Stoffilters

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:05
In meerdere topics is de vraag naar voren gekomen hoe men bepaalde openingen in een case op een slimme en tweakeroid manier af kan dichten met stoffilters.

Nu zijn er natuurlijk genoeg kant en klare stoffilters beschikbaar voor sommige cases, maar dat is niet echt Tweaker-like. Deze wil ik dan ook buiten beschouwing laten.

In dit topic zou ik graag een opsomming zien van goede materialen en manieren om openingen/cases stofvrij/arm af te dichten. Natuurlijk wel gelet op airflow, warmte en duurzaamheid van het materiaal. Natuurlijk is ook de manier van bevestigen belangrijk.

Uit vorige discussies is het volgende al naar voren gekomen:

- Panty's (me vriendin ziet me al aankomen)
- Spons (schijnt slechte airflow te veroorzaken)
- Polyurethane foam

Als je een goede tip heb vermeld er ook even bij hoe het te bevestigen is. :)

//Edit

Tips uit dit topic:

Afzuigkapfilter: Met dank aan Powrskin
goedkoop, luchtdoorlatend, filtert goed en gemakkelijk te knippen.
vastmaken met dubbelzijdig tape, of schroefjes.
Afbeeldingslocatie: http://www.floriske.nl/images/xixiv/fotos/450filters.jpgTe halen bij de Blokker, met dank aan Floriske.nl

Fijnmazig gaas: Met dank aan Primusz
Op veel plekken te krijgen en gemakkelijk te bevestigen.

[ Voor 22% gewijzigd door virtualJac op 17-03-2010 11:12 ]

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomcat175
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22-05-2023

tomcat175

patience darlin'

In mijn Helghan case zit een alu stoffilter, die doet ook redelijk goed zijn best vind ik... maar ik heb nog niet zoveel vergelijking kunnen maken met een andere. :)
Wel handig is dat deze redelijk hard zijn, maar ik heb er pas nog 2 besteld op Highflow.nl waarvan je de stoffilter kan vervangen.
Daar hebben ze er nog heel wat andere te koop staan ;)

grtz

Elements of Fortune ... waarom is er toch zoveel werk voor school! grrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Afzuigkapfilter:

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natasdiamon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-04-2021
Dat is wel vet, zoiets valt ook goed schoon te maken! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-08 18:30

MeltedForest

Lenny-t

Powrskin schreef op maandag 15 maart 2010 @ 18:54:
Afzuigkapfilter:

We have a winner, lijkt mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:38

Cheezus

Luiaard

Bij m'n Antec P183 zit er gewoon heel fijnmazig gaas voor, vergelijkbaar met zo'n bol voor losse thee.
Makkelijk schoon te maken omdat het vrij stevig is en ook goed luchtdoorlatend.

Voor kleine stof werkt het waarschijnlijk minder goed maar de grotere deeltjes (en huisdier haren!) zorgen voor de meeste problemen, en daar werkt het perfect voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
MeltedForest schreef op maandag 15 maart 2010 @ 20:21:
[...]

We have a winner, lijkt mij :)
Het is inderdaad een mooie oplossing. Denk ook dat deze keuze heel persoonlijk is en denk dat er ongetwijfeld nog legio van zulke creatieve oplossingen zijn. Zal deze oplossingen ook opnemen in de startpost zodat iemand die hetzelfde zoekt een handzaam overzichtje heeft. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Rhidon
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-09 17:52

T-Rhidon

Move IT ;)

Panty's:

Goedkoop, luchtdoorlatend, makkelijk te vervangen, verschillende maten qua fijnheid en gemakkelijk te knippen.
Vastmaken met een elastiek, tape of klemmen tussen fan en case bijvoorbeeld.

(layout van Powrskin gebruikt)

Misschien lukt het ook met: Leggings.

Deze zijn in heel veel verschillende kleuren, dus voor iedere case een bij passende. (Net een foute reclame :X .) Ook heb je deze in verschillende diktes en maten qua fijnheid. En niet duur want uit 1 legging kun je heel wat stoffilters maken ;) .

[ Voor 5% gewijzigd door T-Rhidon op 16-03-2010 11:06 ]

"I can't dumb it down to your level, because I am scared of harming you!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:12

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Toch vraag ik me af of je met dit soort gedoe tijdwinst gaat halen tegenover 2x per jaar een beurt met de compressor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
Tja ik heb in een case een aantal openingen waar geen fan voor zit die behoorlijk wat stof aantrekken, als ik deze stofvrij dicht kan houden dan bespaard me dat toch wel wat tijd. Plus vind ik brandveiligheid ook wel een belangrijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Rhidon

T-Rhidon

Move IT ;)

virtualJac schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 12:55:
Tja ik heb in een case een aantal openingen waar geen fan voor zit die behoorlijk wat stof aantrekken, als ik deze stofvrij dicht kan houden dan bespaard me dat toch wel wat tijd. Plus vind ik brandveiligheid ook wel een belangrijke.
Zeker slim om dit dicht te maken, qua brandveiligheid. Zijn dit dan grote of kleine openingen?
AtomicShockwave schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 12:36:
Toch vraag ik me af of je met dit soort gedoe tijdwinst gaat halen tegenover 2x per jaar een beurt met de compressor.
Ik snap je punt dat 2 keer per jaar met de compressor ook helpt, maar als je een mooie window mod hebt. Dan zou ik daar niet graag stof in willen zien, en vooral niet als je hiermee naar Lan's gaat of beurzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
T-Rhidon schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 13:24:
[...]

Zeker slim om dit dicht te maken, qua brandveiligheid. Zijn dit dan grote of kleine openingen?

[...]

Ik snap je punt dat 2 keer per jaar met de compressor ook helpt, maar als je een mooie window mod hebt. Dan zou ik daar niet graag stof in willen zien, en vooral niet als je hiermee naar Lan's gaat of beurzen.
In me sidepanel een opening voor een 80mm fan en aan de achterkant een vierkant roostertje met vrij grote mazen. Stuk onder me voeding nog.

Met opening bedoel ik dus gaatjes (ong 2 a 3 mm²) in in mn metalen sidepanel, in een ronde waar je eventueel een fan voor kan plaatsen. (ter hoogte van mn CPU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-10 11:19

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Afzuigkapfilter vastgezet met dubbelzijdige tape werkt prima inderdaad, heb ik ook gebruikt in XIXIV, de universele van de blokker in dit geval (kost echt geen Dr#l)

Afbeeldingslocatie: http://www.floriske.nl/images/xixiv/fotos/450filters.jpg

En met 'n CCFL er achter geeft het nog een mooi effect ook:

Afbeeldingslocatie: http://www.floriske.nl/images/xixiv/fotos/455filters.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
Ik zet je plaatje even in de TS goed? Geeft inderdaad een leuk effect.

doet ondertussen weer wat ideeen op oor mijn HTPC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Rhidon

T-Rhidon

Move IT ;)

Kijk daarom zijn stof filters handig:

http://www.youtube.com/watch?v=smndeRx19sI

Dit heb ik vorig jaar gefilmd, toen ik van iemand de pc even schoon moest maken, had eerst de borrelnootjes uit het front panel moeten vissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankyie
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-08-2024
Whaha. Herkenbaar! Ik heb ook al veel van dat soort pc's langs zien komen.
Maar daar tegen werkt een stoffilter ook niet meer. Die zat dan al lang verstopt.
En dan komt de koeling ook niet ten goede.

Heeft iemand trouwens ervaring met die stoffilters. Hoe snel zitten die eigenlijk verstopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
Ernstig zeg! Echt gevaarlijk ook... 1 vonkje en je huis fikt af als je niet oppast.

Verder hangt het af van je huis hoe snel de stoffilters vol zitten. Enkele factoren:
- oud huis = meer stof
- vloerbedekking = meer stof (pluisjes enzo)
- huisdieren = meer stof
- slaapkamer/huiskamer

etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankyie
Dat had ik ook al bedacht ja. Is ook vrij logisch hè. :)
Ik hoopte op iemand met wat praktijk gegevens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
Frankyie schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 09:25:
Dat had ik ook al bedacht ja. Is ook vrij logisch hè. :)
Ik hoopte op iemand met wat praktijk gegevens :)
Ik denk dat je alleen wat aan je eigen praktijk gegevens hebt, maar vooruit:
Ik heb een opgeruimde kamer zonder huisdieren (wel een blonde verharende vriendin) in een nieuwbouw huis met in de kamer waar mijn pc staat laagpolige vloerbedekking. Nu ben ik wel erg schoon tegen smetvrees aan :P en maak me filters en binnenkant apparatuur denk ik 1 a 2x per jaar schoon. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:44

rapture

Zelfs daar netwerken?

Bij mij herkauwt de computer de stof van de vloer en dat gaat er hopen naar binnen. Weinig stoffilters kunnen daar nog iets tegen doen;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:32
virtualJac schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 22:13:
Ernstig zeg! Echt gevaarlijk ook... 1 vonkje en je huis fikt af als je niet oppast.
We hebben het over huisstof neem ik aan, niet over aardgas/benzinedamp/dynamiet ? Hoe heet moet stof worden voor het werkelijk in brand vliegt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
Carpento schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 09:41:
[...]

We hebben het over huisstof neem ik aan, niet over aardgas/benzinedamp/dynamiet ? Hoe heet moet stof worden voor het werkelijk in brand vliegt ?
Het gaat er niet om dat het licht ontvlambaar is. Stof kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat je fan stopt met draaien en dat alles te warm wordt. Het gaat overal tussen zitten. Ook is het nog eens heel brandbaar... Steek maar eens zo'n pluk stof aan die je uit het filmpje hierboven ziet komen. Net een paardebloem zo snel is het weg :P

edit @ hieronder:
Daar moet ik je gelijk in geven.

[ Voor 4% gewijzigd door virtualJac op 17-03-2010 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
Dan is niet dat vonkje de aanleiding tot het affikken van je huis, maar oververhitting/kortsluiting door haperende koelers. Dat klinkt misschien als muggenziften maar ik denk niet dat één vonkje in een computerkast (of die nu stoffig is of niet) zomaar tot brand leidt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:44

rapture

Zelfs daar netwerken?

Carpento schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 09:41:
And every year, many serious explosions and fires occur in industrial plants as a result of dust. Many materials form dust clouds that can easily ignite and explode, injuring personnel and damaging plant. This is a well-known phenomenon in the coal mining, grain storage, and the woodworking and paper industries. Many miners have been killed and injured and massive production losses have resulted from coal dust explosions in underground coal mining operations. Of the 129 grain dust explosions that occurred nationwide between 1987 and 1997, about half involved corn. Eleven were caused by wheat dust and 10 by dust from soybeans. Billions of tiny, highly combustible particles of grain are generated by grain kernels rubbing together as they move along conveyer belts and shifted between bins. Inside the enclosed chambers, those particles rise in a cloud. When the dust gets in with the right mixture of oxygen and comes in contact with a spark or even an overheated bearing on a conveyer belt, it is extremely explosive. http://www.fas.org/man/dod-101/sys/dumb/fae.htm
In de categorie van fuel air explosive kan je stofdeeltjes met zuurstof in de lucht in een bepaalde verhouding mengen en laten ontploffen. Graansilo's, meelproductie, steenkoolstof, zagemeel in de houtbewerking, papierproductie, mais,... ploffen regelmatig alsof je een huis met aardgas opblaast.
Almost all organic material in the form of a dust cloud will ignite at temperatures below 500 oC - approximately the same temperature as a newly extinguished match. Cotton, plastics and foodstuffs such as sugar, flour and cocoa can also, under the right conditions, act as explosives. In order for a dust explosion to take place, the dust particles must be of a certain size and the amount of finely granulated material per unit of volume must lie within certain critical values. There is generally a direct correlation between particle size and explosive hazard. The smaller the particle, the more reactive the dust. As the materials become smaller, they disperse and remain suspended more easily, increasing the potential for ignition and propagation of the reaction. Industrial explosion prevention measures include, where possible, providing nitrogen gas purging to ensure that the oxygen concentration is kept below that required for combustion.
Elk organisch materiaal kan je ontsteken, huishoudelijke stof is voornamelijk uit allerlei materiaal dat de huid kan afstoten (bv schilfertjes) opgebouwd.

Manueel stof eruit trekken zorgt ervoor dat de verhouding niet bereikt wordt. Binnenhuis met een compressor uitblazen en een stofwolk ervan maken kan riskant zijn. Bij voldoende ventilatie of buiten heb je weinig last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Rhidon

T-Rhidon

Move IT ;)

Carpento schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 10:07:
Dan is niet dat vonkje de aanleiding tot het affikken van je huis, maar oververhitting/kortsluiting door haperende koelers. Dat klinkt misschien als muggenziften maar ik denk niet dat één vonkje in een computerkast (of die nu stoffig is of niet) zomaar tot brand leidt.
Ik denk het wel, de stof die je ziet in het filmpje is hartstikke droog. Dus met een vonkje (Statische elektriciteit) zal dit echt wel gaan branden.

Maar dan nog heeft de stof voor kortsluiting gezorgd, dat je FAN bijvoorbeeld niet meer kan draaien. Daardoor ontstaat er statische elektriciteit, en zal de stof in je pc vlam vatten. Hierdoor kan het plastic om de kabels gaan smelten en tegen elkaar bloot komen te liggen waar door het allemaal sneller vlam zal vatten enzovoort.

EDIT: Had het bovenstaande bericht nog niet gelezen dit is wel een beter uitleg. Was zelf aan het typen ondertussen terwijl deze gepost werd.

[ Voor 7% gewijzigd door T-Rhidon op 17-03-2010 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evinyatar
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-09 15:01
In mijn G5 mod heb ik dit materiaal gebruikt: http://purapc.com/store/PuraPC_filters.html
Geeft een enorme voldoening om ze eenmaal per maand schoon te blazen :) Er komt nog steeds stof in de case, maar slechts een fractie van wat er tegen gehouden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
rapture schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 10:16:
In de categorie van fuel air explosive kan je stofdeeltjes met zuurstof in de lucht in een bepaalde verhouding mengen en laten ontploffen. Graansilo's, meelproductie, steenkoolstof, zagemeel in de houtbewerking, papierproductie, mais,... ploffen regelmatig alsof je een huis met aardgas opblaast.
Je geeft het zelf al aan, maar ik zal het in je bronnen hieronder ook nog even markeren ;)
And every year, many serious explosions and fires occur in industrial plants as a result of dust. Many materials form dust clouds that can easily ignite and explode, injuring personnel and damaging plant. This is a well-known phenomenon in the coal mining, grain storage, and the woodworking and paper industries. Many miners have been killed and injured and massive production losses have resulted from coal dust explosions in underground coal mining operations. Of the 129 grain dust explosions that occurred nationwide between 1987 and 1997, about half involved corn. Eleven were caused by wheat dust and 10 by dust from soybeans. Billions of tiny, highly combustible particles of grain are generated by grain kernels rubbing together as they move along conveyer belts and shifted between bins. Inside the enclosed chambers, those particles rise in a cloud. When the dust gets in with the right mixture of oxygen and comes in contact with a spark or even an overheated bearing on a conveyer belt, it is extremely explosive. http://www.fas.org/man/dod-101/sys/dumb/fae.htm
Almost all organic material in the form of a dust cloud will ignite at temperatures below 500 oC - approximately the same temperature as a newly extinguished match. Cotton, plastics and foodstuffs such as sugar, flour and cocoa can also, under the right conditions, act as explosives. In order for a dust explosion to take place, the dust particles must be of a certain size and the amount of finely granulated material per unit of volume must lie within certain critical values. There is generally a direct correlation between particle size and explosive hazard. The smaller the particle, the more reactive the dust. As the materials become smaller, they disperse and remain suspended more easily, increasing the potential for ignition and propagation of the reaction. Industrial explosion prevention measures include, where possible, providing nitrogen gas purging to ensure that the oxygen concentration is kept below that required for combustion.
Een stofdekentje wat zich in je computer in de loop van maanden vormt is geen 'dust cloud', en bovendien moet het dan ook nog eens vallen binnen 'certain critical values', lang niet elke stofwolk is dus brandbaar. Kortom: we hebben geen stofwolk in een computer, en bovendien ontbrand niet eens elke stofwolk met een vonkje.

Je krijgt wel een voeding dood als de fan door stof vastloopt of als de koellichamen vollopen met stof en dus het koelend vermogen kwijtraken. Dat kan heus wel brand tot gevolg hebben. Ontbranding van dat stoflaagje door alleen maar een vonk uit de PC zelf, ik geloof er werkelijk niks van.
rapture schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 10:16:
Manueel stof eruit trekken zorgt ervoor dat de verhouding niet bereikt wordt. Binnenhuis met een compressor uitblazen en een stofwolk ervan maken kan riskant zijn. Bij voldoende ventilatie of buiten heb je weinig last van.
Het met de compressor tot een stofwolk maken, dat is nog het meest riskant. Een stoflaagje wat zich op een oppervlakte vormt komt _niet_ in de buurt van een explosief stof-zuurstofmengsel.

[ Voor 12% gewijzigd door Carpento op 17-03-2010 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
Oke oke, laten we nu weer even ontopic gaan en het over dingetjes gaan hebben die stofexplosies voorkomen. Zal bovenstaande materiaal ook opnemen in de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-10 21:05

skoozie

SCSI

als panties en majo's genoemd worden kan elk stuk stof gebruikt worden (oude t-shirts/truien etc) maar ik denk dat een schuim-soort beter zal werken, dit omdat er een bochtig parkoers afgelegd worden van de ene naar de andere kant en een stof slechts een maas (ala zeef of vergiet) vormt zouden van die stof kappen die doctoren gebuiken gebruikt kunnen worden? :)

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
skoozie schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 11:21:
als panties en majo's genoemd worden kan elk stuk stof gebruikt worden (oude t-shirts/truien etc) maar ik denk dat een schuim-soort beter zal werken, dit omdat er een bochtig parkoers afgelegd worden van de ene naar de andere kant en een stof slechts een maas (ala zeef of vergiet) vormt zouden van die stof kappen die doctoren gebuiken gebruikt kunnen worden? :)
Een panty bijvoorbeeld is vaak fijnmazig en als de deze een beetje uitrekt dan houd dit zeker stof tegen maar heeft dit geen tot weinig invloed op de airflow. Bij een normaal t-shirt zal dit niet het geval zijn.

Ook is een panty altijd een beetje statisch zodat het stof aantrekt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Een afzuigkapfilter zal het best het stof buiten houden, maar is zeker niet het meest luchtdoorlatend.
Dan zit je toch beter met panty's of dit spul: http://purapc.com/store/PuraPC_filters.html

Wat wel belangrijk is, dat je als je filters bij de fans maakt, je flow naar binnen groter is als die naar buiten, dat voorkomt dat er in alle andere kieren en gaten ook veel stof gaat zitten (gedeeltelijk dan).

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silasje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 23:22

Silasje

www.Entjes.eu

Ik ben zelf ook bezig met het maken van stoffilters, ik heb bij het onderdelenhuis voor E6,75 een lap speakerstof gehaald van 1.5m bij 0.75m. Dat is voldoende voor de hele pc, maar over de luchtdoorlatendheid ben ik nog niet echt te spreken, ik moet het nog meer spannen

Canon 7D MII, 550D, Tokina 11-16mm F2.8, Sigma 17-70mm F2.8/4, Sigma 30MM F1.4, Canon 50mm 1.8 STM, Sigma 70-200 F2.8, En de bende eromheen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die afzuigkap filters laten idd veel lucht door en filteren vet weg. Maar houdt het ook stof adekwaat tegen?
Ik heb tot nu toe stofzuigerfilters op maat geknipt. Is er veel vershcil tussen stofzuiger-mikro filters en filters voor een afzuigkap of maakt het niet veel uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-10 11:19

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Verwijderd schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 03:06:
Die afzuigkap filters laten idd veel lucht door en filteren vet weg. Maar houdt het ook stof adekwaat tegen?
Ik heb tot nu toe stofzuigerfilters op maat geknipt. Is er veel vershcil tussen stofzuiger-mikro filters en filters voor een afzuigkap of maakt het niet veel uit?
Ja hoor, mijn kasten bleven (ja klopt, XIXIV is niet meer in gebruikt maar staat leeg te pronken op de computerkamer) keurig stofvrij van binnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-08 21:28
Misschien een nutig advies van mijner kant. Ik heb m`n PC van de vloer af gezet. Heb twee beugeltjes aan de zijkant van m`n buro gelast waar m`n PC opstaat. Dat scheelt ook wel want zo hapt ie geen stof van de grond. Ik gebruik de Pretorian van CM maar moet toch wel regelmatig de filters schoonmaken. Daarintegen is ie van binnen wel lekker schoon.

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• damaster
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online
Mensen ik loop ook tegen dit probleem aan met mijn Tacens sagitta II....niet zo heel gek natuurlijk maar wel vervelend;)

Ik heb stofzuiger filters gebruikt voor de kleine fan's en voor de grote een panty! (de rest paste niet!)

Daarom raad ik mensen deze kast ook niet aan! niet dat hij niet fijn of mooi(mening) is, maar vanwege de stof!

mijn volgende kast word toch een cooler master II :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tijdens het schoonmaken van mijn computerbehuizing tbv mijn nieuwe pc, kwam ik erachter dat er nog best veel stof de behuizing binnenkomt, vooral bij de casefan aan de voorkant.
Ik heb een oude versie van de Chieftec Dragon Tower (link naar nieuwe versie) waar je de fans (1 sidefan, 1 frontfan, 2 rearfans) op vier puntjes van een paars plastic houder (Fan Cage) klikt.
Daar past eigenlijk alleen een (heel) dun plastic of aluminium filter tussen.

Ik ben al even op zoek gegaan en heb tot nu toe de volgende filters gevonden:Ik vraag me alleen af of die niet te dik zijn voor fan + filter in de houder.
Iemand soms ook een Chieftec kast en ervaring met stoffilters?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2010 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op moment van typen gebruik ik ook nog een chieftec case .

Bij de chieftec cases is een opening aan de onderkant, voor de voorste fans om een filter erin te schuiven.
In deze opening gebruik ik op moment de filterdoeken van http://www.dahlman.nl
deze zijn bestand tot temps van 120 graden en hebben een zeer grote lucht doorvoer ondanks dat er maar zeer kleine part stoff in de kast kan komen.

deze zijn te verkrijgen via meerdere winkels op net is alleen effe zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMe
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-07 20:51
Ik zat zo eens te denken: Insectenhor eventueel vast te zetten met klittenband (bij de Blokker kun je van die rollen kopen die aan eenkant klitteband hebben en aan de andere kant plakken). De hor kun je volgens mij goed vast zetten in de 'harde' kant van het klitteband.

Heb het zelf niet geprobeerd, maar het lijkt wel erg op het stoffilter dat in mijn soprano kast zit.

There is no place like 127.0.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 21:13:
Op moment van typen gebruik ik ook nog een chieftec case .

Bij de chieftec cases is een opening aan de onderkant, voor de voorste fans om een filter erin te schuiven.
In deze opening gebruik ik op moment de filterdoeken van http://www.dahlman.nl
deze zijn bestand tot temps van 120 graden en hebben een zeer grote lucht doorvoer ondanks dat er maar zeer kleine part stoff in de kast kan komen.

deze zijn te verkrijgen via meerdere winkels op net is alleen effe zoeken.
Tnx voor de tip. Wist niet dat die ruimte daarvoor was. Nu snap ik ook beter het nut van wat zij noemen de 'Exhuast Grill'. Die vangt dan het eerste stof op en die filter doet de rest. Geen manual gekregen destijds van de pc boer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheMe schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 21:20:
Ik zat zo eens te denken: Insectenhor eventueel vast te zetten met klittenband (bij de Blokker kun je van die rollen kopen die aan eenkant klitteband hebben en aan de andere kant plakken). De hor kun je volgens mij goed vast zetten in de 'harde' kant van het klitteband.

Heb het zelf niet geprobeerd, maar het lijkt wel erg op het stoffilter dat in mijn soprano kast zit.
Ook een goede tip. Dat is wel dun genoeg. Dat is ook makkelijk op maat te knippen en dat vier gaatjes maken met een perforator of zo. Alleen even checken of dat tegen warmte kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
  • Laatst online: 16:02

Zalmanman

So long,

Wat is volgens jullie de goedkoopste en effectiefste manier om een stoffilter te maken (of kopen?)?
Ik zit namelijk met een Zalman GS1000 kast, en ik heb aan de bovenkant 2 fan's die de lucht uit mijn pc zuigen. Nu ontstaat er dus onderdruk, en wordt de lucht vanaf de onderkant van mijn pc aangezogen. Je raadt het al: stof.
Ik kan natuurlijk ook zo'n kant en klaar ding kopen voor 120x120mm, maar die zijn imo nogal aan de prijs ;)

and thanks for all the fish.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emilio1810
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-08 20:17
Ik denk dat hoe dan ook de panty's het beste werken :)

heb je ook al dat spul bekeken wat in een stofzuiger uitlaat zit?
bij ons zit daar ook een filterdoek in die veel stof tegenhoud

[ Voor 55% gewijzigd door Emilio1810 op 25-08-2010 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman

Zalmanman

So long,

Hm, ja. Hier ook. Maar dat spul is beste dik op onze zuigert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emilio1810
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-08 20:17
Zalmanman schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 13:10:
Hm, ja. Hier ook. Maar dat spul is beste dik op onze zuigert.
dat ding bestaat uit lagen dus haal er een stukje af ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman

Zalmanman

So long,

Als dat effectiever is dan panty's, ga ik dat doen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
af en toe je pc schoonmaken hoort erbij.. als je geen stof in je kast wilt, haal je je fans weg en las je alles dicht

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
Juist ja, als er nu eens methodes zijn dat je het stof tegenhoudt zodat je het op eenvoudige wijze kunt verwijderen (bij het filter) ipv je hele PC te moeten uitstoffen...

Lekker zinnige bijdrage :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Laatst online: 21:55

Mavamaarten

Omdat het kan!

In mijn PC case (Xigmatek Utgard) zaten standaard stoffilters. Het ziet eruit als een soort van dunne spons met gaatjes, met ervoor natuurlijk het dunne zwarte metaalgaas van men case. Het houdt stof zeer goed tegen, terwijl de lucht er even gemakkelijk doorblaast alsof er geen filter inzit :)

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
ik denk dat elke pc van tegenwoordig nou al wel verwijderbare stoffilters heeft, zelfs die dingen houden niet alles tegen, want dat is gewoon ongmogelijk aangezien je ook noog lucht erdoorheen moet krijgen... oftwel af en toe je pc/filter schoonmaken hoort er nou gewoon bij...

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDA441
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-02 11:22
het minste stof krijg je door je pc op een verluchte, hoge, schone plaats te houden: het houdt je pc schoon van stof (wel 1 keer per jaar grondig schoonmaken), en de pc blijft koel, dus daarom gebruik ik geen stoffilters ;)

Mijn motorblog | Mijn motovlogkanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codplayer
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-11-2024
bestaat er ook een soort stoffilter voor de imac of kan ik ook met dat afzuigkap filter onder de imac plakken met tape? zojah wordt word de imac te warm of niet iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een Antec300 en gebruik pantykousjes als filter.. works a charm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EN-IS
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-10 09:36
Ik heb deze week mijn Antec P183 v3 ontvangen, en natuurlijk heeft deze zijn eigen stoffilters (aan de voorkant) alleen ik wil ook graag een aantal openingen aan de achterkant (ookal is er geen lucht toevoer van de achterkant naar binnentoe) sluiten door middel van stoffilters.

Moet minimaal 10cm breed zijn. Hoogte is niet van belang, want ik ga het toch knippen per 2cm hoog. Zijn ongeveer 5 openingen.

Luchttoe- en uitvoer wordt geregeld door 3x Enermax T.B. Silence UCTB12 - 120 (moet ik nog inbouwen, gebruik nu de standaard ventilatoren van Antec):
1 aan de voorkant invoer, 2 aan de achterkant uitvoer.

Ervaringen van reageerders:
- Afzuigkapfilter
- Panty's en leggings
- Speakerstof
- PuraPC filters
- Stofzuiger filters

Wat stellen jullie voor? :) Ik denk dat ik voor de stofzuigerfilters of Panty's ga, panty's omdat het er genoeg in huis ligt, makkelijk, goedkoop, is te customizen, moet wel een zwarte kleur hebben :)

[ Voor 25% gewijzigd door EN-IS op 03-09-2011 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
Wat stellen jullie voor? :)

helemaal niets... exhaust fans moet je geen filters plaatsen

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EN-IS
Remmes_NT schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 20:37:
Wat stellen jullie voor? :)

helemaal niets... exhaust fans moet je geen filters plaatsen
EN-IS schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 15:10:
ik wil ook graag een aantal openingen aan de achterkant (ookal is er geen lucht toevoer van de achterkant naar binnentoe) sluiten door middel van stoffilters.
Dat wil ik ook niet (op exhaust fans filters plaatsen :? ), zoals je hierboven kan lezen , het gaat om een aantal openingen (zie voorbeeldplaatje van voorbeeldkast van internet). ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
Waarom zou je daar uberhaubt een stoffilter voor willen? De PCI brackets kan je vervangen voor dichte, en de rubbers voor externe waterkoeling kan je dichtmaken met een stukje plexi oid. Voor de ventilatie zal het weinig uitmaken, tenzij daar lucht naar buiten komt omdat je een overdruk creeërt met meer intake fans dan outtake.

Het enigste voordeel wat je zou hebben is dat je ook kan zien hoeveel stof er in de lucht zit die uit je kast komt, maar dat is ook het enigste voordeel.

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
is zinloos

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EN-IS
FiXeL schreef op zondag 04 september 2011 @ 14:34:
Waarom zou je daar uberhaubt een stoffilter voor willen? De PCI brackets kan je vervangen voor dichte, en de rubbers voor externe waterkoeling kan je dichtmaken met een stukje plexi oid. Voor de ventilatie zal het weinig uitmaken, tenzij daar lucht naar buiten komt omdat je een overdruk creeërt met meer intake fans dan outtake.

Het enigste voordeel wat je zou hebben is dat je ook kan zien hoeveel stof er in de lucht zit die uit je kast komt, maar dat is ook het enigste voordeel.
Waarom ik daar stoffilters zou willen? Omdat ik het passend vind bij deze kast, daarnaast heb ik geen dichte pci brackets en de kast verder wil customizen. En met Plexi bedoel je plexi glas neem ik aan? Ja waar moet ik dat nou gaan vinden en is dat niet meer werk dan een stoffilter erop zetten via klitteband!? :)

Met de huidige 2 fans (outtake - origineel Antec) is het juist zo dat er lucht wordt gezogen van de voorkant en achterkant. Lucht circulatie is nog niet optimaal, deze 2 originele antec fans (erg luidruchtig) wil ik dus vervangen door 3 Enermax Silent 120mm fans, 1 aan de voorkant (intake), 2 als exhaust aan de achterkant (1 achter op de kast en 1 aan de top).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
Ik zou niet te moeilijk doen en die zooi gewoon dichtmaken... Dichte PCI brackets (heb ik eventueel wel voor je,) of je kan nexus pci bracets nemen als je toch voor ventilatie + filter wilt gaan. De rubbers voor waterkoeling zou ik gewoon dicht maken, dat kan met een stukje plexi, maar ook met tape. (hoe netjes wil je het hebben?)

Er zijn legio mogelijkheden, maar om er een filter achter te zetten is eigenlijk zinloos.

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EN-IS
FiXeL schreef op zondag 04 september 2011 @ 19:49:
Ik zou niet te moeilijk doen en die zooi gewoon dichtmaken... Dichte PCI brackets (heb ik eventueel wel voor je,) of je kan nexus pci bracets nemen als je toch voor ventilatie + filter wilt gaan. De rubbers voor waterkoeling zou ik gewoon dicht maken, dat kan met een stukje plexi, maar ook met tape. (hoe netjes wil je het hebben?)

Er zijn legio mogelijkheden, maar om er een filter achter te zetten is eigenlijk zinloos.
Bedankt voor je tip (Nexus pci-300). Bij nader inzien geef ik je gelijk, even in de oude doos met hardware kijken, denk dat ik toch ergens wel dichte pci brackets moet hebben. En die waterkoeling gaten, ja ik zal eens kijken wat ik in huis heb om het af te sluiten, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
Np. Laat maar weten of je pci brackets nodig hebt, ik heb er zeker wel genoeg dichte voor je liggen die allemaal gelijk zijn. (wel zo netjes)

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EN-IS
FiXeL schreef op zondag 04 september 2011 @ 22:51:
Np. Laat maar weten of je pci brackets nodig hebt, ik heb er zeker wel genoeg dichte voor je liggen die allemaal gelijk zijn. (wel zo netjes)
Top! Heb even gekeken maar heb ze toch niet, hoeveel heb je der? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:32

spartacusNLD

This is Sparta!!

of deze dan:) YouTube: pc met een beetje stof.. - YouTube
ben ook bezig om stoffilters te gaan zoeken.. vooral de fan van de zijkant blaast veel stof naar binnen..

http://www.todotipo.nl/sh...1002278,8107,w4-49902.php is dit iets??

van CM zelf:

http://shop.coolermaster....ath=67_69&products_id=316

[ Voor 26% gewijzigd door spartacusNLD op 06-09-2011 11:48 ]

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

Silverstone FF121

Fantastisch ogende dingen, worden over het algemeen ook aardig goed ontvangen. Ik heb er vandaag in ieder geval een vijftal van besteld voor in m'n nieuwe case en een korte review volgt nog. Wilde 'm jullie echter niet onthouden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
Blue-Tiger schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 11:31:
Silverstone FF121

Fantastisch ogende dingen, worden over het algemeen ook aardig goed ontvangen. Ik heb er vandaag in ieder geval een vijftal van besteld voor in m'n nieuwe case en een korte review volgt nog. Wilde 'm jullie echter niet onthouden :)
5 fanguards met filters voor in je nieuwe pc??wtf?

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
EN-IS schreef op maandag 05 september 2011 @ 22:16:
[...]

Top! Heb even gekeken maar heb ze toch niet, hoeveel heb je der? :)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/RYnYC1XRjWrT6UDWh4WQICGE/full.jpg

Ik heb 7x Lian-Li bracket (eentje mat zwart gespoten, rest wel wat geelgerookt), eentje die er een beetje op lijkt, nog een dichte met schakelaar, en 6 met 2 ribben, waarvan er 2 iets anders zijn. Als je de verzendkosten wilt betalen, stuur ik ze naar je op.

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

Remmes_NT schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 16:52:
[...]

5 fanguards met filters voor in je nieuwe pc??wtf?
Tsjah, niet veel op te zeggen eigenlijk (is ook niet nodig :) )

* Fid3lity neemt dat trouwens even terug...

4AllShop heeft aangegeven dat Silverstone heeft aangegeven dat die fanfilters eol zijn... :/

[ Voor 24% gewijzigd door Fid3lity op 06-09-2011 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EN-IS
FiXeL schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 17:05:
[afbeelding]

Ik heb 7x Lian-Li bracket (eentje mat zwart gespoten, rest wel wat geelgerookt), eentje die er een beetje op lijkt, nog een dichte met schakelaar, en 6 met 2 ribben, waarvan er 2 iets anders zijn. Als je de verzendkosten wilt betalen, stuur ik ze naar je op.
Super d:)b Natuurlijk, DM me je gegevens, maak ik het bedrag even over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
Je hebt een DM. :)

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankyie
Ik zal ook eens wat posten in dit topic. Ik heb tijden terug advies gevraagd over stoffilters. Ik heb een combinatie van panty's en afzuigkap filter gebruikt. De panty's zitten over alle geperforeerde gaten in de kast heen, de afzuigkap filter zit aan de voorkant voor een groot gat dat lucht op zuigt vanaf de grond. Verder heb ik alle overige gaatjes afgeplakt zodat zo min mogelijk lucht om de filters heen kan komen. De resultaten zijn als volgt:
- Temperatuur is niet opgelopen (ik heb nauwelijks airflow in mijn kast nodig, dus filters hinderen niet veel)
- Kast is absoluut schoner! Ik zuig wel om de 2 weken vanuit de buitenkant van kast het filter aan de achterkant even schoon. Die zit nogal snel vol en ik kan er erg makkelijk bij met de stofzuiger.
- Het meeste stof ligt nu onder de DVD drives. Dit stof komt door de kieren aan de voorkant van de kast naar binnen. Dit zijn de kieren tussen de DVD drives. Doordat de overige lucht ingangen filters bevatten, kan het wel eens zijn dat er meer lucht wordt aangezogen door deze kieren. En dus meer stof op deze plek.

Al met al is het zeker vooruitgang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlashV
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 12-07 17:00
virtualJac schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 22:13:
Verder hangt het af van je huis hoe snel de stoffilters vol zitten. Enkele factoren:
- oud huis = meer stof
- vloerbedekking = meer stof (pluisjes enzo)
Mijn ervaring is dat vloerbedekking juist helpt tegen stof. In de zin dat het stof dan in de vloerbedekking gaat zitten ipv in je PC. Op een laminaat vloer blijft het stof rond dwarrelen en komt het eerder in je PC terecht.
Pagina: 1