[PHP] Uitklapbare listboxes in e-mailformulier

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickbouman
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-08 18:28
Beste tweakers,

Ik weet niet goed hoe ik bij Google moet zoeken, kan niks vinden met mijn combinaties.

Voor een comntact formulier wil ik een soort van dropdown listboxen maken..

Gebruiker ziet in het begin twee opties:
* Optie 1
* Optie 2

Nu zou ik graag willen dat als de gebruiker voor optie 1 kiest deze uitklapt en er drie nieuwe opties komen:
* Optie 1
* Optie 1.1 * Optie 1.2 * Optie 1.3

* Optie 2

En dit tot 3 nivo's diep..
Dus dat ook de suboptie nog eenmalig kan uitklappen.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan gaan maken? Eventueel met Javascript?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tharulerz
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-04 05:16
Keywords: ajax, dropdown

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:06
In javascript is er een onselect event dat je kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
AJAX is 100% overbodig indien het vooraf vaststaande mogelijkheden zijn. (De TS laat in het midden of het statisch of dynamisch is, dus nog niet te beoordelen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Osiris schreef op maandag 15 maart 2010 @ 18:50:
[...]

AJAX is 100% overbodig indien het vooraf vaststaande mogelijkheden zijn. (De TS laat in het midden of het statisch of dynamisch is, dus nog niet te beoordelen.)
Ligt eraan hoe groot je boomstructuur is imo ;) Of Ajax echt nodig is, is iets wat je per geval moet beoordelen, op voorhand opties afschieten lijkt me niet echt constructief :)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
moto-moi schreef op maandag 15 maart 2010 @ 18:53:
[...]

Ligt eraan hoe groot je boomstructuur is imo ;) Of Ajax echt nodig is, is iets wat je per geval moet beoordelen, op voorhand opties afschieten lijkt me niet echt constructief :)
3 Niveaux diep vind ik nou niet echt AJAX-waardig ;) En ja, 't is een aanname, maar ik gok ook dat ieder niveau ook niet meteen honderden opties heeft als ik 't zo hoor. :) Maar toegegeven, strikt gezien was m'n statement een beetje te kort door de bocht ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Osiris op 15-03-2010 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tharulerz
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-04 05:16
Hij zegt dat de subopties ook nog kunnen uitklappen. Dat zou willen zeggen dat je voor optie 1, 3 verschillende dropdowns gaat maken en afhankelijk van welke eerste optie je kiest 1tje gaat tonen en de 2 andere verborgen houdt?

Dan kan je evengoed ajax gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Op voorhand "Ajax" roepen vind ik ook voorbarig, maar voor beiden (dus zowel de Ajax manier als de non-ajax manier) is iets te zeggen. Punt is: als je een nette 'graceful degradation' wil (of de hippere 'progressive enhancement') dan zul je toch de non-ajax manier moeten maken. En daar zou ik dan eerst mijn energie in stoppen en tenzij je duizenden opties hebt of zeker weet dat Ajax geen problemen gaat geven kun je dan altijd nog overwegen extra tijd te steken in de Ajax-methode.

Het is gewoon een afweging die TS zal moeten maken. Zijn er maar een paar opties of is hij/zij niet (heel) erg bekend met Ajax dan is een non-ajax manier simpel en effectief zo opgezet. Zijn er een shitload aan opties waardoor de pagina te zwaar zou worden bij het initieel laden of zijn de clients (toch al) gebonden aan bepaalde minimum eisen dan kun je ajax overwegen (desnoods als 'enige' methode).

[ Voor 29% gewijzigd door RobIII op 15-03-2010 19:38 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Tharulerz schreef op maandag 15 maart 2010 @ 18:55:
Hij zegt dat de subopties ook nog kunnen uitklappen. Dat zou willen zeggen dat je voor optie 1, 3 verschillende dropdowns gaat maken en afhankelijk van welke eerste optie je kiest 1tje gaat tonen en de 2 andere verborgen houdt?

Dan kan je evengoed ajax gebruiken...
Ja, want een simpele array van een paar honderd bytes uitlezen in javascript is veels te simpel, daar is per see een lastigere AJAX-constructie voor nodig? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L01
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-09 22:17

L01

Ik denk dat TS op zoek is naar de techniek van het uitklappen van de extra dropdowns en niet echt zit te wachten op de wel of niet Ajax discussie.

Wat je wilt doen is met Javascript op te lossen. Er zijn een aantal events voor dropdowns die je kan gebruiken, bijvoorbeeld het onselect event.

Daarmee kan je een javascript functie aanroepen. In de javascript functie moet je er voor zorgen dat je de niet zichtbare dropdowns laat zien.
De meest gangbare manier is de display css property van de div om je hidden dropdowns heen op inline of op block te zetten.

Als je nog een mooi effect wilt dan raad ik aan om even op zoek te gaan naar een JQuery oplossing.

Geef ff een gil als je er niet uit komt, ik weet nl niet hoe groot je javascript kennis is.

Hi, I'm a signature virus. Put me in your signature to help me spread.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik ben wellicht niet helemaal mee, maar is het een sonofsuckerfish menu achtig iets (gestyled als dropdown) dat de TS wenst te brouwen of echt met dropdownlist (select tag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickbouman
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-08 18:28
Bedankt voor jullie reacties, ga even kijken hoe ver ik kom en post dit dan hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Wat TS bedoelt is volgens mij iets wat 'chained selects' heet. :)

We are shaping the future

Pagina: 1