van twintig jaar van toepassing is omdat de vader van ts natuurlijk niet een 'bezitter' is (hij houdt het goed niet met de pretentie dat voor zichzelf te houden, hji is dus een houder en geen bezitter).

Maar zoals ik zei, daar heb je hier niets aan, omdat je niet zo lang wilt wachten. Gewoon een overeenkomstje laten tekenen, wil hij dat niet, dan zou ik zeggen grow up.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-09 10:34

Tomatoman

Fulltime prutser

Twazerty schreef op maandag 15 maart 2010 @ 23:41:
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik zie enkele problemen:
Mn vader runt zijn bedrijf als zelfstandige. Heel erg 1:1 met de klant zonder allerlei procedures. Laten ondertekenen van allerlei voorwaarden past totaal niet in de manier hoe hij de zaak runt. Meer als een met de hand geschreven bon doen we niet.
En dat wil hij graag zo houden...

Je vraagt enerzijds hoe je jezelf van een jarenlange bewaarplicht kunt ontslaan, maar geeft anderzijds aan dat het niet bij de manier van zakendoen 'past' om iets formeel te regelen. Tja, als je niets formeel wilt regelen, zit je simpelweg vast aan hetgeen wettelijk is bepaald. En kennelijk is dat niet iets om vrolijk van te worden.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop meloen
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 09-01-2022
even een update op dit oude bericht.
De bewaarplicht kun je het beste vastleggen op een innamebonnetje .
Schrijf als tekst:
Na de gereedmelding en declaratie, van het hierbij omschreven product, zullen na 2 weken, de opslagkosten van 5% per week op het volledige bedrag bij u in rekening gebracht worden. Na 6 maanden van deze gereedmelding zullen de producten vernietigd worden. De termijn van opslag (kosten) worden verlengd bij een eventuele geschil via de rechtbank.

Bovenstaande heb ik als bedrijf. Deurwaarders niet meer nodig. Oh ja, bent u zzp-er of zelfstandige? wordt lid van FNV zelfstandige. Voor bijna 20,00 per maand ben je gedekt voor juridische bijstand.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-FX_sHE8iOxOYIjFHP5YKsYVNGs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jzOAm4f15SCz7hea8NFgqaPk.jpg?f=fotoalbum_largeRL]
uit serie MotherFatherSon 1e afl. >36 min.

[ Voor 2% gewijzigd door joop meloen op 03-11-2020 15:29 . Reden: kleine toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:53

Koekfabriek

King Billy on the wall

joop meloen schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 15:24:
even een update op dit oude bericht.
Topic is 10 jaar oud. :|

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-09 11:23

killercow

eth0

Goed om te weten dat Tweakers zelfs op dat soort topics een bewaarplicht denkt te hebben ;)
Ongetwijfeld is dit een soort verkapte reclamepost-reactie voor die fnv verzekering.
Compleet vers account, maar wel direct de moeite om een feelgood foto erbij te gooien (met credits, want copyright)

[ Voor 29% gewijzigd door killercow op 03-11-2020 15:37 ]

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:04

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Welkom op Tweakers, @joop meloen. Het is helaas niet gewenst om dermate oude topics zonder (zeer) goede reden te kicken, vaak is een reactie ook niet relevant meer. Vandaar dat dit topic nu ook op slot gaat.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.