Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-09 23:50
Mijn situatie:
Ik heb een Asus Crosshair III Formula met vier fan-connectors; drie keer DC en één keer PWM, waarbij je zelf de snelheid in kunt stellen in percentages, één fan-connector voor de CPU-fan en drie fan-connectors voor case-fans. De snelheid van de CPU-fan kan worden ingesteld op drie profielen; performance, optimal en silent. Ook moet je kiezen tussen DC en PWN, waar ik DC heb gekozen omdat ik een fan met een 3-pin-connector gebruik. De snelheid van de case-fans kan eveneens worden ingesteld op dezelfde drie profielen, maar hier wordt geen onderscheid gemaakt tussen DC en PWM.

Mijn probleem:
Ik heb vijf DC-fans in mijn systeem zitten, twee op een gewone DC-connector en drie op de connectors van de case-fans. Ik heb de drie DC-connectors en de PWN-connector alle vier op 40% ingesteld, de CPU-fan op silent gezet, en de case-fans ook op silent gezet. Als ik een DC-fan aansluit op een van de DC-connectors wordt de snelheid niet gelimiteerd, maar als ik een DC-fan op de PWN-connector aansluit wordt de snelheid wel gelimiteerd tot 40%. Voor de CPU-fan maakt het ook niets uit of ik hem op DC of PWM zet, hij blijft op volle snelheid draaien, en de snelheidscontrole voor de case-fans werkt ook niet. Als ik een PWN-fan op de PWN-connector aansluit draait de fan zo traag, dat als ik hem met de hand een zetje geef deze maar een tiental seconden door blijft draaien. Op de DC-connectors draait hij ook op volle snelheid. Een PWN-fan op de connector voor de CPU-fan en deze op PWN instellen werkt ook niet. Eerder heb ik twee DC-fans aangesloten gehad op de connectors van de case-fans, en toen werkte de snelheidscontrole wel. Ik had ook een PWN-fan op de connector van de CPU-fan aangesloten, en die werkte ook gewoon.

Mijn vraag:
Weet iemand waar dit aan kan liggen...
Ligt het probleem bij het moederbord, waar trouwens ook sinds vandaag Cool 'n Quiet niet meer op werkt, of ligt het probleem bij de fans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
Niemand? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met die Profielen (Silent, Performance, en die andere) worden afgeleid van je CPU-Temp.
hoe warmer de CPU hoe sneller de fans gaan draaien.

oftewel, hoe warm word jou cpu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit verhaal is wat ingewikkeld en lastig om te volgen. De reden om een cpu-fan met een connector met 3 pinnetjes te gebruiken op een connector met 4 pinnetjes is niet duidelijk. Ook de verdeling van de ventilatoren over de connectoren is niet duidelijk. Waarschijnlijk vallen de snelheden in te stellen in het bios, maar dat is ook niet duidelijk op te maken. Er kan bijvoorbeeld ook een apart programmaatje voor de ventilatoren gebruikt worden.

Cool 'n' quiet kan waarschijnlijk opnieuw geïnstalleerd worden.

Als pagina 2-35 van de handleiding goed geïnterpreteerd wordt heeft het moederbord 6 connectoren voor ventilatoren.

De aanduiding DC is ook onduidelijk. Het verschil tussen de instelling in DC en RPM is niet terug te vinden in de handleiding. De optionele fanconnectoren zijn alleen in te stellen met een verbinding met de warmtesensoren.

Een eerste advies is om alle controlers op disabled te stellen. Een stabiel werkend systeem is een geschikte basis om instellingen te veranderen.

De verschillende mogelijkheden van de fanconnectors maken het noodzakelijk om goed te onderscheiden welke connector gebruikt wordt. De instellingen werken verschillend voor de verschillende soorten fanconnectors.

En ik begrijp niet wat met DC en PWM bedoeld wordt. Dit kan ik niet vinden in de handleiding.

Merk en modelnummers van de kastventilatoren en van de processorfan kunnen helpen. Ook een overzicht of plaatje van wat in het bios staat kan helpen.

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2010 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
Mijn CPU wordt met Cool 'n' Quiet ingeschakeld in idle ongeveer 25 graden en in load rond de 45. Ik heb een AMD Phenom II op 3.8GHz. Zonder Cool 'n' Quiet is de idletemp ongeveer 32 graden. Met DC bedoel ik een 3-pin en met PWM een 4-pin. Alle aansluitingen op het moederbord hebben 4 pinnetjes, maar er kunnen ook gewoon fans met een 3-pin connector worden aangesloten.

Er zitten trouwens geen 6 maar 8 aansluitingen op.

Alle fans zijn van CM, maar de standaardfan bij de HAF(200mm) werd eerst wel in snelheid verlaagd, en sinds een tijdje niet meer. Ook als ik mijn oude CPU-fan(OCZ, 4-pin) aansluit, waar nu een vervangende fan van CM(3-pin) zit, en de instelling correct zet, werkt het niet meer, terwijl het eerder wel heeft gewerkt met die fan. Van de standaard HAF fan en de standaard CPU-fan weet ik 100% zeker dat het heeft gewerkt.

[ Voor 39% gewijzigd door Japperrrr op 18-03-2010 15:24 ]