• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Beschrijving probleem:

- Enkele weken geleden begon het: PC ging niet meer altijd aan door power switch.
Dit probleem werd steeds erger. Van enkele keren proberen, tot tientallen, tot honderden, voordat de PC eindelijk aan ging.

- Als de PC eenmaal aan was, dan bleef deze aan. Verder volledig stabiel.
Dit gebruikte ik dan ook als "oplossing". PC stond tot vanmiddag 2 weken aan.

- PC resetten ging wel goed. Ook uitzetten en kort daarna weer aan.

- Stroom van PC af of langere tijd uit en daarna weer aan proberen te zetten leidde tot bovenstaande probleem.

- Vandaag kwam de PC na een reset uiteindelijk niet meer verder dan 't moederbord logo en reageerde niet op input.

- Stroom eraf gehaald en er weer op; maar nu ging de PC helemaal niet meer aan.

Ondernomen stappen:

- Moederbord (Asus M2V) geïnspecteerd op lekkende condensators: geen gevonden.
- Alleen met grafische kaart geprobeerd; verder alle apparaten en PCI kaarten losgekoppeld/verwijderd.
- Met 1 reepje geheugen geprobeerd, daarna de ander: met geen van beide gaat de PC aan.
- Voeding opengemaakt, geïnspecteerd op lekkende condensators: geen gevonden, maar kon niet alles zien.
- Voeding getest door pin 14 kort te sluiten met GND: Fan beweegt een klein beetje, maar voeding gaat niet aan. Vreemd detail: als ik de PC aan probeer te zetten met powerswitch, beweegt de fan helemaal niet.

Helaas heb ik op dit moment geen beschikking over reserve-onderdelen om verder te testen.
Maar wellicht dat iemand aan kan geven wat op basis van deze informatie de meest waarschijnlijke boosdoener is.

[ Voor 3% gewijzigd door Wouter op 15-03-2010 16:51 ]

• Wouter
  • Niet online
Ok... bleek dus dat voeding onbelast niet aan gaat. Als ik er een ander apparaat aan hang, gaat de voeding gewoon aan.

Denk dat ik dan maar moet concluderen dat 't moederbord stuk is :(

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Niet de reset-knop defect/vuil, of de stekkertjes daarvan op het moederbord los ?

CMOS-batterij vervangen ?
(Gaf bij mij op een Nforce2 moederbord weer probleemvrij opstarten ... )

[ Voor 38% gewijzigd door Brothar op 15-03-2010 17:18 ]

eagle

• Wouter
  • Niet online
Nee, aan de schakelaar ligt het niet; heb ook geprobeerd de pinnetjes op het moederbord kort te sluiten.

CMOS batterij niet vervangen, wist niet dat dat kan helpen...

• Wouter
  • Niet online
Brothar: wat was bij jou het probleem?

Zou ie niet gewoon moeten booten zonder CMOS batterij? Maar dan met standaard instellingen?

• Wouter
  • Niet online
Ok... ik heb m'n PC weer werkend.

Pin 14 van mobo connector permanent verbonden met GND. PC kan nu alleen nog uit met de schakelaar achterop, maar alles werkt prima :)
Pagina: 1